Hifi – bilder på era anläggningar här

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: Gillar ditt system och installationen. Bra val av skivspelare och riaa. Snyggt med vitt.

Permalänk
Medlem

Kör video istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

I brist på kamera så får denna halvkassa bild duga under tiden! Man ser ju högtalarna åtminstone.

Klipsch RP-280F
Pioneer VSX-1130

http://i.imgur.com/numuMra.jpg

Uppdaterar med bättre bild.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w | CPU-kylning: Liquid Freezer II 360 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Har byggt klart och kopplat in mina basar

Översiktsbild

En av basreflexlådorna. Seas L26ROY i strax under 110 liter, ~86 cm rundad slitsport vilket gav en avstämning strax under 16 hz. Simuleringen visade något högre. Byggd i 19 mm MDF. Vikt ca 50 kg (40 låda, 10 element).

Här tillsammans med Guru Junior+

Systemet delas aktivt med en miniDSP vid 80 hz f.n.

Amplifikation av topparna sker med ett Rotel RA-1570. Den är delbar i förstegs och slutstegsdel så miniDSP:n kan kopplas in i mellan.

Basarna hanteras av ett Crown XLS1502

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Har byggt klart och kopplat in mina basar

Översiktsbild
http://i.imgur.com/gSPqS7I.jpg

En av basreflexlådorna. Seas L26ROY i strax under 110 liter, ~86 cm rundad slitsport vilket gav en avstämning strax under 16 hz. Simuleringen visade något högre. Byggd i 19 mm MDF. Vikt ca 50 kg (40 låda, 10 element).
http://i.imgur.com/0xPfyui.jpg

Här tillsammans med Guru Junior+
http://i.imgur.com/7nXjGZO.jpg

Systemet delas aktivt med en miniDSP vid 80 hz f.n.
http://i.imgur.com/HZXMXXW.jpg

Amplifikation av topparna sker med ett Rotel RA-1570. Den är delbar i förstegs och slutstegsdel så miniDSP:n kan kopplas in i mellan.
http://i.imgur.com/uOKNvAi.jpg

Basarna hanteras av ett Crown XLS1502
http://i.imgur.com/OmAXovi.jpg

Jävlar vad snygga. Rätt hög WAF också skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

@Prodigys

Tackar Jag är nöjd med formspråket. Dessvärre är de ju rätt stora och finishen fick jag tyvärr inte alls till särskilt bra. Slarv och brist på erfarenhet/tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Mycket fina, räknade du med "End correction factor" för avstämningen ?

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Mycket fina, räknade du med "End correction factor" för avstämningen ?

Jo jag fipplade lite med det, men det handlade ju bara om några centimeter hit eller dit för standardalternativen i WinISD, vilket i sin tur flyttade avstämningen mindre än en halv hz hit eller dit. Så jag tyckte inte det var så petnoga. Samtidigt så misstänkte jag att den effektiva längden på porten skulle ökas en del pga att den bakre väggen av lådan också är en av portens väggar (http://i.imgur.com/Nw3NB8Q.png). Det är ju inte precis ett standard-case. Just då tänkte jag också att om avstämningen blev lägre än förväntat så kan det ju inte skada, så den effekten tillgodoräknade jag inte.

Såhär i efterhand, nu när jag vet att avstämningen faktiskt blev lägre än beräknat, gissar jag att väggeffekten vid den inre portmynningen är ganska kraftig, sisådär +8-12 cm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jo jag fipplade lite med det, men det handlade ju bara om några centimeter hit eller dit för standardalternativen i WinISD, vilket i sin tur flyttade avstämningen mindre än en halv hz hit eller dit. Så jag tyckte inte det var så petnoga. Samtidigt så misstänkte jag att den effektiva längden på porten skulle ökas en del pga att den bakre väggen av lådan också är en av portens väggar (http://i.imgur.com/Nw3NB8Q.png). Det är ju inte precis ett standard-case. Just då tänkte jag också att om avstämningen blev lägre än förväntat så kan det ju inte skada, så den effekten tillgodoräknade jag inte.

Såhär i efterhand, nu när jag vet att avstämningen faktiskt blev lägre än beräknat, gissar jag att väggeffekten vid den inre portmynningen är ganska kraftig, sisådär +8-12 cm

Hehe, ja en annan har åkt på det där några gånger också
Har ju ingen större betydelse när det gäller 35-40Hz billådor men när man stämmer djupt och hamnar ännu lägre känns det sådär.
Den här calcen har jag kikat lite på: http://www.ajdesigner.com/phpsubwoofervented/port_length_equa...

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Lite off topic men kan du berätta lite om dina intryck av rp-280f? Är riktigt sugen på dessa så det vore kul att höra åsikter från gemene man istället för tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Konsolgrävare

Precis blivit klar med min HiFi anläggning

Dynaudio Contour S 3.4 
Rotel RB-1590
Rotel RC-1590
Pro-Ject Debut Carbon Esprit
Pro-Ject Phono Box S
Solid Tech Radius Solo 4
LG OLED55B6
Panasonic DMP-UB900
HTPC
Wii U

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk

Vet inte om detta passar in här men själv har jag Bose lifestyle soundtouch 535 hemmabiosystem det bästa ljudet jag någonsin har hört ändå har har jag provlyssnat på många system innan jag köpte detta sen valde jag Bose då det låter så himla bra och brett register

Permalänk
Medlem
Skrivet av bil-mekaren:

Vet inte om detta passar in här men själv har jag Bose lifestyle soundtouch 535 hemmabiosystem det bästa ljudet jag någonsin har hört ändå har har jag provlyssnat på många system innan jag köpte detta sen valde jag Bose då det låter så himla bra och brett register

Tråden heter "Bilder på era anläggningar" så om du slänger upp ett par bilder så är det rätt tråd.

