Nätverkskort strular | DNS problem(??) | Testat allt | Hjälp med felsökningen

Permalänk
Medlem

Nätverkskort strular | DNS problem(??) | Testat allt | Hjälp med felsökningen

Från och med i förrgår började mitt "nätverkskort" strula. Det kändes som ett klassiskt DNS problem i början då teamspeak, spelservrar och diverse program fungerade, men alla tjänster som behövde ansluta till en webbaddress fungerade inte.
Efter omstarter hade jag internet i korta perioder, för att sedan inte kunna surfa alls.
Numera kan jag inte ens surfa efter omstart.

Testat 2 olika DNS servrar
Testat ipconfig /release & /renew
Testat ipconfig /flushdns
Testat 2 routrar
Testat kabeln på andra datorer
Testat installera om nätverkskortet
Avaktiverat AVG + Brandvägg
Avaktiverat alla övriga program vid uppstart
INSTALLERAT OM DATORN

EDIT: Youtube fungerar faktiskt då och då, även Facebook, men inget annat. Medan alla hemsidor mm fungerar på de andra datorerna.

Det enda som fungerar nu är att starta datorn i "Felsäkert läge med nätverksåtkomst".
Så det är där jag sitter. Uppenbarligen är det någonting som stör nätverkskortet, men jag har slut på idéer och behöver lite assistans.

Har Windows 10.

Extremt tacksam för hjälpsamma svar!

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Provat något så enkelt som uppgradera till nya drivrutiner? eller installera senaste chipset drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

kör ipconfig /all, och pinga sedan din lokala gateway. (dvs, din router).

Fungerar det? Om nej, majorfel internt i din maskin, om det fungerar från andra maskiner i samma nätverk.

Om ja:
Prova att pinga 8.8.8.8. Får du svar?
Om nej, din internetuppkoppling är trasig, något spärrar ICMP, eller något mer grundläggande. Fortsätt med att köra tracert 8.8.8.8 - så kanske du ser nån nod som beter sig mycket märkligt.

Om ja, prova att kör
nslookup www.google.com 8.8.8.8 - får du svar? Om ja, DNS-uppslagen fungerar. Om nej, något spärrar UDP/53.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redtooth:

Provat något så enkelt som uppgradera till nya drivrutiner? eller installera senaste chipset drivrutinerna?

Jag ska testa ladda ner drivrutinerna igen. Men eftersom jag installerade om datorn borde inte detta vara problemet.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

kör ipconfig /all, och pinga sedan din lokala gateway. (dvs, din router).

Fungerar det? Om nej, majorfel internt i din maskin, om det fungerar från andra maskiner i samma nätverk.

Om ja:
Prova att pinga 8.8.8.8. Får du svar?
Om nej, din internetuppkoppling är trasig, något spärrar ICMP, eller något mer grundläggande. Fortsätt med att köra tracert 8.8.8.8 - så kanske du ser nån nod som beter sig mycket märkligt.

Om ja, prova att kör
nslookup www.google.com 8.8.8.8 - får du svar? Om ja, DNS-uppslagen fungerar. Om nej, något spärrar UDP/53.

Ska testa så fort jag kan. Däremot så kan jag säga att alla andra enheter fungerar mot alla testade routrar och trådlösa nätverk. Detta sker endast på min stationära dator.

Just nu avaktiverade jag en tjänst från Adobe och startade om, plötsligt fungerar internet. Kan inte garantera att det var relaterat, så kollar om problemet återkommer innan jag testar din felsökning.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

kör ipconfig /all, och pinga sedan din lokala gateway. (dvs, din router).

Fungerar det? Om nej, majorfel internt i din maskin, om det fungerar från andra maskiner i samma nätverk.

Om ja:
Prova att pinga 8.8.8.8. Får du svar?
Om nej, din internetuppkoppling är trasig, något spärrar ICMP, eller något mer grundläggande. Fortsätt med att köra tracert 8.8.8.8 - så kanske du ser nån nod som beter sig mycket märkligt.

Om ja, prova att kör
nslookup www.google.com 8.8.8.8 - får du svar? Om ja, DNS-uppslagen fungerar. Om nej, något spärrar UDP/53.

Problemet uppstod igen. Testade dina steg och allting gick igenom.
Installerade även drivrutinerna för mitt moderkort från hemsidan.

Fortsätter leta konflikter... Hela problemet känns jävligt vridet. Den enda logiska kanske är att nätverkskortet börjar lägga av?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Har lyckats reda ut det efter några timmar. Det är nästan 100% säkert ett problem orsakat av Adobe Creative Cloud. Stänger jag av autostart på detta program fungerar internet.
VARFÖR det sker är en bättre fråga...

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti