Nvidia ger Marty McFly erkännande för kvarlevor av egen kod i Ansel

Permalänk
Melding Plague

Nvidia ger Marty McFly erkännande för kvarlevor av egen kod i Ansel

Bara en dag efter att moddaren Marty McFly hittat kod från sin efterbehandlingsmjukvara Mastereffect i Nvidias Ansel har de båda parterna kommit till en överenskommelse i saken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Snyggt och snabbt skött av Nvidia.
Visst det var inte bra att det skedde, men det är lätt hänt att göra misstag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hjälpsam

Får hoppas att han också får en rejäl slant, hans kod har ju uppenbarligen sparat penger åt Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Detta var ju kul.
Nu ska jag gå tillbaka till den tidigare tråden och kolla vilka här som tagit i från tårna för att skälla på Nvidia och göra en höna av en fjäder.
Jag ska bara hämta en kopp kaffe först.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av backspace:

Detta var ju kul.
Nu ska jag gå tillbaka till den tidigare tråden och kolla vilka här som tagit i från tårna för att skälla på Nvidia och göra en höna av en fjäder.
Jag ska bara hämta en kopp kaffe först.

Är du inne på att Nvida gav McFly pengar och erkännande för att de använt hans kod, innan "the shitstorm"?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Jag är inte "inne" på något.
Det regnar, jag har lite semester, en kopp kaffe och bara tråkiga saker att göra här hemma så jag finner något annat som kan roa mig istället.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Detta var ju kul.
Nu ska jag gå tillbaka till den tidigare tråden och kolla vilka här som tagit i från tårna för att skälla på Nvidia och göra en höna av en fjäder.
Jag ska bara hämta en kopp kaffe först.

Hur kan stjäla en annans arbete vara "en fjäder"?

Inte direkt av "misstag" som det har hamnat kod från MasterEffect i nVidias mjukvara?

nVidia har gjort rätt för sig nu, men det var först när man blev tagen med hela handen i kakburken.

Sorligt när större företag rakt av snor saker och låtsas som det regnar. Såklart värre om man sen fortsätter förneka det.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bra att det löser sig, men bortförklaringen tror jag inte på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Snyggt och snabbt skött av Nvidia.
Visst det var inte bra att det skedde, men det är lätt hänt att göra misstag.

snyggt? Öh de kom inte undan med det helt enkelt. Så du menar att det e ok att göra sådant här så länge man inte åker fast?
Sådana tilltag är inga misstag, lixom.
Snyggt är när de öppet och från första början medger att de lånat/tittat på andras verk...

Som sagt inte snyggt någonstans.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@PalmiNio: Jag syftar på och hänvisar till det som står i artikeln:
"Vidare skriver skaparen att folk på diverse forum försökte blåsa upp det till något onödigt stort, vilket inte moddaren önskar. Marty McFly anser att det inte är en stor sak eftersom Ansel inte är en kommersiell produkt utan en gratis mjukvara."

Kanske skulle köpa hem lite popcorn också, det kan ju vara bra att ha.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Ganska uppenbart att folk gärna passar på att hata lite extra när det är vissa företag som kommer på tal. Skulle viserligen bli samma shitstorm från en annan grupp på forumet den dagen AMD avslöjas med samma sak.

Dessutom så är ju licensen #16340005 ganska tydlig om att det är fritt att sprida i icke-kommersiellt bruk, och här har ju till och med Marty McFly uttalat sig om att han inte ser Ansel som kommersiell mjukvara, och då spelar det ju faktiskt ingen roll vad vi tycker.

Visst var det dumt och onödigt att inte ge honom cred men i övrigt har jag svårt att tro att nvidia på något sätt skulle vara unika i att verka i någon form av gråzon när det gäller licenser på tredjepartsmjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Ganska uppenbart att folk gärna passar på att hata lite extra när det är vissa företag som kommer på tal. Skulle viserligen bli samma shitstorm från en annan grupp på forumet den dagen AMD avslöjas med samma sak.

