Permalänk
Medlem

Tre hushåll och en router? Flaskhals?

Hej!

Vi ska snart få in fiber till hushållet och det är tre hus på gården. Alla kommer streama, spela och använda relativt bandbreddskrävande applikationer. Vi kommer använda oss utav 250/100 Mbit och är ganska säker på att bandbredden är nog. Men blir en router flaskhals?

Jag tänkte mig såhär:

Idag använder vi oss utav en ASUS RT-AC66U som huvudrouter och ASUS AC52U som en sekundär router inuti ett utav husen. Idag har vi problem med pingen när man spelar, men vi får dock bara ut 16 Mbit genom ADSL.

Hur kommer det bli senare tror ni?
Klarar man sig på AC66U som huvudrouter?
Finns det andra alternativa routers utan Wi-Fi som man sätter vid fiberboxen?

Min fråga är egentligen, orkar en konsumentrouter med trafiken från tre routers som streamar/spelar osv?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Varför ska du ha en router i varje hus, bättre med tre switchar!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Använd inte routrar i rad. Antingen en router i varje hus och en switch mellan mediakonverter (kräver givetvis 3 IP-adresser från ISP) och routrarna eller en router kopplad till mediakonvertern och inga routrar i husen. Det senare kan även ordnas så att alla hus nätverk är separata med rätt router.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

En router, 3 switchar, 3 accesspunkter är den rätta vägen. Du börjar med en router närmast mellan fiberboxen, den skickar ut en kabel till varje switch som i sin tur skickar ut kablar till alla kabelbundna enheter i varje hus samt en kabel till sin accesspunkt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

En router, 3 switchar, 3 accesspunkter är den rätta vägen. Du börjar med en router i närmast mellan fiberboxen, den skickar ut en kabel till varje switch som i sin tur skickar ut kablar till alla kabelbundna enheter i varje hus samt en kabel till sin accesspunkt.

Såhär hade jag gjort!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Varför ska du ha en router i varje hus, bättre med tre switchar!

Tänkte att alla skulle ha ett eget nätverk? Typ.. x)

Skrivet av LemonIllusion:

Använd inte routrar i rad. Antingen en router i varje hus och en switch mellan mediakonverter (kräver givetvis 3 IP-adresser från ISP) och routrarna eller en router kopplad till mediakonvertern och inga routrar i husen. Det senare kan även ordnas så att alla hus nätverk är separata med rätt router.

Det var så jag tänkte, men verkar bara kunna få en IP-adress tyvärr. Hur menar du med det sistnämnda?

Skrivet av Litenskit:

En router, 3 switchar, 3 accesspunkter är den rätta vägen. Du börjar med en router i närmast mellan fiberboxen, den skickar ut en kabel till varje switch som i sin tur skickar ut kablar till alla kabelbundna enheter i varje hus samt en kabel till sin accesspunkt.

Finns det någon speciell anledning till att inte ha routers efter varandra?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Finns det någon speciell anledning till att inte ha routers efter varandra?

Ja det kan ställa till med massa bekymmer. De kan bland annat bli ip-konflikter som göra att vissa enheter funkar klockrent medan andra inte funkar alls. Det du söker för att få egna nätverk är att första (och enda) routern ska hantera flera vlan.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Ja det kan ställa till med massa bekymmer. De kan bland annat bli ip-konflikter som göra att vissa enheter funkar klockrent medan andra inte funkar alls. Det du söker för att få egna nätverk är att första (och enda) routern ska hantera flera vlan.

Håller helt med i detta. Router och switchar. Kan bli tog grötigt annars och svårt att felsöka.
En bra router med hög throughput som hanterar vlan är mikrotik routers. Finns i alla möjliga varianter. Kika på routerboard.se
Använder dom både privat och i jobbet.

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Det var så jag tänkte, men verkar bara kunna få en IP-adress tyvärr. Hur menar du med det sistnämnda?

