Mic-monitor utan latency / jag vill höra min egen röst i öronen när jag spelar in :)

Permalänk

Mic-monitor utan latency / jag vill höra min egen röst i öronen när jag spelar in :)

Jag är alltså ute efter samma sak som funkar utan problem i in-ear headset för simpla mobiler, d.v.s. öronen är igenpluggade av lurarna, ändå hör jag vad jag säger.

HyperX Cloud II Gaming-headset (nöjd!), bocka i "Lyssna" på micken. Fördröjning 0.5-1s... kan alltså inte användas till något alls. Finns inga inställningar.

Headsetet har ju sitt eget USB-ljudkort. Frågor:

1. Kan ASIO4ALL automagiskt sudda bort latency? Det borde ju vara 8ms+moms. Jag kan ställa ner lyssningsvolymen för att undvika feedback, det är OK (även om det är täckta lurar).

2. Finns det någon light-weight monitormjukvara som jag kan ha igång som helt simpelt spelar upp mickljudet direkt?

3. Kanske kan Karaokemjukvara göra detta? Tips på bästa programmet.

4. Knep och tricks? (Skype-testläge funkar inte p.g.a. en brusig inspelning av en kvinna som ger goda råd hela tiden...)

5. Köpråd på Gamingheadset som klarar detta?

Rigg i sign.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

du kommer alltid ha lite fördröjning om du inte har direktkoppling från micen till lurarna t.ex via en mixer.

mjukvara och hårdvara kommer alltid att ta lite tid på sig att processa och konvertera ljudet mellan analogt till digitalt och analogt igen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

du kommer alltid ha lite fördröjning om du inte har direktkoppling från micen till lurarna t.ex via en mixer.

mjukvara och hårdvara kommer alltid att ta lite tid på sig att processa och konvertera ljudet mellan analogt till digitalt och analogt igen.

:/

Jag har ett gammalt USB-ljudkort från 2005 och ett Deltaco-headset för 150 kr som klarar detta - på XP.

Ljudinspelningen synkar perfekt med det jag spelar in det över, vilket betyder att latency är 33ms eller lägre, inte 500-1000ms. Det är bara monitoring som har fördröjning.

Jag är säker på att det finns en lösning även för Windows 7.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Höra hur man låter i headsetet på Windows 7 utan fördröjning

Jag postade i Ljud, men jag tänkte att några gamers spelat in eller lirat MP med slutna hörlurar och fixat så de hör vad de själva säger.

Kan man ha nåt simpelt program igång som bara spelar upp det som kommer in via micken direkt ut i lurarna? Eller om ni vet nåt annat headset med slutna kåpor där man hör vad fn man säger och inte befinner sig i en ljudisolerad bunker när man spelar

Med Windows egna drivers snackar man i munnen på sig själv då fördröjningen är mycket större än latency på ljudkortet.

Tråd -> Mic-monitor utan latency / jag vill höra min egen röst i öronen när jag spelar in

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Trådar sammanfogade.*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Misstänker att det kan vara USB-ljudkortet som bråkar.
Har du möjlighet att prova analogt rakt in i mic-ingången?

P.S
Om du köper en ny mikrofon, snälla köp inte ett gaming headset. Sämre mikrofon får man leta efter.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

USB-ljudkortet sitter på sladden. Det finns bara 1 jack, för både mic och lurar på dosan.

Headsetet är bra eftersom det är slutet så jag slipper höra PC-fläkten. Det ljudet kommer heller inte med på inspelningen, och folk jag spelar med säger att jag hörs bra, och när jag lyssnar på inspelningen så låter det bra. Det gör att det är bättre att spela in med detta än att spela in med min 4000 kr Röde mic som hör en knappnål falla två kvarter bort.

Om jag skulle kunna splitta 3.5mm-hanen med 4 poler till ear och mic, dra dem till min mixer, och få ihop dem till en 3.5mm-hane igen skulle jag kunna fixa det. Vad behöver jag?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.