Permalänk
Medlem

Olika skärmar på samma kkort?

Jag har Windows 10 64bit, GeForce GTX980 Ti STRIX 6GB,
Bildskärm LG 1920x1080 och Philips 1920x1080,
NVIDIA drivers.
Detta fungerar bra tillsammans.

Men nu tänkte jag koppla in en tredje bildkärm mellan de två första.
En bildskärm Samsung 1280x1024. Jag gör så och alla skärmarna visar vad de skall men de två första skärmarna har går in i något Wideviewläge. Dvs bilden har rätt bredd men är hoptryckt på höjden, en 4-5 cm i både under och överkant.
Tar jag bort Samsungen så går de båda andra tillbaka till rätt storlek.
Jag gör väl något fel men vad?
Eller går det överhuvudtaget att köra olika skärmar, som jag försöker, på samma videokort?

Permalänk

Vad är skärmarna anslutna till?

tror du måste ha minst en av skärmarna på kopplad i en displayport.

de andra 2 bör gå att ha i varsin hdmi eller dvi-port beroende på vad du har för portar på kortet

bara en tanke att det ev kan vara problemet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Digital fyndjägare

@js6033: Det verkar som dina andra skärmar anpassar sig till skärmen med lägst upplösning. Testa med att ändra via grafikkortets kontrollpanel eller via windows, var skärm för sig.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

@js6033: Jag testade själv via Windows 10 på min laptop och TV (HDMI) men verkar inte funka, man kan bara gå efter lägsta upplösningen om man ska vidga ut alla skärmar. Duplicerar man så funkar det prima. Tyvärr så har jag bara ett AMD grafik kort inbyggt på min laptop med AMD cpu, så kan inte hjälpa dig med Nvidias kontrollpanel här o nu.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vad är skärmarna anslutna till?

tror du måste ha minst en av skärmarna på kopplad i en displayport.

de andra 2 bör gå att ha i varsin hdmi eller dvi-port beroende på vad du har för portar på kortet

bara en tanke att det ev kan vara problemet.

Samsungskärmen är ansluten till en displayport,
de andra till hdmi och dviportarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@js6033: Det verkar som dina andra skärmar anpassar sig till skärmen med lägst upplösning. Testa med att ändra via grafikkortets kontrollpanel eller via windows, var skärm för sig.

Har läst lite till på nätet! Kan problemet ha med surround att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av js6033:

Har läst lite till på nätet! Kan problemet ha med surround att göra?

Om du har NV-Surround aktiverat så är det helt klart problemet.. Iom. att du har olika upplösningar på skärmarna i höjdled så måste de ju anpassa sig efter den skärm som har minst antal pixlar i höjdledd.
NV-Surround behöver du ju dock endast aktivera om du ska använda alla tre skärmarna som en enda, men det är ju absolut inte nödvändigt i typ något fall annat än om du ska spela.
Ska du göra detta bör du ha tre likadana skärmar för att det ska bli bra, eller åtminstone 3 skärmar med samma upplösning, storlek och pixeltäthet.

Permalänk
Inaktiv

@js6033: Kör du med "surround" väljs den lägsta upplösningen på alla ingående skärmar.

Tar du bort "surround" funkar det som du tänkte dig (dvs du sätter respektive skärms upplösning var för sig).

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av js6033:

Har läst lite till på nätet! Kan problemet ha med surround att göra?

Ja, kolla på inläggen ovanför /\

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det!
Troligen hade NVIDIA gått bananas för jag fick ingen ordning på något ting.
Installerade senaste drivrutinen och den fick göra en nyinstallation också.
Allt fungerade som jag ville. Kunde ställa in varje skärms upplösning på 'max' med Samsungen i mitten som primär skärm. Gick bra att köra flygsimulatorn P3D på de tre skärmarna.
Tack för alla tips!
Jonny