Råd kring inköp av digitalt piano/midi

Permalänk
Medlem

Råd kring inköp av digitalt piano/midi

Hej Sweclockers!

Jag går i tankarna av att börja lära mig spela piano, då intresset och nyfikenheten alltid funnits där, och allteftersom börja producera egen musik! Främst i genre av ambient, chillstep och allmänt lugn musik med inslag av klassiska pianotoner är grundtanken. Det ljud jag eftersträvar att producera är i stil med detta:

SoundCloud #1

SoundCloud #2

SoundCloud #3

En av de mer, centrala frågorna jag har är väl om det först och främst verkligen är nödvändigt att använda ett fysiskt piano för att reproducera liknande ljud? Eller om det går minst lika bra att blott göra det i exempelvis FL Studio. (Finns kanske bättre program?) Alternativt om det går minst lika bra att använda ett MIDI-keyboard? #1 av de jag länkade är mer pianobaserad, med bakomliggande ambientnyanser, så om jag vill göra sånt kanske ett vanligt fullstort digitalt piano är bäst? = Som ni märker är jag relativt kluven.

Så, vad skulle ni som känner er mer än tillräckligt insatta i denna värld, råda mig att införskaffa?

Tack på förhand (:

/Echo

Visa signatur

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är inte pianist men har hållit på med musikprylar i många år, ett piano har en hammarmekanik som ger en lite annan spelkänsla än ett keyboard men ljudet i sig behöver inte skilja utan det har mest att göra med instrumentets kvalitet men eftersom spelkänslan skiljer sig lite så kan det bli så att man spelar lite olika beroende på vilket instrument som används.
Jag förmodar att du inte kommer att köpa ett riktigt akustiskt instrument som nybörjare för de är stora och dyra men det går att kolla på nån klaviatur med hammarmekanism om du vill komma nära ett akustiskt instrument i känsla, det blir ju även skillnad i hur du spelar om du har en mindre klaviatur.
Yamaha gör bra instrument
http://se.yamaha.com/sv/products/musical-instruments/keyboard...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Självklart behövs det idag inget piano för att generera pianoljud och skapa musik. Men om du verkligen vill lära dig spela piano så tycker jag absolut du ska skaffa ett fullstort piano. Vidare, i musikskapandet för att få inspiration så är det väldigt bra med ett piano att testa nya melodier på och testa sig fram. Det är bara så mycket enklare med ett fullstort klaviatur framför sig.

Både digitalpianon och stagepianon har allt som oftast midi inbyggt samt viktade tangenter för att imitera pianokänslan så mycket som möjligt. Jag gillar både Yamahas och Rolands klaviaturer. Åk till din musikaffär och testa några stycken. Som vanligt när man börjar, köp varken det billgaste eller det dyraste. Det finns mycket begagnat som är prisvärt på blocket.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Alldeles riktigt, har kikat runt en del på mindre varianter! Med tyngda tangenter. Tack för input. (:

@Bosendorfer: Tack för svar! Förstår också att det ej är nödvändigt i dagens tekniska värld att man måste ha ett fysiskt framför sig. (: Men i min mentala bild finns det en viss, kreativ frihet i att sitta och improvisera fram en melodi, istället för att mixtra i ett program. Lite det du är inne på.

Jag har kikat in denna från Roland, vilket vid lite eftersökningar verkar ganska prisvärd, och lagom i storlek. Den verkar dock inte ha MIDI-utgång, vad jag kan se iallafall.

Alltså; MIDI-utgång krävs för att kunna använda digitalpianot/stagepianot i ett program, låt säg, FL Studio etc. Right?

Visa signatur

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Echolake:

@mrqaffe: Alldeles riktigt, har kikat runt en del på mindre varianter! Med tyngda tangenter. Tack för input. (:

@Bosendorfer: Tack för svar! Förstår också att det ej är nödvändigt i dagens tekniska värld att man måste ha ett fysiskt framför sig. (: Men i min mentala bild finns det en viss, kreativ frihet i att sitta och improvisera fram en melodi, istället för att mixtra i ett program. Lite det du är inne på.

Jag har kikat in denna från Roland, vilket vid lite eftersökningar verkar ganska prisvärd, och lagom i storlek. Den verkar dock inte ha MIDI-utgång, vad jag kan se iallafall.

Alltså; MIDI-utgång krävs för att kunna använda digitalpianot/stagepianot i ett program, låt säg, FL Studio etc. Right?

Rolanden du länkar har midi via usb men om du menar "midi-din" så har den inte det och nej du behöver inte midi för att använda ett piano i en mjukvara men du kanske tänkte på nån specifik funktion typ att låta mjukvaran använda pianot som instrument, då måste det kunna styra det men inget hindrar att du själv spelar på pianot och spelar in det du spelar i datorn.
Här har du info om Rolandpianots midifunktionalitet https://static.roland.com/assets/media/pdf/FP-30_MIDI_Imple_e...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för klargörandet! Min ursprungstanke var väl att koppla pianot med en sån här eller dylikt, efter att ha kikat lite på youtube hur folk använder sina digitala pianon för att spela rakt in i deras mjukvara på datorn. Det låter mycket likt det du säger i att låta mjukvaran använda pianot som instrument.

Då måste jag ha ett piano med midi-kontakt, vid min förståelse?

EDIT: Har rekat runt lite mer, och är smått förvirrad nu. Går det att ansluta, exempelvis den Rolanden jag länkade, med en helt vanlig USB-kabel och spela rakt in i ens mjukvara och få upp 'toner' (eller ren data) där? Om detta är fallet har jag missat den aspekten helt och hållet, då jag trodde att midi was the way to go för den funktionen.

Visa signatur

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Echolake:

@mrqaffe: Tack för klargörandet! Min ursprungstanke var väl att koppla pianot med en sån här eller dylikt, efter att ha kikat lite på youtube hur folk använder sina digitala pianon för att spela rakt in i deras mjukvara på datorn. Det låter mycket likt det du säger i att låta mjukvaran använda pianot som instrument.

Då måste jag ha ett piano med midi-kontakt, vid min förståelse?

Jag rekommenderar dig att ladda hem manualen för alla intressanta instrument och inte bara läsa på butikernas hemsidor eller prisjakt.
https://www.roland.com/us/support/by_product/fp-30/owners_man...
USB Computer Port
If you use a commercially available USB cable to connect the
FP-30’s USB COMPUTER port to your computer’s USB port, you’ll be
able to do the following things.
SMF data played back by MIDI-compatible software can be
sounded by the FP-30.
MIDI data can be transferred between the FP-30 and your DAW
software, opening up a wide range of possibilities for music
production and editing

FP-30 överför alltså mididata via usb så om du ska ansluta mot en dator behöver du bara ansluta det med en usbkabel.
Din-kontakten för midi används inte lika mycket idag som för > 10 år sedan, den är inte utdöd men ska du koppla in nån nyare pryl i en dator är det oftast usbkabel även om signalerna följer midiprotokollet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tackar och bockar! Ska spana in.

Såg lite tutorials och fick fram samma information ang. USB-kabeln, efter mångt och mycket. Men kalas! Tack än en gång. (:

Visa signatur

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |