hjälp mig hitta ett ok PA slutsteg för trädgårdsfester mm.

Permalänk
Medlem

hjälp mig hitta ett ok PA slutsteg för trädgårdsfester mm.

Hej!

förra året hade jag en trädgårdsfest och köpte mig ett par billiga byggsatser från ljudia ; http://www.ljudia.se/produkter/hogtalare/hifi-hogtalare/byggs...

jag vet det är inga fin lirar högtalare men fungerar helt OK för ända målet, därimot blev dom dyrare än väntat då delnings filtren är HELT felbyggda, lät ungefär som en radio. så 4 L-pads senare så låter dom OK.
drev dom med en yamaha A-S501 vilket fungerade ok men var lite i underkant. det fina med den var att den hade steglöst loudness reglage vilket gjorde susen för högtalarna samt bas och diskant reglage.
så hyfsat mycket loudness vid bakgrunds musiken när gästerna åt och på kvällen så åkte den bort och mer bas för disko/ dans musiken.

har kollat på PA steg vilket ger mkt effekt för pengarna och ett som fångade mitt öga var; http://www.ljudia.se/produkter/pa-dj/slutsteg/samson-sxd5000

men jag behöver knappast den extrema effekten, jag klarar mig nog gott på ca 150x2 watt i 8 ohm. det fina är inbyggda EQ och andra bra inställningar vilket gör det lättare att få till en hyfsat ljud i högtalarna.

vad för andra alternativ har jag? budget ca 5000kr. krav = så likt en "vanlig" hemförstärkare som möjligt, mer inställnings möjligheter istället för massor av watt. helt vanliga skruv plintar och rca pluggar vore bra.

helt optimalt skulle vara ett steg med usb ingång som man kan ha musiken på, fast det lär ju inte finnas på PA steg kan jag tänka mig?

MVH: Adam

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem

Behringer inuke dsp https://www.music-group.com/Categories/Behringer/Power-Amplif... kan vara nått men naturligtvis har de riktiga anslutningar dvs xlr in och speakon ut och de ger mer effekt men det finns studiomonitorsteg eller helt vanliga hemmasteg och då får du nog de anslutningar du vill också.
Dspbiten kan du köra löst tex via en Minidsp men nån loudness får du inte men det går att programera nått liknade om du absolut vill men steglös loudness som fungerar är det bara Yamaha som haft.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Behringer inuke dsp https://www.music-group.com/Categories/Behringer/Power-Amplif... kan vara nått men naturligtvis har de riktiga anslutningar dvs xlr in och speakon ut och de ger mer effekt men det finns studiomonitorsteg eller helt vanliga hemmasteg och då får du nog de anslutningar du vill också.
Dspbiten kan du köra löst tex via en Minidsp men nån loudness får du inte men det går att programera nått liknade om du absolut vill men steglös loudness som fungerar är det bara Yamaha som haft.

vad jag läst är att xlr in kräver mer tryck än en tex surfplatta kan ge och därför ska man satsa på en med rca in. xlr kräver +4 in av något för att få ut max av steget medan rca ligger på -10(notera att jag kan ha HELT fel i detta).

turligt nog börjar fler och flera PA steg erbjuda detta för att vanligt hemma folk (som jag själv) ska kunna få tag i något med effekt utan att behöva köpa försteg och hela köret.

kollat på de billigare samson stegen som inte har några inställningar alls men är billiga och har "servostyrning" vilket (om jag fattat det rätt) ska minska oönskat kon fladder.

många steg saknar även ut effekt vid 8 ohm, varför skippar dom att visa det?

billigt samson steg på tex 2*200watt och en mini dsp till det kanske vore något att fundera på? som sagt behöver jag ingen monster effekt.

man kan ju köpa en stark hemma förstärkare som yamahan fast ett par modeller högre upp men då rusar priserna iväg nått rejält vilket känns onödigt för något man bara kanske kommer använda ett par gånger om året.
dessutom brukar de vara för fina för att använda på en trädgårdsfest.

tack för svaret.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

@Aka_The_Barf: Hej!