Om du köper en ordentlig router med tillräckligt många portar (för att du ska slippa trunka till en switch), till exempel en EdgeRouter ER-X eller en Mikrotik hEX kan du ställa in så att varje port är ett eget nätverk (VLAN) och helt separat från de andra portarna. Sedan drar du en kabel till varje hus och sätter switchar och accesspunkter efter behov. Det är dock lite krångligare att konfigurera än att köpa en D-link på Media Markt och trycka på "Kör", men om du inte har något emot att lära dig blir det säkert inget problem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Kör hellre edgerouter lite, sen kan jag rekommendera ubiquitis APs. De kör standard med POE på prylarna. Vilket gör det lite enklare för dig att placera APs där du vill ha dem. Samt att de håller businesskvalite på hårdvara + mjukvaran. Och Liten klarar gigabit routing. Ifall ni skulle få för er att köra högre hastighet framöver. och du kan ställa in olika LAN på olika portar, sen kan du skapa regler så att du får kontroll på trafiken.

Skrivet av LemonIllusion:

Om du köper en ordentlig router med tillräckligt många portar (för att du ska slippa trunka till en switch), till exempel en EdgeRouter ER-X eller en Mikrotik hEX kan du ställa in så att varje port är ett eget nätverk (VLAN) och helt separat från de andra portarna. Sedan drar du en kabel till varje hus och sätter switchar och accesspunkter efter behov. Det är dock lite krångligare att konfigurera än att köpa en D-link på Media Markt och trycka på "Kör", men om du inte har något emot att lära dig blir det säkert inget problem.

Som Lemon skriver här ovan så undvik routrar ala eliganten. De pallar inte att skyffla trafik till mer än Ett hushåll med 2-3 användare. Och den kommer aldrig klara av att köra 250 mbit eller högre till 3 olika hushåll. Samt du får inte möjlighet för vlan om du skulle vilja ha det framöver. Samma sak gäller routrar med wlan, så kör som skrivits redan specifika enheter för AP.

Edit: för att svara på din fråga i ämnesraden. Flaskhalsen är routrarna oftast i dessa typ av kopplingar om man använder konsumentprylar. Vad har du för budget förresten?

Kollade på Dustinhome: Deras art.nr för router och AP; APS: 5010889481 Router: 5010653285. Hittar inte hur man delar kundvagn där, går det ens?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Kör hellre edgerouter lite, sen kan jag rekommendera ubiquitis APs. De kör standard med POE på prylarna. Vilket gör det lite enklare för dig att placera APs där du vill ha dem. Samt att de håller businesskvalite på hårdvara + mjukvaran. Och Liten klarar gigabit routing. Ifall ni skulle få för er att köra högre hastighet framöver. och du kan ställa in olika LAN på olika portar, sen kan du skapa regler så att du får kontroll på trafiken.

Som Lemon skriver här ovan så undvik routrar ala eliganten. De pallar inte att skyffla trafik till mer än Ett hushåll med 2-3 användare. Och den kommer aldrig klara av att köra 250 mbit eller högre till 3 olika hushåll. Samt du får inte möjlighet för vlan om du skulle vilja ha det framöver. Samma sak gäller routrar med wlan, så kör som skrivits redan specifika enheter för AP.

Edit: för att svara på din fråga i ämnesraden. Flaskhalsen är routrarna oftast i dessa typ av kopplingar om man använder konsumentprylar. Vad har du för budget förresten?

Kollade på Dustinhome: Deras art.nr för router och AP; APS: 5010889481 Router: 5010653285. Hittar inte hur man delar kundvagn där, går det ens?

ERL har bara tre portar, alltså kommer man behöva trunka till en switch för att få till tre VLAN. Jag tvivlar på att den ökade prestandan i ERL jämfört med ER-X märks alls på en 250/100-lina och vanliga användare, så jag vidhåller att ER-X är ett bättre val i det här fallet eller eventuellt hEX.

