Sony tillkännager Playstation Now och Dualshock 4-stöd för PC

Permalänk
Melding Plague

Sony tillkännager Playstation Now och Dualshock 4-stöd för PC

Klassiska Playstation 3-titlar på datorn blir snart verklighet när Sony rullar ut en ny version av Playstation Now. Samtidigt lanseras en Dualshock 4-adapter till PC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Bra! Blir sambon glad, hon gillar Playstations design på kontrollen men lirar på PC, jag är mer för Xbox's handkontroll, men lirar allt på PC såklart

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Bra! Blir sambon glad, hon gillar Playstations design på kontrollen men lirar på PC, jag är mer för Xbox's handkontroll, men lirar allt på PC såklart

Har väl funkat länga att köra PS3 kontrollern med blåtand mot PCn? med lite trixande.

Jag gillar båda kontrollerna, tycker inte det påverkar mitt spelande nämnvärt med den ena eller andra. Batteriet håller dock mycket längre på PS3 kontrollern jämfört med min 360 med batteripack.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Wow! Jag kan då kanske äntligen spela last of us. Eftersom jag inte ägt någon PS konsol tidigare.
Ser fram emot det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Wow! Jag kan då kanske äntligen spela last of us. Eftersom jag inte ägt någon PS konsol tidigare.
Ser fram emot det.

Köp en begagnad PS3a med Last Of Us för typ 6-700kr Helt galet hur billigt de säljs ut, plus att spelen kostar 30-50kr på amazon begagnade.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Nej tack. Dock hoppas jag de fortsätter satsningen och börjar släppa spel på PC. Börja med Uncharted 4 eller ännu bättre The Last of Us.

Lär troligen inte hända i den närmaste framtiden men vore bra med akternativet med tanke på förändringar i konsoll konceptet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför ska en USB-dongel krävas när kontrollen använder BT?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

dom enda 2 spelen som jag vill köra från playstation finns inte ens i psnow. usch.

och undrar om dom börjar bundla adaptern med kontrollen som microsoft gjorde/gör med sina

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Hur kan en dual shock 4 adapter behövas när dual shock 4 kör bluetooth ivf? Det finns redan officiella plug n' play drivrutiner till dual shock 4, problemet är bara att dem inte är XBOX 360 kompatibla och därav behövs ett emuleringslager i många titlar. Så jag antar att det är det emuleringslagret adaptern gör? Vad fullständigt onödigt, de kan lika gärna uppdatera sin drivrutiner.

Det svåraste i denna situationen är att avgöra om dem gör detta för direkt ekonomisk vinst (sälja mer hårdvara) eller PR om att deras kontroller också fungerar. Kanske både, troligen båda. Väldigt konstigt val däremot ur ett tekniskt perspektiv, rent ut sagt dumt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Var intresserad tills jag såg att adaptern kostar 250kr+. Då använder jag hellre tredjeparts-program som är gratis och gör att jag kan använda datorns egna bluetooth-chipp.

EDIT: För de som inte visste går detta redan att göra. Har själv gjort det med min Surface Pro och en DS4.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

@philipborg: Funderar oxo varför de väljer att släppa en dongel. Har en dualshock 3 som jag kör blåtandad med min laptop.
Däremot är det många stationära som saknar blåtand så det kanske är därför dom släpper en dongel som ska vara plug and play direkt ur lådan.

Permalänk

Undra om Sony gör detta för att kontra eventuell emulering av ps3 spel på PC? Men intressant är det. Någon som vet hur bra playstation now funkar på ps4?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Så det krävs alltså en speciell adapter för att köra ps4 handkontrollen till pc (trots att handkontrollen redan kör via bluetooth)?

Välkommen till år 2008 Sony...

Gör om gör rätt! Microsofts senaste handkontroll till xbox one (v3) fick precis stöd för bluetooth för att anslutas direkt till datorn utan en stor klumpig dyr adapter! Gissa vilken av dessa två handkontroller jag tänkt köpa...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guos89:

Så det krävs alltså en speciell adapter för att köra ps4 handkontrollen till pc (trots att handkontrollen redan kör via bluetooth)?

