Hur gör jag för att koppla in hemmabio i datorn?

Permalänk
Medlem

Hur gör jag för att koppla in hemmabio i datorn?

Hej, behöver som sagt hjälp att koppla hemmabiohögtalarna i datorn via mitt interna ljudkort men är lite osäker på om det går. Ljudkortet jag har är ett Asus Xonar Essence STX II 7.1(länk) och högtalarsystemet är ett Q acoustics 2000i cinema pack(länk). Problemet jag har stött på är att det verkar vara två ingångar till varje högtalare, en plus och en minus-ingång men ljudkortet har(tror jag) bara en ingång per kanal så det jag funderar på är om det finns någon kabel eller liknande så att det går att koppla in högtalarna i ljudkortet eller måste jag skaffa en förstärkare som är gjort för hemmabio?

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem

Du måste ha en förstärkare. Ljudkortet producerar en lågnivåsignal som behöver förstärkas för att kunna driva en högtalare.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@Larszon: Du behöver en hembioförstärkare

Skall du köpa något nytt som inte är superavancerat och klarar 5.1 så hittade jag för billigast möjliga peng: Sony STR-DH550 för 2.195:- på Elgiganten den verkar vara prisvärd enligt recensionerna..

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Ser ju ut att vara vanliga passiva högtalare med en aktiv bas.
Det betyder att du behöver en hembioförstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

@Larszon: Du behöver en hembioförstärkare

Skall du köpa något nytt som inte är superavancerat och klarar 5.1 så hittade jag för billigast möjliga peng: Sony STR-DH550 för 2.195:- på Elgiganten den verkar vara prisvärd enligt recensionerna..

Okej, ser väl bra ut, men hur är det med kablar, brukar det följa med kablar till förstärkaren eller bör man köpa det till? och vilken typ av kablar behöver man?
Tack för alla snabba svar!

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larszon:

Okej, ser väl bra ut, men hur är det med kablar, brukar det följa med kablar till förstärkaren eller bör man köpa det till? och vilken typ av kablar behöver man?
Tack för alla snabba svar!

Högtalarkabel följer tyvärr inte med det köper man oftast löst per meter och borde också finnas på Elgiganten så mät hur mycket du behöver beroende på vart du tänkt placera högtalarna. Tänk på att kvalitén på ljudet påverkas av kabelns tjocklek och material så köp inte den tunnaste billigaste kabel du hittar, jag skulle rekommendera 1,00-1,50 mm2 i ditt fall.

Annars är Ljudfokus är en bra site att handla sånt på http://www.ljudfokus.se/kablar-och-kontakter/ljud-hogtalarkab...

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

@Larszon
Kolla om inte datorn har någon HDMI kontakt tex på grafikkortet, är lättast så oftast, då får du både bild och ljud i en kabel, skulle tro att även dom mer enklare hemmabioförstärkare idag klarar både bild och ljud..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@Larszon
Kolla om inte datorn har någon HDMI kontakt tex på grafikkortet, är lättast så oftast, då får du både bild och ljud i en kabel, skulle tro att även dom mer enklare hemmabioförstärkare idag klarar både bild och ljud..

Hur tänkte du att han skulle koppla högtalarna via HDMI?
Sen klarar HDMI inte mer än 60 Hz om det spelar roll

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Hur tänkte du att han skulle koppla högtalarna via HDMI?
Sen klarar HDMI inte mer än 60 Hz om det spelar roll

Utgår förstås ifrån att TS skaffar en enklare hemmabioförstärkare först.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har skaffat en hemmabioförstärkare nu, en yamaha RX-S601D(Hoppas den duger?) men har stött på mer problem, jag vet inte hur jag ska koppla subwoofern, jag har hört att det ska vara bäst(för filmtittande) att koppla in subwoofern via LFE-ingången men jag kan inte hitta någon sådan på subwoofern, det finns bara "left" "right" inputs och chain out. Är det via någon av dem man kopplar LFE eller är det bara så att subwoofern ej stödjer LFE?

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem

@Larszon:
"Subwoofer pre out" på förstärkaren kopplar du till "Line in left/mono" på subben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larszon:

Har skaffat en hemmabioförstärkare nu, en yamaha RX-S601D(Hoppas den duger?) men har stött på mer problem, jag vet inte hur jag ska koppla subwoofern, jag har hört att det ska vara bäst(för filmtittande) att koppla in subwoofern via LFE-ingången men jag kan inte hitta någon sådan på subwoofern, det finns bara "left" "right" inputs och chain out. Är det via någon av dem man kopplar LFE eller är det bara så att subwoofern ej stödjer LFE?

På förstärkaren finns pre out sub.
den kopplar du till ingången på basen med lågnivåkabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

@Larszon:
"Subwoofer pre out" på förstärkaren kopplar du till "Line in left/mono" på subben.

Det verkar funka, tack för tipset!

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index