Vart kan jag hitta en sånt här tangentbord?

Permalänk

Vart kan jag hitta en sånt här tangentbord?

Hej, jag letar efter mitt första mekaniska tangentbord men lyckas inte hitta ett som passar min smak. Tänkte se om någon som känner till ett tangentbord som passar in på det jag vill ha.

Jag vill ha ett full-size tangentbord med denna färg, fast inte med grön text-print.
Då de blåa har "klick"-ljud så är jag osäker på om de är för högljudda(ej hört i person), annars gäller röda eller bruna switches för att skriva med. Sitter just nu med ett apple wireless keyboard. Vet ej om det skiljer sig mycket i ljudnivå mellan dessa(Blue Cherry MX).
Sen har jag helst vit-bakgrundsbelysning.

Ducky One White PBT
https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_detail&p=1763

Om blåa inte är för högljudda jämfört med det tangentbord(apple wireless keyboard) jag har nu så blir det nog detta:
Vortex ONE
https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_detail&p=970

Det sista jag undrar över är om det är några problem att ställa in svensk layout på tangentbordet? Vet inte om det är annorlunda med mekaniska tangentbord. Alltså bara ändra inställningen på datorn, inte byta ut keycaps.

Kommer med stor majoritet av tiden använda tangentbordet för att skriva/koda med, väldigt lite spelande.

Tacksam för all input

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018

Permalänk
Medlem

Tips nummer 1 är att kila in på någon butik om du har möjlighet och testar om blåa blir för högljuda. Ingen som kan svara på det. Dock så kan man ju dämpa dem med te.x oringar om man vill ha känslan av blåa men inte ljudet. Att få svensk layout är inga problem, det är bara att pluga in och köra. Det är inte knutet till tbordet, om du inte har skitrazer som sätter standardspråket till norska

Permalänk
Medlem

Jag har haft MX Blue och MX Brown på mina mekaniska tangentbord och om man är rädd för ljudnivåer så skulle jag nog inte sätta mig efter ett ett tangentbord med Blue. Sen Apples trådlösa som jag provat låter i sig ganska högt, om man skriver hård dvs, jag vet inte om du skriver hårt men! (Har ett Ducky ONE med MX Brown för tillfället, spaceknappen låter ohiskeligt tyvärr.)

Skulle rekommendera att du besöker en affär som eventuellt har ett par olika switchar innan du bestämmer dig om du inte vill köpa ett i blindo.

Vill man ha den känslan men inte ljudet så rekommenderar jag bruna switchar, så går det ju även att köpa till o-ringar som man fäster på keycapsen. Petigt men vissa uppskattar det.

Gällande layouten (EU, US) så vet jag faktiskt inte om det bara är att ändra platsen på dom, skulle misstänka att det krävs mer än så.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

@Karazhan: Tack för snabbt svar Jo jag såg att någon nämnde det i en annan tråd här, att man möjligtvis kan testa hos Inet. Ska kolla med några butiker imorgon, om ingen kan säga på rak arm någon butik i innerstan Stockholm som har.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018

Permalänk
Skrivet av Fixxarn93:

Jag har haft MX Blue och MX Brown på mina mekaniska tangentbord och om man är rädd för ljudnivåer så skulle jag nog inte sätta mig efter ett ett tangentbord med Blue. Sen Apples trådlösa som jag provat låter i sig ganska högt, om man skriver hård dvs, jag vet inte om du skriver hårt men! (Har ett Ducky ONE med MX Brown för tillfället, spaceknappen låter ohiskeligt tyvärr.)

Skulle rekommendera att du besöker en affär som eventuellt har ett par olika switchar innan du bestämmer dig om du inte vill köpa ett i blindo.

Vill man ha den känslan men inte ljudet så rekommenderar jag bruna switchar, så går det ju även att köpa till o-ringar som man fäster på keycapsen. Petigt men vissa uppskattar det.

Gällande layouten (EU, US) så vet jag faktiskt inte om det bara är att ändra platsen på dom, skulle misstänka att det krävs mer än så.

Tack för den informationen. Ja, jag helt enkelt hitta någon butik att testa i
Jag skriver inte så hårt, skulle jag tro.. Min sambo har samma tangentbord, apple wireless, och hon skriver mycket hårdare. Vi kanske hamnar på samma ljudnivå om jag har blåa då

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018

Permalänk
Medlem

@JohnSmith13: Ja, men precis! Det skulle nog lysa upp många frågor kring tangentbord
Hahaha! Annars finns ju alltid peltorkåpor med radio

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Layouten sätter man i datorns inställningar. Använder du svensk layout nu så är det bara att plugga in så får du svensk layout på tangentbordet -- det vill säga att de svenska tecknen är på samma platser som förut, men tecknen på tangenterna stämmer inte nödvändigtvis.

Amerikansk layout har en tangent mindre än svensk layout. Det är <> - tangenten som saknas, som brukar sitta mellan vänster Shift och Z.
Tangenten ovanför den horisontella Enter-tangenten är samma som '* - tangenten på svenskt tangentbord som sitter i "hörnet" på den vertikala Enter-tangenten.

Windows-tangenten och Command-tangenten på Mac är samma tangenter, men Windows/Command och Alt sitter i olika ordning: Windows-tangenten ytterst på PC-tangentbord och Command-tangenter ytterst på Mac-tangentbord. Vissa tangentbord har en switch (eller inställning) så att det går att byta ordningen, annars går det att byta i MacOS inställningar.

Förutom Inet på Sveavägen i Stockholm finns också Webhallen lite högre upp på vägen och eventuellt Elgiganten på Kungsgatan bredvid biografen Rigoletto. Elgiganten brukar ha sina "speltangentbord" på bottenvåningen med Xbox och sånt och resten av sina datorgrejer på övervåningen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.