Ubiquitis POE är mestadels inte industristandard. De har sin egna egen POE-variant på allt utom Pro AP:n.

Även om man inte kan länka kundvagnar kan man åtminstone länka produkterna. Annars föreslår jag Prisjakt för att länka produkter.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

ERL har bara tre portar, alltså kommer man behöva trunka till en switch för att få till tre VLAN. Jag tvivlar på att den ökade prestandan i ERL jämfört med ER-X märks alls på en 250/100-lina och vanliga användare, så jag vidhåller att ER-X är ett bättre val i det här fallet eller eventuellt hEX.

Om vi tänker på min plånbok så tänker jag såhär:

Använder de två Routersen jag har och sätter som Accesspunkter, köper en ny router och en till Accesspunkt. Kommer köra datorer och mediacenter med kabel från Accesspunkterna inuti husen. Vilket jag bara antar att det funkar, genom att det är som en "switch" inuti dessa?

Skulle detta vara den bästa lösningen prestandamässigt?

Har inte direkt någon budget, men vill att det ska funka bra - Men vill inte lägga flera tusen heller.

Tack för allt engangemang!

EDIT: Äh, varför ska man snåla när man får bra uppkoppling. Ubiquiti Erlite-3 Edgerouter Lite som ni rekommenderade kostar bara 500:- mer och verkar bra mycket bättre.

EDIT2: Porten på Edgerouter Lite som det står Console på, måste man använda den för att komma åt gränssnittet?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Om vi tänker på min plånbok så tänker jag såhär:

http://i.imgur.com/QvPX9LY.jpg

Använder de två Routersen jag har och sätter som Accesspunkter, köper en ny router och en till Accesspunkt. Kommer köra datorer och mediacenter med kabel från Accesspunkterna inuti husen. Vilket jag bara antar att det funkar, genom att det är som en "switch" inuti dessa?

Skulle detta vara den bästa lösningen prestandamässigt?

Har inte direkt någon budget, men vill att det ska funka bra - Men vill inte lägga flera tusen heller.

Tack för allt engangemang!

Det ser mycket bra ut. Placera accesspunkterna centralt i husen och matcha hus och AP utifrån antalet trådlösa enheter. AC52U är sämst som accesspunkt av de tre och UniFin kommer vara bäst.

AC66U vet jag har ett accesspunktsläge, men om AC52U inte har det går det att konfigurera manuellt genom att tilldela en statisk IP-adress och stänga av NAT, DHCP-server och brandvägg.

Citat:

EDIT: Äh, varför ska man snåla när man får bra uppkoppling. Ubiquiti Erlite-3 Edgerouter Lite som ni rekommenderade kostar bara 500:- mer och verkar bra mycket bättre.

För att den bara har tre av fyra nödvändiga portar. Du skulle i så fall behöva köpa till en switch med VLAN-stöd och köra en 802.1Q-trunk mellan ERL och switch för att sedan få ut det till de olika husen. Steget upp från ER-X skulle vara EdgeRouter POE som är en ERL med 3-portars switch på ett av interfacen. Den stora skillnaden på ER-X och EdgeRouter Lite/POE är att de senare kan hårdvaruaccelerera paketprocessering och därmed få upp farten, men jag tror knappast det behövs i det här fallet. Över 500/500 kanske det blir mer relevant.

Citat:

EDIT2: Porten på Edgerouter Lite som det står Console på, måste man använda den för att komma åt gränssnittet?

Nej, den går att administrera över nätverket också. Console-porten är dessutom ett seriellt interface som inte ger dig något grafiskt gränssnitt, så där finns det enbart kommandon att tillgå.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

ERL har bara tre portar, alltså kommer man behöva trunka till en switch för att få till tre VLAN. Jag tvivlar på att den ökade prestandan i ERL jämfört med ER-X märks alls på en 250/100-lina och vanliga användare, så jag vidhåller att ER-X är ett bättre val i det här fallet eller eventuellt hEX.