Dessutom så är ju licensen #16340005 ganska tydlig om att det är fritt att sprida i icke-kommersiellt bruk, och här har ju till och med Marty McFly uttalat sig om att han inte ser Ansel som kommersiell mjukvara, och då spelar det ju faktiskt ingen roll vad vi tycker.

Visst var det dumt och onödigt att inte ge honom cred men i övrigt har jag svårt att tro att nvidia på något sätt skulle vara unika i att verka i någon form av gråzon när det gäller licenser på tredjepartsmjukvara.

Själv tycker jag att det är en kommersiell mjukvara, då det är släppt av Nvidia och fungerar väl enbart för Nvidia Pascal och nyare kort.
Hade det fungerat med alla kort på marknaden hade jag inte gnällt förutom då att de inte uppgav från första början att de snott idéer från andra.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av DST:

Själv tycker jag att det är en kommersiell mjukvara, då det är släppt av Nvidia och fungerar väl enbart för Nvidia Pascal och nyare kort.
Hade det fungerat med alla kort på marknaden hade jag inte gnällt

Med den kreativa definitionen av kommersiell skulle det innebära att absolut all mjukvara är kommersiell.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Mjukvaran är ju släppt av tillverkaren i PR syfte, att ge sina kort mer funktioner som konkurrenterna inte har ihopp om att locka över kunderna till sig. Hur e inte det kommersiellt?

Att mjukvaran kostar eller inte spelar ingen roll, då man ändå inte kan använda den på andra kort. Hade någon fan gjort Ansel mjukvaran hade jag inte haft några invändningar dock.

Men vad vet jag

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av PalmiNio:

Hur kan stjäla en annans arbete vara "en fjäder"?

Inte direkt av "misstag" som det har hamnat kod från MasterEffect i nVidias mjukvara?

nVidia har gjort rätt för sig nu, men det var först när man blev tagen med hela handen i kakburken.

Sorligt när större företag rakt av snor saker och låtsas som det regnar. Såklart värre om man sen fortsätter förneka det.

Ingen som har stulit/snott något, otillbörligt använd kodkopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Själv tycker jag att det är en kommersiell mjukvara, då det är släppt av Nvidia och fungerar väl enbart för Nvidia Pascal och nyare kort.
Hade det fungerat med alla kort på marknaden hade jag inte gnällt förutom då att de inte uppgav från första början att de snott idéer från andra.

http://www.geforce.com/hardware/technology/ansel/supported-gp...
770-1080 är supportade.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av backspace:

@Ratatosk: Jag är inte "inne" på något.
Det regnar, jag har lite semester, en kopp kaffe och bara tråkiga saker att göra här hemma så jag finner något annat som kan roa mig istället.

Hm regn och semester.

Då skulle jag köpt en flaska gott rödvin, en biff och lök.
Se till att köpa mörad biff, synd att slänga ut pengar på gott vin till en skosula.

Alternativet är ju givetvis ett SPEL!

Popcorn passar illa till kaffe, en ostfralla är ofta gott.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hm regn och semester.

Då skulle jag köpt en flaska gott rödvin, en biff och lök.
Se till att köpa mörad biff, synd att slänga ut pengar på gott vin till en skosula.

Alternativet är ju givetvis ett SPEL!

Popcorn passar illa till kaffe, en ostfralla är ofta gott.

Kaffe passar till allt! svarar han som dricker kaffe till kaffe när han inte orkar göra sig en macka eller nått

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Snyggt och snabbt skött av Nvidia.
Visst det var inte bra att det skedde, men det är lätt hänt att göra misstag.

Öhh nej? Snyggt hade det varit om Nvidia gott ut direkt och gett honom cred.. Inte att att de gör det först efter att han personen ifråga själva upptäckt det. Snabbt har det inte heller gått för samma anledning. Hade "McFly" inte upptäckt det så hade Nvidia varit hush hush.. Riktigt fult av Nvidia även om de kunde ha gjort det mycket fulare..

Skrivet av backspace:

Detta var ju kul.
Nu ska jag gå tillbaka till den tidigare tråden och kolla vilka här som tagit i från tårna för att skälla på Nvidia och göra en höna av en fjäder.
Jag ska bara hämta en kopp kaffe först.

This... Är varför Nvidia fortsätter att fula sig. Folk accepterar "Hoppsan vi gjorde fel" som ursäkt och glömmer det lika fort igen. Och därför fortsätter Nvidia att gå över gränsen till acceptabelt gång på gång. Folk fortsätter att mena "Men nu är det okej igen.." och då fortsätter Nvidia att få oförtjänt med cred

Skrivet av backspace:

@PalmiNio: Jag syftar på och hänvisar till det som står i artikeln:
"Vidare skriver skaparen att folk på diverse forum försökte blåsa upp det till något onödigt stort, vilket inte moddaren önskar. Marty McFly anser att det inte är en stor sak eftersom Ansel inte är en kommersiell produkt utan en gratis mjukvara."

Kanske skulle köpa hem lite popcorn också, det kan ju vara bra att ha.

Så du menar att det är okej för det? Snälla människa.. Folk börjar behandla Nvidia som de behandlade Apple för ett par år sedan. Trots att Apple härjade som värst så var det tydligen okej eftersom de var Apple. Samma gäller här med Nvidia. De får sno andras kreationer rakt av bara för att de är Nvidia. Inget "Hoppsan vi gjorde fel" kommer att ändra på att någon snott en annans arbete. Att sedan "McFly" inte vill göra en stor sak av det ändrar inte detta faktum.

Skrivet av Clint Eastwood:

Ingen som har stulit/snott något, otillbörligt använd kodkopia.

Om piratkopiering räknas som stöld så borde även detta vara det oberoende om man kan köpa det eller inte. Enligt svensk lag räknas det som stöld att använda någon annans verk utan vederbörandes godkännande. Så ja. Det är stöld.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Tumnus Jupp fullständigt oacceptabelt, oavsett vilket företag det är men framför allt icke ok när Apple/nvidia å intel gör sådant gång på gång på gång.
Uppenbarligen e det ok för företag att göra som de vill enligt samhället/dvs stora massan.

Hade någon liten amatör gjort nått sådant som nvidia försökt fula sig med nu hade pöbeln kommit efter honom med facklor å högafflar i högsta hugg men, Nvidia får kommentarer som, -snyggt och snabbt skött.. Lixom come on people.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Citat:

Marty McFly anser att det inte är en stor sak eftersom Ansel inte är en kommersiell produkt utan en gratis mjukvara.

nja, håller inte med om det där. shadowplay, ansel, nvenc etc är inte gratis produkter utan är PR produkter. hade det varit gratis produkter hade alla kunnat använda det oavsätt grafikkort enligt mig.
men tekniskt sätt har han rätt eftersom du inte betalar specifikt för ansel

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Om skaparen själv inte tycker det är en stor grej, varför ska vi göra det till en?
Slappna av lite granna och köp en konkurrents produkter istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Om skaparen själv inte tycker det är en stor grej, varför ska vi göra det till en?
Slappna av lite granna och köp en konkurrents produkter istället.

Uppenbarligen tyckte han inte det va ok, va ju ändå han själv som upptäckte detta och lade upp bevisen och skapade den hära dramatiken.
Att Nvidia inte tar betalt för mjukvaran e det han syftar på, men visst e det en kommersiell produkt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

@DST: Ok, jag kanske misstog:
"Ansel update will have some code removed and me credited, so it's all fine now."
och
"It's not a big thing really and Ansel is no commercial product so case closed then"

som att han nöjde sig med ursäkten och att han får cred.
Varför blåsa upp det hela om båda parter har löst problemet?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av diddedraker:

@DST: Ok, jag kanske misstog:
"Ansel update will have some code removed and me credited, so it's all fine now."
och
"It's not a big thing really and Ansel is no commercial product so case closed then"

som att han nöjde sig med ursäkten och att han får cred.
Varför blåsa upp det hela om båda parter har löst problemet?

