Nvidia ger Marty McFly erkännande för kvarlevor av egen kod i Ansel

Permalänk

@Tumnus: Har inte sagt att vad de gjorde är 100% acceptabelt. Hade också lyft på facklan om de inte gjort rätt för sig.
Men sedan kan folk också göra fel, vilket det var i detta fall. Koden skulle inte vara där om jag förstår det hela rätt.
Så, de tog inspiration från någon annan och glömde ge cred till källan.
När de sedan har löst problemet, varför ska vi hänga upp oss längre? Det är det jag inte förstår.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

@Tumnus: Har inte sagt att vad de gjorde är 100% acceptabelt. Hade också lyft på facklan om de inte gjort rätt för sig.
Men sedan kan folk också göra fel, vilket det var i detta fall. Koden skulle inte vara där om jag förstår det hela rätt.
Så, de tog inspiration från någon annan och glömde ge cred till källan.
När de sedan har löst problemet, varför ska vi hänga upp oss längre? Det är det jag inte förstår.

Det är väl ingenting man glömmer. Har man som kodare tagit så mycket inspiration från en annan kodare så att det t.om finns kod kvar så är väl den personen någon man tänker på så fort man hör, i detta fallet, Ansel?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det låter som en efterkonstruktion från Nvidia's sida. Snubben har säkert fått pengar för att släta över det hela också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det står i artikeln att det var "It was a result of some testing, basically leftover code" vilket innebär att koden inte är aktiv i releasen. Man kan hitta koden i Ansel men den gör ingenting. Så ja - de har använt hands kod vid något tillfälle men innan release och den är inte en del av slutproduktens funktion. Om man nu ska tro på det båda parter har sagt så har de aldrig använt koden i syfte att släppa programmet med den utan bara glömt att ta bort koden helt och hållet ur slutprodukten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det låter som en efterkonstruktion från Nvidia's sida. Snubben har säkert fått pengar för att släta över det hela också.

Tycker inte att han verkade vara så upprörd innan heller.

Citat:

While it's an honour to be apprechiated by such a big company, they could at least drop some credits like we do. Like another ReShade Framework contributor said, "if we would do the same their legal army would crush down on us immediately".

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Om skaparen själv inte tycker det är en stor grej, varför ska vi göra det till en?
Slappna av lite granna och köp en konkurrents produkter istället.

Man måste väl inte dela någons åsikt bara för att denne råkar vara subjekt i frågan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

@L'ombra:
Det har du rätt i
Är det nog jag som inte kan se anledningen bara.
Hoppas folk kommer fram till något vettigt då.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är väl ingenting man glömmer. Har man som kodare tagit så mycket inspiration från en annan kodare så att det t.om finns kod kvar så är väl den personen någon man tänker på så fort man hör, i detta fallet, Ansel?

Gud vet? Vi kan bara spekulera tills det finns konkreta bevis att de glömde med flit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

@L'ombra:
Det har du rätt i
Är det nog jag som inte kan se anledningen bara.
Hoppas folk kommer fram till något vettigt då.

vettigt?

e la kul med diskussioner, där folk får yttra sig. måste det bli något vettigt, räcker inte att det e kul?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

@DST: Jo, det får självklart vara kul. Är själv likadan på fester, alla "älskar" mig.
Precis som nu, jag tycker det är kul att folk blir så upprörda

Hycklare är man väl ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tycker inte att han verkade vara så upprörd innan heller.

Det där sista om arméer av advokater som skulle krossat dem tycker jag indikerar att han är sur.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

@DST: Jo, det får självklart vara kul. Är själv likadan på fester, alla "älskar" mig.
Precis som nu, jag tycker det är kul att folk blir så upprörda

Hycklare är man väl ändå.

själv har jag märkt att man e tvärt om, den som har det värst å svårast vinner i mina kretsar

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Det står i artikeln att det var "It was a result of some testing, basically leftover code" vilket innebär att koden inte är aktiv i releasen. Man kan hitta koden i Ansel men den gör ingenting. Så ja - de har använt hands kod vid något tillfälle men innan release och den är inte en del av slutproduktens funktion. Om man nu ska tro på det båda parter har sagt så har de aldrig använt koden i syfte att släppa programmet med den utan bara glömt att ta bort koden helt och hållet ur slutprodukten.