Ubiquitis POE är mestadels inte industristandard. De har sin egna egen POE-variant på allt utom Pro AP:n.

Även om man inte kan länka kundvagnar kan man åtminstone länka produkterna. Annars föreslår jag Prisjakt för att länka produkter.

Som du sa POE var den jag menade: https://www.dustinhome.se/product/5010754017/edgerouter-poe Länkade till fel för jag kollade på liten först Men som sagt nackdelen är ju inte poe standard. Men kör man deras prylar rakt igenom så är det inga problem.

@LemonIllusion: Ja det suger ju getpung att idioterna inte kan följa POE standard. Så jävla irriterande när företag ska fucka sig med sånt där. Blir ju att folk som redan har en produkt inte kan köpa deras saker för då måste man köpa Allt nytt och bara deras saker så då väljer man bort dem å tar något annat istället.

Edit: jag tror dock fortfarande att den inte kommer orka med att skyffla 250/100 med 3 hushåll (räknar med 3 st personer minimum i varje hus, med snitt 2 enheter var) och det kommer vara mycket tungtrafik, torrents, hd-streamar. Då kommer det behövas skyfflas mycket data. Så jag tror på POEn isf. Förutsatt att TS bara får ett WAN-ip. Och eftersom det är 3 hushåll som verkar dela på ett internet, så skulle de ju enkelt kunna uppgradera till ex 500/500? Och då behöver du kanske t o m köpa ny router, igen. Är ju ingen hitt. Skiljer ju iofs 1100 kr mellan dem. Men bättre det än köpa nytt igen sen. Kör TS på POE så behöver han inte köra med vlan.

@stefan94: "Skulle detta vara den bästa lösningen prestandamässigt?
Har inte direkt någon budget, men vill att det ska funka bra - Men vill inte lägga flera tusen heller. "
Det bästa är att köpa kvalitet. Det kostar lite mer ca 5000 med den andra routern, jag länkade till fel då den, som nämnts, bara har 3 portar. Så kör du på den jag länkade här ovan samt ubiquits AP som länkas till ovanför så kommer du ha grejer som klarar 1000/1000 hela tiden. Med reservation för att POE modellen är klenare ER-L klarar 980/980 samtidigt iaf. Tvivlar på att POE inte skulle klara det också. Sen kan du ju använda dina befintliga prylar tillsvidare som renodlade APs. Tills du har möjlighet att byta ut dem också. Så blir det inte så stor summa i starten. Men routrar med wifi är rätt kassa överlag som APs.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

För att den bara har tre av fyra nödvändiga portar. Du skulle i så fall behöva köpa till en switch med VLAN-stöd och köra en 802.1Q-trunk mellan ERL och switch för att sedan få ut det till de olika husen. Steget upp från ER-X skulle vara EdgeRouter POE som är en ERL med 3-portars switch på ett av interfacen. Den stora skillnaden på ER-X och EdgeRouter Lite/POE är att de senare kan hårdvaruaccelerera paketprocessering och därmed få upp farten, men jag tror knappast det behövs i det här fallet. Över 500/500 kanske det blir mer relevant.

Om jag struntar i POE så kan jag alltså bara köra en vanlig gigabit-switch och få ut fler portar?

Haha, inte riktigt med med POE och VLAN fortfarande x)

POE är väl att man inte behöver ström till Accesspunkterna?
VLAN är virtuella nätverk? Det behöver jag väl egentligen inte köra?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Om jag struntar i POE så kan jag alltså bara köra en vanlig gigabit-switch och få ut fler portar?

Med en vanlig switch kommer du inte kunna separera nätverken. Om två av husen kan dela nätverk är det en lösning, men ska det vara tre separata nätvker måste du ha en switch med stöd för VLAN eller en router med fyra portar.