Permalänk

Boombox

Blev nyss klar med den bärbara delen av Hifi-anläggningen!
Ett par Overnight Sensations i 15mm plywood inbakade i SAS-kabinväska.

Permalänk
Medlem

Min lilla anläggning.
• Naim UnitiQute 2
• Amphion Argon 1
• Mac mini och AppleTV
• PS3
• IR-repeater för att få signaler in i bänken

Små högtalare -> hög WAF :). Att de dessutom har metallgaller är inte fel med tanke på klåfingrade småbarn. TVn skall upp på väggen. Det har den visst skolat sedan vi flyttade in för ca ett år sedan. PS3an vet jag inte när den motionerades senast, men det var innan barnet. Kabeldragningen i och kring bänken är funktionell snarare än välgjord. Barn tar tid från sådana viktiga projekt :/

Permalänk

Halvt komplett Bang & Olufsen Beosystem 6500 Anniversary.

Högtalarna Beovox S50 är alldeles nyligen omkantade av mig själv.

Och med lite fin hjälp
av min 4-åriga dotter med ytfinishen.

Saknar bara Beogram 6500 och MCP 6500 + vita B&O högtalare och jag är mer än nöjd \m/

Permalänk
Medlem

Kass bild, hoppas få tillfälle att ta lite bättre bilder snart...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Kass bild, hoppas få tillfälle att ta lite bättre bilder snart...

https://i.imgur.com/irY7f9N.jpg

Snyggt, såg ditt inlägg på Reddit också. Vilket träslag är det i stolen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Snyggt, såg ditt inlägg på Reddit också. Vilket träslag är det i stolen?

Kul, tack! Det är valnöt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@anarkizt: Det där är verkligen en söt liten anläggning.
Ekot lär ju vara dominerande iallafall.

Jag undrar lite om du har lust att berätta vad du fick ge för hela kalaset?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Pinsamt hur alla som lägger massa pengar på dyr hifi utrustning utan att akustikbehandla. totalt bortkastade pengar är det då.

Permalänk
Medlem

@freedoo: Mnjae, jag förstår hur du tänker men att kalla det pinsamt när man inte vet hela situationen är väl lite dumt kan jag tycka.
Personen i fråga kanske har tänkt att göra något åt detta framöver det vet vi ju faktiskt inte.

Skynda långsamt och ta saker och ting lite i taget.
Jag vet med mig att jag inte köpte allt eller möblera klart på en gång.
Men det är ju jag, hur har du det själv? Du fick allt precis som du ville på en gång?

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av freedoo:

Pinsamt hur alla som lägger massa pengar på dyr hifi utrustning utan att akustikbehandla. totalt bortkastade pengar är det då.

Alla har inte möjlighet att göra det.

Permalänk
Medlem

Har en musikstudio ihop med två andra där vi har ordentligt akustikbehandlat och har akustikbehandlat där jag bodde förut. och kan säga att ett par begagnade högtalare för 800kr lät bättre där än sonus faber gjorde utan akustikbehandling.

Permalänk
Medlem

@backspace: Inte så farligt eko, men jag stör mig på det iaf... Har en hel del akustikprodukter på de andra väggarna men golv, fönster och tak är svåra att göra något åt om man inte ska göra väldigt stora ingrepp.

Butikspris så är det väl ca en halv miljon men vad jag betalat är en annan femma. Det är lite ihopsamlat under en längre period.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av freedoo:

Hehe, ja pinsamt kanske men det skiter jag i. Har en 2 räcerbilar också som jag aldrig kört bana med, lite samma sak. Bor i lägenhet också så kan inte spela superhögt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@anarkizt: Jo, det brukar ju vara så att man får strö ut inköpen såvida man inte gör som många andra här i Sverige och låter banken "äga" grejerna.
Fint var det iallafall och McIntosh sticker ju alltid ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@anarkizt: Jo, det brukar ju vara så att man får strö ut inköpen såvida man inte gör som många andra här i Sverige och låter banken "äga" grejerna.
Fint var det iallafall och McIntosh sticker ju alltid ut.

Ja, så kan man ju göra. Skulle dock aldrig personligen ta lån för att köpa sådana "onödiga" saker. Det har varit ett ganska långt samlande och successivt uppgraderande.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av freedoo:

Har en musikstudio ihop med två andra där vi har ordentligt akustikbehandlat och har akustikbehandlat där jag bodde förut. och kan säga att ett par begagnade högtalare för 800kr lät bättre där än sonus faber gjorde utan akustikbehandling.

Lägg upp några bilder istället..

Permalänk
Medlem

@anarkizt: Du har inte lust att dela med dig av lite fler foton? Dels för att hålla tråden på rätt spår och dels för att jag är nyfiken.

Visa signatur