Professionell utvecklingsdator (bärbar)

Permalänk
Medlem

Professionell utvecklingsdator (bärbar)

Hej!

Professionell är ju väldigt luddigt, men en kort beskrivning av vad jag är ute efter:
- Kommer användas 8+ timmar per dag
- Måste klara flera program samtidigt utan några som helst problem (Visual Studio, 40 tabbar i Chrome, diverse andra verktyg etc etc.)
- Lätt att ta med sig
- Funkar strålande med 2 externa skärmar
- Funkar strålande med externt tangentbord och mus

Rent hårdvarumässigt har jag som önskemål
- Intel i7 processor
- 16GB+ ram
- 512GB SSD
- 12-14" skärm

Vad använder utvecklare för datorer nu för tiden? De som finns att köpa känns ju riktigt tråkiga, och har man intresse av 32GB ram finns det ytterst få alternativ. Dustin verkar dessutom vara enda vettiga återförsäljare.

Lenovo Thinkpad X1 Yoga OLED (https://www.dustin.se/product/5010965082/thinkpad-x1-yoga-ole...)
Lenovo ThinkPad P40 Yoga (https://www.dustin.se/product/5010901153/thinkpad-p40-yoga)
Lenovo Yoga 900 Silver (https://www.dustin.se/product/5010895350/yoga-900-silver)
Dell XPS 15 Infinity (https://www.dustin.se/product/5010947302/xps-15-infinity)

Vilken dator skulle du köpa? Jag behöver köpa en i kommande veckan

Ändrade till mer lämpligt ord
Permalänk
Medlem

När det gäller dell och thinkpads är det nästan bättre att köpa direkt från tillverkaren. Då det ger mer konfiguratipons alternativ. Men du har ju hittat dem flesta vettiga alternativen. Kanske kan slänga in thinkpad t-serien också. Dvs t460p & t460s. Tänk också på att det är väldigt stor skillnad mellan i7or i laptop världen. Dvs U i7or är två kärniga medans H cpuer som sitter i ex XPS15 är fyrkärnig. Även t460p har en fyrkärnig cpu.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

När det gäller dell och thinkpads är det nästan bättre att köpa direkt från tillverkaren. Då det ger mer konfiguratipons alternativ. Men du har ju hittat dem flesta vettiga alternativen. Kanske kan slänga in thinkpad t-serien också. Dvs t460p & t460s. Tänk också på att det är väldigt stor skillnad mellan i7or i laptop världen. Dvs U i7or är två kärniga medans H cpuer som sitter i ex XPS15 är fyrkärnig. Även t460p har en fyrkärnig cpu.

Väldigt bra poäng med antal processorkärnor och de faktum att dem är konfigurerbara när man köper via tillverkaren!

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att ta en xps 15 och köpt till Dell TD15 docking station. Blir nog inte bättre än så 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

Funderar själv över en Surface Pro som nästa burk. Den har den hårdvara du efterfrågar och tillsammans med en dockningsstation så kan du koppla in alla externa tillbehör som behövs.

Sen när du väl är på resande fot så har du en smidigt laptop att ta med.

Permalänk
Medlem

@Tino: Yes har faktiskt tänkt på Surfacebook Pro också. Problemet är att det inte känns som en seriös laptop att ha som sin primära. Men det kanske bara är en dum känsla som jag har?

Permalänk
Medlem

@Swepz: Ja XPS'erna verkar helt klart vettiga. Är även lite inne på t460p som nämnts tidigare. Mitt problem är bara att jag inte hinner vänta på leverans från tillverkare då jag behöver den i slutet på nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Kika lite på HPs Elitebook. Dustin har en hel del i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1jaho:

@Swepz: Ja XPS'erna verkar helt klart vettiga. Är även lite inne på t460p som nämnts tidigare. Mitt problem är bara att jag inte hinner vänta på leverans från tillverkare då jag behöver den i slutet på nästa vecka.

Hm där är ett dilemma. Jag fick precis hem min xps 13 efter 3 veckor haha! Alltså att du vill ha dessa höga spec's samtidigt möjlighet att köra dual screens och ska vara lätt och 8+ verklig batteri tid så återstår nästan bara xps 15 eller MS4 med deras dockningsstations lösningar. Thunderbolt 3 är väl att föredra inför framtida lösningar. Möjligtvis att HP har några alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

Hittade en som följer alla krav samt har Thunderbolt 3 Dockning som alternativ till. https://m.prisjakt.nu/product/3636024

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem

@Swepz: Hmm insåg nu att min krav har misstolkats. Jag kommer ha strömsladd ansluten, menade bara att datorn kommer vara i drift 8+ timmar per dag. Skrev det av anledningen att ni ska få en uppfattning om hur mycket den kommer användas (slitage).

Permalänk
Medlem

Svårt att se att någon av dessa klarar sig 8 h på batteri? Kanske Lenovo 460 med dubbel-batteri. Dell XPS skulle jag säga 4-6h på om du sitter och utvecklar(mer vid bara surf förstås) (såg ditt nya inlägg försent)

Vi har HP Elite book på jobbet, kan jag verkligen INTE rekommendera. Kassa skärmar o högljudda.

Ska du hålla på med typ sharepoint utveckling är nästan 32gb internminne ett minimum, så även om du skall köra 2-3 virtuella maskiner för att t.ex. emulera en moln-drift miljö

Jag gillar både Lenovo o Dell, man får jämföra utbyggnadsmöjligheter o portar.... skall du jobba med/på den inbyggda skärmen så blir den oxo extra viktig.

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1jaho:

@Swepz: Hmm insåg nu att min krav har misstolkats. Jag kommer ha strömsladd ansluten, menade bara att datorn kommer vara i drift 8+ timmar per dag. Skrev det av anledningen att ni ska få en uppfattning om hur mycket den kommer användas (slitage).

Aha, var nog aningen trött när jag svarade 😜
Hur ofta kommer du förflytta laptopen från denna setup med flera skärmar osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepz:

Aha, var nog aningen trött när jag svarade 😜
Hur ofta kommer du förflytta laptopen från denna setup med flera skärmar osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte särskilt ofta. För det mesta är datorn på jobbet, inkopplad och klar med externa skärmar. I vissa fall tas den med hem, men det är ändå samma visa dagen efter igen (att ansluta externa skärmar). Kommer sitta extremt lite med laptopens egna skärm och jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Ska du hålla på med typ sharepoint utveckling är nästan 32gb internminne ett minimum, så även om du skall köra 2-3 virtuella maskiner för att t.ex. emulera en moln-drift miljö
// Lazze

Bra poäng, som tur är slipper jag Sharepoint Mycket internminne är ju trevligt oavsett.

Permalänk
Medlem

Har själv grottat en hel del i detta senaste månaden pga den miserabelt dåliga prestandan (med mera) i Visual Studio 2015 som jag använder dagligen. Dell XPS 15 lockar men tyvärr dras Dell som bekant med enorma problem med sin QC och XPS 15 verkar inte på något sätt vara ett undantag. Deras skärmar (paneler) brukar ofta vara väldigt bra dock även om 4K skärmen är väldigt blank. Främsta alternativet jag överväger är annars en ThinkPad P50 som dock är en rätt rejält pjäs jämfört med XPS15 men å andra sidan en helt annan nivå på kvalité och prestanda.

Eller kanske de nya MacBook Pro som förväntas lanseras snart, som även för den som kör Windows fortfarande slår det mesta på PC sidan. Kör själv en 2015 MacBook Pro nu med främst Windows och totalt sett slår det många rena PC laptop (och tro mig, jag har verkligen försökt hitta en riktig PC) och kvaliten överlag brukar vara klasser högre än Dell osv. Som bekant har CPU utvecklingen stått rätt still rent prestandmässigt senaste åren (med viss reservation för att Skylake har bättre energiförbrukning vilket indirekt påverkar prestandan vid långvarig tung belastning).

För den som inte har tankar på tyngre videobehandling eller spel kan det vara värt att köpa en dator med bara inbyggd Intel GPU för att på så sätt få ner värme, fläktljud och upp batteritid. Det är väl eg det enda jag ångrar med min MacBook Pro att jag tog den med AMD GPU istället för bara Intels då Windows inte klarar av GPU switching (eller kanske snarare att Apple har ställt till det). Dock kan det vara på sin plats att kolla så Intel grafiken räcker till för att driva t.ex. en extern 4K skärm.

Permalänk
Medlem

Då jag var i behov av en väldigt snabbt fick det bli följande: https://www.dustin.se/product/5010965005/latitude-e7450.

Är egentligen inte intresserad av den, mer än att jag haft en sådan tidigare och den funkade bra. Kommer eventuellt uppgradera under/efter vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har själv grottat en hel del i detta senaste månaden pga den miserabelt dåliga prestandan (med mera) i Visual Studio 2015 som jag använder dagligen.

Vad är det för prestanda du tänker på? Kör själv VS 2015 dagligen och tycker det flyter på helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1jaho:

Vad är det för prestanda du tänker på? Kör själv VS 2015 dagligen och tycker det flyter på helt ok.

Finns många trådar om det på andra lite mer lämpade ställen, men återkommande krascher, överutnyttjande av minne, dålig prestanda osv. Att dom släppt tre Updates sen det lanserades och nu senast en patch på uppdateringen säger väl det mesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1jaho:

Då jag var i behov av en väldigt snabbt fick det bli följande: https://www.dustin.se/product/5010965005/latitude-e7450.

Är egentligen inte intresserad av den, mer än att jag haft en sådan tidigare och den funkade bra. Kommer eventuellt uppgradera under/efter vintern.

Blir nog inte helt lätt att uppdatera den till en Quad Core men så länge du inte kräver allt för mkt prestanda bör det väl fungera. Personligen skulle jag vara beredd att betala nästan vad som helst för en laptop som kan få fart på VS2015