Citat:

Haha, inte riktigt med med POE och VLAN fortfarande x)

POE är väl att man inte behöver ström till Accesspunkterna?
VLAN är virtuella nätverk? Det behöver jag väl egentligen inte köra?

EdgeRouter POE är namnet på modellen med 5 portar. Det är inte POE-funktionen du vill åt, utan de extra portarna.
POE är mycket riktigt Power Over Ethernet och VLAN virtuella nätverk. Det senare vill du använda för att skapa tre olika nätverk till de olika husen.

Skrivet av fragwolf:

Som du sa POE var den jag menade: https://www.dustinhome.se/product/5010754017/edgerouter-poe Länkade till fel för jag kollade på liten först Men som sagt nackdelen är ju inte poe standard. Men kör man deras prylar rakt igenom så är det inga problem.

@LemonIllusion: Ja det suger ju getpung att idioterna inte kan följa POE standard. Så jävla irriterande när företag ska fucka sig med sånt där. Blir ju att folk som redan har en produkt inte kan köpa deras saker för då måste man köpa Allt nytt och bara deras saker så då väljer man bort dem å tar något annat istället.

Edit: jag tror dock fortfarande att den inte kommer orka med att skyffla 250/100 med 3 hushåll (räknar med 3 st personer minimum i varje hus, med snitt 2 enheter var) och det kommer vara mycket tungtrafik, torrents, hd-streamar. Då kommer det behövas skyfflas mycket data. Så jag tror på POEn isf. Förutsatt att TS bara får ett WAN-ip. Och eftersom det är 3 hushåll som verkar dela på ett internet, så skulle de ju enkelt kunna uppgradera till ex 500/500? Och då behöver du kanske t o m köpa ny router, igen. Är ju ingen hitt. Skiljer ju iofs 1100 kr mellan dem. Men bättre det än köpa nytt igen sen. Kör TS på POE så behöver han inte köra med vlan.

Jag skulle inte tro att en ER-X blir flaskhals för normalt användande ens med 500/500, men med tillräckligt många torrents och anslutningar är det klart att den någon gång inte hänger med mer. Frågan är om man kan klassa det som normalt användande.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Med en vanlig switch kommer du inte kunna separera nätverken. Om två av husen kan dela nätverk är det en lösning, men ska det vara tre separata nätvker måste du ha en switch med stöd för VLAN eller en router med fyra portar.

Han behöver inte ha stöd för vlan med POEn. Till TS du behöver inte använda dem som POE om du inte vill. Om han kör varje enskild port som ett LAN så kan han ha fw regler som styr trafiken mellan WAN-LAN1-3. Då behövs inte vlan.

Jag har min ER-L med 2 lan, ett vanligt samt ett för gäst. Skapade sen bara regler så de inte kan prata med varandra.

Skrivet av LemonIllusion:

Med en vanlig switch kommer du inte kunna separera nätverken. Om två av husen kan dela nätverk är det en lösning, men ska det vara tre separata nätvker måste du ha en switch med stöd för VLAN eller en router med fyra portar.

Jag skulle inte tro att en ER-X blir flaskhals för normalt användande ens med 500/500, men med tillräckligt många torrents och anslutningar är det klart att den någon gång inte hänger med mer. Frågan är om man kan klassa det som normalt användande.

Nä det e väl inte vanligt användande. Men TS skrev att de kommer använda mycket tunga internetprogram. Så då antar jag det är HD stream samt torrents Med upp till ca 10 samtidiga användare så blir det rätt tungt.

@Stefan94: http://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/The-new-EdgeRouter-X-and... Du kan även kolla om dina befintliga routers har stöd för ex dd-wrt. Det gör dem i regel mycket stabilare och kan lägga till trevliga funktioner på samma gång. Är ett tips om dina routrar inte klarar AP-mode. Eller om du märker att de är ostabila osv. Garantin slutar att gälla om du har någon sådan kvar om du flashar firmware till ikke orginal (tror jag iaf).

