Nvidia ger Marty McFly erkännande för kvarlevor av egen kod i Ansel

Permalänk
Hedersmedlem

@Daemon: Samtidigt är det väl orimligt att inte se sådan mjukvara (allmänt och inte specifikt då jag har dålig koll på det specifika här) som en del av produkten. Tror knappast sådan mjukvara skapas av ett kommersiellt företag om det inte ska kunna ge vinst.

Permalänk
Skrivet av TheWolfbane:

Fel... din "story" behöver ändras.

Person 1 repar någons bil, sticker ifrån platsen, men bilägaren såg vem det var som skadade bilen, går och snackar med personen, och FÖRST då när han väl har blivit påkommen så är han villig att betala massa pengar.

Du verkar missa hela grejen.... personen som gjorde brottet var inte den som försökte göra det bästa av situationen fören folk hade bevis att peka att det verkligen var honom.

Nja, ska finslipa lite här.

Person 1 vet inte om att det blivit en repa och åker vidare som inget hänt. Bilägaren, person 2, till den repiga bilen upptäcker dock att repa är där och endast Person 1 har varit i närheten.
Person 2 klagar över detta på facebook. Person 1 hör av sig och ber om ursäkt. Om Person 2 fått betalt har vi ingen aning om. Resten är speckulationer.

Permalänk
Medlem

Detta är ingenting som jag frågar för att försöka förmildra vad Nvidia gjort så kasta inte såna inlägg på mig.

Men har denna Marty McFly rätt att gå in i koden och kolla från första början? Samma fråga gäller åt andra hållet också, hade Nvidia rätt att gå in och kolla McFlys kod?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Porraz:

Tror inte du riktigt hajat vad som hänt här. Läs nyheten igen så kommer du säkert att ändra din åsikt

Ingen, förut om Nvidia och Marty vet exakt vad som hänt, men enligt de uppgifter som Marty lämnat så har detta skett:
Nvidia har inspirerats och använt delar av hans kod i test och alpha-versioner av Ansel, kod som sedan inte behövts utan legat kvar utan att göra något.

Nvidia glömde att ta bort den inaktiva koden och när Marty inspekterade koden så fann han delar av sin kod, tyckte det var ballt att ett så stort företag som Nvidia inspirerats av hans kod, men tyckte det var tråkigt att dom inte gett honom credit.

Hoppa fram en dag så meddelar Nvidia att detta är korrigerat, dvs de tar bort Marty's inaktiva kod som glömts kvar samt ger honom credit.

Case closed.

Så varför skall jag ändra åsikt för något som Nvidia fixat till väldigt snabbt och utan att bråka eller säga emot?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hur mycket tror ni han fick för att lugna ner sig lite? 500.000$ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Nja, ska finslipa lite här.

Person 1 vet inte om att det blivit en repa och åker vidare som inget hänt. Bilägaren, person 2, till den repiga bilen upptäcker dock att repa är där och endast Person 1 har varit i närheten.
Person 2 klagar över detta på facebook. Person 1 hör av sig och ber om ursäkt. Om Person 2 fått betalt har vi ingen aning om. Resten är speckulationer.

"Hm, jo jag drog ju upp dörren ganska oförsiktigt, hörde en rejäl smäll och kände vibrationerna i dörren, men hur skulle jag kunna veta att det blivit någon repa?" Proceeds to show the bambi eyes.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker det ganska väl motsäger vad du tidigare skrev.

#16341858

Så frågan är egentligen, vilken utsaga skall vi antaga är korrekt, din eller Marty McFlys?

Det står inte i någonstans i det du citerat att koden används aktivt, bara att den finns i projektet.
Detta gör att det inte motsäger något i denna artikeln där det står att koden finns men inte används.

Det finns ingen utsaga som är min eftersom jag bara jämför det som står i denna artikeln med det du citerade.

Om nu koden används aktivt så motsäger Marty McFly sig själv om man jämför det som står i denna artikeln och den du citerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

Är ju verkligen inte samma sak.. snarare:

Person 1 råkar repa person 2's bil på parkeringen, då pratar person 1 med person 2 som vuxna människor om att inte göra en anmälan till försäkringsbolaget/bolaget utan erbjuder att betala/fixa bilen som blev skadad. Person 2 ser detta som en bra idé för att slippa krångla med försäkringsbolag och för hans del är det ingen skada skedd då han får bilen fixad..

Hur kan du se det så? Snarare att person 1 repar person 2's bil, person 2 är på väg ut och ser person 1 dra iväg utan att skriva en lapp eller någonting, han får tag på person 1 och person 1 säger "förlåt, här får du pengar för skadan". Snyggt agerat av person 1? Nja, tolkningsfråga.

Edit: typ 5a på pucken...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yomster:

Det står inte i någonstans i det du citerat att koden används aktivt, bara att den finns i projektet.
Detta gör att det inte motsäger något i denna artikeln där det står att koden finns men inte används.

Det finns ingen utsaga som är min eftersom jag bara jämför det som står i denna artikeln med det du citerade.

