Plattor som överlever länge?

Permalänk
Medlem

Plattor som överlever länge?

Hej,

Idag får de flesta Android enheter 1-2 systemuppdateringar, sen anses enheten förgången. Nexus är ett undantag men de har svårt med att leverera en bred produktbas som täcker samtliga områden. Tittar man på Apple IPad så kan man se att där levererar man systemuppdateringar så länge som hårdvaran klarar av det vilket troligen också är en anledningen till att andrahandsvärdet är högre på dessa produkter.

Har man tur så kan man finna custom roms för sin Android platta/telefon som någon entusiast har satt ihop, det är dock långt ifrån självklart att det fungerar fullt ut. Surfplattor som har klart mindre antal användare har såklart också mindre chans för custom roms.

Jag kör själv Android telefon men gör egentligen inte så mycket mer än att surfa, ringa och skicka sms på den. Trotts det så vill man såklart installera ny versionen av Android när den kommer vilket oftast kräver en ny hårdvara även om det inte alls behövs. Efter som jag använder plattan så mycket mindre men på liknande vis så söker jag därför efter något som hänger med länge. För min del har det fått bli Apple IPad efter som de får uppdateringar oavsett hårdvaran. Jag är dock inte alls nöjd med hur systemet fungerar och tittar lite då och då hur det ser ut för Windows och Android plattor.

Ni som har har eller har haft android plattor, hur viktigt är systemuppdateringar? Hur snart dyker det upp appar som inte går att installera? Är det ett problem att Android plattorna har så kort support fönster?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Ni som har har eller har haft android plattor, hur viktigt är systemuppdateringar? Hur snart dyker det upp appar som inte går att installera? Är det ett problem att Android plattorna har så kort support fönster?

Har fortfarande Kitkat på min platta och kunde inte bry mig mindre om det. På snart två år, sedan Lollipop kom, har jag inte för en sekund märkt att jag kommit efter eller blivit handikappad på något sätt. Det enda jag har plattan till är surf och stream.

Uppdateringar är mycket viktigare för mobiler. Dock är det sällan jag verkligen känt "fan, nu måste jag verkligen uppgradera". Lollipop hoppade jag över, men Marshmallows slog jag till på p g a framför allt Doze.

Custom roms är trevligt, men det är sällan de fungerar riktigt bra. Oftast något som krånglar. Inte ens CM kan man lita helt på.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk

Själv har jag Windows i min platta och uppskattar oerhört mycket att jag får uppdateringar till den, det blir bättre och bättre ju äldre den blir.

Vore frustrerande att ha en Android som håller hårdvarumässigt med är helt övergiven mjukvarumässigt. Men det visste jag ju redan om när jag köpte plattan så det är ju inget jag fått reda på den hårda vägen.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

som @Kjellkritisk säger så saknar man inte några direkta funktioner eller något sådant på min platta med 4.2.2 jämfört med min S6 som har android 6.1 eller nått sånt.

Surf å youtube funkar lika bra nu två/tre år senare som när jag köpte den.

varje gång jag startar min platta, typ innan läggdags så säger den ju att nya appar finns att ladda ner, bara för att man e på en gammal android version betyder ju inte att den e värdelös längre lixom.

Själv skulle jag inte välja en platta med windows, känns helt enkelt som för dåligt utbud med appar jämfört med ios/android, samt att det känns inte lika "surfplattigt". Dvs små å lätta då jag föredrar plattor som är max ~ 8" som inte pajar av att man somnar med dem i soffan/sängen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Har fortfarande Kitkat på min platta och kunde inte bry mig mindre om det. På snart två år, sedan Lollipop kom, har jag inte för en sekund märkt att jag kommit efter eller blivit handikappad på något sätt. Det enda jag har plattan till är surf och stream.

Uppdateringar är mycket viktigare för mobiler. Dock är det sällan jag verkligen känt "fan, nu måste jag verkligen uppgradera". Lollipop hoppade jag över, men Marshmallows slog jag till på p g a framför allt Doze.

Custom roms är trevligt, men det är sällan de fungerar riktigt bra. Oftast något som krånglar. Inte ens CM kan man lita helt på.

När jag tänker på det så har jag nog aldrig häller känt att specifika funktioner saknas på Android telefonen, däremot har det saknats en del på IPad men det har ju inte hjälpt även med uppdateringar.

Trotts det så är det inte ovanligt att jag känner att jag skulle vilja ha in en senare version av Android på min telefon men det beror främst på utseende och animationer.

Min erfarenhet av Custom roms har inte varit imponerande, det har hänt att att radio(telefonsamtal) och liknande kritiska funktioner inte fungerat. Det är troligen inte vanligt att lyckas hitta en custom rom som tar en till nästa version av Android utan problem. Förstår självklart att det inte är lätt att utveckla roms när tillverkarna inte alltid hjälper till med drivrutiner för hårdvaran.