Känns som det bara är du och jag som läst alla ord i artikeln...

Visa signatur

i7 6700k| 16GB DDR4 | Asus STRIX GTX 1080ti OC | Intel 510 120gb + Corsair Force 3 120gb

Permalänk
Skrivet av PalmiNio:

hela handen i kakburken.

Nvilliot, fick du äta Ansel?
https://www.youtube.com/watch?v=jXGkA5ckpGk

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Person 1, gör något olagligt, när han blir påkommen av person 2 på gatan, så pratar person 1 med person 2 om att inte göra en anmälan, och ser om person 2 kan tänka sig en liten muta för att säga att han såg något helt annat...

Japp Nvidia, oups..fel av mig, Person 1 är helt klart bästa personen i världen. Keep up the illusion

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yomster:

Det står i artikeln att det var "It was a result of some testing, basically leftover code" vilket innebär att koden inte är aktiv i releasen. Man kan hitta koden i Ansel men den gör ingenting. Så ja - de har använt hands kod vid något tillfälle men innan release och den är inte en del av slutproduktens funktion. Om man nu ska tro på det båda parter har sagt så har de aldrig använt koden i syfte att släppa programmet med den utan bara glömt att ta bort koden helt och hållet ur slutprodukten.

Skrivet av Quicken:

Känns som det bara är du och jag som läst alla ord i artikeln...

Ni har uppenbarligen inte läst den förra artikeln.

Skrivet av Marty McFly:

Funny thing about Nvidia Ansel, its postprocess shaders contain code from MasterEffect. Its custom.fx contains almost 1:1 the colormod pass with my original descriptions. Same for the other files, where many variable names, code, comments and defines match MasterEffect code, also my 1D gausian blur solution, 1:1, just DX11 ported. There may be even more Framework code in it, I just recognized my own code, there might be SweetFX/other code in it as well.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22542-nvidia-anklagas-for-ko...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

nja, håller inte med om det där. shadowplay, ansel, nvenc etc är inte gratis produkter utan är PR produkter. hade det varit gratis produkter hade alla kunnat använda det oavsätt grafikkort enligt mig.
men tekniskt sätt har han rätt eftersom du inte betalar specifikt för ansel

Gratis har inte med exklusivitet att göra. Enligt din logik så skulle inget Windows-program som är gratis vara en gratisprodukt för du måste ha Windows (förutsatt att det inte är multiplattform-programvara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Snyggt och snabbt skött av Nvidia.
Visst det var inte bra att det skedde, men det är lätt hänt att göra misstag.

Snyggt!?!?!!? Misstag??!?!?!!!?
De var ju för fan bland det värsta man kan göra. Fruktansvärt fult och pinsamt. Detta sänker nVidia i mina ögon.
.....snyggt och misstag, herregud!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ni har uppenbarligen inte läst den förra artikeln.
http://www.sweclockers.com/nyhet/22542-nvidia-anklagas-for-ko...

Det du citerar motsäger inte det i denna artikeln dock.

Om en utsago används för att påstå att en annan utsago är falsk kan man göra det omvända också.

Vilken ska vi anta vara inkorrekt, om någon?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yomster:

Det du citerar motsäger inte det i denna artikeln dock.

Om en utsago används för att påstå att en annan utsago är falsk kan man göra det omvända också.

Vilken ska vi anta vara inkorrekt, om någon?

Tycker det ganska väl motsäger vad du tidigare skrev.

Skrivet av Yomster:

Så ja - de har använt hands kod vid något tillfälle men innan release och den är inte en del av slutproduktens funktion. Om man nu ska tro på det båda parter har sagt så har de aldrig använt koden i syfte att släppa programmet med den utan bara glömt att ta bort koden helt och hållet ur slutprodukten.

#16341858

Så frågan är egentligen, vilken utsaga skall vi antaga är korrekt, din eller Marty McFlys?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Väldigt trist att se att maffiamentaliteten "så länge du inte blir upptäckt har du inte gjort något fel" får större och större acceptens.

