Deus Ex: Mankind Divided jämförs på konsol och PC

Permalänk
Melding Plague

Deus Ex: Mankind Divided jämförs på konsol och PC

Det nyligen lanserade Deus Ex: Mankind Divided jämförs på konsol och PC av testarna på Digital Foundry. Genomgången visar bland annat på en krävande version med en uppsjö inställningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Stackars konsolerna...

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Next Gen my ass.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulle82:

Next Gen my ass.

Current gen*

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Fan vad likt Half-Life 2

Permalänk
Skrivet av Sulle82:

Next Gen my ass.

Konsollerna har varit ute i nästan 3 år. Inte så konstigt att de inte hänger med. Konsoller är för bekvämlighet inte för cutting edge prestanda.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Inaktiv

Jag sitter på en PS4 och en stationär 1,6 Ghz Core Duo 2 med ett nVidia 8400 GT.
Högre FPS och mindre lagg på pcn gör valet enkelt för vilken maskin jag ska köpa spelet till.

Skämt åsido, det är intressant att se vad skillnaden är. Speciellt för de som köper dyra spelmaskiner så de får se vad de får ut extra för pengarna. Jag själv kommer till 50% chans köpa spelet nu, halvförkyld, kommande helg och lite ledighet. Det blir något spel i eftermiddagen i alla fall.
Och självklart ps4 versionen, orsaken är att även om mina pc orkar så har de fullt upp med annat.

Permalänk
Medlem

Oavsett när maskinerna släpptes, att de idag ens säljer är för mig förbryllande av olika skäl. Det fanns en tid då konsoller stod på egna ben med genuina titlar och fantastiska kreationer. Idag är de bara "elgiganten-datorer" för dyr peng med usla versioner av PC-titlar.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KTL:

Oavsett när maskinerna släpptes, att de idag ens säljer är för mig förbryllande av olika skäl. Det fanns en tid då konsoller stod på egna ben med genuina titlar och fantastiska kreationer. Idag är de bara "elgiganten-datorer" för dyr peng med usla versioner av PC-titlar.

PS4/xbox kostar lite under 3000kr, när de nya mindre versionerna kommer så blir det säkert prissänkning på de gamla.

Usla versioner av PC-titlar så är ibland pc versionerna sämre som Batman: Arkham Knight. Men visst är det bättre grafik på pcn, men den stora skaran klarar sig på konsoler. För min egen del har jag en hyfsad dator (ingen Intel i7 dritt utan Xeon), men jag spelar typ endast under tiden den arbetar.

Så jag skulle säga att maskinerna har lite olika målgrupper, hardcore gamers så lär PC vara number 1 i många år till. För oss andra så kan vi klara oss på en konsol. (pengar och smidighet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Konsollerna har varit ute i nästan 3 år. Inte så konstigt att de inte hänger med. Konsoller är för bekvämlighet inte för cutting edge prestanda.

Konsolerna hängde inte ens med när de var nya.

För bekvämlighet, inte prestanda? Det var inte riktigt så de marknadsfördes, det skulle ju bli ett stort genombrott med nya generationens prestanda, jag väntar fortfarande på detta.

Och snart kommer nya konsoler, med uppdaterad hårdvara, så länge "höll" den gamla konsolen.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

De jämförde ju inte med PC versionen som det står i artikeln. De jämför konsolversionerna mot varandra.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KTL:

Oavsett när maskinerna släpptes, att de idag ens säljer är för mig förbryllande av olika skäl. Det fanns en tid då konsoller stod på egna ben med genuina titlar och fantastiska kreationer. Idag är de bara "elgiganten-datorer" för dyr peng med usla versioner av PC-titlar.

Finns flera skäl att de säljer

  • väsentligt billigare än en PC som faktiskt kan köra moderna spel

  • enklare, visst fungerar saker bra i genomsnitt och det har blivit ännu enklare med Steam som håller spel uppdaterade och på en plats, men det är mindre strul att spela på konsol

  • online... kolla hur många idag kör spel som BF4 och Battle-front på konsol jämfört med PC. Skulle klassa båda dessa titlar som väldigt "PC-vänliga" då många fördrar tangentbord/mus i FPS, ändå är det klar övervikt i antal för aktiva användare på PS4-plattformen. Vet inte om t.ex. COD har motsvarande statistik men gissar att där är övervikten än större för konsol

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Prestandan skiftar ganska kraftigt, kör kör jag med Ultra-preset får jag typ 15-20 FPS...

