Permalänk
Medlem

Internet i framtiden?

Hej
började tänka på hur Internet kommer se ut i framtiden... googlat lite hittills och läst. Ganska intressant tema.

http://www.ioeb.se/framtidens-internet.html
"Tidigare pratades det om digital konvergens och det är definitivt på den framtida dagordningen fortfarande så. En intressant utveckling inom detta område kallas ENUM - som är en ny standard som gör att varje telefonnummer skulle bli en världsomfattande webbadress. Så en dag, inom en inte alltför avlägsen framtid så kommer vi att ha arbetat ut enkla sätt att skicka snabbmeddelanden från mobiltelefoner till datorer och även åt andra hållet. Meddelanden och då särskilt snabbmeddelanden är något av en ny genre för Internet och som är här för att stanna som kommer att utvecklas och bara bli bättre."

Hur tror ni det kommer se ut? Chattboxar överallt?

Permalänk
Medlem

Stora trenden just nu är jo IOT, internet of things.
Allt kommer vara uppkopplat, med synergier mellan.
Nästa 5 år blir ganska spännande.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Stora trenden just nu är jo IOT, internet of things.
Allt kommer vara uppkopplat, med synergier mellan.
Nästa 5 år blir ganska spännande.

Då tänker jag på aliens! Det börjar bli så pass avancerat...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lafa:

Då tänker jag på aliens! Det börjar bli så pass avancerat...

...Huh?

Det är väl inte så jätteavancerat och läskigt att montera in en ARM-CPU i valfri möbel/vitvara och koppla upp den till internet med valfri funktionalitet via en app egentligen?
Typ att kunna sätta på kaffebryggaren på väg hem från jobbet, det är ju bara bra om du frågar mig (Och det kan man nog redan göra om man betalar lite extra).

Problemet med IoT är väl just det här med standardiseringen.
Det blir ju lite jobbigt om man har 20 uppkopplade enheter i sitt hushåll och behöver en app för varje... det är frågan hur det skall tacklas mellan tillverkare för annars är det inte så "smart".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hoppas telenummer dör och att ip v6 används och att man bara söker efter rätt person med namn i stället för att hålla på med telefonnummer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lafa:

Hej
började tänka på hur Internet kommer se ut i framtiden... googlat lite hittills och läst. Ganska intressant tema.

http://www.ioeb.se/framtidens-internet.html
"Tidigare pratades det om digital konvergens och det är definitivt på den framtida dagordningen fortfarande så. En intressant utveckling inom detta område kallas ENUM - som är en ny standard som gör att varje telefonnummer skulle bli en världsomfattande webbadress. Så en dag, inom en inte alltför avlägsen framtid så kommer vi att ha arbetat ut enkla sätt att skicka snabbmeddelanden från mobiltelefoner till datorer och även åt andra hållet. Meddelanden och då särskilt snabbmeddelanden är något av en ny genre för Internet och som är här för att stanna som kommer att utvecklas och bara bli bättre."

Hur tror ni det kommer se ut? Chattboxar överallt?

Ja det låter välkommet.
Själv är jag väl lite tveksam till genomslagskraften här.
Telefonnummer slog igenom för att det inte fanns alternativa standarder. Samma sak på mobilnummerfronten och även epost hade väl en del hjälp av bristen på alternativ och utveckling med gemensamt mål (hände ju rätt tidigt i internets utveckling). Nu när internet har slagit igenom så finns det möjlighet att hitta på så många egna standarder och lösningar att det hela inte hålls ihop av någon större enande kraft (som finns i begränsningarna).
Över internet i nuläget ser jag väldans starka krafter med stora kapitalintressen av att dela upp och avgränsa användarna när det gäller kommunikation. Facebooks chat kan inte kommunicera med googles. Inte för att det inte finns öppna alternativ, utan för att det ska vara nedlåst. Intresset ligger inte i vem som har tekniskt snyggast lösning utan i vem som håller i användarna.
Det pågår alltså ett stort slag om vem som kan fånga in användarna med häftiga effekter, polerade användarupplevelser och stora ekonomiska intressen bakom och där tror jag öppna standarder som är väl genomtänkta har svårt att få genomslag. Iaf på kommunikationsfronten. Det är inte alltid den teoretiskt bästa idén som vinner helt enkelt.
Alltså, vad skulle göra att whatssapp eller facebooks messenger ändrar sina meddelandeplattformar i grunden till en öppna standard där man släpper in konkurrenter? Alternativt, vilken ny aktör kommer ha ekonomin och intresset att med öppna standarder slå ut befintliga stora aktörer och få över användarna?

