Nvidia anklagas för kodstöld till Ansel

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Du menar sista meningen i punkt 5 ?
Commercial distribution of software as part of the games without author permission prohibited.

Nvidia distribuerar mig veterligen inte spel öht och det påstås inte att de distribuerat McFlys mjukvara som en del av ett spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av goblindojo:

Nvidia distribuerar mig veterligen inte spel öht och det påstås inte att de distribuerat McFlys mjukvara som en del av ett spel.

Ansel-delen byggs även in i spel.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Ansel-delen byggs även in i spel.

Som jag förstått det är det en funktion i drivrutinerna men att individuella spel måste anpassas för att vara kompatibla. Situationen liknar i sådant fall LGPL, där det faktum att proprietära program som som nyttjade funktioner i mjukvara licensierad under LGPL inte behövde följa licensen ledde till att denna döptes om från Library till Lesser Gnu Public Licence och att förespråkare för fri mjukvara avrådde användandet av den licensen.

Oavsett vidhåller jag att den aktuella licensen har uselt skrivna villkor och att programmeraren borde ha valt en passande befintlig licens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av goblindojo:

Som jag förstått det är det en funktion i drivrutinerna men att individuella spel måste anpassas för att vara kompatibla. Situationen liknar i sådant fall LGPL, där det faktum att proprietära program som som nyttjade funktioner i mjukvara licensierad under LGPL inte behövde följa licensen ledde till att denna döptes om från Library till Lesser Gnu Public Licence och att förespråkare för fri mjukvara avrådde användandet av den licensen.

Oavsett vidhåller jag att den aktuella licensen har uselt skrivna villkor och att programmeraren borde ha valt en passande befintlig licens.

Ansel byggs även in i spelet vad jag förstår, allt går ju inte att trycka in via drivare. Och är så fallet så bryter det mot skaparens avtal då koden distribueras med spelet mot utvecklarens samtycke. Om det nu stämmer då.

Och om det stämmer så är det oavsett fult att Nvidia inte kollat med utvecklaren innan de knycker koden.

Intressant att se hur Nvidia svarar och om utvecklaren visar upp någon form av bevis, bevisbördan ligger rimligtvis på honom.

Håller dock med dig om att licensieringen måste vara tydlig. Hoppas det får andra mindre utvecklare att se över sina projekt för att minska risken att hamna i samma situation. Men i detta fall så är det tydligt nog att utvecklaren bör frågas. Inte mycket begärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Ansel byggs även in i spelet vad jag förstår, allt går ju inte att trycka in via drivare. Och är så fallet så bryter det mot skaparens avtal då koden distribueras med spelet mot utvecklarens samtycke. Om det nu stämmer då.

Och om det stämmer så är det oavsett fult att Nvidia inte kollat med utvecklaren innan de knycker koden.

Intressant att se hur Nvidia svarar och om utvecklaren visar upp någon form av bevis, bevisbördan ligger rimligtvis på honom.

Håller dock med dig om att licensieringen måste vara tydlig. Hoppas det får andra mindre utvecklare att se över sina projekt för att minska risken att hamna i samma situation. Men i detta fall så är det tydligt nog att utvecklaren bör frågas. Inte mycket begärt.

Skickades från m.sweclockers.com

För det är ju verkligen hans fel att nvidia är ett girigt svin till företag? Om licensen inte tillåter att man snattar kod (i princip allt som inte är BDS licens) får man vackert göra rätt för sig även om man är nvidia och är van vid att bete sig som svin.

Permalänk
Medlem

Han som gjorde originalkoden skrivit en uppdatering på sin Facebook nu.

Citat:

Update and conclusion on the Ansel thing: I talked with some guys from Nvidia and especially the lead developer of Ansel, it's all sorted out. It was a result of some testing, basically leftover code; the next Ansel update will have some code removed and me credited, so it's all fine now. I have seen that someone posted this on reddit, probably in an attempt to start a shitstorm or something, don't do that. It's not a big thing really and Ansel is no commercial product so case closed then.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redoz:

Nej, utan specifik licens gäller standard copyright.

Aha, ok. Då hade jag det om bakfoten, sorry för desinformationen!

Lite löst förklarat, vad gäller för standard copyright med kod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Han som gjorde originalkoden skrivit en uppdatering på sin Facebook nu.

Så det var alltså hans kod som dom använt, riktigt fult gjort av Nvidia dom inte ens frågade, eller gav credit till skaparen.
Tycker han borde få någon slags kompensation för det hela.