Jag har ett iNuke 3000dsp.

Med en liten fläktmod blirndet tillräckligt tyst att ha till hembion som jag använder mitt.

Även om det är xlr in så fungerar det även med telepluggar, även obalanserade.

I dsp-delen kan du göra nåt åt det loudnesshåll du vill. Det går att ställa in ett tröskelvärde med branthet och frekvens så att du t.ex. kan ta ut mycket mer bas på låg volym varpå den jämnar ut sig när du höjer. Eller tvärt om.

Finns även en inbyggd kompressor som kannvara användbar i ditt fall.

Finns ju såklart bättre steg, men det är galet vad användbart det är!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Aka_The_Barf: Hej!

Jag har ett iNuke 3000dsp.

Med en liten fläktmod blirndet tillräckligt tyst att ha till hembion som jag använder mitt.

Även om det är xlr in så fungerar det även med telepluggar, även obalanserade.

I dsp-delen kan du göra nåt åt det loudnesshåll du vill. Det går att ställa in ett tröskelvärde med branthet och frekvens så att du t.ex. kan ta ut mycket mer bas på låg volym varpå den jämnar ut sig när du höjer. Eller tvärt om.

Finns även en inbyggd kompressor som kannvara användbar i ditt fall.

Finns ju såklart bättre steg, men det är galet vad användbart det är!

tack för svaret, hur är det med klass D nuförtiden? förut har dom inte låtit så bra och användes mest vid bas, fast dom kanske är ikapp?

vad för signal har du till det? behöver man mer kraft in än vad en vanlig hörlurs utgång kan ge för att få någon effekt?

verkar vara intressanta och prisvärda steg.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

@Aka_The_Barf: Det finns visst olika sätt att konstruera klass D. Jag vet inte hur detta steg är uppbyggt utan köpte det baserat på vad andra sagt på nätet.

Jag driver mina basar med det men har även haft ett par pa-toppar på det. Det låter inte uppenbart dåligt dåligt eller fel, men jag har heller inte gjort några finare försök att bedöma det.

Det finns en gain som gör att man kan få ut ganska mycket ljud även med en klenare insignal, men det är klart att det kan påverka lite.

Det är ju rätt effektstarkt, så det kan vara svårt för mig att testa hemma. Däremot går det ju att testa utan högtalare inkopplade, kan pröva vid tillfälle.

Edit: Ska förklara hur jag menar, gick lite fort förut. Det går att se på clipindikatorn på steget ifall man kan driva det till max uteffekt med endast en ipad som insignal. Däremot blir det svårare att bedöma hur det låter ifall högtalarna är urkopplade.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Aka_The_Barf: Det finns visst olika sätt att konstruera klass D. Jag vet inte hur detta steg är uppbyggt utan köpte det baserat på vad andra sagt på nätet.

Jag driver mina basar med det men har även haft ett par pa-toppar på det. Det låter inte uppenbart dåligt dåligt eller fel, men jag har heller inte gjort några finare försök att bedöma det.

Det finns en gain som gör att man kan få ut ganska mycket ljud även med en klenare insignal, men det är klart att det kan påverka lite.

Det är ju rätt effektstarkt, så det kan vara svårt för mig att testa hemma. Däremot går det ju att testa utan högtalare inkopplade, kan pröva vid tillfälle.