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Han behöver inte ha stöd för vlan med POEn. Till TS du behöver inte använda dem som POE om du inte vill. Om han kör varje enskild port som ett LAN så kan han ha fw regler som styr trafiken mellan WAN-LAN1-3. Då behövs inte vlan.

Jag har min ER-L med 2 lan, ett vanligt samt ett för gäst. Skapade sen bara regler så de inte kan prata med varandra.

Nä det e väl inte vanligt användande. Men TS skrev att de kommer använda mycket tunga internetprogram. Så då antar jag det är HD stream samt torrents Med upp till ca 10 samtidiga användare så blir det rätt tungt.

Till TS: http://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/The-new-EdgeRouter-X-and...

Det verkar som att TS behöver förtydliga "relativt bandbreddskrävande applikationer" och lite noggrannare specificera antalet användare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det verkar som att TS behöver förtydliga "relativt bandbreddskrävande applikationer" och lite noggrannare specificera antalet användare.

@Stefan94:
Låter som en bra fråga till TS Passar även på att fråga TS vart han bor?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

som övriga skriver unifi är riktig bra, jag kör dock i stället, fiber (1Gb/s) till router (med pfsense) till switch till tre vlan till unifi accespunkter. (vill grannarna ha fler portar har åtminstone pro modellen en extra utgång till tex en switch eller dator.) i ditt fall hade jag kört som du skriver, Dina router som rena accesspunkter
men dock haft 1 switch som skött om vlan. (grannarna får ju 5 portar på dina accesspunkter som du redan har)

skulle se ut, fiber till router som stödjer vlan till switch med vlan till dina routers i accesspunkt läge.
kör du på detta sätt behöver du bara skaffa 1 switch och en router som stödjer vlan om inte dina saker redan gör det. Personligen skulle jag dock köra pfsense på kraftigare saker ihop med tex en cisco switch typ 200 serie, går köpa billigt på ebay, fast vi streamar och spelar väldigt mycket samt har bildservrar stående som belastat rätt hårt) så det kanske är overkill för dig ( fast det är löjligt stabilt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@fragwolf
@LemonIllusion

Haha, jag tänker på framtiden lite. Vi kan få 1000/1000 om vi skulle vilja - Men anser att det inte kommer utnyttjas. Men kan tänka mig att samtidigt kanske det blir jag som streamar en 4K-film från Netflix. Två stycken sitter och spelar. Tre sitter och streamar från TV4Play och en tankar torrents.

Sen får ni definiera normalt användande Bor fö. i Gävle

Men känns som jag kommer köra på en:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1437355

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

@fragwolf
@LemonIllusion

Haha, jag tänker på framtiden lite. Vi kan få 1000/1000 om vi skulle vilja - Men anser att det inte kommer utnyttjas. Men kan tänka mig att samtidigt kanske det blir jag som streamar en 4K-film från Netflix. Två stycken sitter och spelar. Tre sitter och streamar från TV4Play och en tankar torrents.

Sen får ni definiera normalt användande Bor fö. i Gävle

Det låter som vad jag skulle kalla normalt.

Citat:

Men känns som jag kommer köra på en:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1437355

Köp inte en EdgeRouter Lite! Den har inte nog med portar för dina behov.

@aragon tog upp en bra poäng som jag hade glömt helt. Du kan sätta en dator att vara router med pfSense. Då krävs det visserligen en switch med VLAN-stöd eller många nätverksportar, men prestandan är brutal. Med switchen räcker det med ett nätverksinterface på routern då man kan trunka WAN och 3 VLAN utan problem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Köp inte en EdgeRouter Lite! Den har inte nog med portar för dina behov.