Dock var ju han McFly väldigt lam. Hans arbete har ju sparat Nvidia en hel del.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Person 1, gör något olagligt, när han blir påkommen av person 2 på gatan, så pratar person 1 med person 2 om att inte göra en anmälan, och ser om person 2 kan tänka sig en liten muta för att säga att han såg något helt annat...

Japp Nvidia, oups..fel av mig, Person 1 är helt klart bästa personen i världen. Keep up the illusion

Är ju verkligen inte samma sak.. snarare:

Person 1 råkar repa person 2's bil på parkeringen, då pratar person 1 med person 2 som vuxna människor om att inte göra en anmälan till försäkringsbolaget/bolaget utan erbjuder att betala/fixa bilen som blev skadad. Person 2 ser detta som en bra idé för att slippa krångla med försäkringsbolag och för hans del är det ingen skada skedd då han får bilen fixad..

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Avstängd

Lead developer? Betyder det att han pratade med en programmerare?

Känns som att det går att komma till bättre samtycke genom att prata med någon som kan relatera till honom som programmerare, vad det innebär, stoltheten i sitt eget kodarbete, osv.

Jag undrar hur diskussionen och samtycket hade blivit om han pratat med en av deras average lawyers.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

Och när vi ändå är på ämnet, EVGA blev påkommen med att att knycka från Afterburner/Rivatuner för något år sedan: http://www.guru3d.com/news-story/evga-steals-the-rivatuner-rt...

Skrivet av Ozzed:

Det låter som en efterkonstruktion från Nvidia's sida. Snubben har säkert fått pengar för att släta över det hela också.

Skrivet av Ozzed:

Det där sista om arméer av advokater som skulle krossat dem tycker jag indikerar att han är sur.

Instämmer, känns som att han lade sig väldigt platt och vill få bort diskussionen. Man får väl anta att han fått en hel del "håll käften"-pengar från Nvidia. Om hans påstående stämde, vilket man får anta med denna vändning, så vill nog Nvidia gärna att detta inte får uppmärksamhet och kanske dessutom går till domstol.

Upp till honom vad han gör förstås, han som får leva med sitt beslut. Men känslan av att han blev tystad är svår att skaka ifrån sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

Är ju verkligen inte samma sak.. snarare:

Person 1 råkar repa person 2's bil på parkeringen, då pratar person 1 med person 2 som vuxna människor om att inte göra en anmälan till försäkringsbolaget/bolaget utan erbjuder att betala/fixa bilen som blev skadad. Person 2 ser detta som en bra idé för att slippa krångla med försäkringsbolag och för hans del är det ingen skada skedd då han får bilen fixad..

Fel... din "story" behöver ändras.

Person 1 repar någons bil, sticker ifrån platsen, men bilägaren såg vem det var som skadade bilen, går och snackar med personen, och FÖRST då när han väl har blivit påkommen så är han villig att betala massa pengar.

Du verkar missa hela grejen.... personen som gjorde brottet var inte den som försökte göra det bästa av situationen fören folk hade bevis att peka att det verkligen var honom.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweezy:

Är ju verkligen inte samma sak.. snarare:

Person 1 råkar repa person 2's bil på parkeringen, då pratar person 1 med person 2 som vuxna människor om att inte göra en anmälan till försäkringsbolaget/bolaget utan erbjuder att betala/fixa bilen som blev skadad. Person 2 ser detta som en bra idé för att slippa krångla med försäkringsbolag och för hans del är det ingen skada skedd då han får bilen fixad..

Haha, alltså det här är för mycket Inte direkt att Nvidia sökte upp moddaren och ursäktade sitt misstag innan moddaren sett det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tråkigt med sådana här "uppgörelser".
De 2 parterna kommer överens i all hemlighet, säkert har man avtalat om att inget mer får sägas till media och omvärlden.

Han har säkert kompenserats med mer än en credit...
men allmänt så vill alla fortsätta spotta på "jätten" Nvidia.
Hoppas de bättrar sig.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Snyggt och snabbt skött av Nvidia.
Visst det var inte bra att det skedde, men det är lätt hänt att göra misstag.

Tror inte du riktigt hajat vad som hänt här. Läs nyheten igen så kommer du säkert att ändra din åsikt

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Jag som trodde det hade nått att göra med tillbaka till framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