Sony Playstation 4 "Slim" på ingång

Permalänk
Melding Plague

Sony Playstation 4 "Slim" på ingång

När Sony håller Playstation-evenemang är det inte enbart virtuell verklighet och hög prestanda som ligger i fokus. Nu framgår att även en slimmad Playstation 4 är nära förestående.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med Kundernas misstag kan man också käna en Slant-alt för mycket Versionen,tycke jag.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Snyggare va den då inte och tar inte mindre plats heller.
Det där kunde dom gjort bättre tycker jag, men de kanske ville att den skulle se billig ut så att fler köper neo?

Permalänk
Medlem

slim? tjänar man 1cm på bredden och kanske 3-4cm på höjden? känns lite lamt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Tråkigt att den var så ful men imponerande liten får man ändå säga

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket teknikutveckling VS mjölktrick det handlar om denna gång... tillåt mig tvivla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Har svårt att tro att original PS4 inte kunde släppts så här, alltså med samma inuti och utanpå. MJÖLKAAA.

Troligtvis inte samma grejer inuti. Samma prestanda kanske men krympta kretsar. En vanlig PS4 blir då ganska het har jag fått erfara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Troligtvis inte samma grejer inuti. Samma prestanda kanske men krympta kretsar. En vanlig PS4 blir då ganska het har jag fått erfara.

(Hann frasera om för skojs skull.. men sak samma:)
Nedyxad kylning i och med lägre nanometer, men bibehållen temp. (är säkert lägre).
Kanske samma nm som ps4.5, hmm. jaja...

Permalänk
Avstängd

Läste jag rätt att neo ska driva SPEL i 4k ?

Är det heartstone i 3 fps vi snackar om där eller riktiga spel eller har ni bara skrivit fel i artikeln ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Läste jag rätt att neo ska driva SPEL i 4k ?

Är det heartstone i 3 fps vi snackar om där eller riktiga spel eller har ni bara skrivit fel i artikeln ?

Helt riktigt. Precis alla spel kommer vara native 4K. 3 fps är det nya målet. 0:or gör ju inget om man stryker.

edit: Ärligt talat. Strategin tycks vara (förutom i de ev fall utvecklarna bara väljer att rendera i 1080p) att köra "checkerboard rendering" ur ett urval av olika upplösningar (3840*2160, 3200*1800 m fl) som sedan skalas till 2160p. Finns många varianter och de enda krav som tycks finnas är "minst native 1080p och minst samma framerate som i bas-PS4 varianten".

Noterbart att Sony inte rekommenderar att rendera i native 1440p eftersom de tycker det ger för liten visuell skillnad.

Nått enkelt spel kommer säkert kirra native 3840*2160 men det kommer förstås bara vara undantag. "Kapabel till 4K" betyder ju inte "alla måste köra native 4K" vilket några av nån märklig anledning tycks fått för sig...

Permalänk

Jag hoppas inte PS4 slim kommer se ut sådär, fulaste designen någonsin isåfall och är den fortfarande lika lätt att ta isär?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Å nej... Om de inte kan kyla den passivt så ser jag detta som negativt då en mindre fläkt låter ännu mera. Det tycker jag är det sämsta med konsoler. Ska det verkligen vara sådan lyx att få en tyst maskin? En helt skräddarsydd konstruktion är ju väldigt enkelt att kyla då man inte behöver ta hänsyn till någon särskild standardformfaktor. Men ändå skiter konsoldesignerna i det.

Hade LAN med första Xbox häromveckan, och de andra lådorna lät bra mycket. Min egen moddade jag för länge sedan med en vanlig Zalman-fläkt som både viftade mer luft och var i princip knäpptyst på den spänningen som boxen körde på.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Snart kommer väl PS4 Neo Slim med inbyggd vattenkylning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser inte det som att mjölka kunder "som en del skrivit" med denna om den är tänkt att ersätta nuvarande. Det är nog inte Sonys tanke att dom som redan äger ett PS4 ska köpa denna.