Det skulle väl vara om dagens telefonabbonemangsleverantörer (eller teknikleverantörerna till dessa) gör gemensam sak i frågan. Men även det är svårt. Det kostar massa pengar medan styrkan i detta inte leder till konkurrensfördelar för den som satsar snabbt utan styrkan ligger tvärt om i bred implementation så att alla kan delta och fördelen då är för användarna, inte för dataleverantörerna.

Hmm. Det är svårlöst det här...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

En dag blir datorvetenskapen eterisk, och då kan man kolla genom en kameralins på andra sidan planeten, i huvudet.

Permalänk
Medlem

Det kommer att bli större! Som vanligt, i framtiden.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Jag tror man kommer kunna gå in i det, stänga dörren, gå vilse och aldrig komma ut igen..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hoppas telenummer dör och att ip v6 används och att man bara söker efter rätt person med namn i stället för att hålla på med telefonnummer.

Fast det blir väl ingen större skillnad för slutanvändaren? Jag menar det är hur som helst så att slutanvändaren måste sätta en identifikator(vanligtvis personens namn) på ett bökigt stort nummer. Om det råkar vara 12 eller 16 tecken, vare sig det är bas 10 eller 16 känns inte som att det spelar så stor roll. Det som i min mening gör telefonnummer bökigt är alla lokala påfund som att skippa landskoder eller ha speciella nummer för att nå ut.

Permalänk
Medlem

Johnny Mnemonic. http://www.imdb.com/title/tt0113481/
Jag tror, och är ganska övertygad om att vi kommer sköta om inte allt men väldigt mycket genom VR eller AR.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag hoppas telenummer dör och att ip v6 används och att man bara söker efter rätt person med namn i stället för att hålla på med telefonnummer.

Jag hoppas verkligen inte att telefonnummer kommer ersättas med 128 bitars IPv6 adresser....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lafa:

Hej
började tänka på hur Internet kommer se ut i framtiden... googlat lite hittills och läst. Ganska intressant tema.

[i]"Tidigare pratades det om digital konvergens och det är definitivt på den framtida dagordningen fortfarande så. En intressant utveckling inom detta område kallas ENUM -

Enum har funnits rätt länge, dock så har ju andra tekniker (för privatpersoner) exploderat som man inte kunde förutsäga när man pulade på ENUM (tror jag) - Skype, Facebook, Snap, Viber, osv. gör ju att du inte längre behöver någon egen "internet address", många låter dig synca din telefonbok och du ringer upp som vanligt men samtalet går en annan väg.

På företag används ju redan enum på sätt och vis (inte som standarden tänktes dock) - Skype for Business (gamla Lync) låter dig ringa vem som helst på vilket företag som helst (som använder Skype For Business/Lync) genom bara använda e-post adressen. Då får du också närvaro (dvs om personen är online) och vad personen har för titel osv, rätt smidigt.

Permalänk
Inaktiv

Om jag får röka på lite så tror jag nog att fasta uppkopplingar kommer försvinna. Idag har exempelvis Ericsson med 5G lyckats komma upp i 11 GIGABIT/s med mobilt bredband, 11x snabbare än de snabbaste fiberanslutningarna som privatpersoner kan få. Det är inte många som förstår vad 5G är men latency är också mycket, mycket lägre i 5G.

Permalänk
Medlem

Ser gärna fram emot Internet som det var för 25-30 år sedan när jag kunde koppla upp mig med mitt skrikande modem, ägna 30 minuter åt att ladda hem en bild på Anna Nicole och slapp få mail av någon obskyr afrikan vars moster dött och nu måste ha min hjälp för att få ut sina 100 miljoner dollar.

Permalänk
Avstängd

Jo allt handlar ju egentligen om IPv6 och att man kan IP-adressera vad som helst inkl ett chip i varje människas hjärna......

Nu sker utvecklingen med snigelns hastighet avsende övergången IPv4 > v6 och eftersom det kostar pengar för operatörerna så just nu går det sakta. Sen obstruerar då operatörerna kunderna med att lägga dessa inom deras eget nät... så slösar man bara med en IP-adress (eftersom IP-adresserna är på upphällningen med IPv4).