Edit: Ska förklara hur jag menar, gick lite fort förut. Det går att se på clipindikatorn på steget ifall man kan driva det till max uteffekt med endast en ipad som insignal. Däremot blir det svårare att bedöma hur det låter ifall högtalarna är urkopplade.

klass t steg är en typ av d steg med väldigt bra ljud, har ett par sådana små steg hemma.

så man kan alltså se på någon form av graf eller liknande hur mkt effekt som går in i steget och när man börjar närma sig för vad steget klarar?
kan du kolla upp det vore det super. jobbigt om jag väljer ett sådant steg och den knappt registrerar ljudet från en ipad eller liknande ljud källa.

hur mkt effekt få man ut i 8 ohm? märkt att det sällan står. eller är det bara att ungefär halvera effekten man får vid 4? brukar sällan vara så enkelt när det kommer till ljud.

är det något annat man ska tänka på när man köper speciella pluggar för inkoppling av högtalare till sådana steg. kan man skippa 3dje kabeln om högtalaren inte har skärmning eller jord eller vad den nu är till för.
antar att jag får köpa sådana pluggar som jag sedan löder fast rätt typ av kabel till rätt pinn?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Hej, jag testade nyss. Gjorde en liten film till youtube men den har ju vägrat att laddas upp hittills så du får ta mig på mitt ord.

Med en testton på 50hz -10db så går mätaren nästan i taket. Således räcker en ipad till.

Steget har speakonanslutningar. Dessa ansluter du med en vanlig skruvmejsel. + Till 1+ och - till 1-.
Hur bra som helst och kabeln sitter som berget.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Hej, jag testade nyss. Gjorde en liten film till youtube men den har ju vägrat att laddas upp hittills så du får ta mig på mitt ord.

Med en testton på 50hz -10db så går mätaren nästan i taket. Således räcker en ipad till.

Steget har speakonanslutningar. Dessa ansluter du med en vanlig skruvmejsel. + Till 1+ och - till 1-.
Hur bra som helst och kabeln sitter som berget.

Tack för att du testade, ingångarna är det xlr? Speakon är alltså en typ av skruv plint?

Hur är programmet man gör inställningarna i? Kan man spara olika profiler som man gjort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tack för att du testade, ingångarna är det xlr? Speakon är alltså en typ av skruv plint?

Hur är programmet man gör inställningarna i? Kan man spara olika profiler som man gjort?

Skickades från m.sweclockers.com

Speakon är en kontakt och det finns modeller där du skruvar fast kabeln.
Ladda ner kontrollprogrammet och prova det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tack för att du testade, ingångarna är det xlr? Speakon är alltså en typ av skruv plint?

Hur är programmet man gör inställningarna i? Kan man spara olika profiler som man gjort?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingångarna är kombinerade xlr/tele. Du behöver inte ha en balanserad signal, fungerar direkt från plattan eller en cd osv..

Programmet klarar... 16 eller kanske 20 olika minnen.
Dessa går att lagra i steget och ladda in via menyn utan en dator.

Allt går att konfigurera utan dator men det är smidigare med programmet.

Största nackdelen med dsp-delen är nog att den inte går att arbeta med under 20hz, så en del som bygger infrabas har skippat steget pga det.

Annars är det suveränt enkelt att arbeta med.

Testa programmet som sagt!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Ingångarna är kombinerade xlr/tele. Du behöver inte ha en balanserad signal, fungerar direkt från plattan eller en cd osv..

Programmet klarar... 16 eller kanske 20 olika minnen.
Dessa går att lagra i steget och ladda in via menyn utan en dator.

Allt går att konfigurera utan dator men det är smidigare med programmet.

Största nackdelen med dsp-delen är nog att den inte går att arbeta med under 20hz, så en del som bygger infrabas har skippat steget pga det.

Annars är det suveränt enkelt att arbeta med.

Testa programmet som sagt!

Ska testa programmet. Vad för kablar kör du på in sidan. Var nån som klagade lite i en review att man kan behöva en 4+/10- konverter om man ska köra ipad lösning genom xlr.
Annars verkar alla positivt inställda om man bortser från fläkten, men jag kan sno datorns noctua och pula in om jag störs vilket jag inte tror.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

@Aka_The_Barf: Kan tyvärr inte svara på om det behövs något särskillt för att köra xlr.
Jag använder normalt min receivers subutgång. Den splittar jag till två rca honor. Sedan sitter det (rca hane) > kabel > (6.3mm mono hane) mellan splittern och steget. Jag har även kört från 3.5mm på en laptop via rca-6.3mm mono adapter utan problem.

