Skicka mail mellan linux-servrar

Permalänk
Medlem

Skicka mail mellan linux-servrar

Hej!

Jag har en Debian-server som kör postfix med smarthost, som är Telias smtprelay1.telia.com. Det funkar väldigt bra och jag kan läsa mailen, t.ex. Logwatch, via min mobil och kan även skicka/ta emot mail från min egen domän. Har även Roundcube som webbmail. Det har snurrat i flera år nu och jag är väldigt nöjd.

Jag har också två Ubuntu-servrar (varav en är virtuell) som sköter lite olika saker, bl.a. min webbserver, TS-server, samba-share m.m. Mailen på dessa läser jag lokalt, inloggad, med Mutt. Använder postfix konfigurerat "use locally" Funkar ju väldigt bra ändå - men - jag skulle vilja få mailen på Ubuntu-servrarna levererade till Debian-servern på något sätt.

Jag har googlat och googlat och tycker inte att jag kan hitta något som passar just mitt behov. Ska jag sätta upp Debian-servern som lokal smarthost eller hur ska jag göra? Någon som har en idé?

Mvh
saturday

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Vila i frid

Jag har installerat XEAMS både hemma och hos kunder http://www.xeams.com/ där den används både som smarthost, mailserver och spamfilter. Inte så mycket rattar att pilla på och tillsammans med webmin lätt att administrera.

Vill man få åäöÅÄÖ rätt lär man mecka run.sh:
jre/bin/java -Dsun.jnu.encoding=ISO8859-1 -Dfile.encoding=ISO8859-1 -server -Xmx512m -cp $CP -DLoggingConfigFile=logconfig.xml com.synametrics.xeams.ServerStarter &

Permalänk
Medlem

Är väl bara att maila genom samma smtprelay1.telia.com?

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen:
Xeams såg ju rätt trevligt ut Det har fungerat felfritt för dig/er? Hur funkar spamfiltret? Provat deras gateway lösning med/som backupserver?

Visa signatur

.

Permalänk
Vila i frid

Har inte provat backuplösning, bara smtp, smarthost och filtret. Spamfiltret checkar mot de större antispam-listorna mha RBL. Ställbar autoblock av brute-forcare. Förmodligen (verkar det som) finns det sätt att släcka ned XEAMS så att starta om tjänsten var timme via cron är nog att rekommendera. service xeams restart

Permalänk
Medlem

Tack för tipset om XEAMS, men jag vill helst in bygga på med tjänster där jag inte har full kontroll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@Meto:

Jag har tänkt tanken, men jag vill bara ha en mailserver öppen mot nätet, tänker jag.

Har också funderat på om jag skulle kunna använda mailservern lokalt som smarthost på de andra två servrarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@saturday_sun Den behöver inte vara öppen på nätat den ska väl bara skicka epost?
Annars så ska det inte vara några problem att skicka direkt ill din debian server

Permalänk
Medlem

@Meto:

Ska testa! Du har rätt, det måste ju gå. Jag tänker ju lite fel, de två andra servrarna behöver ju inte kunna ta emot något, bara skicka. Återkommer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Meto:

Har inte hunnit kolla på det än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@Meto

Jag har lyckats nu, det som saknades var korrekt angivna fullständiga domännamn på servrarna (då smarthosten kräver det). Använder "smarthosten" som relayserver och den i sin tur använder telias SMTP-server som relay. Den använder ju såklart authentisering. Smarthosten använder authentisering med SSL när jag ansluter till den på olika sätt.
Kör småservrarna som "satellitsystem" i Postfix. De ansluter till SMTP-servern via det lokala nätverket utan authentisering och skickar endast via smarthosten och tar inte emot. Det är inget mer jag behöver tänka på säkerhetsmässigt här?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Ne ska det inte vara. Ända risken är om du skulle få in någon spamsugen i ditt lokala nätverk.

Permalänk
Medlem

@Meto:

Nej precis... Man blir lite mörkrädd, känns som mejlservern är en tidsinställd bomb. Bara väntar på att nån misskonfiguration ska släppa in nåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.