Gtx 970 sli vs single 1070 tankar!

Permalänk

Gtx 970 sli vs single 1070 tankar!

Hej allihopa! Jag funderar på att inom en snar framtid uppgradera min gaming rigg med ett nytt grafik kort, och då jag redan har ett gtx 970 strix så är jag lite osäker om jag ska köpa ett 1070 eller en till 970 för att köra SLI? Lyssnar gärna på allas tankar kring detta beslut!

Permalänk
Avstängd

Jag skulle absolut köpa ett GTX1070 det är bättre

Visa signatur

ASUS Z97 Pro Gamer, ASUS GTX950 GDDR5 OC, INTEL I5, Fractail design core 2300, Silverstone Tundra TD02, Kingstone 2x8GB Savage, Asus DRW-24F1MT, BenQ 21,5" LED GL2250HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av datmackan:

Hej allihopa! Jag funderar på att inom en snar framtid uppgradera min gaming rigg med ett nytt grafik kort, och då jag redan har ett gtx 970 strix så är jag lite osäker om jag ska köpa ett 1070 eller en till 970 för att köra SLI? Lyssnar gärna på allas tankar kring detta beslut!

Hade köpt ett 1070, bara massa problem med att köra med multi-gpu från stuttering till inget stöd i nya spel.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av datmackan:

Hej allihopa! Jag funderar på att inom en snar framtid uppgradera min gaming rigg med ett nytt grafik kort, och då jag redan har ett gtx 970 strix så är jag lite osäker om jag ska köpa ett 1070 eller en till 970 för att köra SLI? Lyssnar gärna på allas tankar kring detta beslut!

Hittar du ett 970 begagnat för en rimlig peng får du en bra uppgradering som är mycket billigare än ett 1070. : ^)

Visa signatur

Laptop: Macbook Air 2017
Stat: CPU: i5-4690k @4.4GHZ + Hyper 212 EVO // GPU: ASUS GTX 970 Turbo // MOBO: ASUS Z97-E // RAM: Crucial Ballistix 8GB // PSU: Corsair CX750M // SSD: Samsung 850 EVO 250GB + Crucial BX 200 240 GB // Chassi: CM Scout II Advanced // Skärm: ASUS MG248Q + BENQ RL2455HM //

Permalänk
Avstängd
Skrivet av datmackan:

Hej allihopa! Jag funderar på att inom en snar framtid uppgradera min gaming rigg med ett nytt grafik kort, och då jag redan har ett gtx 970 strix så är jag lite osäker om jag ska köpa ett 1070 eller en till 970 för att köra SLI? Lyssnar gärna på allas tankar kring detta beslut!

Om SLI fungerar optimalt så är prestandan likvärdigt ett Gtx 1080.
Jag skulle dock välja ett 1070 över 970 SLI.
+ Lägre GPU temp
+ Lägre CPU temp då värmen från 2 GPU kommer påverka CPU temp
+ Strömsnålare
+ inga SLI problem
+ Lägre ljudnivå (förhoppningsvis )

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@datmackan: Från en som använder två r9 290 i en custom loop kan jag tycka att ett kort alltid är att föredra.
Flera kort kan ge ett flertal problem, så som högre latenser, saknat stöd, högre värmeutveckling och högre ljudnivå.
Det kan förstås vara lite kul att ha flera kort och funkar ibland rejält bra för en bra peng, men generellt skulle jag själv rekommendera ett kort.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Skrivet av robalm:

Om SLI fungerar optimalt så är prestandan likvärdigt ett Gtx 1080.
Jag skulle dock välja ett 1070 över 970 SLI.
+ Lägre GPU temp
+ Lägre CPU temp då värmen från 2 GPU kommer påverka CPU temp
+ Strömsnålare
+ inga SLI problem
+ Lägre ljudnivå (förhoppningsvis )

Okej! Tack så mycket för hjälpen! Nu ska det bara väntas till black friday så kan jag förhoppningsvis beställa hem 1070, ny 144 TN panel, nytt moderkort, nytt ram minne och ny CPU!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan köpa ett 970 begagnat och testa. Blir du missnöjd säljer du båda korten, du lär ju få tillbaka pengarna du köpte 970 nummer två för också. Jag hade nog personligen satsat på ett 1070 dock, men vill du prova så förlorar du ju inga pengar direkt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Tjena jag gjorde nyss det du frågar efter. Köpte ett extra 970 och körde sli och det blev en jäkla skjuts i grafiken! Men vissa spel funka inte så bra. Så sålde båda kortet och har nu ett 1070 och är kanon nöjd