Är inte mycket för konsoler själv men är lite nyfiken på PS4 Neo, om det kan bli en bra UHDBR spelare till ett lägre pris än vad andra stationära spelare kostar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Har aldrig varit för krympningar av konsoler då de egentligen blir sämre. Det gäller alla generationer av PS som jag ägt

PS2-slim, fick toppmatning av DVD istället för släde vilket ledde till att det inte gick att ha den i TV-hyllan. Nätdelen plockades ur och las utanför som på en laptop vilket gjorde att det blev betydligt värre att dra kablar. Visst den va mycket mindre men den hade nätdelen utanför och hade ingen expansion-bay. Den fick ingen power switch på baksidan så den var tvungen att stå i standby. Dock hade den inbyggt LAN-kort.

PS3-slim, blev mycket mer högljudd och fick ingen power switch på baksidan så den var tvungen att stå i standby. Annars var krympningen imponerande.

PS4-slim, tja vi får väl se

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Är det inte så att Xbox One Slim fortfarande är fetare än första PS4?

Permalänk
Medlem

Tycker dem bara blir fulare och fulare... Sedan köper man väll inte ett PS4 "idag" ? Om man hade velat ha ett PS4 hade man köpt det dem första 6 månaderna efter realese, ser ingen nytta med att släppa en slim version så här långt efter.

Visst om dem släppte typ en vanlig konsol och en slim samtidigt men slim lite dyrare.

Enda PS jag har tyckt va snygg va den stora feta 60gb PS3an som kunde göra alla sorters konster! Spela ps1, ps2 spel etc! PS3 slim va ju skitful, hade hellre köpt vanliga PS3an då med pianolack!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Har aldrig varit för krympningar av konsoler då de egentligen blir sämre. Det gäller alla generationer av PS som jag ägt

PS2-slim, fick toppmatning av DVD istället för släde vilket ledde till att det inte gick att ha den i TV-hyllan. Nätdelen plockades ur och las utanför som på en laptop vilket gjorde att det blev betydligt värre att dra kablar. Visst den va mycket mindre men den hade nätdelen utanför och hade ingen expansion-bay. Den fick ingen power switch på baksidan så den var tvungen att stå i standby. Dock hade den inbyggt LAN-kort.

PS2-slim kom i många versioner. Se senare hade nätagget inbyggt trots mycket litet format. Håller med att toppmatning är lite trist ur placeringssynpunkt, men liten är den i.a.f. Tycker det är synd att MS aldrig tillverkat en XBOX i liknande storlek för såna som jag som fortfarande gillar den generationens spel. Konsollen skulle se kul ut bredvid sin tillhörande första generationens jättekontroll

Citat:

PS3-slim, blev mycket mer högljudd och fick ingen power switch på baksidan så den var tvungen att stå i standby. Annars var krympningen imponerande.

De första PS3:orna (380W-modellerna) var knappast särskilt tysta. De senare var lite bättre, men oftast ganska likvärdiga med slim. Superslim är väl i genomsnitt lite mer högljudda än vanliga slim. Sen finns det ju också stor variation mellan exemplaren där vissa fått knäpptysta modeller, några (som min PS3-slim) är helt ok/genomsnittliga och vissa verkar ha fått riktiga tröskverk.

Citat:

PS4-slim, tja vi får väl se

Blir lite spännande att se för mig som ännu inte har en PS4. Kommer dock ändå avvakta med eventuellt köp av PS4/PS4slim eller NEO tills det kommer fler intressanta spel som inte också finns till PC.

Permalänk
Medlem

@Extremaz:
Hade en sån, men den överhettades o dog...
Slim med cfw kan emulera ps1 och ps2 lika bra som 60gb kunde, håller tyst och går inte sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Tycker dem bara blir fulare och fulare... Sedan köper man väll inte ett PS4 "idag" ? Om man hade velat ha ett PS4 hade man köpt det dem första 6 månaderna efter realese, ser ingen nytta med att släppa en slim version så här långt efter.

Visst om dem släppte typ en vanlig konsol och en slim samtidigt men slim lite dyrare.

Enda PS jag har tyckt va snygg va den stora feta 60gb PS3an som kunde göra alla sorters konster! Spela ps1, ps2 spel etc! PS3 slim va ju skitful, hade hellre köpt vanliga PS3an då med pianolack!