Ang. fläkten. Tro mig, den stör om du har tänkt att använda steget som ett "hifi-steg" ibland. Ute och på hög volym kvittar det såklart.

Här är videoklippet, det blev onödigt kort så du får väl pausa så ser du vad nivåmätaren visar. Tänk på att testljudet har en nivå på -10db.

https://youtu.be/43qaMntB3ik

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Aka_The_Barf: Kan tyvärr inte svara på om det behövs något särskillt för att köra xlr.
Jag använder normalt min receivers subutgång. Den splittar jag till två rca honor. Sedan sitter det (rca hane) > kabel > (6.3mm mono hane) mellan splittern och steget. Jag har även kört från 3.5mm på en laptop via rca-6.3mm mono adapter utan problem.

Ang. fläkten. Tro mig, den stör om du har tänkt att använda steget som ett "hifi-steg" ibland. Ute och på hög volym kvittar det såklart.

Här är videoklippet, det blev onödigt kort så du får väl pausa så ser du vad nivåmätaren visar. Tänk på att testljudet har en nivå på -10db.

https://youtu.be/43qaMntB3ik

Kör nog som du med tele kabel in i steget. troligtvis kommer jag inte använda steget inne speciellt mycket men ändrar jag mig så kan det nog inte vara så svårt att köpa en tystare fläkt och kanske limma dit några kylflänsar mer värmeledande lim för att underlätta vid det minskade luftflödet. såg att någon på minhembio forum moddat ett sånt här steg på det viset för att ha som ett subbsteg. när byggsuget kommer efter en ny subb så kan steget nog användas till det.

tack för klippet! ska ladda ned programmet och kika lite nu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

testade programmet och det verkade finnas massor av filter och olika saker att leka med, blir nog perfekt för att "tvinga" högtalarna till rätt ljud.
MEN, finns alltid ett men. kan jag ändra dessa "on the fly" så att säga, tex spela en låt eller 2 och samtidigt skruva på rattarna i programmet för att höra skillnaden, som på en vanlig förstärkare med fysiska knappar/rattar? om inte så blir det extremt tidsdödande om man måste spara och sen starta om steget och testa eller liknande?

finns 2 butiker med billigaste priset på prisjakt, dj service och 4sound. vill helst hålla mig till svenska butiker då eventuellt RMA är mer lätthanterligt, optimalt vore fysisk butik med bra pris, bor i sådant fall i stockholm.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

@Aka_The_Barf: Det fungerar ungefär som.ett webbformulär, så fort du trycker enter eller liknande uppdateras värdet och du hör förändringen. Du behöver t.ex. inte spara inställningen för att höra skillnad utan det görs on the fly.
Likaså om du ändrar direkt på steget.

Oavsett behöver du alltså inte starta om någonting.

Vad gäller butiker har jag bara 4Sound här i Sundsvall, och eftersom dom är kanonbra så kan jag rekommendera dom. Säkert inget fel på den andra firnan heller dock.

Vad gäller fläktmod så är det enkelt. Kontakten till fläkten motsvarar den till en dator sp det går att använda sådana fläktar. Men, fläkten styrs av en 24V spänning vilket gör att även normalt tysta fläktar blir högljudda. Således behövs någon form av motstånd.

Sedan tar ju det ena ut det andra, sänker du luftflödet kanske steget blir varmare och stänger av ifall du kör för hårt. Vidare ryker ju garantin såklart.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Aka_The_Barf: Det fungerar ungefär som.ett webbformulär, så fort du trycker enter eller liknande uppdateras värdet och du hör förändringen. Du behöver t.ex. inte spara inställningen för att höra skillnad utan det görs on the fly.
Likaså om du ändrar direkt på steget.

Oavsett behöver du alltså inte starta om någonting.

Vad gäller butiker har jag bara 4Sound här i Sundsvall, och eftersom dom är kanonbra så kan jag rekommendera dom. Säkert inget fel på den andra firnan heller dock.

Vad gäller fläktmod så är det enkelt. Kontakten till fläkten motsvarar den till en dator sp det går att använda sådana fläktar. Men, fläkten styrs av en 24V spänning vilket gör att även normalt tysta fläktar blir högljudda. Således behövs någon form av motstånd.

Sedan tar ju det ena ut det andra, sänker du luftflödet kanske steget blir varmare och stänger av ifall du kör för hårt. Vidare ryker ju garantin såklart.

Värderar bra support mycket, kan även betala lite mer om jag vet att en butik har bättre support. Så då blir det 4sound.
Trevligt att inställningen funkar on The fly.

De flesta saker tappar garantin vid öppnande. Så gör det bara om jag måste. Brukar vänta tills jag vet att grejen funkar innan jag brukar börja göra ingrepp i dom.

Det enda negativa verkar vara att det här steget har ganska högt doa. 3 av 10. Visar sig efter ca 30 min spelande där det helt enkelt stänger av dig och vägrar starta igen. Hoppas det inte stämmer, men tur att det i sådanafall visa sig snabbt

Tack så väldigt mycket för hjälpen. Känner mig mycket mindre vilsen i pa stegs djungeln nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

@Aka_The_Barf: Har inte läst så mycket om doa, men om det är som du säger så beror det säkert på dålig kylning med följden att någon komponent blir för varm. Produktionsfel antagligen och precis som du säger, skönt att det visar sig direkt.

I övrigt bara roligt att kunna hjälpa till. Man har ju ofta en generell kunskap (eller vad man ska kalla det), men det är sällan man kan ge direkt input på specifika produkter.

Lycka till

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ska testa programmet. Vad för kablar kör du på in sidan. Var nån som klagade lite i en review att man kan behöva en 4+/10- konverter om man ska köra ipad lösning genom xlr.
Annars verkar alla positivt inställda om man bortser från fläkten, men jag kan sno datorns noctua och pula in om jag störs vilket jag inte tror.

Skickades från m.sweclockers.com

Använd xlr kablage så mycket som möjligt. Nedis HQM kablar är prisvärda om det var det du menade med frågan.
Man behöver för det mesta inte ha nån apparat för att ändra signalnivåerna aftersom de normala nivåkontrollernas reglerområde räcker men det finns sätt att lösa nivåproblem om de skulle uppstå och att konvertera den obalanserade signalen till balanserad med en transformator eller en aktiv buffertkrets är bäst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använd xlr kablage så mycket som möjligt. Nedis HQM kablar är prisvärda om det var det du menade med frågan.
Man behöver för det mesta inte ha nån apparat för att ändra signalnivåerna aftersom de normala nivåkontrollernas reglerområde räcker men det finns sätt att lösa nivåproblem om de skulle uppstå och att konvertera den obalanserade signalen till balanserad med en transformator eller en aktiv buffertkrets är bäst.

Så xlr är alltid att föredra även om man inte kör balanserat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Så xlr är alltid att föredra även om man inte kör balanserat?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det de som inte använder balanserade signaler ?
Jag syftar mest på att man bör välja xlr om det går och inte teleproppar, men obalanserat har ju sina rca kontakter som fungerar bra i de flesta fall, det går att köra obalanserat via xlr också men det är lite onödigt, jag har även sett balanserat via rca men det är väldigt ovanligt och det blir inte lika bra eftersom ledaren inte kan partvinnas på nått bra sätt men Thule har gjort så, de hade en omkopplare för att konfigurera om linjeingångarna >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns det de som inte använder balanserade signaler ?
Jag syftar mest på att man bör välja xlr om det går och inte teleproppar, men obalanserat har ju sina rca kontakter som fungerar bra i de flesta fall, det går att köra obalanserat via xlr också men det är lite onödigt, jag har även sett balanserat via rca men det är väldigt ovanligt och det blir inte lika bra eftersom ledaren inte kan partvinnas på nått bra sätt men Thule har gjort så, de hade en omkopplare för att konfigurera om linjeingångarna >
https://images3.okr.ro/serve/auctions.v7/2013/dec/12/fb2fd832dbe3d2aea49f6b0cc60b8785-6386039-1000_1000.jpg

