Elmor slår frekvensrekord med Core i7-6950X

Permalänk
Melding Plague

Elmor slår frekvensrekord med Core i7-6950X

Under IDF i San Francisco presenteras inte bara kommande teknik. Plats finns också för hederlig extremöverklockning, där profilen Jon "Elmor" Sandström slår till med ett nytt världsrekord.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

RIP till den Core i7-6950X, men ett stort gratis till Elmor!
Sedan tycker jag en 10 cores cpu ska använda alla 10 cores, nästa steg är ju med microcod stänga av instruktioner så att typ bara instruction pointer (IP) fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sedan tycker jag en 10 cores cpu ska använda alla 10 cores

Böjd att hålla med. Är det egentligen inte ganska bortkastat att använda en 10 kärning värsting när man ändå bara ska belasta en av dem?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Intel vill givetvis framhäva topp-produkten så bra som möjligt i PR syfte så att fler köper dyra 10 kärniga, även om bara en kärna klockas högt istället för samtliga eller om en 4/6 kärnig skulle klocka bättre så vill Intel framhäva och sälja 10:an framför dessa.
Men jag håller med dig om att man skulle vilja se rekord baserad på inte bara frekvens, även total beräkningskraft där samtliga kärnor används typ i rendering eller syntet-benchmarks

Permalänk
ASUS Nordic

Riktigt skoj att se, grattis Jon!

Permalänk
Medlem

"Resultatet slår det äldre rekordet med 4,94 MHz"

Ja det gjorde min gamla 286:a också med sina 8 MHz

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Rätt ballt, även om det är ganska meningslöst

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Detta måste vara datorvärldens motsvarighet till Tractor Pulling. Massor med råstyrka för någonting helt onödigt, förutom att de inte stänger av alla utom en cylinder i motorn =P Men kul att en svensk vann ändå Sen tycker jag beräkningskraft vore bättre att mäta än frekvens. Frekvenserna på processorer har ju knappt ökat senaste 15 åren. En CPU idag har inte mycket mer än vad Pentium 4 hade i frekvens. Högsta P4 hade 3,8ghz. Dessutom har P4 klockats till 8ghz i extrem överklockning. Beräkningskraft vore väl bättre att tävla i en någonting som inte betytt mycket för hur kraftfull än processor är på många år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

"Resultatet slår det äldre rekordet med 4,94 MHz"

Ja det gjorde min gamla 286:a också med sina 8 MHz

Fantastiskt att det har tagit oss sååå länge att knäcka det rekordet

OnT: Är fantastiskt gjort, men i mina ögon borde alla dessa OC göras i klass om 1-kärna, 2-kärna, 3-kärna osv... inte individuella CPUer, och som ovan säger... beräkningskraft, inte ren frekvens.

Och självklart ska alla kärnor i en CPU användas, annars vf är poängen med en "tävling". Finns rätt många 4790k som når 5GHz+... på vanlig kylning och 4 kärnor med HT dessutom, så det artikeln säger om att "vanliga" inte kan nå det är lite fel och missvisande.

Permalänk
Medlem

Var länge sedan man läste om Elmor på Swec! Var mycket mer av denna sortens artiklar förr. Ge oss mer

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Riktigt nice.

Jag tycker dock att har CPUn 10kärnor så skall ju dessa vara aktiverade, vist man kommer kanske inte riktigt lika långt, men då använder man ju iaf CPUn

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Hade varit mer relevant om alla 10 kärnorna använts. Nu blir det liksom inte "på riktigt". Inte för att dagligt användande skulle vara möjligt, men ändå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kanske dax att kräva att all kärnor ska vara aktiva då får man mer ärlig råkraft. . Vist det blir mer värme att ta hand om 😃😃

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har själv hållt på med OC och jag tycker att ett WR ska endast gälla om ALLA kärnor är aktiverade!
Annars räknas det inte! då kan dem köra med enkärniga cpu's och inte ta en 10 kärnig o stänga av alla kärnor och köra på en bara! what's the point?
Jag klockade bara med alla kärnor aktiverade!
När jag läste endast en kärna var aktiverad så slutade jag läsa! totalt ointressant!

Permalänk
Medlem

lol kommentarerna här, ingen har påstått att det är för dagligt bruk, mest en kul grej

finns säkert där man tävlar med alla kärnor igång också för de som är intresserade av det

Permalänk
Medlem

Är detta rekordet för 6950X eller extreme edition processorer eller allmänt? För jag har för mig att jag har läst om 6700k som har nått över 7GHz på en kärna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Handlar det om rekord för just denna processormodell?

Siffran ser ju inte så imponerande ut...

http://hwbot.org/benchmark/cpu_frequency/

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Med AMD FX 8 och 9000 serien finns ju ett gäng resultat på över 8GHZ och vissa rätt nära 9GHZ, så 5,7 låter inte särskilt imponerande även om det kanske är det

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Är detta rekordet för 6950X eller extreme edition processorer eller allmänt? För jag har för mig att jag har läst om 6700k som har nått över 7GHz på en kärna.

Skrivet av FatherOfThree:

Handlar det om rekord för just denna processormodell?

Siffran ser ju inte så imponerande ut...

http://hwbot.org/benchmark/cpu_frequency/

Kolla källan.
Det handlar om rekordet för just 6950X.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

Var länge sedan man läste om Elmor på Swec! Var mycket mer av denna sortens artiklar förr. Ge oss mer

Kan bara hålla med om att det är på tok för lite clockers kvar i Sweclockers framför allt med tanke på att vi har ett par riktigt framstående överklockare här i landet.

På tal om extremöverklockning har teamsweden en Ln2 träff på g om ett par veckor med målet att skaffa massa fina resultat till TeamCup på Hwbot så dyker nog upp mer extremöverklockningsinfo på nätet snart, kanske vi får en artikel här också, vem vet?

Permalänk
Medlem

Intressant effektutveckling det blivit av Prime95 med AVX påslaget om alla kärnorna skulle arbeta ;=)

Permalänk
Medlem

Här har vi något som skulle kunna ersätta någon av bedömningssporterna i OS.
Grattis @elmor

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Visst - världsrekord, men inte särskilt imponerade för det. Hade det varit 10 GHz så hade jag höjt på ögonbrynet lite. Det är synd att se vad små framsteg som görs när man genomlevde det otroliga frekvensracet ifrån 1995 - 2010 med vanlig luftkylning.

Permalänk
Medlem

Ens 2600k sandybridge gjorde ju 5.5 5.7 utan problem med alla "kärnor" aktiverade på luftkylning.

Permalänk
Medlem

Föreställ er spelprestandan med en Skylake i7 med den frekvensen på alla kärnor. Hade ju varit något

Permalänk
Medlem

Han kommer ju inte kunna maxa Crysis med bara en kärna aktiv....

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

"Resultatet slår det äldre rekordet med 4,94 MHz"

Ja det gjorde min gamla 286:a också med sina 8 MHz

Dom menade ju att rekordet är 4,94 MHz högre än det gamla rekordet.

Permalänk

Meningslös tävling som endast finns för att ge reklam åt Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Meningslös tävling som endast finns för att ge reklam åt Intel?

Inte jättekonstigt att intel gör reklam för intel-processorer på en intel-mässa...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen som är under illusionen att detta är ett resultat som kan uppnås vid hemma bruk. Jag tycker ändå det är ganska kul att de hur mycket de kan pressa hårdvaran.