Skrivet av Anonymous FTW:

Själv har jag Windows i min platta och uppskattar oerhört mycket att jag får uppdateringar till den, det blir bättre och bättre ju äldre den blir.

Vore frustrerande att ha en Android som håller hårdvarumässigt med är helt övergiven mjukvarumässigt. Men det visste jag ju redan om när jag köpte plattan så det är ju inget jag fått reda på den hårda vägen.

Ja, Windows har en stor fördel där, men har mer kontroll men samtidigt vet jag att det är lite som med iOS, det kan gå bra att installera ny version men hur bra det rullar är en helt annan historia. Har man dock nått så långt att systemet inte orkar köra på hårdvara så är det ändå dags att byta.

Jag var inne på Windows platta först men efter lite läsande så verkar Windows plattor vara närmare laptop än surfplatta, de är inte självklara att navigera med ett finger. Visst kan man köra en hel del vanliga applikationer men även där kan det vara svårt att styra med pekfingret då de sällan är anpassade för detta. App utbudet är så gott som icke existerande vilket gör att man troligen köper en Windows platta främst för att kunna jobba på och sen i värsta fall slösurfa på den lite i soffan eller liknande.

Skrivet av DST:

som @Kjellkritisk säger så saknar man inte några direkta funktioner eller något sådant på min platta med 4.2.2 jämfört med min S6 som har android 6.1 eller nått sånt.

Surf å youtube funkar lika bra nu två/tre år senare som när jag köpte den.

varje gång jag startar min platta, typ innan läggdags så säger den ju att nya appar finns att ladda ner, bara för att man e på en gammal android version betyder ju inte att den e värdelös längre lixom.

Själv skulle jag inte välja en platta med windows, känns helt enkelt som för dåligt utbud med appar jämfört med ios/android, samt att det känns inte lika "surfplattigt". Dvs små å lätta då jag föredrar plattor som är max ~ 8" som inte pajar av att man somnar med dem i soffan/sängen.

Problemet kan ju vara att det kommer nya appar som kräver vissa versioner men det är kanske inte så vanligt? Ett annat problem kan vara att man hittar sårbarheter och om det inte kommer uppdateringar så kan man ligga dåligt på det. Vet dock inte hur vanligt eller hur allvarligt detta kan vara?

Om man installerar och kör samma appar alltid så kan man nog känna sig säker på att det fungerar mer eller mindre lika bra om 3-4 år-

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortfarande med min Nexus 7 2013 med custom marshmallow rom lirar på kalas bra, misstänker dessvärre att andrahandsvärdet såpass lågt så de är mer värt att behålla än sälja att den.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag sitter fortfarande med min Nexus 7 2013 med custom marshmallow rom lirar på kalas bra, misstänker dessvärre att andrahandsvärdet såpass lågt så de är mer värt att behålla än sälja att den.

De var en bra platta till ett bra pris när den kom, de var dock för många defekta exemplar så jag tröttnade. Om det är en nexus, får man inte senaste mjukvaran direkt från Google? Eller det finns kanske något i custom du söker?

Förövrigt är jämförelsen lite haltande efter som du har en platta som är väldigt populär och som uppenbarligen har en del custom roms att välja på. De flesta andra plattor inkl Samsung Tablet S2 har inte den lyxen tyvärr utan där får man nöja sig med var man får från tillverkaren vilket i S2:s fall troligen är Marshmallow som bäst.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

De var en bra platta till ett bra pris när den kom, de var dock för många defekta exemplar så jag tröttnade. Om det är en nexus, får man inte senaste mjukvaran direkt från Google? Eller det finns kanske något i custom du söker?

Förövrigt är jämförelsen lite haltande efter som du har en platta som är väldigt populär och som uppenbarligen har en del custom roms att välja på. De flesta andra plattor inkl Samsung Tablet S2 har inte den lyxen tyvärr utan där får man nöja sig med var man får från tillverkaren vilket i S2:s fall troligen är Marshmallow som bäst.

Ja touchen är väl inte helt 100 på min ska dock sägas att de endast märks när den ligger på plant underlag.
Sen som du säger stock rom tar lite tag innan de kommer i plattan så därför kör jag med custom rom även skoj med lite extra inställningar.

Hade även en Samsung galaxy tab där man fick leta med ljus och lykta efter Roms så där har google en fördel att det fanns/finns en uppsjö av olika Roms.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

vad ska ni ha massa olika roms till. kör stock å va nöjda
min galaxy tab 3 8" funkar perfa som sagt, kan ibland upplevas lite seg när man har flera flikar öppna i FF men man slipper iaf reklam då

Som sagt, köp nåt billigt å va glad om det e bara till surf å sånt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Kör med en SUrface 1 RT för surf, musikspelande och e-böcker.
Visst det är inte världens vassaste men den funkar bra och den går länge på en laddning.
Med lite neddragen ljusstyrka så funkade det bra med musik plus e-böcker i ca 7 timmar (newark - arlanda)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415