Så fort IPv6 utvecklingen tar fart kommer det att hända massor, inkl "Internet of things"!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Stora trenden just nu är jo IOT, internet of things.
Allt kommer vara uppkopplat, med synergier mellan.
Nästa 5 år blir ganska spännande.

Håller med dig...speciellt intressant skall det bli med Interoperabilitet - vilken/vilka protokoll standarder kommer att vinna? Kan givetvis ha fel men tror själv inte att en standard kommer att bli dominerande utan det kommer nog att bli en mix av ~5 olika med gateways emellan. I dagsläget finns mängder av protokoll som alla tävlar att bli "standard", vi pratar om 40+ och alla kommer definift inte att överleva i längden.

Sen har vi hela säkerhets aspekten. Jobbar själv inom sektorn och en del företag verkar först tänka på säkerheten när produkten redan är färdig och såld.

Permalänk
Medlem

något som jag tror kommer bli mindre bra är att dom kommer implementera geo-tag i ipv6 protokollet.. *snyft*

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Själv är jag rätt övertygad om att vi, innan allt detta underbara, har utplånat oss själva.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf: IPv6 (eller rättare sagt 6LoWPAN som är en delmängd av IPv6) har stor chans att bli ett av de dominerande protokollen.

Förstår inte riktigt varför du tycker att en geo tag skulle vara dålig om man nu vill bära en sådan? Det lär nog dröja innan de opereras in vid födslen

Skrivet av JohnnyGreed:

Själv är jag rätt övertygad om att vi, innan allt detta underbara, har utplånat oss själva.

Ouch...då pratar du desimering inom ~5-10 år. Hoppas du har fel

Permalänk
Medlem

Det här börjar låta som skynet!

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har med diskussionen att göra men min uppfattning är att folk bara vill att det ska fungera utan att de behöver tänka eller fundera och då bli @Söderbäck: inlägg en sak att fundera över..

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

@Selmalagerlöf: IPv6 (eller rättare sagt 6LoWPAN som är en delmängd av IPv6) har stor chans att bli ett av de dominerande protokollen.

Förstår inte riktigt varför du tycker att en geo tag skulle vara dålig om man nu vill bära en sådan? Det lär nog dröja innan de opereras in vid födslen

Ouch...då pratar du desimering inom ~5-10 år. Hoppas du har fel

inga problem för dom som vill bära en geo-tag, alla andra kommer ha problem.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Vet inte om det har med diskussionen att göra men min uppfattning är att folk bara vill att det ska fungera utan att de behöver tänka eller fundera och då bli @Söderbäck: inlägg en sak att fundera över..

Du har en poäng i det du säger.

IoT - annat ord för hem automation + lite mer - har existerat sedan tidigt 70-tal (sök på X-10) men har aldrig slagit igenom och blivit något för gemene man på grund av att ingen yckats med att implementrera det på ett sätt som man inte behöver tänka på och bara funkar. Det har varit HA entusiaster (typ mig själv ) som accepterat allt "bök och mek" för att få det att fungera.

Trots detta tror jag ändå att det i nuläget börjar bli en marknad för hem automation (a.k.a IoT) om det sker på ett sätt som fungerar utan att tänka på det. Ett exempel på intresse är tex Nexa's mycket simpla ON/OFF/DIM lampstyrningar (simplex så du kan aldrig veta aktuell status).

De måste sålt miljoner av dessa de senaste ~5 åren trots att de bygger på hedenhös teknik och med överförings hastigheter i enstaka Hz räknat (X-10 kör med 50/60 bps, jupp bitar per sekund!). Varför köper folk och använder dessa? IMO är svaret för att de för det mesta bara funkar och faktisk fyller en funktion om än simpel.

En annan pusselbit är mobilens framgång - alla bär på en "fjärrkontroll" 24/7 som - om det görs rätt - kan bli ett enkelt sätt att kontrollera det hela med tex röst styrning - tyvärr inte på Svenska och det lär nog dröja...

Skrivet av Selmalagerlöf:

inga problem för dom som vill bära en geo-tag, alla andra kommer ha problem.

OK, nu e jag dryg

Varför?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plunn:

Jo allt handlar ju egentligen om IPv6 och att man kan IP-adressera vad som helst inkl ett chip i varje människas hjärna......

Nu sker utvecklingen med snigelns hastighet avsende övergången IPv4 > v6 och eftersom det kostar pengar för operatörerna så just nu går det sakta. Sen obstruerar då operatörerna kunderna med att lägga dessa inom deras eget nät... så slösar man bara med en IP-adress (eftersom IP-adresserna är på upphällningen med IPv4).

