RX480 ej tillräckligt för SteamVR

Permalänk
Medlem

RX480 ej tillräckligt för SteamVR

Har just installerat och ett nytt RX480 i min gamla Phenom II-burk med 6 gb ram och Win10. Tänkte se om processorn dög för vr i Steams vr-test, och det gjorde den - men däremot inte grafikkortet!

Blev grymt besviken. Jag köpte ju kortet just för att kunna köra vr. Hade tänkt sätta det i ett Zen-bygge senare i höst/vinter och sedan skaffa nån vr-lösning.

Har jag helt missförstått att RX480 skulle vara VR-ready?

Permalänk
Medlem

Står juh "Kapabel" ? Så det går....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Beror ju inte på grafikkortet i detta fall utan på maskinen i övrigt (CPU). Med en starkare CPU så hade grafikkortet förmodligen klarat av tröskeln för "ready". Här är ett exempel till vänster på bilden:

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av OllO:

Har just installerat och ett nytt RX480 i min gamla Phenom II-burk med 6 gb ram och Win10. Tänkte se om processorn dög för vr i Steams vr-test, och det gjorde den - men däremot inte grafikkortet!

Blev grymt besviken. Jag köpte ju kortet just för att kunna köra vr. Hade tänkt sätta det i ett Zen-bygge senare i höst/vinter och sedan skaffa nån vr-lösning.

http://forumbilder.se/FAP35/steamvrrx480.PNG

Har jag helt missförstått att RX480 skulle vara VR-ready?

känns mysko med tanke på att det är ett så nytt kort och allt :/ inte direkt insatt på ditt kort men känns som att eftersom det är nytt så bör det vara redo. (tror jag hört linus på linustechtips prata om det)

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Googlar man på det så ska kortet få högre score än vad du får.

Känns som att kortet hålls tillbaka av din CPU oavsett vad testet säger. Testet kan inte hålla koll på alla faktorer och är mer "mellan tummen och pekfingret" än en exakt vägvisning.

Permalänk
Medlem

Det är processorn som håller dig tillbaka.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Konstigt dock att kortet får gul färg (kapabel) men processorn grön (redö).

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Kan inte så mycket om VR men här: http://www.cnet.com/how-to/build-a-vr-pc/ är en intressant artikel.

Core i5 4590 skall tydligen vara någon baseline för cpu om man köre htc vive eller oculus rift.

från artikeln:
"Why no AMD CPUs? VR experts told us that right now, they're not up to snuff when it comes to something called single-threaded performance, which is how fast the processor can work on any single tiny task put in front of it."

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem

Ja, inte hade jag väntat mig att processorn skulle få godkänt, men grafikkortet. Känns inte rätt att de rekommenderar en att uppgradera grafikkortet men inte processorn. Det kanske är som en del av er säger, att testet visar fel. Hoppas på det.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att byta processor?

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Dum tanke men har du pci-e 3.0 på moderkortet?
Kan det ha med det att göra?

Permalänk
Medlem

Ett stort problem med äldre CPUer är att du får mycket sämre. 1% lows och 0.1% lows även om average ser fin ut. Du ser hur hackig din kurva är.

Permalänk
Avstängd

CPUn är bottleneck 480 kan sitter i en låda. och 6Gb ram gör inte saken bättre.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Digital fyndjägare

@OllO: Nvidia korten presterar bättre med äldre CPU'r än AMD's, det kan man se på många spel också. Kan vara det helt enkelt då det gäller VR också.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •