Hur stor skärm att inhandla för en gamer/web explorer/Film tittare ? - När blir för stort FÖR stort ?

Permalänk

Hur stor skärm att inhandla för en gamer/web explorer/Film tittare ? - När blir för stort FÖR stort ?

Hallå,

Sitter på en Dell 23", ska köpa ny och bra mycket större skärm är det tänkt då jag sitter vid datorn största delen av tiden och använder datorskärmen till ALLT (TV/FILM/SERIER såsom SPEL och INTERNET).

Funderar kring om 100Hz är en bra sak att köpa och/eller 4K teknologi ? Eller är det för tidigt att ge sig in i det fullhjärtat?

Så till vilken tum är egentligen bäst för oss som sitter vid datorn och monitorn mycket och gör ALLT genom den ?

27-28"
30-32"

?

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Är väl högst personligt. Många nöjer sig med 24", andra 27" och sen finns det de som tycker att 27" är på tok för litet och köper en 40" skärm.
Börja med att lista ut vilken upplösning du är ute efter och huruvida mer än 60Hz är viktigt.
För mig personligen så är 4k på 40" det bästa köpet jag gjort på länge

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Jag sitter normalt på en 46" TV och det fungerar bra. Har lyckats bli Global tex. Men har faktiskt börjat fundera på en mindre lösning... Mest pga av att försöka få upp frekevesen. Dock är jag väldigt nöjd

*edit: stavfel

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem

När upplösningen ser bra ut vid 100% skalning är storleken på skärmen lagom

För mig ca 27" vid 2560x1440
Vid 1920x1080 ca 17" men även 15,6 funkar bra, har dock svårt för 23-24" vid 1920x1080 ser pixlarna ut som golfbollar ungefär.

Ovan är för arbete i Windows, vid spel och film är det lite mer flexibelt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vilket avstånd från skärmen du sitter.

Om jag lutar mig framåt så är min 34-tummare på tok för stor, det blir lite samma effekt som att sitta längst fram i en biosalong där man inte får med hela skärmen i synfältet och därför måste röra på huvudet mycket mer. Vid lite längre avstånd då jag sitter normalt bakåtlutqd i min stol så får jag dock med hela skärmen och storleken känns jättetrevlig. Då ska det nämnas att mitt skrivbord är väldigt litet och att skrivbord och stol hamnar närmre skärmen än normalt.

Sen finns det så klart en gräns åt andra hållet också innan text och annat blir för litet, och där spelar ju den fysiska storleken på pixlarna in.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Jag gick ganska nyligen från 24" till en Acer predator X34" curved.
första 2 dagarna var det som att sitta längst fram på Biografen
Som med allt så vänjer man sig och stort blir normalt.

A Ang storleken så var jag då jag bytte tvungen att sitta längre ifrån, men inte mer än +50cm

Ang 21:9 formatet. Kommer aldrig vilja gå tillbaka till vanligt, men det är nog personligt.

Ang Spelande, så ger curved en skön upplevelse i spelandet, man känner sig omsluten, lite mera inlevelse än normalt, och då är just inlevelsen på PC ändå ganska stor. Curved i vanligt browsande är också helt ok, men inga fördelar mot vanligt.

Ang filmtittande, och här gör sig curved en extra positivt upplevelse nu tittar inte jag på film på datorn så där supermycket, men jag har ju självklart testat sedan jag fick denna skärmen, och det är ingen tvekan om att det gör sig
helt fantastiskt i detta formatet, och nu vill jag ju ha en 75" 21:9 curved till vardagsrummet (vet inte ens om det finns)

Har du möjlighet, testa detta format, jag kan inte annat än att rekommendera det.

