Acer XB270HU- Gsync, 144hz och IPS WQHD, erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Acer XB270HU- Gsync, 144hz och IPS WQHD, erfarenheter?

Hej,
har länge spanat in en monitor i prisklassen <6000kr med gsync, 144hz och WQHD, och har nu hittat denna skärm för ett mycket rimligt pris. Någon som har erfarenheter med den? Har förstått att det kommit ut en ny variant (271HU) med fler uttag, men om jag endast kommer att använda den för PC är displayporten tillräcklig och framtidssäker?
Vad skulle ni prissätta en sådan skärm i gott skick (utan döda pixlar) med 1 år använding (1 år garanti kvar)?

Vill verkligen satsa på en skärm som jag kan ha i åtminståne 5-10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliz:

Hej,
har länge spanat in en monitor i prisklassen <6000kr med gsync, 144hz och WQHD, och har nu hittat denna skärm för ett mycket rimligt pris. Någon som har erfarenheter med den? Har förstått att det kommit ut en ny variant (271HU) med fler uttag, men om jag endast kommer att använda den för PC är displayporten tillräcklig och framtidssäker?
Vad skulle ni prissätta en sådan skärm i gott skick (utan döda pixlar) med 1 år använding (1 år garanti kvar)?

Vill verkligen satsa på en skärm som jag kan ha i åtminståne 5-10 år.

Displayport är ju den kontakttyp som varit förstahandsvalet de senaste åren iaf. Vad gäller framtiden är det alltid svårt att spekulera.

Har själv en sån där, tycker den är riktigt bra.
Finns ju alltid viss variation från exemplar till exemplar på de vanliga punkterna men upplever att normalnivån verkar vara hög baserat på övervägande mycket bra recensioner när den kom och att mitt eget exemplar är bra (om än inte perfekt).

Om man ska klaga på något generellt för modellen så är det väl att:
* endast en displayport (ingen större begränsning om man ska använda den till en enda dator med modern uppsättning kontakter)
* foten känns lite sådär men det funkar när den väl står på plats
* själva ramen är högblank (skalet?)
* lysdioden som indikerar att den är på är relativt stark och går ej att stänga av
* syns inte något vidare vilka knappar som är vilka (men iom att man inte håller på i OSD menyerna särskilt ofta kan jag köpa att de valt att ha omärkta knappar som man lägger märke till mindre)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack för informationen
Köpte den, och är otroligt nöjd!

Enda problemet är att jag inte får den över 120hz. I windows inställningar finns inte ens 144hz att välja mellan, högsta är 120. Kör med Windows 10, och grafikkortet är ett Gigabyte Radeon R9 380 4GB. Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

@feliz: Om du har skärmen i ULMB-mode så är det 120hz som gäller. Detta med andra felorsaker finner du med en enkel sökning på internet.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av feliz:

Tack för informationen
Köpte den, och är otroligt nöjd!

Enda problemet är att jag inte får den över 120hz. I windows inställningar finns inte ens 144hz att välja mellan, högsta är 120. Kör med Windows 10, och grafikkortet är ett Gigabyte Radeon R9 380 4GB. Vad kan vara fel?

Vet inte om det spelar roll men Gsync gäller väl för Nvidia?

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Skrivet av cookie_monster:

Vet inte om det spelar roll men Gsync gäller väl för Nvidia?

jo du har rätt, freesync är för amd
TS kommer inte kunna använda g-sync funktionen

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

Har ULMB off, den säger "ULMB Not avaiable" när jag ens försöker slå på den. Har planer på att skaffa GTX 1070 i framtiden, därav köpte jag en med G-sync
Har dock inte hittat någon lösning för mitt problem på internet...

Permalänk
Bildexpert 📺

@feliz: Du måste stänga av G-Sync och eventuellt också ändra uppdateringsfrekvensen till något som ULMB vill aktiveras mot, till exempel 120 Hz istället för 144 Hz.

Permalänk
Medlem

När jag skaffade skärmen hade jag ett R9 280 och då kunde jag inte få över 85 Hz. När jag sedan skaffade ett Nvidia kort (GTX 660 Ti) fungerade 144 Hz utan problem.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P