Viasat Fiberlan - IPTV, Internet och VlanID

Permalänk

Viasat Fiberlan - IPTV, Internet och VlanID

Hej

Hoppas att någon kan hjälpa mig inför kommande installation av Servanet Stadsnät och Viasat som leverantör av TV, Internet och Telefoni.

Mitt problem:
Håller på att dra in fiber från Servanet och får då en tjänstefördelare Inteno XG6846 på väggen med 4st portar/nätverksuttag: 1-Internet 2-TV 3-Telefoni och 4-framtida tjänster/etc.

Då jag vill använda mig utav redan befintlig dragning av nätverk i hemmet så vill jag göra följande: 1. Dra kabel från port 1 & 2 till en switch och från switchen en kabel till min ASUS-router RT-AC66U i hallen och befintligt nätverk; datorer, tv-boxar mm.

Enligt Servanet så ska inte detta fungera (eller kanske om man pressade dem) men enligt vad man kan läsa sig till på nätet så kan man få det att fungera m.h.a VlanID.

Vore trevligt om någon vore insatt i detta eller har en hum om hur man kan få det att fungera. En kabel är bättre än två synliga.

Permalänk

Antagligen kommer TV trafiken i ett taggat VLAN. Ta reda på vilket VLAN ID trafiken har. Ska du använda dig av en switch måste den även vara en så kallad smart switch/managerbar och stödja 802.1q. Sen ställer du in de portarna du tänkt använda till tv att tillhöra det taggade vlanet.

EDIT: och internet kör du i ett annat VLAN, otaggat.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Om jag t.ex. kör med TP-Link TL-SG105E Smart Switch och sen vidare till Asus RT-AC66U.

Måste jag ha ytterligare smarta switchar längre in i mitt nätverk eller behöver jag endast ha en TP-Link Smart Switch närmast tjänsterfördelaren?

Min tanke på nätverket är denna:

Tjänstefördelaren --> TV & Internet i två kablar till --> TP-Link Smart Switch --> Asus RT-AC66U-->

-->Vanlig Switch --> Delas ut till TV, TV-Box, Mediaspelare, Receiver
-->Vanlig Switch --> Delas ut till NAS & TV-Box

Kommer detta att fungera eller måste jag skaffa Smarta Switchar där jag i nuläget har vanliga switchar...???

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcidSleeper:

Kommer detta att fungera eller måste jag skaffa Smarta Switchar där jag i nuläget har vanliga switchar...???

Problemet är att du kopplar en switch mot switch, vilket skapar layer-2 loopar, dock så förhindrar STP (spanning tree protocol) detta genom att stänga av en av dina länkar. Men eftersom de kör med otaggade vlan, så har den olika tabeller för varje vlan så en loop borde inte förekomma.

Men det är möjligt att access switchen, kunder är kopplade mot, kommer känna av en loopback detection och kommer stänga ned din port, vilket jag skulle gissa på är varför ServaNet sa att du inte kan koppla på det viset. Men du kan alltid prova.

Om det redan finns kabel dragning så kan du säker dra en till kabel, detta blir nog enklast och säkert billigast för dig i slutändan, om du orkar göra jobbet, vilket oftast är den riktiga anledningen varför personer inte gör det.

Men svar på din fråga är att du egentligen bara behöver en switch som du kan konfigurera vlan på, eftersom det är kopplingen mellan tjänstfördelnings switchen och din router du vill ändra på.

Permalänk

Hmm låter som om jag drar kabel ändå. Tack för infon.

Får ju tillgång till Viasats ViaPlay och där finns ju TV-to-Go vilket ska vara i princip alla kanaler.
Kanske man ska köra med Chromecast för TVn i källaren istället och spara pengar på ett tvillingabonnemang.

Chromecast ska ju fungerar med Viaplay-appen ser jag på både Viasats och Chromecast hemsida.
Någon som har testat chromecast och Viaplay med TV-to-Go?

Permalänk
Inaktiv

@VexedRelic: Någon loop blir det inte genom att du kaskadkopplad switchar, du kan ha 1000 switchar efter varandra utan att det blir någon loop. En loop kan du få om du kopplar tillbaka en port till ursprungswitchen, och det ser jag inte att trådskaparen borde göra här. Loopar sker på Ethernet nivå och det spelar ingen roll hur många VLAN du har. Det är bara mycket dyra switchar som klarar av RSTP på vlan nivå.