Ett minus finns just nu, då man blir van med allt detta man gör i 21:9, och sedan kommer till youtube, och formatet inte fungerar, är en påminnelse varje gång om att man hoppas på det kommer att stödjas i framtiden. (ja jag tittar en hel del på olika videos där)

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Alltid suttit vid en 24" med 1080p upplösning men nu när jag köpte skärm sist så köpte jag en Dell Ultrasharp 25" ville inte gå upp för mycket i storlek, och istället för 1080p så gick jag upp till 1440p, tycker 25" är precis lagom, 27" max för mig skulle jag säga och då sitter jag ca 60-80 cm ifrån skärmen

Permalänk
Medlem

Jag kör 4k 40" då jag har ett väldigt djupt skrivbord. Avståndet blev utmärkt och det är en fröjd att jobba och spela på. Men då har jag c.a 120-130 cm från stolen till skärmen, innan dess hade jag 24 och 27" dom fungerade bra när man ställde dom alldeles framför tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Jag spelar mycket FPS osv.
Större än 27" fungerar inte. Tycker det blir för stort då.

24" är bäst för mig personligen vid spel, då har jag enklare att fokusera på allt som händer.

34" curved 21:9 var det värsta jag suttit vid, helt värdelöst.
Spel känns hemska, fps var rena mardrömmen dessutom på det formatet.
Jobbigt i windows också, sen att så mycket inte stödjer formatet gör det helt värdelöst för mig.

SKulle aldrig själv köpa en curved 21:9 skärm, usch

Permalänk

Själv sittter jag på en 48" 4K curved tv från samsung, funkar extemt bra, och äentyrsspel etc blir väldigt immersive.
Vad gäller Upplösningen så har 48" 4K samma densitet som 24" FullHD, grymt smidigt.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Jag spelar mycket FPS osv.
Större än 27" fungerar inte. Tycker det blir för stort då.

24" är bäst för mig personligen vid spel, då har jag enklare att fokusera på allt som händer.

34" curved 21:9 var det värsta jag suttit vid, helt värdelöst.
Spel känns hemska, fps var rena mardrömmen dessutom på det formatet.
Jobbigt i windows också, sen att så mycket inte stödjer formatet gör det helt värdelöst för mig.

SKulle aldrig själv köpa en curved 21:9 skärm, usch

Smaken är som baken, curved 34 tum i 21:9 är bland det bästa jag köpt 😊. Nu spelar jag ju inte fps, men väldigt blandat i övrigt. Till exempel Civ är kalas och likaså spel där du vill bli innesluten av miljön som Skyrim (som visserligen inte har native 21:9-stöd men det löses enkelt). Tror även att det är det enda spelet jag stött på som inte har stöd för formatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag tycker oxå att en skärm kan vara för stor, min 30" skärm (2560x1600) var för stor gör fps, min nya 27" (2560x1440) känns lagom, då missar jag inte vad som händer i kanterna. Men mitt skrivbord är bara 55cm djupt, sitter ganska nära skärmen...påverkar ju endel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Är väl högst personligt. Många nöjer sig med 24", andra 27" och sen finns det de som tycker att 27" är på tok för litet och köper en 40" skärm.
Börja med att lista ut vilken upplösning du är ute efter och huruvida mer än 60Hz är viktigt.
För mig personligen så är 4k på 40" det bästa köpet jag gjort på länge

+1
Sitter bara 50cm ifrån min men funkar hur bra som helst. Har även skärmen på en arm så bara vrida på den 190 grader så har jag en fin "tv" för soffan också.

Permalänk
Medlem

Jag har en 29" på 2560x1080 och älskar det. Ultrawide är grymt i fps!
Framtidsplanerna är en 34" 3440x1440 curved då kommer jag bli skitnöjd.

Permalänk
Medlem

Gick från 24" 1920x1080 till 34" 3440x1440 curved förra hösten och är grymt nöjd. Filmer i 2,35:1 är suveränt att titta på. Spelar Fallout 4, Deus Ex plus lite annat och det fungerar kanon. Sitter i dagsläget med ett R9 390X och klart jag skulle vilja ha ett lite kraftigare kort för spel men det är ingen katastrof. Väntar på AMD med Vega.