Andrahandsvärde Skärmar och TV apparater

Permalänk
Medlem

Andrahandsvärde Skärmar och TV apparater

Hello,

Jag är på jakt efter en analys på vad andrahandsvärde på skärmar och tv-apparater ligger på. Jag hittade en artikel från prisjakt från förra året som nämner en värdeminskning på 26,4% på deras populäraste modeller, men det är bara första året. Om man sträcker ut den hypotesen på tre år så går priset ner till ca 60% och sedan 80% på fem år. Är det rimligt? Jag får känslan av att man inte kan ge bort en 5 år gammal tv, men jag kan ha fel. Så jag efterlyser nu lite mer info kring detta, är det någon som vet om det finns en bra formel för detta eller om det är en rimlig hypotes ovan.

Jag skulle även vilja har lite åsikter kring vad livslängden på en tv är? När tycker ni det är dags att börja se sig om efter en ny (inte att man kanske nödvändligt behöver en ny, snarare när det känns lagom att kliva upp)? Jag brukar nämligen byta tv vart femte år ungefär och donerar då min gamla.

http://www.prisjakt.nu/konsument/gammal-teknik-i-din-nya-tv-d...

Permalänk
Bildexpert 📺

Hur långt är ett snöre? Hur bra är en begagnad sko?

Fem år gamla TV-apparater har på många sätt blivit ifrånsprungen av såväl teknik- som prisutveckling. Kanske mest det senaste, priset.

Det som för fem år sedan kostade 20.000 kronor nytt kan mycket väl vara sämre än den som idag kostar 7.000 kronor. Men den som kostade 30.000 kronor ny år 2011 kan fortfarande vara bättre än den som idag kostar 7.000 kronor därför att den gamla modellen har teknik som fortfarande kostar pengar att tillverka och utveckla.

Detta ifall vi talar om bildkvalitet. Har man andra synpunkter likt design och gränssnitt likt "smart"-funktioner har det hänt en del bara senaste åren.

Väger vi in teknik och specifika krav kan även riktigt gamla apparater fortfarande vara eftertrakade, likt Pioneers Kuro-plasma och Panasonics sista generationer plasma. Särskilt de senaste har egenskaper som ingen annan tillverkare och teknik ännu lyckats rå på.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: jag förstår att fråga är lite diffus, men det finns uppenbarligen någon slags formel där ute för att räkna ut detta (som exempelvis Prisjakt använt sig av) jag kan bara inte hitta den.

om man säger såhär, om någon knyckte min 5 år gamla tv - hur mycket hade jag fått tillbaka på försäkringen (i procent av ursp värdet)? eller vad i snitt sjunker alla produkter med över ett år i värde. om man ser till en branschstandard så måste det ju finnas siffror på det (likväl som det finns liknande siffror för bilindustrin tänker jag).

Permalänk
Medlem

Tror att du får använda dig av ditt försäkringsbolags värdeminsknings tabell i sådant fall. Och jag vet inte, men tror att det är olika beroende på vad för bolag det är. Generellt tror jag att tv apparater har en rätt stor värdeminskning.
Annars kan du alltid lägga upp en annons med intressekoll här i marknaden.
Då får du en värdering av din TV för en 15kr.

EDIT:
Som @laxpudding skrev så är det väldigt modellspecifikt. Om det är en modell som är eftertraktad kommer den vara värd mer än en generell TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saucepan:

@Laxpudding: jag förstår att fråga är lite diffus, men det finns uppenbarligen någon slags formel där ute för att räkna ut detta (som exempelvis Prisjakt använt sig av) jag kan bara inte hitta den.

om man säger såhär, om någon knyckte min 5 år gamla tv - hur mycket hade jag fått tillbaka på försäkringen (i procent av ursp värdet)? eller vad i snitt sjunker alla produkter med över ett år i värde. om man ser till en branschstandard så måste det ju finnas siffror på det (likväl som det finns liknande siffror för bilindustrin tänker jag).

Det beror såklart på försäkringsbolag.

De flesta tillämpar en linjär avskrivning men det varierar mellan både bolag och val av försäkring.

Jag skulle säga att de flesta bolag har en snällare värdering än av vad ett defakto marknadsvärde är.

Jag brukar räkna att begagnad teknik tappar 50% av värdet per år. Men det är ju min högst personliga uppfattning då nyare teknik oftast inte bara sjunker i pris utan får andra och mer intressanta funktioner (HDMI 2, 4K, SMART).

Jag får nästan uppfattningen att du har en skoluppgift eller arbetsuppgift som du vill att vi ska lösa åt dig

Permalänk
Bildexpert 📺

@Saucepan: Försäkringsbolagen har lite olika siffror som baseras på statistik och i viss mån ganska blint godtycke/räknande. Att ersätta en tre år gammal Panasonic plasma likt VT60 eller ZT60 är ju omöjligt annat än möjligtvis en OLED som ny kostar en hel del mer än vad bolagen värderar en tre år gammal TV till.

För fem år gamla TV-apparater har ersättningarna varierat från 0 till 20 procent. Men det är mina anekdoter, inte statistik.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: jo det är precis där jag ligger oxå 0 - 20%. det skulle innebära en värdeminskning på ca 50% per år vilket även stödjer @AppendixSE 's tes.

detta är något jag är helt ombord med, det är helt min magkänsla också, jag sökte bara någon mer konkret undersökning antar jag. men tack för svaren - allt detta stärker ju det jag redan hade på känn!