Permalänk
Medlem

Glutenfritt flatbread baka hur?

Chansar på att det finns lite bagare här

Käkar generellt inte gluten eller laktos (undantag feta produkter med lägre laktosinnehåll) , håller på att lära mig baka då all bakning har slutat i katastrof gick jag tillbaka till grunderna (gluten) då det ska vara lättare.

Gluten (vatten+vetemjöl+ev kryddning)
Höfta ingredienser, knåda 5-7minuter tills degen är bra
Vila 15min
Kavla ut tunt
Stek 3sekunder på varje sida utan något fett i pannan
Resultat: Asgoda tacobröd eller varmamackor (om man fyller dom med lite skit, feta el ost som geggar ihop brödet, viker dubbelt och steker igen)

Ikke gluten (vatten+50% majsmjöl+ 50% fiberhusk+ev kryddning)
Samma som tidigare
Stek i en evighet
Resultat: Degen blir en gummiboll, brödet blir gummi aktigt och inte speciellt gott varken som wraps eller varma mackor, har provat andra sätt också men detta är det som har blivit mest lyckat.

Så hur i ****** får jag as goda / supersimpla glutenfria flatbreads som inte kräver en kemist (gärna ekologiska ingredienser). Börjar fundera på chia + majs eller cocosmjöl istället för fiberhusk.
Vill undvika ingredienser som har bästföredatum mjölk, ägg, jäst osv

Permalänk
Medlem

@lappen81:
Testa masa harina och en tortillapress

tortillarecept
1 6/8 masa harina
1 1/8 vatten
blanda ihop och pressa ut alt kavla

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

@lappen81:
Testa masa harina och en tortillapress

tortillarecept
1 6/8 masa harina
1 1/8 vatten
blanda ihop och pressa ut alt kavla

Aldrig hört talas om Masa Harina, är det typ turkiska specialkostaffärer eller har jag missat det på coop?
Blir nog kavla bor så litet har inte plats för utrustning
EDIT : använder en vattenflaska som kavel

tack för tipset

Permalänk
Medlem

@lappen81:
Det är ett mexikansk majsmjöl man använder till tortillas och annat bröd där.

Testa även rent majsmjöl och vatten, kanske blir fastare då, och inte lika mycket vatten.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

@lappen81:
Det är ett mexikansk majsmjöl man använder till tortillas och annat bröd där.

Testa även rent majsmjöl och vatten, kanske blir fastare då, och inte lika mycket vatten.

Bara majsmjöl fungerar inte det behöver något som binder ihop allting annars trillar det isär, funderat på chiamjölför det, men den mexikanska varianten först om jag hittar den

Permalänk
Medlem

@lappen81:
http://www.extremefood.se/632-masa-harina-vitt-mexikanskt-maj...

Förbannat dyrt där dock :/

Alla "corn tortilla" recept jag hittar innehåller bara det mjölet och vatten.

ev. kan du kolla på psyllium husk, har för mig man kan byta ut en del av mjöl till det

Har du facebook så gå ut på extremefood.se s hemsida och fråga efter flatbread recept, otrolig kunskap om utländsk mat där

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

@lappen81:
http://www.extremefood.se/632-masa-harina-vitt-mexikanskt-maj...

Förbannat dyrt där dock :/

Alla "corn tortilla" recept jag hittar innehåller bara det mjölet och vatten.

ev. kan du kolla på psyllium husk, har för mig man kan byta ut en del av mjöl till det

Har du facebook så gå ut på extremefood.se s hemsida och fråga efter flatbread recept, otrolig kunskap om utländsk mat där

Yes, det funkar bra. Även att göra pannkakor med och liknande. Trevlig fysisk butik för övrigt.

Permalänk
Medlem

Dessa tortillabröd brukar frugan göra, jag tycker de blir grymt goda. Gör man 10 bröd av en sats blir de små som tefat, vi brukar göra 6-7 st större.

http://www.koket.se/nyhetsmorgon/jessica-frej/glutenfritt-tor...

När man först blandat ihop alla ingredienser är det mer som en lös smet än en deg men det sätter sig när den fått svälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Har du gjort gastro och konstaterat att du har glutenintolerans? I annat fall lär dig baka med surdeg så lär du inte få några problem istället för att använda jäst.