Det blåstes upp innan båda parter löst problemet.

Ingen här som tycker det är fel, att Nvidia nu gör rätt för sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

@Tumnus Jupp fullständigt oacceptabelt, oavsett vilket företag det är men framför allt icke ok när Apple/nvidia å intel gör sådant gång på gång på gång.
Uppenbarligen e det ok för företag att göra som de vill enligt samhället/dvs stora massan.

Hade någon liten amatör gjort nått sådant som nvidia försökt fula sig med nu hade pöbeln kommit efter honom med facklor å högafflar i högsta hugg men, Nvidia får kommentarer som, -snyggt och snabbt skött.. Lixom come on people.

Hade något mindre företag gjort det Nvidia gjort mot just Nvidia så hade Nvidia gått i taket. Men i dagens samhälle så finns det någon icke synlig gräns där företag över den får göra lite hur de vill utan att folk bryr sig och under den så går folk i taket. Visst detta får inte en att börja bojkotta Nvidia.. långt ifrån och det är absolut ingenting som man ska dra dem inför rätta för men kom igen nu? Kommentarerna ovan pekar på att folk helt enkelt inte bryr sig.. för det är Nvidia.. och att tom. vissa kallar det för "snyggt" och "snabbt" jobbat är bara skrämmande. Nvidia gick "snabbt" till verkan för att de blev påkomna. Enbart därför.. samma gällde deras "4GB debacle" på GTX 970.. Hade ingen kommit på det så hade Nvidia fortsatt ljuga för sina kunder.

Skrivet av diddedraker:

Om skaparen själv inte tycker det är en stor grej, varför ska vi göra det till en?
Slappna av lite granna och köp en konkurrents produkter istället.

För att företag generellt inte ska bete sig som Nvidia har gjort genom att sno andras verk? McFly tar det med en klackspark.. För att han ändå inte tänkt tjäna enorma pengar på mjukvaran och antagligen nöjer sig med den PR han får. DÄREMOT hade han inte fått någon cred om han inte upptäckt detta och det är DENNA punkt som borde få folk att mer än rycka på axlarna. Om ett stort företag som Nvidia, som lägger enorma summor på utveckling av mjuk och hårdvara, inte har kapacitet att utveckla mjukvara utan att sno någon annans verk så borde folk verkligen höja på ögonbrynen. Men stöld är kanske acceptabelt..?

Oberoende så är det så ett företag som Nvidia ska bete sig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Han fick väl ölpengar insatta på paypal?

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Om piratkopiering räknas som stöld så borde även detta vara det oberoende om man kan köpa det eller inte. Enligt svensk lag räknas det som stöld att använda någon annans verk utan vederbörandes godkännande. Så ja. Det är stöld.

Suck. Nej. Fel.

Visa mig en dom där ordet stöld/stjäla står i domslut eller lagtext där man använder ordet stöld vid definition av upphovsrättsbrott.

Bara för att du, din moster eller Kalle Anka tycker det känns (eller tycker "borde kännas") som stöld betyder inte det att definitionen ska ändras (tack och lov, det räcker med feministernas framfart på det området).

Permalänk

@Ratatosk: Nej, tydligen inte eftersom folk fortfarande vill debattera.
Men var man till sin sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Snyggt och snabbt skött av Nvidia.
Visst det var inte bra att det skedde, men det är lätt hänt att göra misstag.

Ja pengar löser det mesta och han fick nog trynet fullt. ja Nvidia har ju alldrig nån aning om vad dem gör (Är alltid ett misstag)

Nvidia är ett riktigt stort företag med massor av fantastiska produkter, trots detta är dem marknadens största skitstövlar.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|