Permalänk
Medlem

Stationär dator ~10k

Hej!
Efter att ha använt mig av en laptop i ett antal år är det nu dags för en stationär igen. Är inte speciellt insatt i dagens hårdvara så jag skulle vilja ha lite tips och idéer! Datorn kommer till största del att användas för Adobe programmen men också en del spelande. Budgeten ligger på +-10k men skulle självklart vara bra med billigast möjligt inom liknande prestanda. Det jag har plockat ihop ser ut såhär:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3138204

Finns det något man kan byta ut för ett billigare pris utan att påverka prestandan allt för mycket? Lirar grejerna ihop?

Permalänk

Ser ganska bra ut, men om du ska jobba med stora bilder i photoshop, lightroom och liknande så kan jag rekommendera att köra på 32gb. Sitter själv på 16gb och kan känna av att RAM-minnet inte alltid räcker till. (dock inte jätte ofta och jag jobbar oftast med väldigt stora bilder + att jag ofta har uppe många andra program samtidigt så det kanske inte blir något problem för dig, blir det ett problem kan du ju alltid trycka in mer senare)...

Visa signatur

Min dator: Intel Core i7-4770 - EVGA GeForce GTX 970 - Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB (4GBx4) - Asus B85-Plus - Cooler Master B500 500W - Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 - Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM - Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

Enda jag har att anmärka på är väl nätaggregatet. Det är Corsairs CX serie är ökänd att vara dåliga, CXxxxM är väl något bättre vad jag förstått men ändå skulle jag köpa något bättre Tex RMxxxX serien eller EVGA Supernova G2

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Byt ut nätaggregatet till ett t.e.x Supernova 650Watt och CPU fläkten till en Pure Rock

Permalänk
Medlem

Tack för feedbacken!
Bilderna kommer inte att vara enorma så troligtvis räcker det med 16gb. Nätagget ska jag absolut byta isfl! Ska även kolla på fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Byt ut nätaggregatet till ett t.e.x Supernova 650Watt och CPU fläkten till en Pure Rock

Varför byta ut cpu-kylaren?
Använder Cooler Master Hyper 212 Evo själv och den presterar utmärkt!
Håller väldigt låg temperatur samt är tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Varför byta ut cpu-kylaren?
Använder Cooler Master Hyper 212 Evo själv och den presterar utmärkt!
Håller väldigt låg temperatur samt är tyst.

För att Pure Rock har fått bättre betyg av bla sweclockers och är aningen billigare. Hyper 212 Evo är absolut inte dålig men Pure Rock är något bättre.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.