Permalänk

Ersättningsskärm för BenQ XL2430T?

Jag måste skicka in min XL2430T eftersom den har det ganska vanliga "fukt"-problemet. Skärmen lyser fortfarande när den är avstängd (dock enbart från högra hörnet än så länge) och enligt BenQ är detta ett känt fel med denna modell.

Jag lyckas inte hitta någon skärm jag tycker om och det lutar åt att jag istället lever med det här problemet men det känns ju surt att behöva rycka strömsladden varje natt. Det känns även som att problemet kommer bli värre med tiden, så egentligen behövs den lagas.

Det måste vara 144 hz och minst 24 tum.

Permalänk
Skrivet av Theshawty:

Jag måste skicka in min XL2430T eftersom den har det ganska vanliga "fukt"-problemet. Skärmen lyser fortfarande när den är avstängd (dock enbart från högra hörnet än så länge) och enligt BenQ är detta ett känt fel med denna modell.

Jag lyckas inte hitta någon skärm jag tycker om och det lutar åt att jag istället lever med det här problemet men det känns ju surt att behöva rycka strömsladden varje natt. Det känns även som att problemet kommer bli värre med tiden, så egentligen behövs den lagas.

Det måste vara 144 hz och minst 24 tum.

Vg248qe? Hade den i en vecka, och den osade kvalitet (iaf mitt exemplar)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Asus Vg248qe, no doubt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Jag måste skicka in min XL2430T eftersom den har det ganska vanliga "fukt"-problemet. Skärmen lyser fortfarande när den är avstängd (dock enbart från högra hörnet än så länge) och enligt BenQ är detta ett känt fel med denna modell.

Jag lyckas inte hitta någon skärm jag tycker om och det lutar åt att jag istället lever med det här problemet men det känns ju surt att behöva rycka strömsladden varje natt. Det känns även som att problemet kommer bli värre med tiden, så egentligen behövs den lagas.

Det måste vara 144 hz och minst 24 tum.

Tittade nyligen efter den skärmen men det blev i slutändan en mycket dyrare. Men jag kollade också efter andra skärmar i samma prisklass, bland annat Asus MG248Q och Asus VG248QE så någon av dessa skulle jag välja, den förstnämnda är snygg och såg riktigt nice ut i butik

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av gylldevik:

Vg248qe? Hade den i en vecka, och den osade kvalitet (iaf mitt exemplar)

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Jaegrlicious:

Asus Vg248qe, no doubt.

Tack! Många verkar tycka att den har ojämn belysning samt att färgerna är utomordentligt kassa. Är det något ni märkt?

Skrivet av Thumbii:

Tittade nyligen efter den skärmen men det blev i slutändan en mycket dyrare. Men jag kollade också efter andra skärmar i samma prisklass, bland annat Asus MG248Q och Asus VG248QE så någon av dessa skulle jag välja, den förstnämnda är snygg och såg riktigt nice ut i butik

Tackar.

Vilken skärm köpte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Tackar.

Vilken skärm köpte du?

Acer XB270HU blev det, dock inte för 8k+ som den kostar på prisjakt utan 6,5k

IPS, 27", 1440p, G-sync och 144Hz.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Acer XB270HU blev det, dock inte för 8k+ som den kostar på prisjakt utan 6,5k

IPS, 27", 1440p, G-sync och 144Hz.

Uppföljaren till den (1HU) hade varit fin men verkar slut precis överallt, samt väldigt dyr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Tack! Många verkar tycka att den har ojämn belysning samt att färgerna är utomordentligt kassa. Är det något ni märkt?

Tackar.

Vilken skärm köpte du?

Tvärtom, att färgerna är bland dom bättre du kan få på en tn panel. Folk verkar inte veta hur man ställer inte skärmar....

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Tvärtom, att färgerna är bland dom bättre du kan få på en tn panel. Folk verkar inte veta hur man ställer inte skärmar....

Aha, okej.

Permalänk
Skrivet av Theshawty:

Tack! Många verkar tycka att den har ojämn belysning samt att färgerna är utomordentligt kassa. Är det något ni märkt?

Tackar.

Vilken skärm köpte du?

Ingenting som jag märkte av, å andra sidan så håller jag inte på mycket med bildredigering etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av gylldevik:

Ingenting som jag märkte av, å andra sidan så håller jag inte på mycket med bildredigering etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte jag heller, jag spelar och tittar på film i stort sett. Vill dock inte göra något "nerköp" från den jag har nu.

Permalänk
Skrivet av Theshawty:

Inte jag heller, jag spelar och tittar på film i stort sett. Vill dock inte göra något "nerköp" från den jag har nu.

Verkar som att många har problem med döda pixlar och backlight bleeding, mitt ex var i riktigt bra skick däremot. Du kanske kan försöka köpa min gamla på webhallen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av gylldevik:

Verkar som att många har problem med döda pixlar och backlight bleeding, mitt ex var i riktigt bra skick däremot. Du kanske kan försöka köpa min gamla på webhallen

Skickades från m.sweclockers.com

Å andra sidan har många problem med BLB och döda pixlar på de flesta skärmar så det verkar bara handla om rejäl tur.

Permalänk
Skrivet av Theshawty:

Å andra sidan har många problem med BLB och döda pixlar på de flesta skärmar så det verkar bara handla om rejäl tur.

Jo så är det nog. Jag måste ha bra med tur så jag har 5 skärmar hemma utan döda pixlar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av gylldevik:

Jo så är det nog. Jag måste ha bra med tur så jag har 5 skärmar hemma utan döda pixlar

Skickades från m.sweclockers.com

Min XL2430T är min första med problem. Inga döda pixlar dock men lite BLB samt detta felet när den är avstängd. Processen att skicka in den är väldigt jobbig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Vg248qe? Hade den i en vecka, och den osade kvalitet (iaf mitt exemplar)

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Jaegrlicious:

Asus Vg248qe, no doubt.

Sitter själv och funderar på en ny skärm:
144hz, 1920x1080, 24 eller kanske 27 tum.

Är Vg248qe ett bättre val än xl2430t?

Permalänk
Skrivet av Remorse:

Sitter själv och funderar på en ny skärm:
144hz, 1920x1080, 24 eller kanske 27 tum.

Är Vg248qe ett bättre val än xl2430t?

Har själv inte provat xl2430t, men valde att skicka tillbaks asusen då jag fick sådan grym huvudvärk och blev riktigt trött i ögonen av den :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3