Många köper spelkonsol en bit in i generationen, kolla t.ex. förra generationen och alla tidigare konsoler.
Nintendo har t.ex. sålt mer än fyra gånger så många DS Lite än vanliga DS.
Jag har köpt flera av mina tidigare en bit in då det finns ett spelutbud ute. Har ingen nytta av en konsol bara för att vara först med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

@Extremaz:
Hade en sån, men den överhettades o dog...
Slim med cfw kan emulera ps1 och ps2 lika bra som 60gb kunde, håller tyst och går inte sönder.

Det stämmer delvis men inte jämfört med tidiga amerikanska PS3 60GB. De hade ju inbyggd PS2-hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Visst om dem släppte typ en vanlig konsol och en slim samtidigt men slim lite dyrare.

Slim varianterna brukar använda nyare tillverkningsnoder än original versionen som gör att de kan lansera samma prestanda till mindre strömförbrukning, detta leder till att man kan använda en mindre och billigare kylning utan att tempen sticker iväg.
Ungefär som underklockning... fast med bibehållen prestanda.
Samt göra chippen fysiskt mindre och/eller baka ihop fler funktioner i chippen så man kan använda färre chip.

Tanken att göra en ny version av konsolen som ger kunden samma upplevelse, men till lägre tillverkningskostnad.

Att då från början göra en slim och en "phat", där "phat" är dyrare att tillverka, men säljs billigare hade bara varit korkat.

Permalänk
Medlem

@mudde:
Det var en sådan, cecha köpt i asian runt release veckan.
Det finns ett verktyg som gör om vanliga ps2 spel till ps2 classic, och då ser de precis likadant ut.

Ang ps4 slim så ser det ut som den saknar optical out, vilket inte är någon jättegrej om man inte jagar millisekunder antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

PS2-slim kom i många versioner. Se senare hade nätagget inbyggt trots mycket litet format.

Tack!
Blev förbryllad av JeagerMeisterSWE
Har en PS2 slim, men har den inte här så jag kan dubbelkolla just nu.
Men är nästan säker på att den inte har externt nätagg.
Och så kommer JeagerMeisterSWE och säger att den har det..?
Men om det fanns flera versioner så verkar det rimligt...
Skaffade min ganska sent.

Permalänk
Medlem

Tycker den är snygg, lite unik. Folk sa samma sak om Xbox One, ingen bryr sig efter några veckor.

Permalänk

Köper hellre en större konsol med bra kylning och tystare fläktar...

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Fy vad ful! Hoppas inte Neo blir lika ful.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

Ang ps4 slim så ser det ut som den saknar optical out, vilket inte är någon jättegrej om man inte jagar millisekunder antar jag.
http://bildr.no/image/SFVoa0dk.jpeg

Lite trist då jag alltid gillar många utgångar. Det känns som att det innebär många möjligheter, även om man inte använder det.
Fördröjningen kan väl inte påverkas nämnvärt av optisk utgång kontra HDMI? Ljudet är ändå aldrig senare än bilden om man inte har någon väldigt underlig uppsättning.

Skrivet av GuessWho:

Tack!
Blev förbryllad av JeagerMeisterSWE
Har en PS2 slim, men har den inte här så jag kan dubbelkolla just nu.
Men är nästan säker på att den inte har externt nätagg.
Och så kommer JeagerMeisterSWE och säger att den har det..?
Men om det fanns flera versioner så verkar det rimligt...
Skaffade min ganska sent.

PS2 slim kom i flera 7xxxx-versioner i minst två olika storlekar (på både enhet och nätagg) och flera interna skillnader. Dessa hade externt nätagg.

9000x-versionerna kom senare och var ungefär samma storlek som de minsta, trots inbyggt nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Köper hellre en större konsol med bra kylning och tystare fläktar...

Min PS4 är det som låter mer mest av alla prylar här hemma (nästan inkl dammsugaren).
Betydligt mer fläktljud än min PS3 fet.
Så denna kan ju knappast låta ännu mer, det blir outhäderligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

@mudde:
Det var en sådan, cecha köpt i asian runt release veckan.
Det finns ett verktyg som gör om vanliga ps2 spel till ps2 classic, och då ser de precis likadant ut.

Ang ps4 slim så ser det ut som den saknar optical out, vilket inte är någon jättegrej om man inte jagar millisekunder antar jag.
http://bildr.no/image/SFVoa0dk.jpeg

Tråkigt för oss Astro MixAmp användare..! Får stanna med min gamla från release, låter som ett jetplan dock :/

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5