Den störta anledningen till att du inte kan transportera dina tjänster över VLAN är att det inte fungerar med DHCP, så ingen av dina fina devices kommer få en IP-adress om de inte sitter på native VLAN - Du behöver en switch som klarar DHCP snooping och kan relaya det till DHCP servrar hos din leverantör. Det är inga större problem om man jobbar med nätverk. Jag gör så hemma - Mitt modem sitter i min garderob och sitter på ett eget VLAN som distribueras ut där det behövs.

Dock när det gäller TV så använder de flesta multicast, så du måste du configurera IGMP snooping eller PIM, och det är inget man gör på en pissekvart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

@VexedRelic: Någon loop blir det inte genom att du kaskadkopplad switchar, du kan ha 1000 switchar efter varandra utan att det blir någon loop. En loop kan du få om du kopplar tillbaka en port till ursprungswitchen, och det ser jag inte att trådskaparen borde göra här.

Kanske du missade det, kanske den viktigaste detaljen. Men det finns en bredbands switch (Inteno XG6846), kopplar du på switch mot switch på det viset så skapar du en loop. Men som jag skrev så kör bredbands switchen troligtvis otaggat vlan på portarna, så en loop borde inte förekomma.

Skrivet av studiox_swe:

Loopar sker på Ethernet nivå och det spelar ingen roll hur många VLAN du har. Det är bara mycket dyra switchar som klarar av RSTP på vlan nivå.

Inte riktigt sant, särskilt med RSTP eftersom du kör en instans per vlan och du har bara ett visst stöd på antal beroende på vilken switch du har. Överskrider du antalet så kan du få problem, särskilt med loopar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VexedRelic:

Kanske du missade det, kanske den viktigaste detaljen. Men det finns en bredbands switch (Inteno XG6846), kopplar du på switch mot switch på det viset så skapar du en loop. Men som jag skrev så kör bredbands switchen troligtvis otaggat vlan på portarna, så en loop borde inte förekomma.

Inte riktigt sant, särskilt med RSTP eftersom du kör en instans per vlan och du har bara ett visst stöd på antal beroende på vilken switch du har. Överskrider du antalet så kan du få problem, särskilt med loopar.

Ja, det missade jag. Två TP mellan två switchar är no-no. Portarna är säkert Accessportar och då borde det synnerligen bli en loop.

Permalänk
Medlem

Trodde jag kunde göra samma sak som du tänker, nämligen streama Viasat-to-go via chromecast till TV, men Viasat har spärrat det i appen tyvärr..

Skrivet av AcidSleeper:

Hmm låter som om jag drar kabel ändå. Tack för infon.

Får ju tillgång till Viasats ViaPlay och där finns ju TV-to-Go vilket ska vara i princip alla kanaler.
Kanske man ska köra med Chromecast för TVn i källaren istället och spara pengar på ett tvillingabonnemang.

Chromecast ska ju fungerar med Viaplay-appen ser jag på både Viasats och Chromecast hemsida.
Någon som har testat chromecast och Viaplay med TV-to-Go?

Visa signatur

| Laptop : Asus UX32VD-4002H |

Permalänk

@Hydrate: Har du testat själv eller läst detta?

Frågar med tanke på att jag frågade kundsupporten och de sade att de flesta kanaler finns att tillgå men han kunde inte säga vilka.

Permalänk
Medlem

@AcidSleeper: Ja, jag har testat detta själv, är Viasat-kund sen början på augusti. Jag har inte kommit på något sätt att komma runt det tyvärr.. Så om du vill ha Viasat-TV på en till TV så är nog tvilling enda sättet just nu.

Visa signatur

| Laptop : Asus UX32VD-4002H |

Permalänk
Skrivet av Hydrate:

@AcidSleeper: Ja, jag har testat detta själv, är Viasat-kund sen början på augusti. Jag har inte kommit på något sätt att komma runt det tyvärr.. Så om du vill ha Viasat-TV på en till TV så är nog tvilling enda sättet just nu.

Okej. Tråkigt att höra.
Har fått info om att man kör ViaPlay och Tv-To-Go via telefonen till Apple Tv via AirPlay så ska detta fungera.

Har du möjlighet att testa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@AcidSleeper: Det går att casta via Google Cast, men det laggar något fruktansvärt för mig. Har ingen Airplay i huset som jag kan testa med tyvärr..

Visa signatur

| Laptop : Asus UX32VD-4002H |

Permalänk
Medlem

Har du testat att bara koppla TV direkt till AC66 port 3 och inne i routern konfiguera IPTV där? Routern stödjer IPTV på port 3 eller 4.
Har IPTV via IP Sweden med Motorola VIP 1003 och funkar utan problem med AC66.

Många har fått det att funka med Telia IPTV också: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-telia-iptv-att-fungerar-pa-asus-routers-utan-annan-utrustning?p=15

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|