balanserat är väll att jorden blir samma för alla enheter? tex om man kör på 2 olika faser mellan enheter eller liknande? i nätverk säger folk att har man dålig jordning i huset eller ingen jord alls kan man skita i skärmning efter som den använder sig av jorden, är det något liknande här? eller är det något grundvärde som de andra signalerna balanseras efter?

den korta historien är att teleproppar är helt enkelt sämre än xlr? jag kommer då kör xlr till rca, då stod det i manualen till steget att man ska "brygga" balans och jordsignal.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

balanserat är väll att jorden blir samma för alla enheter? tex om man kör på 2 olika faser mellan enheter eller liknande? i nätverk säger folk att har man dålig jordning i huset eller ingen jord alls kan man skita i skärmning efter som den använder sig av jorden, är det något liknande här? eller är det något grundvärde som de andra signalerna balanseras efter?

den korta historien är att teleproppar är helt enkelt sämre än xlr? jag kommer då kör xlr till rca, då stod det i manualen till steget att man ska "brygga" balans och jordsignal.

Balanserat innebär att du inte refererar signalen mot jord, det innebär att du slipper en massa problem vid signalöverföringen.
Signalen delas upp i 2 fasvända halvor vars skillnadsspänning är den nyttosignal man vill överföra, det gör även att kabeln blir mycket okänslig för störningar eftersom störningarna träffar båda ledarna i fas (om de inte har en högre frekvens än den våglängd som avståndet mellan kablarna ger) så är de lika i båda ledarna och då överförs de inte eftersom det är skillnaden mellan ledarna som är nyttosignalen.
Man uppnår ett högt CMRR, balanserad/differensial signalöverföring används på många ställen som telefoni, nätverk och i sata.
https://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line
https://en.wikipedia.org/wiki/Common-mode_rejection_ratio
https://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio

Och ja tele är en dålig kontakt i de flesta fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Balanserat innebär att du inte refererar signalen mot jord, det innebär att du slipper en massa problem vid signalöverföringen.
Signalen delas upp i 2 fasvända halvor vars skillnadsspänning är den nyttosignal man vill överföra, det gör även att kabeln blir mycket okänslig för störningar eftersom störningarna träffar båda ledarna i fas (om de inte har en högre frekvens än den våglängd som avståndet mellan kablarna ger) så är de lika i båda ledarna och då överförs de inte eftersom det är skillnaden mellan ledarna som är nyttosignalen.
Man uppnår ett högt CMRR, balanserad/differensial signalöverföring används på många ställen som telefoni, nätverk och i sata.
https://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line
https://en.wikipedia.org/wiki/Common-mode_rejection_ratio
https://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio

Och ja tele är en dålig kontakt i de flesta fall.

Är mest viktigt vid långa kabellängder om jag fattat det rätt men är alltid bättre än 2 kablar, men då kanske kostnaden för kretsarna som sköter det överstiger lilla förbättringen om alla delar har 1 meters kablar. Men ett jävla otyg som försvinner är jord brumm vilket jag endast lidit av i bilar och riktigt billiga förstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig beggat?

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=174153

Slitvarg steg med kräm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Kan du tänka dig beggat?

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=174153

Slitvarg steg med kräm.