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Skrivet av loydenboy:

Tjena jag gjorde nyss det du frågar efter. Köpte ett extra 970 och körde sli och det blev en jäkla skjuts i grafiken! Men vissa spel funka inte så bra. Så sålde båda kortet och har nu ett 1070 och är kanon nöjd

Villa spel spelar du och vilka fungerar inte sli i?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av datmackan:

Okej! Tack så mycket för hjälpen! Nu ska det bara väntas till black friday så kan jag förhoppningsvis beställa hem 1070, ny 144 TN panel, nytt moderkort, nytt ram minne och ny CPU!

Skickades från m.sweclockers.com

Black friday har bättre priser i USA så rekomenderar det

Visa signatur

ASUS Z97 Pro Gamer, ASUS GTX950 GDDR5 OC, INTEL I5, Fractail design core 2300, Silverstone Tundra TD02, Kingstone 2x8GB Savage, Asus DRW-24F1MT, BenQ 21,5" LED GL2250HM

Permalänk
Inaktiv

datamackan skrev en bra sammanfattning. Dessutom tjänar du ca. 2000 kr. på att välja ett till GTX 970 och köra i sli så det kan definitivt vara det bästa alternativet.

Permalänk
Avstängd

Köp ett 1070, man går alltid tillbaka till single kort efter man har kört dual...

Lite som med AIO vattenkylning...man går alltid tillbaka till luftkylare

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Spel som kör deferred rendering strular till all sli/crossfire (Anno2205, Just Cause 3, wolfenstein the new order osv) så där funkar det helt enkelt inte alls, sen lirar det inge vidare i nya spelsläpp heller, titta på deus ex mankind divided, där har man negativ skalning med SLI, alltså ett kort ger mer prestanda än att köra SLI med två.

Min erfarenhet av SLi är detta; Kör en ensam gpu...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv

I 12 av 16 testade spel här ser det ut att funka bra.

https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1070/

Har man obegränsad ekonomi är 1 kort som är tillräckligt kraftfullt alltid bäst, för oss som inte har det är svaret inte lika givet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

I 12 av 16 testade spel här ser det ut att funka bra.

https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1070/

Har man obegränsad ekonomi är 1 kort som är tillräckligt kraftfullt alltid bäst, för oss som inte har det är svaret inte lika givet.

fps är bara halva sanningen när det gäller SLI/Xfire.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

fps är bara halva sanningen när det gäller SLI/Xfire.

Jodå. Men med SLI kommer du alltid att få en förbättring totalt sett, i de spel där du har problem kan du väl välja att köra med bara 1 kort och där det fungerar bra kommer du att få en klar förbättring med SLI. Om det är värt det beror på vilka spel man vill kunna spela i första hand och hur det funkar där.

Permalänk

Det är lite beroende på vad du spelar för något, men jag säger rent generellt i.o.m. att du redan har ett 970, köp ett till!

Hade jag byggt nytt och haft budget för max ett 1070, hade det blivit ett 1070, men nu när du har ett 970, svårt att slå den prestanda för 1500-1800:- till begagnat!

Har kört 970 SLI i snart två år nu och är mer än nöjd!
Stödet för spel är riktigt utbrett, inga direkta issues i de flesta alls förutom lite textur flicker i Assassins Creed unity (som gick att lösa på ett mycket enkelt sätt).
Tyst och svalt är det med (MSI GTX 970 Gaming)

Själv väntar jag på GTX 1080 TI innan jag ens funderar på att byta.
Ett 1070 är ju inte ens i närheten! ...och ett 1080 är inte tillräckligt mycket bättre!

Permalänk
Medlem

Kör själv 970 sli. Kör på 1070 istället. Mindre strul.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Jag gick från 970 SLI till 1070. Hur nöjd som helst. Har du pengarna att gå för ett 1070 gör det.