Men prestandamässigt spelar väl inte det någon roll med VLAN? Tänkte köra två hus på samma nätverk isåfall? Är det inte bättre med en Lite istället för EdgeRouter ER-X även fast jag inte delar upp det i VLAN?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

@Stefan94:
Mjo men som det skrivits innan så är det bara 2 portar kvar så det saknas 1. Därför är det inte en optimal lösning om du vill ha 3 helt olika nät. Så om inte 2 hus kan dela nät så är det bättre med POE då den har 2 portar till. Så ni är runt 6 användare bara? Och en som kan ev tanka? då skulle troligen en ER-X räcka för er. Men ha i baktanken om det finns chans att det är fler som kommer utnyttja nätet mera så är det en fördel att då vara utrustad för det.

Skrivet av Stefan94:

Men prestandamässigt spelar väl inte det någon roll med VLAN? Tänkte köra två hus på samma nätverk isåfall? Är det inte bättre med en Lite istället för EdgeRouter ER-X även fast jag inte delar upp det i VLAN?

Såg du hade svarat här också. Om du kan ha 2 hus på samma nät så fungera det med en ER-L , Ja. Prestanda mässigt så är den bättre än ER-X.
I så fall så kör du en wizard i routern som ger dig 1 WAN och 2 LAN. Sen en kabel för LAN1 och en för LAN2. Sen får du ev skapa fw regler om du vill styra trafiken och spärra den.

Okej Gävle är lite långt bort tänkte om du bodde i värmland så kunde jag ha hjälpt dig om du behövt det med brandväggen/routern.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Tänkte att alla skulle ha ett eget nätverk? Typ.. x)

Det var så jag tänkte, men verkar bara kunna få en IP-adress tyvärr. Hur menar du med det sistnämnda?

Finns det någon speciell anledning till att inte ha routers efter varandra?

Du ställer fel fråga egentligen, det är tvärtom, det krävs mkt speciell anledning till att ha routrar efter varandra. En router skapar ett lokalt nätverk, och att skapa en hierarki av lokala nätverk är som att be om problem.
Antingen väljer du en router, då får ni ett gemensamt lokalt nätverk, alternativt en router för varje hus (med switch före) men då behöver ni tre externa IP-addresser (går ofta att beställa mot mindre extrakostnad).

Permalänk
Medlem

Skulle inte vilja sitta på samma nät som min granne. Skapa egna isolerade VLAN för varje hushåll så slipper ni beblanda er med varandra :).

Gällande flera externa IP så erbjuder många ISPer tyvärr bara 1st. Inofficiellt ibland 2st. Sällan att det erbjuds fler även om det finns vissa som erbjuder 5st.

Permalänk
Medlem

Som nämnts ovan, pfsense är ju ett bra förslag om du har en dator över. Dock så behöver du fortfarande inte ha vlan om du stoppar i ett nic för varje enskilt nät du vill ha. Så skiljer du på nätet med brandvägsregler, lättare än vlan om man inte använt det förut.

Skrivet av HerrNilsson:

Skulle inte vilja sitta på samma nät som min granne. Skapa egna isolerade VLAN för varje hushåll så slipper ni beblanda er med varandra :).

Gällande flera externa IP så erbjuder många ISPer tyvärr bara 1st. Inofficiellt ibland 2st. Sällan att det erbjuds fler även om det finns vissa som erbjuder 5st.

Om han är med och betalar för gigabit internet så kan jag tänka mig det fast avskilt med vlan/lan dock.

@Stefan94:
@LemonIllusion:

Edit: För att du ska komma någon vart med ditt problem/fråga så har du ingen extra dator som kan agera router med pfsense, så skulle jag nog slutligen rekommendera en ER-X också. Just pga antalet portar. Det blir lättare för dig att hantera olika lan än vlan. Speciellt när man inte pysslat med det innan. Sen blir det lättare för ev 3:e part som ska hjälpa er i framtiden. Det är inte kul om 1-3 hushåll står utan internet pga att du blandat ihop vlan med lan och skrivit en siffra fel Så kör på ER-Xen och tilldela portarna enskilda lan. Btw ER-X såg nu att den har 3 portar inom en "ram" innebär det att det bara är en switch där? Eller kan man tilldela varje port ett enskilt lan? Tittade här : https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x/ och det står att du kan konfa varje port enskilt. Om jag tolkade "The EdgeRouter™ X provides five independent, Gigabit RJ45 ports that are configurable for switching" rätt?

