Permalänk

Internet problem, Fiber.

Hej,

Bor hemma med mina föräldrar där jag sitter med fiber, har dragit en nätverkskabel till min dator men har börjat fått problem..

Det har blivit sämre o sämre, och med det menar jag att när jag slagit på datorn så har en varningstriangel visats vid internet ikonen längst ner till höger. Efter några minuter så har det börjat funkat igen men det har blivit värre och övergått till timmar.

Igår när jag slog på datorn hade jag samma problem och det funkar fortfarande inte.

Värt att påpeka kan vara att det funkar för alla andra samt att wifi funkar.

Tacksam för svar

//Adam

Permalänk
Rekordmedlem

Hur är kabeln dragen, en riktig fast installation eller är det en lös kabel ? kan du prova en annan kabel ? Kan du prova via att köra en livelinux ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Kabeln är dragen från mina föräldrars hus där routern sitter och kanske 20 meter under marken till ett garage där jag sitter med datorn. Sitter inte med någon switcher eller något annat emellan utan är bara min nätverkskabel emellan routern och datorn.

Livelinux, vad är det? och hur funkar det?

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av norrlandspojken:

@mrqaffe: Kabeln är dragen från mina föräldrars hus där routern sitter och kanske 20 meter under marken till ett garage där jag sitter med datorn. Sitter inte med någon switcher eller något annat emellan utan är bara min nätverkskabel emellan routern och datorn.

Livelinux, vad är det? och hur funkar det?

Tack!

Livelinux är när man kör linux utan att installera det , man gör ett usbminne för installation men man startar bara från det utan att installera, det är en bra metod att felsöka, man får ett fräscht operativsystem där man inte gjort en massa egna ändringar och kan på så sätt oftast komma fram till om man har hård eller mjukvaruproblem, skulle nätverket fungera via linuxen så vet du att det är mjukvaruproblem i din installation.
Det kan också vara kabelproblem i ditt fall, är det ordentligt gjort och skyddat mot fukt och mekanisk påverkan eller har ni bara grävt ner en "inomhuskabel" ? Beskriv gärna hur kabeldragningen mellan byggnaderna är gjord.
Du ska kanske börja med att flytta in datorn till "huset" och prova via en annan kabel som du vet fungerar för att kunna utesluta kabeln ni dragit, är det en inomhuskabel får den mycket stryk av miljön så den kan ha fått skador även om den fungerat från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.