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Kan nämnas att PS4 versionen får dippar ned mot en 23 FPS i de mer krävande scenerna (dock inte i detta test). Fullkomligt ospelbart i ett FPS anser jag, även med autoaim som de flesta konsolspelen har.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Prestandan skiftar ganska kraftigt, kör kör jag med Ultra-preset får jag typ 15-20 FPS...

Får man ut allt av prestandan, jag menar är det värt med ultra för att kosta så mycket extra utav kortet eller är det bara dåligt optimerat?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

PS4/xbox kostar lite under 3000kr, när de nya mindre versionerna kommer så blir det säkert prissänkning på de gamla.

Usla versioner av PC-titlar så är ibland pc versionerna sämre som Batman: Arkham Knight. Men visst är det bättre grafik på pcn, men den stora skaran klarar sig på konsoler. För min egen del har jag en hyfsad dator (ingen Intel i7 dritt utan Xeon), men jag spelar typ endast under tiden den arbetar.

Så jag skulle säga att maskinerna har lite olika målgrupper, hardcore gamers så lär PC vara number 1 i många år till. För oss andra så kan vi klara oss på en konsol. (pengar och smidighet)

Skrivet av Yoshman:

Finns flera skäl att de säljer

  • väsentligt billigare än en PC som faktiskt kan köra moderna spel

  • enklare, visst fungerar saker bra i genomsnitt och det har blivit ännu enklare med Steam som håller spel uppdaterade och på en plats, men det är mindre strul att spela på konsol

  • online... kolla hur många idag kör spel som BF4 och Battle-front på konsol jämfört med PC. Skulle klassa båda dessa titlar som väldigt "PC-vänliga" då många fördrar tangentbord/mus i FPS, ändå är det klar övervikt i antal för aktiva användare på PS4-plattformen. Vet inte om t.ex. COD har motsvarande statistik men gissar att där är övervikten än större för konsol

Men det blir snabbt dyrare på konsol. Jag köpte Deus Ex: Mankind Divided för 300 kr på pc på releasedagen och det är lika dant med nästan alla spel på pc. Borderland the pre sequel köpte jag för 40 kr för ett år sedan. Sen kan jag spela alla Pc spel som jag någonsin köpt på min pc medans de flesta av mina 360 spel är värdelösa på min xbone s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Får man ut allt av prestandan, jag menar är det värt med ultra för att kosta så mycket extra utav kortet eller är det bara dåligt optimerat?

Oj, bra fråga, svårt att avgöra tycker jag. Jag optimerade inställningarna via GeForce Experience, och sedan flöt det på riktigt bra, aldrig under 60 FPS. Märker ingen direkt visuell skillnad faktiskt, det känns som att de kommer optimera ännu bättre i kommande patchar för DX12 och Vulcan.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Konstig rubrik, det var ju inte alls pc vs konsol.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De jämförde ju inte med PC versionen som det står i artikeln. De jämför konsolversionerna mot varandra.

Nä, exakt. Fattar ingenting. Sitter på jobbet och kikar i mobilen. Har jag missat något?
Ps4 vs Xo...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matnojje:

Men det blir snabbt dyrare på konsol. Jag köpte Deus Ex: Mankind Divided för 300 kr på pc på releasedagen och det är lika dant med nästan alla spel på pc. Borderland the pre sequel köpte jag för 40 kr för ett år sedan. Sen kan jag spela alla Pc spel som jag någonsin köpt på min pc medans de flesta av mina 360 spel är värdelösa på min xbone s.

Om man är storkonsument av spel så blir konsol såklart dýrt och man får som du säger betala en extra slant för spelen, men samtidigt har spelen ett högre andra hands värde vilket dock inte kompenserar detta.

Men det är som sagt för maskinerna är för lite olika målgrupper. Och det går komma undan billigt om man inte köper det senaste till konsolerna.

Permalänk
Medlem

Är det arga pöbeln som är ute på jakt för att kunna hävda sitt köp av ett grafikkort för 10000? Alla som kan lite teknik förstår att en konsol för 3000 inte är i närheten av en pc där bara grafikkortet kostar 10000 så jag har svårt att förstå argumentationen som alla ändå förstår. Men det är väl att man måste trycka ner på folk för att de inte förstår hur mycket bättre en PC är och inte vill lägga pengarna där.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Konsollerna har varit ute i nästan 3 år. Inte så konstigt att de inte hänger med. Konsoller är för bekvämlighet inte för cutting edge prestanda.

