Permalänk
Medlem

Tearing med G-Sync

Hej, jag köpte nyss en dator med ett Nvidia 1060 och en skärm Acer 24" Predator LED G-Sync XB240HA.

När jag kör spel upplever jag trots att jag har G-Sync (i nvidia control panel) aktiverat att det blir tearing (främst sett det i cutscenes vid panoreringar.

Jag har läst lite olika på nätet, en del säger att V-Sync ska vara aktiverat och andra säger att det ska vara av.

Är det någon som sitter på en up to date guide hur jag dels löser problemet/får det att fungera som tänkt, men även ett sätt för mig att enkelt verifiera att det fungerar/inte fungerar. (Finns det några testapplikationer?)

Permalänk
Medlem

Du har demo här
http://www.nvidia.com/coolstuff/demos#!/g-sync

Som du ser i texten visas det med v-synk av/på osv.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av gothxx:

Jag har läst lite olika på nätet, en del säger att V-Sync ska vara aktiverat och andra säger att det ska vara av.

Jag håller med dig, historierna är lite olika.
Men det är också för att Nvidia ändrade hur G-Sync "fungerade" i en drivrutin.
Innan en viss version (som jag ej minns ver.nr på) då skulle V-Sync vara AV för att G-Sync skulle fungera optimalt, sedan efter en uppdatering (i samma veva som Windows 10 kom, alltså ~29 juli 2015) så ändrades G-Sync till att ha V-sync på för optimala resultat.

Jag har kört med V-Sync på i alla spel sedan dess och upplever inga problem.

Har en Acer X34 @ 100hz med G-Sync.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Bildexpert 📺

Beteendet har varierat under tiden sedan G-Sync lanserades. Min tumregel som jag fått genom testerna är V-sync: AV för att få ned latens (men leva med tearing) när man kliver över gränsen. V-Sync PÅ för att stanna vid övre gränsen, typ 144 Hz. Men det var några månader sedan sist mitt skrivbord fick känna på G-Syncen. Det kan ändras och jag kan minnas fel.

Annars skulle jag säga att det är lite egalt. Fördelarna med adaptiv synk ligger ju inte i spel och situationer där man kör långt över 144 Hz.