Vilken Kabelanslutning mellan dator och skärm är bäst för gaming

Permalänk
Medlem

Vilken Kabelanslutning mellan dator och skärm är bäst för gaming

Hej, jag funderar på att skaffa fler skärmar till min gaming setup. Jag kommer ha en primär skärm som jag spelar på. Jag undrar vilken slags kabel jag ska använda mellan min primära/spelskärm och datorn för att de ska bli så bra som möjligt att spela på.

Jag kommer att bli tvungen att använda andra slags kablar för de andra skärmarna pågrund av att jag inte har tillräckligt med kabelportar i datorn för att använda samma slags kabel till alla skärmarna. Vilken slags kabel/kablar är bäst att använda för att kolla på film/youtube, surfa, skola och annat liknande?

Uppskattar så många svar som möjligt, tack

Permalänk
Medlem

Borsett från VGA skickar alla anslutningarna samma bildsignal. DVI och Displayport stöder högre bandbredd och är vad som gäller vid höga upplösningar och uppdateringsfrekvenser.
Vilket grafikkort och vilka skärmar?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Rekordmedlem

Bilden blir likadan med alla digitala överföringar men finesserna skiljer, om man bara ser på stöd för bild så > 1 displayport 2 dvi duallink 3a hdmi 3b dvi singellink och vga bör du undvika.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Cruentusa: Jag har NVIDIA GeForce GTX 750 Ti. Jag vet inte riktigt vilka skärmar jag kommer att skaffa, men förmodligen blir de gaming skärmar. De kan även bli så att jag köper en gaming skärm och 2 stycken "vanliga skärmar". Alla tre i samma storlek för jag antar att de kvittar om de är olika skärmar bara storleken är samma.

Jag har Windows 10 som operativsystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0hnW:

@Cruentusa: Jag har NVIDIA GeForce GTX 750 Ti. Jag vet inte riktigt vilka skärmar jag kommer att skaffa, men förmodligen blir de gaming skärmar. De kan även bli så att jag köper en gaming skärm och 2 stycken "vanliga skärmar". Alla tre i samma storlek för jag antar att de kvittar om de är olika skärmar bara storleken är samma.

Jag har Windows 10 som operativsystem

Ska du bara spela på en skärm kvittar det men ska spelets bild täcka alla skärmarna bör upplösningen vara samma på alla skärmarna. Vilka utgångar har kortet eller exakt vilket grafikort är det? NVIDIA GeForce GTX 750 Ti är bara grafikprocessorn, säger inget om själva kortet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

@Cruentusa: Jag ska bara spela på en av skärmarna. Tror de heter GeForce GTX 745 2GB. Har i alla fall den här datorn

http://www.siba.se/datorer/stationara-datorer/speldator/lenovo-x310-90av002gmt-122372

Permalänk
Medlem

@J0hnW: Vad jag ser i specsen så har den bara två utgångar, en hdmi och en vga om det stämmer så är det bara avskriva idén om att köra tre skärmar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Kan hända att dom inte säljer min dator längre på siba så att jag länka fel. Min dator såg i alla fall ut så och hade ungerfär samma specs. Den låg också i samma prisklass. Men i alla fall så har jag 2 hdmi portar och 2 till portar som jag inte riktigt vet vad dom heter :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0hnW:

@Cruentusa: Jag ska bara spela på en av skärmarna. Tror de heter GeForce GTX 745 2GB. Har i alla fall den här datorn

Enligt Sibas info så ska den som Litenskit säger endast ha 1 st. HDMI och 1 st. VGA. Men enligt NVIDIAs egna specifikationer så har 745 även stöd för DVI-DL, och jag skulle bli lite förvånad om ditt kort inte har det. Men eftersom du äger datorn i fråga så är det ju enkelt att bara kolla på baksidan vilka anslutningar som finns. Om du är osäker på vad som är vad så är det bara att du lägger upp ett foto på baksidan här så hjälper vi dig.

Sen bör du också vara medveten om att ett GTX 745 inte direkt är ett spelkort, det är väldigt klent när det kommer till spel. Så om din tanke var att köpa en 120/144 Hz spelskärm så kanske du också bör fundera på att uppgradera grafikkortet, eftersom du lär få väldigt svårt att nå upp till såna frekvenser i de flesta spel.

Edit: Eftersom du inte verkar veta vilket grafikkort du har så kan du ladda ner t.ex. GPU-Z och kolla. Fyra utgångar låter inte som ett GTX 745/750.

Permalänk
Medlem

@perost: Sry för alla oklarheter men nu har jag i alla fall tagit reda på vilka utgångar min dator har. De är 1 HDMI, två VGA och en DVI. Tänkte att de gick snabbare att kolla upp vilket grafikortet jag hade genom att hitta någon annan lösning. Så att jag slapp att ladda ner ett program och sätta mig in i det. Så jag kollade på youtube och då var den en youtuber som kollade upp sitt grafikkort genom att gå till "Egenskaper För bildskärmskort". Här är en screenshot av min "Egenskaper För Bildskärmskort".

http://imgur.com/gallery/CCzm6

Men vilken slags kabel rekommenderar du att jag använder till den skärmen som jag spelar på och vilken slags kabel är bäst att använda till de andra skärmarna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av J0hnW:

@perost: Sry för alla oklarheter men nu har jag i alla fall tagit reda på vilka utgångar min dator har. De är 1 HDMI, två VGA och en DVI. Tänkte att de gick snabbare att kolla upp vilket grafikortet jag hade genom att hitta någon annan lösning. Så att jag slapp att ladda ner ett program och sätta mig in i det. Så jag kollade på youtube och då var den en youtuber som kollade upp sitt grafikkort genom att gå till "Egenskaper För bildskärmskort". Här är en screenshot av min "Egenskaper För Bildskärmskort".

http://imgur.com/gallery/CCzm6

Men vilken slags kabel rekommenderar du att jag använder till den skärmen som jag spelar på och vilken slags kabel är bäst att använda till de andra skärmarna?

Det låter underligt att du har 2 vga men du bör använda dvi-dl och hdmi i första han om du har det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Okej Tack för ditt svar och tack alla andra för era svar. Var till stor hjälp