Så fort IPv6 utvecklingen tar fart kommer det att hända massor, inkl "Internet of things"!

Håller helt med om att IPv6 är en förutsättning för storskalig IoT, men ännu viktigare tror jag är att leverantörerna faktiskt kan IP. Idag kan jag inte säga att speciellt många kan det. För någon månad sedan tittade jag på IP kameror som var ansluta till Internet, med en publik IP-adress och admin/admin för att logga in. Det var på ett SJUKHUS i Polen, jag kunde hoppa mellan operationssalar och salar där det låg människor. Rätt många idioter som har sina NAS enheter helt öppna åtkomliga på internet för det är "bekvämt".

Det finns så mycket öppet på nätet och så få bryr sig faktiskt om säkerhet att man blir mörkrädd.

Själv har jag kör IPv6 i ett par år och det var rätt läskigt att gå från att känna sig lite säker iaf. bakom en mysig NAT i brandväggen till att ha full routing ända till min PC med IPv6 (bakom en FW dock) där man faktiskt kan pinga min dator från Internet och att en traceroute visare att det tom går genom min Switch. (l3)

När vi har ren IPv6 anslutning behövs faktiskt inte en router för att göra NAT, det finns säkert de som anser att det är en onödig investering, finns säkert tillverkare av (valfri pryl) som inte tycker att prylen ska ha en firewall, det enda lilla skydd som finns är att prylen kommer med admin/admin

Permalänk
Rekordmedlem

Men IPSec är ett krav för IP v6, det finns alltså säkerhet inbyggt redan från början men det måste ju användas i de enheter man ansluter, ip v4 är tvärt om, där måste man lägga på säkerhet i efterhand.
Det finns väl inget i ip v6 som inte är mer genomtänkt och "bättre" ur teknisk synpunkt, det är en mycket modernare standard på alla vis

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

Det här börjar låta som skynet!

Det är lugnt. Vi opererar in hårdvara i kroppen och sätter på oss VR-linserna, kopplar upp oss på 18g-modemet. Sen är det bara att rusa in och mörsa ner Dr Who med en minigun från Fall Out 33.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Det största problemet med IoT är att det är en lösning som inte behövs. Det är säljare med välsmort munläder som försöker få oss att tro att man inte kan knäppa på kaffebryggaren själv.

Likaså kommer telefonnummer att finnas kvar fast det kan bli i en annorlunda form. Hur vi än gör måste vi kunna skilja på alla Andersson som finns.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hubertus:

Det största problemet med IoT är att det är en lösning som inte behövs. Det är säljare med välsmort munläder som försöker få oss att tro att man inte kan knäppa på kaffebryggaren själv.

Likaså kommer telefonnummer att finnas kvar fast det kan bli i en annorlunda form. Hur vi än gör måste vi kunna skilja på alla Andersson som finns.

Behövs gör det inte men visst kan vi ha nytta av det på olika sätt om man ser förbi leksaksvärdet, det är mer intressant att knäppa av kaffebryggaren och en massa annat när ytterdörren låses från utsidan. Ska man slå på saker så skulle jag vilja att ytterbelysningen tändes när jag närmar mig huset.
Jag ser också fram mot när fordon börjar kommunicera så att trafiksäkerheten kan öka för att bil och förare vet hur andra fordon i närheten rör sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det skulle kännas säkert att låta fordonen kommunicera. Tillverkarna måste nog förbättra tillförlitligheten och datasäkerheten åtskilligt för att det ska vara tänkbart.

Sedan är det tråkigt att det så ofta handlar om någon som inte orkar resa sig ur TV soffan när det istället borde handla om de som inte kan resa sig. Jag tänker på alla funktionshindrade som har nytta av diverse tekniska lösningar. Jag får en känsla av att det området inte är så "flashigt" så det kommer inte fram.

Skrivet av mrqaffe:

Behövs gör det inte men visst kan vi ha nytta av det på olika sätt om man ser förbi leksaksvärdet, det är mer intressant att knäppa av kaffebryggaren och en massa annat när ytterdörren låses från utsidan. Ska man slå på saker så skulle jag vilja att ytterbelysningen tändes när jag närmar mig huset.
Jag ser också fram mot när fordon börjar kommunicera så att trafiksäkerheten kan öka för att bil och förare vet hur andra fordon i närheten rör sig.