Om nu koden används aktivt så motsäger Marty McFly sig själv om man jämför det som står i denna artikeln och den du citerade.

Ja hans senare uttalande motäger hans tidigare, orsaken kan vara begynnande senilitet, eller möjligtvis en fet check från Nvidia som inkluderar betalning för kodanvändning och nedtonande av "the shitstorm".
Jag skulle också tagit checken utan att tveka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av redruM:

Hur mycket tror ni han fick för att lugna ner sig lite? 500.000$ ?

Nu ska vi inte låta fantasin skena iväg alltför mycket... Om han fått pengar, vilket är osannolikt, borde det röra sig om absolut MAX 50k USD. I en tvist skulle han endast kunna tilldelas en form av lagstadgat ideellt skadestånd vilket har ett tak på 30k USD i det amerikanska immaterialrättslgia systemet och det är inte ens säkert att han skulle vilja vara i en tvist med ett storbolag som nvidia. Det brukar bli jobbigt och dessutom är det inte säkert att han vinner. Om han fick betalt är det mer sannolikt att han fick betalt som om han hade jobbat som programmerarkonsult på produkten dvs. några tusenlappar USD.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja hans senare uttalande motäger hans tidigare, orsaken kan vara begynnande senilitet, eller möjligtvis en fet check från Nvidia som inkluderar betalning för kodanvändning och nedtonande av "the shitstorm".
Jag skulle också tagit checken utan att tveka.

Jag har bara läst det du citerade och artikeln och det var det jag syftade på.

Jag hade också tagit checken.

Permalänk
Skrivet av Jink:

"Hm, jo jag drog ju upp dörren ganska oförsiktigt, hörde en rejäl smäll och kände vibrationerna i dörren, men hur skulle jag kunna veta att det blivit någon repa?" Proceeds to show the bambi eyes.
http://images5.fanpop.com/image/photos/30100000/Bambi-Eyes-hop-30199242-1366-768.png

Så länge båda parter är glada så. Kan man köra bambiögon hela veckan ut.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad hette han ? Är detta på riktigt eller är det Doc Brown som ligger bakom allt ?
Marty Mcfly och Doc Brown >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Fel... din "story" behöver ändras.

Person 1 repar någons bil, sticker ifrån platsen, men bilägaren såg vem det var som skadade bilen, går och snackar med personen, och FÖRST då när han väl har blivit påkommen så är han villig att betala massa pengar.

Du verkar missa hela grejen.... personen som gjorde brottet var inte den som försökte göra det bästa av situationen fören folk hade bevis att peka att det verkligen var honom.

Skrivet av anon99339:

Haha, alltså det här är för mycket Inte direkt att Nvidia sökte upp moddaren och ursäktade sitt misstag innan moddaren sett det.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej.. True.. jag tar tillbaka mitt statement, Nvidia försökte faktiskt låtsas som ingenting.. TheWolfbane, din story nr 2 är bäst överensstämmande faktiskt! My bad guys

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

Okej.. True.. jag tar tillbaka mitt statement, Nvidia försökte faktiskt låtsas som ingenting.. TheWolfbane, din story nr 2 är bäst överensstämmande faktiskt! My bad guys

Big creeds, för att erkänna när man har fel.
Så man växer som person då man lär sig av de gånger man gör fel.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk

Så trots att han uttryckligen sa att det inte var nåt, och bad andra att inte upprepa det Redditkillen gjorde, så publicerar ni en nyhet om det? Lägg av.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Så trots att han uttryckligen sa att det inte var nåt, och bad andra att inte upprepa det Redditkillen gjorde, så publicerar ni en nyhet om det? Lägg av.

Vad skulle dom gjort? Tagit bort den gamla nyheten och blivit anklagade för att vara mutade utav Nvidia eller låtsas som att det regnar och sedan fått skit för att dom inte uppdaterar oss med vad som hänt?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Hur kan stjäla en annans arbete vara "[att göra en höna av] en fjäder"?

Känns lite som detta har hänt i alla tider. Troligen sedan hjulet uppfanns eller tidigare.
Någon tittar på hur något är konstruerat och kopierar det antingen rakt av eller gör mindre förändringar.
Eller som någon sade *Immitation is the greatest form of flattery*

Också något besviken att artikeln hade noll och inget med 'Back to the future' att göra

Permalänk
Medlem

Det är alltså typ debugkod som glömts kvar. Men det kan inte Swectrollen hantera. Här ska rasas!

Det är lite, eller näst in intill exakt som om man byggde en dator till någon, och sålde den, men glömde en Stanley skruvmejsel i den. Genast skulle mobben på SkruvClockers börja hata en för att man minsann snott Stanleys grejer rakt av.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad skulle dom gjort? Tagit bort den gamla nyheten och blivit anklagade för att vara mutade utav Nvidia eller låtsas som att det regnar och sedan fått skit för att dom inte uppdaterar oss med vad som hänt?

De skulle skrivit om en annan nyhet. Ingen tror att Sweclockers är mutade av Nvidia. Vad menar du?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.