Det är inte helt ovanligt med att vissa titlar inte funkar optimalt i SLI, ljudnivån och temperaturen har sjunkt så mycket. Datorn låter inte längre som ett flygplan som ska lyfta.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av loydenboy:

Tjena jag gjorde nyss det du frågar efter. Köpte ett extra 970 och körde sli och det blev en jäkla skjuts i grafiken! Men vissa spel funka inte så bra. Så sålde båda kortet och har nu ett 1070 och är kanon nöjd

Rent ekonomisk är det ju fördel att stoppa i ett till 970. Går att få ett "top of the line" för 1700 kr begagnat eller Webhallens medelbra 970 för 1990 kr om man har nära till deras affärer (kostar mer på nätet). Kört med SLI innan och tyckte det var få spel som inte stödje SLI men det var på GTX 580-tiden.

Permalänk
Skrivet av vict94:

Black friday har bättre priser i USA så rekomenderar det

Vad menar du? Jag hade tänkt köpa grejerna när det är black friday i Sverige eller hur tänker du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@delete_home_end: men vart kan man kolla vilka spel som stödjer SLI och kommer dx12 med sin multi gpu grej göra någon skillnad i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av datmackan:

@delete_home_end: men vart kan man kolla vilka spel som stödjer SLI och kommer dx12 med sin multi gpu grej göra någon skillnad i framtiden?

http://www.geforce.com/games-applications/technology/sli

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla klagar på SLI faktiskt, alla spel jag prövat har haft stöd om inte annat får man snabbt lägga in det lite enkelt i Inspector.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Förstår inte varför alla klagar på SLI faktiskt, alla spel jag prövat har haft stöd om inte annat får man snabbt lägga in det lite enkelt i Inspector.

Det beror helt på vad man spelar, som jag nämnde tidigare så funkar varken sli eller cf i spel som Just Cause 3, Anno 2205, wolfenstein the new order, osv. Sen funkar det inte alltid att tweaka compabillity bits heller, senaste deus ex funkar precis skit med SLI även med de bästa tweakandet. Listan med spel som mgpu inte funkar i blir bara större och större, men visst när det väl funkar så är sli inte så dumt, om man bortser från den extra värmen och därför extra ljudnivån och strömförbrukning...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Det beror helt på vad man spelar, som jag nämnde tidigare så funkar varken sli eller cf i spel som Just Cause 3, Anno 2205, wolfenstein the new order, osv. Sen funkar det inte alltid att tweaka compabillity bits heller, senaste deus ex funkar precis skit med SLI även med de bästa tweakandet. Listan med spel som mgpu inte funkar i blir bara större och större, men visst när det väl funkar så är sli inte så dumt, om man bortser från den extra värmen och därför extra ljudnivån och strömförbrukning...

Skickades från m.sweclockers.com

Om man likt mig kör med vattenkylning och väl tilltagna radiatorer blir det ingen skillnad på ljudnivån eller problem med värmen och beroende på prisskillnaden, hur mycket man spelar, elpriset samt hur stor skillnaden är i effektförbrukning kan det ta åtskilliga år innan den större kostnaden för strömmen äter upp prisskillnaden. Under spel verka GTX 970 i sli dra ca. 100 watt mer, med ett elpris på totalt 74 öre kWh får man spela i ca 27000 timmar innan man börjar gå minus och mao. har grafikkortet avlidit av hög ålder innan man kommit dit.

Annars håller jag med om att det är ett bättre alternativ att köra med 1 kort så länge det inte svider för mycket i plånboken.

Permalänk

@tellus82: ust Cause 3 och Wolfenstein the new order tyckte jag fungerade utmärkt på högsta inställningar när jag hade ett ensamt åGTX 970. Har nu ett GTX 1080 men det var för att kunna köra med fullt ös i GTA V men ibland sinkar min CPU spelet men ändp en skillnad.

Permalänk
Medlem

1070 hade jag kört på.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Har i två års tid kört 970 SLI för 4K gaming. Fungerat superbra i de nästan alla AAA titlar.

Det finns en viktig detalj som dock gör att jag aldrig vill ha nvidia SLI längre:

Efter varje drivrutinsuppdatering, som dessutom kommer väldigt ofta, måste man gå in i inställningarna och välja maximize 3d, och manuellt stänga ner en del program/services som körs i bakgrunden! Detta är extremt frustrerande och jag har många gånger märkt av det först när man sätter igång ett spel..

Total frustration. Kör nu ett enkelt 1080... som ger ungefär samma eller snäppet bättre prestanda.. men till ett högre pris då förstås..