Välkommen till år 2008 Sony...

Gör om gör rätt! Microsofts senaste handkontroll till xbox one (v3) fick precis stöd för bluetooth för att anslutas direkt till datorn utan en stor klumpig dyr adapter! Gissa vilken av dessa två handkontroller jag tänkt köpa...

Man får hoppas att det är för att få en smidigare lösning i de fall BT saknas. Jag använde tidigare en PS3-kontroller med BT adapter men var egentligen smidigare med kabel då batteritiden inte var bra.

Krånglar inte BT med S-kontrollen? Tycker mig läst något sådant innan.
Själv använder jag MS trådlösa adapter för att använda Xbox One men även en Elite-kontroller till datorn. Fungerar riktigt bra och då delar jag Elite-kontrollern mellan PC och Xbox One. Väljer du MS kontroller så kan officiella batteripacket vara värd en titt med, kör sådanna i min Elite och V2'an.

Adaptern kostar ungefär lika mycket som PS-adaper lär göra vilket ändå är rätt okej. Än bättre om de bundlar en eller två veckor Now med adaptern. Borde kunna locka en del kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Har väl funkat länga att köra PS3 kontrollern med blåtand mot PCn? med lite trixande.

Jag gillar båda kontrollerna, tycker inte det påverkar mitt spelande nämnvärt med den ena eller andra. Batteriet håller dock mycket längre på PS3 kontrollern jämfört med min 360 med batteripack.

Ja, och PS4 funkar också på PC via Bt, dock behöver man InputMapper o.s.v för att få analoga kontroller.

Permalänk
Medlem

Tänk på att PS Now är en strömningstjänst så ni kommer spela med en markant input delay etc. Många tycker det funkar bra, många tycker det är ospelbart. Värt att ha i åtanke innan ni drar fram kortet för att betala.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Varför ska en USB-dongel krävas när kontrollen använder BT?

alla moderkort har inte bluetooth inbyggt antar jag?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av celoz:

Tänk på att PS Now är en strömningstjänst så ni kommer spela med en markant input delay etc. Många tycker det funkar bra, många tycker det är ospelbart. Värt att ha i åtanke innan ni drar fram kortet för att betala.

Att se en Lets Play av samma spel kan nog i många fall vara bättre dessutom. Billigare om inte annat.

Nu varken vet eller bryr jag mig om PS Now och dess innehåll, vägrar strömmade spel, men spel som Bloodborne som många säkert vill spela lär bli svårt via en sån tjänst. Så beroende på input och latenser, inte helt lätt med en PS4 heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer USB-adaptern ha stöd för flera kontroller?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

PS4 kontrollerna har bättre stöd än Xbox Kontrollern för PC

Har kört med 3-parts program för PS4 kontrollerna till PC och har funkat klockrent. Men alla pratade så gott om Xbox kontrollern så köpte en för just PC men tycker den funkar sämre än PS4 kontrollerna i vissa spel då den inte verkar stödjas fullt ut. Kan vara Windows 10 som spökar. Sen tycker jag knapparna på baksidan (L1,L2,R1,R2 som de heter på PS) av Xbox kontrollern är osköna om man jämför den mot PS4 kontrollern. Kanske beror på att jag är van med PS4-kontrollerna. Sen känns det som händerna blir mer ansträngda på Xbox-kontrollern. Så blir nog fortsatt PS4-kontrollerna till PC. Den går att köra utan adaptern med befintlig Bluetooth om man nu har det och även med USB-kabel.

Permalänk
Skrivet av Marticus:

alla moderkort har inte bluetooth inbyggt antar jag?

bara köpa bluetooth på usb så funkar det:)beställde en för ett tag sen på wish för typ 20 kr just för att köra med ps3 kontrollen å styra ljudanläggningen utan en aux kabel rakt över golvet:)funkar hur bra som helst:)

Permalänk
Medlem

Drömmen vore att få spela Uncharted 4 på PC...kommer det hända inom den närmsta framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Drömmen vore att få spela Uncharted 4 på PC...kommer det hända inom den närmsta framtiden?

