Påverkar SSD via PCI-e grafikkortets hastighet?

Permalänk
Medlem

Påverkar SSD via PCI-e grafikkortets hastighet?

Jag har ett Asus Z170-A med I7 6700K och en äldre SSD-disk (SATA) som boot-disk i ett Fractal design R5 chassi. Jag funderar på att byta SSD:n mot en NVMe disk (Intel 750) som monteras i en PCI-e slot. Jag ska även skaffa ett grafikkort GTX 1070 (använder för tillfället inbyggda grafiken i processorn, använder inga PCI-e platser nu).

Kommer grafikkortet använda x16 pci-e banor om det sitter ihop med ett Intel 750 på detta moderkort, eller kommer detta reduceras till x8 eftersom Intel 750 tar 4 banor? Är det kanske bättre att skaffa en m.2-disk som Samsung 950 Pro? Har läst att 950 Pro kan bli varm och klocka ner sig vid intensiv skrivning eftersom den har begränsad kylarea och då faller ju lite av idén med NVMe...

Rent praktiskt kanske det inte innebär någon direkt prestandaförsämring om grafikkortet körs i x8, men vill gärna veta på förhand vad som händer. Datorn ska bl a användas till videoredigering och spel.

Visa signatur

PC: Core i9 12900K, RTX 3080 Ti, Asus Prime Z690-A, 32GB DDR5@5200, Samsung 960EVO, Noctua NH-U12A, Corsair RM850X, LG 34'' UltraGear
NAS: QNAP TVS-872XT, Truenas Xeon E3-1245V2, RAM 32Gb ECC, LSI SAS 9207-8i

Permalänk
Medlem

Nej, det påverkar inte, eftersom grafikkortet använder PCIe-banor från processorn, medan en M.2-enhet använder PCIe-banor från Z170-kretsen. Se blockdiagram.

Edit: Missade att du frågade om en PCIe-SSD. Då gäller att de två första PCIe-platserna kommer gå i x8 om du använder båda samtidigt. Men om du använder den tredje fullstora PCIe-platsen så går den via Z170 och ger då x4, d.v.s. du får då full hastighet på både grafikkort och SSD. Det ser dock ut som att du då förlorar två av SATA-portarna, och att du måste ställa in att den platsen ska ge x4 istället för x2 som den är inställd på som standard. Kolla i manualen, där står det nog utförligare vad som gäller.

Edit 2: Vid närmare eftertanke så skulle jag avråda från att köpa en Intel 750, eftersom Samsung 950 är billigare (per GB) samt presterar bättre vid normal användning. Intel 750 är mer gjord för servrar där man har stora krav på jämn prestanda. Fast egentligen rekommenderar jag ingen av dem om du inte har stora krav på prestandan, annars kommer du inte märka någon större skillnad mot t.ex. en 850 EVO.

Permalänk
Medlem

@perost:
Tack för svaret. Ja... får nog ta en funderare på om det är värt de extra pengarna att köra SSD via NVMe...

Visa signatur

PC: Core i9 12900K, RTX 3080 Ti, Asus Prime Z690-A, 32GB DDR5@5200, Samsung 960EVO, Noctua NH-U12A, Corsair RM850X, LG 34'' UltraGear
NAS: QNAP TVS-872XT, Truenas Xeon E3-1245V2, RAM 32Gb ECC, LSI SAS 9207-8i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marvin42:

@perost:
Tack för svaret. Ja... får nog ta en funderare på om det är värt de extra pengarna att köra SSD via NVMe...

Jag kör med en Samsung 950 pro och kan säga att det inte är värt pengarna. Spela är det jag gör mest och det hade räckt gott och väl med en vanlig ssd. Finns säkert andra områden en 950 pro gör större skillnad på dock.