Hämtar mitt idag efter jobbet. Köper jag beggat vill jag helst se att allt funkar och är ok. Fast det är väll mest på blocket man får hem ett par tegelstenar i låda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:
Skrivet av mrqaffe:

tänkte att ni kanske ville se hur det nog kommer bli(givetvis en fråga eller 2) , högtalarna är inte dom jag ska ha men annars är det rätt.

märkte att mobilen var lite klen, så jag kom på att jag hade en gammal eq (stageline meq-115) den förstärkte signalen rätt bra. sen har den en bonus för den har rätt många bra saker, 15 bands eq, low cut, lift ground. vilket kan vara användbart.
då kan jag göra några "grova" presets på inuken och sen fin inställa lite med eq'n.

orkar den ändå inte när jag testar med de andra högtalarna så ska jag ta en liten t amp och koppla rätt in från dess högtalare ut ca 15wattx2. fördelen med den är att man kan sätta in ett usb minne som den spelar direkt ifrån. vill slippa spotify där ALLA sen står och lägger till hur många låtar som helst och börjar byta hejvilt.

hur mkt kan man trycka in i ett slutsteg? hur mkt stagelinen trycker in vet jag inte men det är nog inte mer än någon watt eller 2. eller har ni någon annan (billig) lösning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

@Aka_The_Barf: Törs inte svara på hur mycket ett slutsteg tål i form av ingångssignal, men jag tror inte du ska körs med någon form av högnivå in över huvud taget.

Vidare blir det ju avgörande för ljudkvaliteten ifall signalen hela tiden går genom taket.

Nej, måste du köra på med mobilen och den inte räcker kan du köpa beheringers billigaste mixer istället. Då får du rätt nivå in i steget och en del justeringsmöjligheter. Dom är så små så det tar knappt någon extra plats heller.

Men var det alltså en ipad/iphone som inte räcker till? Kan ju bero på materialet som spelas upp också, ifall det har ovanligt låg nivå.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Låter konstigt att insignalen från en telefon inte räcker till för att styra ut steget, hursomhelst ska du inte koppla in ett slutsteg till ett slutsteg i serie för då kan saker gå sönder, vad visar "input meter" om du har max gain på steget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Aka_The_Barf: Törs inte svara på hur mycket ett slutsteg tål i form av ingångssignal, men jag tror inte du ska körs med någon form av högnivå in över huvud taget.

Vidare blir det ju avgörande för ljudkvaliteten ifall signalen hela tiden går genom taket.

Nej, måste du köra på med mobilen och den inte räcker kan du köpa beheringers billigaste mixer istället. Då får du rätt nivå in i steget och en del justeringsmöjligheter. Dom är så små så det tar knappt någon extra plats heller.

Men var det alltså en ipad/iphone som inte räcker till? Kan ju bero på materialet som spelas upp också, ifall det har ovanligt låg nivå.

är en sony ericsson z3 compact, kanske ska lägga in musik på min s7a och testa? vad kostar en sådan mixer?

Skrivet av mrqaffe:

Låter konstigt att insignalen från en telefon inte räcker till för att styra ut steget, hursomhelst ska du inte koppla in ett slutsteg till ett slutsteg i serie för då kan saker gå sönder, vad visar "input meter" om du har max gain på steget ?

vid max gain på steget med bara telefonen ligger på ungefär 12db, minimum är 60db och max är 0. så ca 80% på staplarna. en intressant sak är att inputs och outputs ändras båda 2 när jag vrider på volym rattarna. borde inte inputs vara konstant? dessutom är dom nästan snarlika i nivå? nått jag ställt in fel med steget eller snarare något jag glömt ställa in?

med eq'n kan jag nog "maxa" steget men bränner högtalarna då, får väll släpa ut grejjerna till boden där de stora högtalarna står och se hur de spelar. får nog vänta tills det regnar lite mindre.

ska undvika att koppla in ett annat steg.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.