Självklart !!
De så kallade Next Gen konsolerna har inte hängt med gameing industrin sen första början

Det är nu de insätt att oj vi glömde visst HDR och 4k vi släpper en upphottat NEXT NEXT GEN som fortfarande inte hänger med gaming utvecklingen

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Det nyligen lanserade Deus Ex: Mankind Divided jämförs på konsol och PC av testarna på Digital Foundry. Genomgången visar bland annat på en krävande version med en uppsjö inställningar.

Läs hela artikeln här

Konsol och PC? Videon är ju endast om Xbox och PS4.

Står ju liksom t.o.m i "more info"
OK, so we're quietly excited about this one. More analysis and impressions to come but until then, here's an early look at how PS4 and Xbox One compare, plus some early performance numbers.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Konsolerna hängde inte ens med när de var nya.

För bekvämlighet, inte prestanda? Det var inte riktigt så de marknadsfördes, det skulle ju bli ett stort genombrott med nya generationens prestanda, jag väntar fortfarande på detta.

Och snart kommer nya konsoler, med uppdaterad hårdvara, så länge "höll" den gamla konsolen.

Det var ju en ny generation i konsollsammanhang.
Sen så är det skillnad på att lägga 3-4000 mot 6-10000, då är det klart mer hästkrafter under huven när du pröjsat mer.

Hur man än vänder på det så kostar PC mer per år än en konsoll, och då blir det bättre också.

Edit: Skit samma egentligen, känns som om de här diskussionerna har skett 100 gånger redan, i liknande former.

Inlägget kan tolkas som spam XD
Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av Tenkai Star:

Konsollerna har varit ute i nästan 3 år. Inte så konstigt att de inte hänger med. Konsoller är för bekvämlighet inte för cutting edge prestanda.

Jamen varför sänker man inte grafiken eller optimerar då?? utvecklarna pissar på konsoll köpare nuförtiden......

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

De kanske borde ha länkat till videon som använder just GTX 970 med 33 fps, som det står i artikeln. Här hävdas att konsolversionerna liknar inställningen High på pc. PS4 rendererar i 1080p och Xbox One i 900p.

Värt att notera är att spelet har inbyggt stöd för steroskopisk 3d enligt alternativen i menyerna, vilket personligen gör mig glad, som gillar att spela i s3d, och gärna pushar andra att testa. Inbyggt stöd är bra eftersom det då funkar både för AMD HD3D och Nvidia 3D Vision. Tyvärr dissar redaktionen på sweclockers s3d generellt, men hajpar vr.

Den hajpade vr-tekniken fungerar dessvärre inte särskilt bra i fps-spel där du kan röra dig fritt men samtidigt inte kroppsligen rör dig i motsvarande grad, det leder till åksjuka och illamående. Vr-spelen får då istället använda en sorts teleportering som kompromiss. Det känns därför alltmer som att de populära fps-spelen i klassisk bemärkelse ändå kommer att vara hänvisade till stereoskopisk 3d för den här typen av upplevelser. Då har hjärnan fasta referenser i synfältet utanför spelet, och kan lättare acceptera rörelsen i den tredimensionella världen som den visuellt rör sig i.

Fotnot: Purehair är samma teknik för att rendera hår som används i Rise of the Tomb Raider, dvs en vidareutveckling av AMD TressFX Hair, som användes bl a i Tomb Raider:
AMD pushar Purehair

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevlarheart:

Jamen varför sänker man inte grafiken eller optimerar då?? utvecklarna pissar på konsoll köpare nuförtiden......

De kan inte sänka grafiken ytterligare...blir alldeles för stor skillnad mellan konsolerna och PC. Det var vad Ubisoft argumenterar med.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Jamen varför sänker man inte grafiken eller optimerar då?? utvecklarna pissar på konsoll köpare nuförtiden......

Majoriteten av konsolspelen är extremt optimerade, de är helt enkelt inte starka nog.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Jag kör spelet på lägsta möjliga inställningar, men får ändå droppar ner till 35 fps ibland. Det är under all kritik.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag kör spelet på lägsta möjliga inställningar, men får ändå droppar ner till 35 fps ibland. Det är under all kritik.

Då är det dags att uppgradera datorn skulle jag tro, kör max på allt utom shadows, och ligger ständigt över 60 fps.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *