AMD Radeon RX 480 från MSI och Sapphire

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 480 från MSI och Sapphire

När Radeon RX 480 lanserades var det endast i referensutförande. Nu finns modeller från partner ute i handeln och hos SweClockers har det blivit dags att syna två från MSI och Sapphire.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med Sapphires kylare? De har helt tappat stinget

Permalänk
Medlem

Väldigt högljudt Sapphire exemplar ni hade där, ska tydligen ligga runt 39-40 dBA hos andra tester, beställde roligt nog ett igår efter att kollat runt på nätet vilken man skulle köpa. enligt mig låg Sapphires helt ok ut på listorna, synd bara att de butiker jag köper mina komponenter hos inte har MSi kortet i sitt sortiment (komplett, inet, dustin).

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se lite tredjeparts tester med 1060 också, antar att det kommer framöver...

men damn strömförbrukningen på dessa kort ligger ju nära 1080

snart kommer många med frågan "vart är vulkan och dx12 testerna?"

Permalänk
Avstängd

Köpte likadan prestanda för mindre peng för 2 år sen. Vet inte vad man ska säga riktigt.

Det drar 100W mindre?

Nej, herregud. Snart börjar jag golfa. Hårdvara trampar vatten.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med AMD överhuvudtaget? De kommer nog få jobba arslet av sig med VEGA om de ska kunna konkurrera om kunderna. Inte bra, skulle behövas lite mer ifrån AMD nu för att få lite priskrig igen. Visst, 480 presterar bra för det priset men det är ju bara i mellansegmentet, är långt upp till 1080 och Titan...

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Avstängd

RX480 är inte ett dugg intressant för min del...presterar under förra generationens 970 med 3,5GB vRAM handikapp..

GTX1060 är otroligt mer intressant...dessutom kommer det i nano format....AMD, kom igen nu va....nVidia behöver lite motstånd.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd

Överklockning fail Allt snack om att vänta på partnerkorten för bättre överklock skett sig hårt.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Entusiast

Är rätt nöjd med mitt 280X som jag köpte för 1200kr. Helt sjukt att kretsen fyller fem år i vinter, en legend.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Är rätt nöjd med mitt 280X som jag köpte för 1200kr. Helt sjukt att kretsen fyller sex år i vinter, en legend.

fem är det faktiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fisken1986:

RX480 är inte ett dugg intressant för min del...presterar under förra generationens 970 med 3,5GB vRAM handikapp..

GTX1060 är otroligt mer intressant...dessutom kommer det i nano format....AMD, kom igen nu va....nVidia behöver lite motstånd.

Du är ute och fiskar. RX480 springer varv runt 970 i Doom/vulkan där alla kort får visa sin sanna prestanda då overheaden nästan är borta. 480 är bättre än 1060 och inte långt ifrån ett 1070.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Sapphire kortet känns som en besvikelse om man går efter ert test. Verkar nästan som att MSI ligger bäst till när det gäller RX 480?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Du är ute och fiskar. RX480 springer varv runt 970 i Doom/vulkan där alla kort får visa sin sanna prestanda då overheaden nästan är borta. 480 är bättre än 1060 och inte långt ifrån ett 1070.

Enligt pcgamer är det betydligt större skillnad mellan 1070 och 480 än 1060 och 480. Vi måste ha olika definition på "inte långt ifrån".

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Du är ute och fiskar. RX480 springer varv runt 970 i Doom/vulkan där alla kort får visa sin sanna prestanda då overheaden nästan är borta. 480 är bättre än 1060 och inte långt ifrån ett 1070.

Vilken tur att det är så i alla spel. Oh wait det är inte alls så utan i ett enda exempel,

116 vs 150 fps, det är en ganska bra bit kvar i min värld.

Permalänk
Medlem

OC3D hade samma upplevelse med Sapphire kortet http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/sapphire_rx_4... Tom klagar rätt mycket över kylaren i videorecensionen. Tråkigt, kylarna på 300-serien var några av de bästa, om inte de bästa iaf sett tills sitt pris. Känns som de klämde ut en lite för hög fabriksöverklockning för den här kylaren (den funkar säkert på de lägre klockade korten).

Höga frekvenser är verkligen ingen hitt på polaris10, prestanda/w går verkligen ner fort när de skruvas upp (GTX1080 har nästan dubbelt(!) så hög prestanda/w). Hade nog hellre sett undervoltade varianter med lägre frekvenser än dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Du är ute och fiskar. RX480 springer varv runt 970 i Doom/vulkan där alla kort får visa sin sanna prestanda då overheaden nästan är borta. 480 är bättre än 1060 och inte långt ifrån ett 1070.

Man måste fortfarande fråga sig vilka spel det är man spelar IDAG. Att det presterar bra i en titel säger inte så mycket. Men helt klart kommer bli lite krig nu i vem som presterar bästa i Vulcan/DX12. Men än så länge är det väldigt få titlar som har en bra implementation av dessa API:er. Dessutom utpresteras 480 av flera kort i tidgare gen från AMD. tex 290 och 390 samt fury.

