Begränsningar av försäljning på swec marknad?

Permalänk
Medlem

Begränsningar av försäljning på swec marknad?

Jag har reagerat några gånger på olika annonser för dämpningsringar för tangentbord. Just nu ligger tex den här uppe (eller denna om annonsen inte finns kvar). Eftersom det är lite konstigt att be folk att kontakta försäljaren via pm istället för en vanlig kommentar så tog jag och image-googlade jag bilden i annonsen och fick denna träff:
http://www.aliexpress.com/store/product/O-ring-Silencer-ring-...

Bortsett från att annonsören gissningsvis olovligt använder någon annans bild (dvs bryter mot §1.3 Bilder måste föreställa den utannonserade varan och får inte användas utan rättighetsinnehavarens tillstånd.) så känns det ju inte helt otroligt att personen har köpt det 100-pack som säljs på ali för ~150kr och säljer dom för 40-50kr/st (dvs en vinst på minst 3850kr givet att ingen tull/moms har betalats). Är det lagligt att göra det? Var går gränsen för hur organiserad försäljning man kan driva på swec marknad?

Permalänk
Medlem

Dock är det 40kr för 120st.
Ali tar 150kr för 100st

Ser ingen vinst alls...

Gränsen för regelbunden hobbyförsäljning ligger på 30000:-
50000:- om det är en engångsförsäljning.
Över detta skall beskattas.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Jag har reagerat några gånger på olika annonser för dämpningsringar för tangentbord. Just nu ligger tex den här uppe (eller denna om annonsen inte finns kvar). Eftersom det är lite konstigt att be folk att kontakta försäljaren via pm istället för en vanlig kommentar så tog jag och image-googlade jag bilden i annonsen och fick denna träff:
http://www.aliexpress.com/store/product/O-ring-Silencer-ring-...

Bortsett från att annonsören gissningsvis olovligt använder någon annans bild (dvs bryter mot §1.3 Bilder måste föreställa den utannonserade varan och får inte användas utan rättighetsinnehavarens tillstånd.) så känns det ju inte helt otroligt att personen har köpt det 100-pack som säljs på ali för ~150kr och säljer dom för 40-50kr/st (dvs en vinst på minst 3850kr givet att ingen tull/moms har betalats). Är det lagligt att göra det? Var går gränsen för hur organiserad försäljning man kan driva på swec marknad?

Annonsören säljer 120st o-ringar för 40kr, jämfört med 150kr på aliexpress för 100st. Ser inte riktigt vad problemet är, du får fler o-ringar till ett betydligt bättre pris än det som är på aliexpress.

Ska det dessutom vara en egen bild på produkten så ryker tyvärr 90% av alla annonser här på marknaden, då de flesta är bilder tagna från google - som fortfarande är en bild på den produkt som säljs.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Jag har reagerat några gånger på olika annonser för dämpningsringar för tangentbord. Just nu ligger tex den här uppe (eller denna om annonsen inte finns kvar). Eftersom det är lite konstigt att be folk att kontakta försäljaren via pm istället för en vanlig kommentar så tog jag och image-googlade jag bilden i annonsen och fick denna träff:
http://www.aliexpress.com/store/product/O-ring-Silencer-ring-...

Bortsett från att annonsören gissningsvis olovligt använder någon annans bild (dvs bryter mot §1.3 Bilder måste föreställa den utannonserade varan och får inte användas utan rättighetsinnehavarens tillstånd.) så känns det ju inte helt otroligt att personen har köpt det 100-pack som säljs på ali för ~150kr och säljer dom för 40-50kr/st (dvs en vinst på minst 3850kr givet att ingen tull/moms har betalats). Är det lagligt att göra det? Var går gränsen för hur organiserad försäljning man kan driva på swec marknad?

I annonsen står det väl att det är 120st som säljs för 50kr (40 utan frakt), låter inte som någon vinstaffär om de köpt 100 för ca 150kr på Aliexpress?

Vad gäller bilden har du väl en poäng.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Dock är det 40kr för 120st.
Ali tar 150kr för 100st

Ser ingen vinst alls...

Ni har helt rätt med försäljaren på aliexpress som jag länkade till, jag läste fel. Det här med "pieces" och "lot" blir lite snurrigt ibland. Så om man tex köper dom här istället:
http://www.aliexpress.com/item/120Pcs-White-Keycap-Rubber-O-R...

Så blir det en vinst på ~30kr per 120-pack. Jag vill absolut inte anklaga försäljaren för något annat än den lite tveksamma bilden eftersom jag inte har några belägg för det. Det är mest en fundering över var gränsen går, både rent juridiskt och på swec marknad. Om det finns någon.

Permalänk
Inaktiv

Kan inte påstå precis att jag ser någon anledning att klaga på om säljaren tjänar in lite pengar på att sälja här. Det är ju upp till köparen att själv bestämma om priset är bra eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Ni har helt rätt med försäljaren på aliexpress som jag länkade till, jag läste fel. Det här med "pieces" och "lot" blir lite snurrigt ibland. Så om man tex köper dom här istället:
http://www.aliexpress.com/item/120Pcs-White-Keycap-Rubber-O-R...

Så blir det en vinst på ~30kr per 120-pack. Jag vill absolut inte anklaga försäljaren för något annat än den lite tveksamma bilden eftersom jag inte har några belägg för det. Det är mest en fundering över var gränsen går, både rent juridiskt och på swec marknad. Om det finns någon.

Vill du köpa billigare från en kina-sida så får du väl göra det då
Hade jag velat köpa in och sälja vidare så skulle jag helt klart ta något lite vettigare än ett par o-ringar och tjäna 30kr per paket...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Att frakta saker från en geografisk plats till en annan kallas handel och ligger till grund för en mycket stor del av människans höga levnadsstandard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Gränsen för regelbunden hobbyförsäljning ligger på 30000:-
50000:- om det är en engångsförsäljning.
Över detta skall beskattas.

Det verkar stämma rätt bra. Blocket säger följande:

Citat:

Deklaration av försäljning: Inkomsten från enstaka försäljningar, t.ex. möbler, hemelektronik och prydnadsföremål, behöver du inte ta upp i deklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kr. Om du säljer varor regelbundet ska du dock redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer hos Skatteverket.

Självklart kan/ska inte sweclockers bry sig om huruvida en försäljare sköter sin deklaration korrekt eller betalar tull/moms för importerade grejer. Så jag antar att det är fritt fram att sälja hur mycket man vill av vad som helst så länge det inte är något som är otillåtet enligt deras lista.

Skrivet av Jocke86:

Att frakta saker från en geografisk plats till en annan kallas handel och ligger till grund för en mycket stor del av människans höga levnadsstandard.

Berätta gärna mer om detta fascinerande koncept som du kallar "handel".