Vad har TS kommit fram till gällande WLAN lösningen?
Tips! Uppdatera firmwaren i ERX först. Tror de är uppe i 1.9 nu. Och det gör uppsättningen mycket lättare.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

AC66U vet jag har ett accesspunktsläge, men om AC52U inte har det går det att konfigurera manuellt genom att tilldela en statisk IP-adress och stänga av NAT, DHCP-server och brandvägg.

OM jag minns rätt borde TR-AC52U kunna ha 3:e part mjukvara också, så den ska nog kunna gå att ha som AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Som nämnts ovan, pfsense är ju ett bra förslag om du har en dator över. Dock så behöver du fortfarande inte ha vlan om du stoppar i ett nic för varje enskilt nät du vill ha. Så skiljer du på nätet med brandvägsregler, lättare än vlan om man inte använt det förut.

Om han är med och betalar för gigabit internet så kan jag tänka mig det fast avskilt med vlan/lan dock.

@Stefan94:
@LemonIllusion:

Edit: För att du ska komma någon vart med ditt problem/fråga så har du ingen extra dator som kan agera router med pfsense, så skulle jag nog slutligen rekommendera en ER-X också. Just pga antalet portar. Det blir lättare för dig att hantera olika lan än vlan. Speciellt när man inte pysslat med det innan. Sen blir det lättare för ev 3:e part som ska hjälpa er i framtiden. Det är inte kul om 1-3 hushåll står utan internet pga att du blandat ihop vlan med lan och skrivit en siffra fel Så kör på ER-Xen och tilldela portarna enskilda lan. Btw ER-X såg nu att den har 3 portar inom en "ram" innebär det att det bara är en switch där? Eller kan man tilldela varje port ett enskilt lan? Tittade här : https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x/ och det står att du kan konfa varje port enskilt. Om jag tolkade "The EdgeRouter™ X provides five independent, Gigabit RJ45 ports that are configurable for switching" rätt?

Vad har TS kommit fram till gällande WLAN lösningen?
Tips! Uppdatera firmwaren i ERX först. Tror de är uppe i 1.9 nu. Och det gör uppsättningen mycket lättare.

Då beställer jag en ER-X och hoppas på att jag klarar av att sätta upp den. I'll be back!

Känns så konstigt när t.ex. en Kosument router från Asus är tre gånger större och en Ubiquiti ska leverera bättre prestanda? Men det är sådant här man får reda på när man frågar folk som kan

Tack för ert engangemang, tips och råd!

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Då beställer jag en ER-X och hoppas på att jag klarar av att sätta upp den. I'll be back!

Känns så konstigt när t.ex. en Kosument router från Asus är tre gånger större och en Ubiquiti ska leverera bättre prestanda? Men det är sådant här man får reda på när man frågar folk som kan

Tack för ert engangemang, tips och råd!

Tja att Asusen är 3 ggr större beror troligen på att den är allt-i-ett. Den har ju wifi inbyggt och så vidare. Sedan kanske det skiljer sig lite i komponentvalet mellan dem så man kanske kan bygga allt tightare utan att få problem med överhettning då det är effektivare komponenter.
I regel är det bättre att ha en grej till en uppgift än en grej till 15 uppgifter.
Ta tex en skiftnyckel, helt värdelös att använda på en mutter som har rostat fast lite eller liknande, men då istället så kan du använda den på alla storlekar av muttrar (nåväl, så stort som man kan öppna den iallafall). Dvs rätt sak på rätt plats.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.