Det utpresterar dessutom inte 970 med särskilt stor marginal. Tänk på att det är ett helt oklockat 970 som swec testar, och den kretsen klockar galet bra. Dessutom får det stryk av 1060 oklockat, torts att 1060 inte får några gains från vulcan:

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Man måste fortfarande fråga sig vilka spel det är man spelar IDAG. Att det presterar bra i en titel säger inte så mycket. Men helt klart kommer bli lite krig nu i vem som presterar bästa i Vulcan/DX12. Men än så länge är det väldigt få titlar som har en bra implementation av dessa API:er. Dessutom utpresteras 480 av flera kort i tidgare gen från AMD. tex 290 och 390 samt fury.

Det utpresterar dessutom inte 970 med särskilt stor marginal. Tänk på att det är ett helt oklockat 970 som swec testar, och den kretsen klockar galet bra. Dessutom får det stryk av 1060 oklockat, torts att 1060 inte får några gains från vulcan:http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12063?key=6c6fb7a6be6cc9add184c742132eb4f1

Det var väl i just den upplösningen du länkar som det verkar ha blivit något problem med 480 i Sweclockers test? I nyhetstråden angående det så har det diskuterats rätt flitigt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var väl i just den upplösningen du länkar som det verkar ha blivit något problem med 480 i Sweclockers test? I nyhetstråden angående det så har det diskuterats rätt flitigt.

Hade ingen aning om det. Såg nu att det drar ifrån lite förbi 1060 i 1080p, men som sagt, detta är bara ett spel. Känner ändå att 1060 är ett bättre köp, speciellt om man ska överklocka.

Generellt ganska tråkigt än så länge från denna generation. 1080 och 1070 är ganska trevliga, men dyra. 970 och 390 känns som de bästa köpen fortfarande om man har tight budget.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det presterar alltså likadant som mitt 970 ;O
Har inte direkt hänt mycket på AMD's sida.

Alldeles för högt pris för hur dåligt det presterar imo.

Undrar om AMD kommer komma med någon hit som 7970 var, eller om det är kört.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker ref designen är väldigt underskattad. Är jättenöjd med den, blåser ut den heta luften ut ur chassit istället för att cirkulera den innuti. Mina två kort är smått underklockade vilket gör dem svala och tystlåtna. Med endast ett kort i så blir datorn nästan ljudlös även vid maxload.

Börjar man däremot överklocka så börjar de fort låta en del när man kör dem hårt.

Ett hett tips till er som kör med standard klockfrekvenser: Volta ner både GPU och minnen!

Med standard klocka på minnen så kan man lätt volta ned under 900. GPUn får ni testa er fram då jag kör underklockat, men det går garanterat att sänka där också!

Många fördelar att hämta här! Inte bara att kortet går tystare och svalare, den kan även upprätthålla boost frekvenser längre.

Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Du är ute och fiskar. RX480 springer varv runt 970 i Doom/vulkan där alla kort får visa sin sanna prestanda då overheaden nästan är borta. 480 är bättre än 1060 och inte långt ifrån ett 1070.

Gratulerar till överdriftsrekordet i år.

Bästa värdet för GTX 1070 i 4K Doom är 60% högre än bästa värdet för RX 480. Tittar man på pris och prestanda är avsaknaden av stöd för SLI för GTX 1060 den ENDA anledningen att köpa RX 480.

Permalänk
Medlem

Amd borde nog ha satsat på fler SP och sänkt klock frekvenserna..

Detta för att sänka värmen och wattförbrukningen samt behålla/aningen bättre prestanda.

Och priset är fortfarande för högt.

Permalänk
Medlem

Sorgligt att de inte kan komma med kort som utmanar nvidias gamla flaggskepp Gtx980 vare sig i pris eller prestanda. Ett litet plus att de lyckats göra något åt strömförbrukningen som varit ganska dyster i tidigare serier.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Väldigt högljudt Sapphire exemplar ni hade där, ska tydligen ligga runt 39-40 dBA hos andra tester, beställde roligt nog ett igår efter att kollat runt på nätet vilken man skulle köpa. enligt mig låg Sapphires helt ok ut på listorna, synd bara att de butiker jag köper mina komponenter hos inte har MSi kortet i sitt sortiment (komplett, inet, dustin).

Andra recensenter har de även sagt att den låter lika mycket eller till och med mer än referenskylare.
Har inte fått bra betyg alls.
Nog sämsta varianten på marknaden av 480. Den ser ju bra ut iaf...

Permalänk
Avstängd

Det är ju så dåligt så man gråter!! AMD är ute för gott!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk

Nice 480 OC+ slår inte ett gammalt Nvidia stock 970

Sorry AMD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Nice 480 OC+ slår inte ett gammalt Nvidia stock 970

Sorry AMD

Vad pratar du om? 480 referens ligger över 970 referens i alla 3 prestandaindex på Sweclockers.

Dold text

orkade du bara kolla på första bilden i speltesterna eller hur drog du den slutsatsen?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Vore kul att få se ett FX 480 med 4gb bara, från partnertillverkare.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Amd ligger verkligen efter med sina kort...kanske dax för nästa växel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Nice 480 OC+ slår inte ett gammalt Nvidia stock 970

Sorry AMD

I prestanda per krona, ja