Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nexus 7 Byta display

Är det värt idag? Jag har en Nexus 7C (2012) som har sprickor i glaset.

Skulle behöva byta det för att kunna ge bort plattan, men googlar man runt lite verkar det onödigt dyrt?
Jag besitter inte kunskaperna själv så jag vågar mig inte på det förtillfället.

Vad skulle ni ge för råd? Kan ni hjälpa mig byta?

Edit: Kan tillägga nu att översta delen av skärmen inte fungerar som den ska. Allt ovanför klockan reagerar skärmen inte på.

Permalänk
Medlem

Håller Nexus 7 verkligen måttet än idag? Jag är tveksam till att det är något att ha. Slängde själv min för ett par år sedan.

Permalänk
Avstängd

Köp en begagnad för ett par hundra om du måste ha en Nexus 7.

edit: läste bara titel låter stå och skäms

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av twk:

Håller Nexus 7 verkligen måttet än idag? Jag är tveksam till att det är något att ha. Slängde själv min för ett par år sedan.

Tycker jag nog. Om den ska användas för enkel YT, FB och småspel. Jag köpte en till min syrra strax efter att den släpptes men den har legat och samlat damm nu ett tag, jag har även klantat mig och antagligen brickat en Colorfly G708 Octacore. Tänkte ge bort denna Nexus istället om jag inte lyckas ordna en annan eller fixa denna.

Skrivet av lakej:

Köp en begagnad för ett par hundra om du måste ha en Nexus 7.

edit: läste bara titel låter stå och skäms

Faktum är att jag gjorde det för inte länge sen, denna är tänkt att ersätta en annan som jag nämnde ovan

Permalänk
Medlem

Beroende på vad skärmen kostar att köpa kanske du får en ny "kinaplatta" för lika mycket eller mindre pengar.

Permalänk
Medlem

Min Nexus 7 blev en katastrof efter uppdatering till Android 5 (jättelångsam hela tiden samt instabil). Tvångsgicktillbaka till 4 vilket gjorde den OK, men inte helt reko. Den är redo för avancerad återvinning, synd bara att jag inte sett någon annan enhet med den där texturerade baksidan.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av twk:

Beroende på vad skärmen kostar att köpa kanske du får en ny "kinaplatta" för lika mycket eller mindre pengar.

Har googlat runt, inte de fräschaste länkar men ca 1200 för arbetet och strax under lappen för skärm/digitizer.. Frågan är om dessa har delar hemma..

Har en kinaplatta här som inte bootar ordentligt och inte vill ta emot mjukvara ordentligt...

Skrivet av Kolsvart Katt:

Min Nexus 7 blev en katastrof efter uppdatering till Android 5 (jättelångsam hela tiden samt instabil). Tvångsgicktillbaka till 4 vilket gjorde den OK, men inte helt reko. Den är redo för avancerad återvinning, synd bara att jag inte sett någon annan enhet med den där texturerade baksidan.

Du menar den med små "hål" i på baksidan?

Permalänk

Jag har en Nexus 7 2012 och håller med om att den blivit väldigt långsam, även efter att man gått tillbaka till KitKat. Men, men Cyanogenmod's senaste stabila release (rätt gammal nu) så är plattan faktiskt riktigt kvick, för sin ålder.
Inga problem alls att göra det som sas här ovan, t.ex. surfa, facebook, Netflix osv. Nyare spel är ju däremot lönlöst tyvärr.

Dock finns det ju gränser såklart i vad man vill investera. Jag skulle på sin höjd göra ett försök att byta själv, skulle nog inte betala för att få det gjort. Hitta en bra pris/förmodad kvalitet kompromiss på ebay och byt själv! Prisexempel som jag ej vet kvalitet på: http://www.ebay.com/itm/FOR-Asus-Google-Nexus-7-1st-Gen-2012-...

Guide på iFixit: https://www.ifixit.com/Guide/Nexus+7+Display+Assembly+Replace...

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du menar den med små "hål" i på baksidan?

Exakt. Trevlig att hålla.

Bjorn: Bra tips om cyanogenmod.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag har en Nexus 7 2012 och håller med om att den blivit väldigt långsam, även efter att man gått tillbaka till KitKat. Men, men Cyanogenmod's senaste stabila release (rätt gammal nu) så är plattan faktiskt riktigt kvick, för sin ålder.
Inga problem alls att göra det som sas här ovan, t.ex. surfa, facebook, Netflix osv. Nyare spel är ju däremot lönlöst tyvärr.

Dock finns det ju gränser såklart i vad man vill investera. Jag skulle på sin höjd göra ett försök att byta själv, skulle nog inte betala för att få det gjort. Hitta en bra pris/förmodad kvalitet kompromiss på ebay och byt själv! Prisexempel som jag ej vet kvalitet på: http://www.ebay.com/itm/FOR-Asus-Google-Nexus-7-1st-Gen-2012-...

Guide på iFixit: https://www.ifixit.com/Guide/Nexus+7+Display+Assembly+Replace...

Jo det är sant, jag står och väger mellan att pröva mig på nåt jag aldrig gjort förr och riskerar sabba än mer kontra pris och få det "ordentligt gjort"

Skrivet av Kolsvart Katt:

Exakt. Trevlig att hålla.

Bjorn: Bra tips om cyanogenmod.

Denna har och även den jag köpte begagnad. Mycket trevligt!

Edit: Kan tillägga nu att översta delen av skärmen inte fungerar som den ska. Allt ovanför klockan reagerar skärmen inte på.