Det är dock enbart en ekonomisk vinst, inga grafiska förbättringar eller något stöd för tangentbord och mus tillkommer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@theailer: Vad är det för mjukvara du kör? Jag kollade för ett par år sedan och då fanns det bara några hemska hemmasnickrade diton med bloat/reklam/trojaner och annat gött man gärna undviker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frazzefraz:

Har kört med 3-parts program för PS4 kontrollerna till PC och har funkat klockrent. Men alla pratade så gott om Xbox kontrollern så köpte en för just PC men tycker den funkar sämre än PS4 kontrollerna i vissa spel då den inte verkar stödjas fullt ut. Kan vara Windows 10 som spökar. Sen tycker jag knapparna på baksidan (L1,L2,R1,R2 som de heter på PS) av Xbox kontrollern är osköna om man jämför den mot PS4 kontrollern. Kanske beror på att jag är van med PS4-kontrollerna. Sen känns det som händerna blir mer ansträngda på Xbox-kontrollern. Så blir nog fortsatt PS4-kontrollerna till PC. Den går att köra utan adaptern med befintlig Bluetooth om man nu har det och även med USB-kabel.

Du är inne på det själv, du är van vid PS4-kontrollern helt enkelt. Ingen dålig kontroll, mycket mer ergonomisk än PS1, PS2 och PS3-kontrollerna.

Själv får jag kramp om jag håller i dessa för länge, PS4'an fungerar rätt bra längre stunder. Men personligen föredrar jag Xbox One-kontrollen. Ergonomisk, bra layout och ett bra styrkors (till skillnad från Xbox 360-kontrollern under större delen av dess livstid) och hög spelkompatibilitet. Typ allt fungerar ju med den som standard.
Elite-kontrollen är den bästa kontroll jag personligen använt, dock varierar det hur bra det den erbjuder faktiskt fungerar i olika spel. Red Dead Redemption är den klockren då det spelet, på häst, ofta kräver typ tre tummar. I spel som Life is Strange så blir funktionerna rätt överflödiga istället.

Windows 10: AU har gjort en del förändringar som påverkar viss mjukvara, samt en del buggar: http://arstechnica.com/gaming/2016/08/xbox-one-controllers-an...
Normalt fungerar Xbox-kontroller riktigt fint dock, är först i och med AU-uppdateringen problem uppstått.

Permalänk
Medlem

Detta är en tråd där ni som har PS4 kontroller kan passa på att berätta exakt vad ni gjort för att få den/dom att fungera på en PC.

Btw. Har trådlös 360 kontroll. Funkar utmärkt i win 10.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inian:

@theailer: Vad är det för mjukvara du kör? Jag kollade för ett par år sedan och då fanns det bara några hemska hemmasnickrade diton med bloat/reklam/trojaner och annat gött man gärna undviker.

Nu kör jag arch linux och ds3:an funkade mer eller mindre direkt.
Till windows har jag ingen koll alls tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Inian:

@theailer: Vad är det för mjukvara du kör? Jag kollade för ett par år sedan och då fanns det bara några hemska hemmasnickrade diton med bloat/reklam/trojaner och annat gött man gärna undviker.

@SCORPIUS

Ds4Windows hette ett gammalt projekt som nu har blivit inputmapper. Fungerar klockrent och fanns redan ute när jag införskaffa mig mitt PS4 våren 2014.

Sen att få den att koppla upp sig till ens blåtand så finns det bra guider på nätet. Kan vara lite drygt med blåtand om man använder dosan till PS4 och datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

SJälv kör jag med SCPtoolkit för att få DS4 att fungera på Win10. Fungerar bra.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

PS now är framtiden vare sig man vill eller inte så det här är en rätt logisk strategi.

Skickades från m.sweclockers.com