Sen verkar det ju som att han blev grundlurad av Nvidia, citat "Ansel is no commercial product" hur kan detta ens stämma?
Ansel används ju som ett försäljnings argument.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oaktree:

Så det var alltså hans kod som dom använt, riktigt fult gjort av Nvidia dom inte ens frågade, eller gav credit till skaparen.
Tycker han borde få någon slags kompensation för det hela.

Sen verkar det ju som att han blev grundlurad av Nvidia, citat "Ansel is no commercial product" hur kan detta ens stämma?
Ansel används ju som ett försäljnings argument.

Tycker åtminstone att dom kan erbjuda honom ett hyfsat jobb med tanke på att dom faktiskt gillar det han skapar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Tycker åtminstone att dom kan erbjuda honom ett hyfsat jobb med tanke på att dom faktiskt gillar det han skapar.

Eller hur, han är nog bättre än Nvidias copy-paste-kodare iaf!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oaktree:

Så det var alltså hans kod som dom använt, riktigt fult gjort av Nvidia dom inte ens frågade, eller gav credit till skaparen.
Tycker han borde få någon slags kompensation för det hela.

Sen verkar det ju som att han blev grundlurad av Nvidia, citat "Ansel is no commercial product" hur kan detta ens stämma?
Ansel används ju som ett försäljnings argument.

Jag håller med, ansel är en kommersiell produkt och något Nvidia marknadsför sina produkter med.

Visst, hans val men känns verkligen som om han lägger sig platt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Aha, ok. Då hade jag det om bakfoten, sorry för desinformationen!

Lite löst förklarat, vad gäller för standard copyright med kod?

Att den som skapat koden är den enda som har rättigheter att sprida den. En licens är något som ger licensinnehavaren ytterligare rättigheter utöver det som man annars skulle ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag håller med, ansel är en kommersiell produkt och något Nvidia marknadsför sina produkter med.

Visst, hans val men känns verkligen som om han lägger sig platt.

Skickades från m.sweclockers.com

Per definition är väl inte ansel en kommersiell produkt eftersom den inte kostar något, även om den kräver Pascal (hardware requitement). Kanske har det om bakfoten

Jag kan nog tänka mig att Nvidia betalat honom någon summa deg tillsammans med en NDA för att slippa mer babbel om det

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Digital fyndjägare

Dessutom så heter skaparen Gilcher Pascal aka Marty McFly, riktigt passande att just Ansel kommer ihop med Pascal.
Nvidia, the way it's meant to be pasted, (Nvidia, så det är tänkt att klistras)

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Skulle mer kalla det smart. Varför uppfinna hjulet igen...
Dock borde de gett människan credd och kanske en liten donation.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte så smart ändå. Han måste vara medveten om att sno kod även ifall man kan koda det själv är fel och att det finns risk att bli påkommen och få dyra konsekvenser. Inte så smart tycker jag.

Permalänk
Medlem

@Buio: Tack för infon, det var ju väl att det löste sig så bra som det gjorde.

Jag tycker dock fortfarande det är intressant att vissa personer verkar anse att det är på Nvidias agenda att försöka komma undan med denna typ av beteende. Vet vi exakt vad det var som hände och varför det blev som det blev i detta fall bortom rimligt tvivel?

Man ska inte vara så snabb till att döma.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Han som gjorde originalkoden skrivit en uppdatering på sin Facebook nu.

Skulle tippa på att han även fick en fet check från Nvidia även om det inte nämns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Skulle tippa på att han även fick en fet check från Nvidia även om det inte nämns.

Ja, nu vet jag inte hur mycket pengar han gjort tidigare på sitt kodande men nu kan han nog äta extra gott ett par år.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grimboso:

Per definition är väl inte ansel en kommersiell produkt eftersom den inte kostar något, även om den kräver Pascal (hardware requitement). Kanske har det om bakfoten

Jag kan nog tänka mig att Nvidia betalat honom någon summa deg tillsammans med en NDA för att slippa mer babbel om det

Nej, den används i kommersiella produkter. Men kvittar ju nu då utvecklaren verkar lägga sig platt. Hoppas han fick något för det bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Låt mig gissa att Nvidia har minst en kunskapsfri copy-paste-kodare. Känner igen typen.

Är nog någon som jobbat på drivrutinsavdelningen på senare tid också, med alla problem de har haft.

Permalänk
Medlem

Detta är väl nVidias normalläge, kom ihåg 3Dfx.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift