Slut på minne på min iPad Air

Permalänk
Medlem

Slut på minne på min iPad Air

Tjena!
På skolan jag går på så får alla elever en iPad. när jag började för ca 2 år sen så fick jag och mina klasskamrater en iPad Air 16gb. Men på senaste tiden så har jag sett att jag har lite minne kvar typ 30MB bara men jag har bara 17 appar där dom flesta är till skolan. min kompis har ca 70 appar men fortfarande 2GB Kvar. Han har exakt samma appar som mig och mera men ändå så har han mer minne än mig. Hur kan ja fixa det här?

Jag svarar gärna på frågor om ni har några

Permalänk
Medlem

In på Inställningar > Allmänt > Lagring och iCloud-anvädning och klicka sist på Hantera Lagring.
Där har du en överblick på vilka appar du har och hur mycket de tar.

Permalänk
Medlem

Gå in i inställningarna och titta vad det är som tar upp allt utrymme. Du kanske lyssnar på musik via Spotify? I så fall brukar en del musik cachas vilket kan ta en hel del plats.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

In på Inställningar > Allmänt > Lagring och iCloud-anvädning och klicka sist på Hantera Lagring.
Där har du en överblick på vilka appar du har och hur mycket de tar.

Jag har nu räknat ut att alla mina appar tar 4-5 GB men det står att jag har använt 11 GB

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Gå in i inställningarna och titta vad det är som tar upp allt utrymme. Du kanske lyssnar på musik via Spotify? I så fall brukar en del musik cachas vilket kan ta en hel del plats.

Spotify har bara använt 118MB

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snek:

Jag har nu räknat ut att alla mina appar tar 4-5 GB men det står att jag har använt 11 GB

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på att iOS (operativsystemet) tar säkert 5-6GB så det låter väl rimligt om du har 4-5GB appar.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Som sagt kolla "Inställningar -> Allmänt -> Lagring och iCloud-användning -> Hantera lagring" och se vilka appar som tar mest plats.

Mycket bilder, videos, meddelande och email på din ipad kanske?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Tänk på att iOS (operativsystemet) tar säkert 5-6GB så det låter väl rimligt om du har 4-5GB appar.

Men jag förstår inte hur min kompis kan ha runt 70 appar som tar ca 7-8GB +Den nyaste IOS uppdateringen.
Men jag kan inte ens ladda ner den senaste uppdateringen eftersom jag inte har nått minne kvar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla meddelanden du skickar äter rätt mycket utrymme. Gå till settings och ändra "allt" till 1 månad om det är ok med dig. Värt att kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Som sagt kolla "Inställningar -> Allmänt -> Lagring och iCloud-användning -> Hantera lagring" och se vilka appar som tar mest plats.

Mycket bilder, videos, meddelande och email på din ipad kanske?

Jag har 22 bilder, 0 videos och 0 låtar.
Min mail tar 44MB
Och jag har så att meddelanden tas bort efter 30 dagar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Alla meddelanden du skickar äter rätt mycket utrymme. Gå till settings och ändra "allt" till 1 månad om det är ok med dig. Värt att kolla

Jag gjorde det nyss och fick typ 11 MB

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta en bild på hantera lagrings fönstret så får vi se hur det ser ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Ta en bild på hantera lagrings fönstret så får vi se hur det ser ut?

Jag sitter inte vid datorn går det att ladda upp me ipad\telefon?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Snek:

Jag sitter inte vid datorn går det att ladda upp me ipad\telefon?

Ja, det borde gå. Screenshota och ladda upp på Imgur.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Ta en bild på hantera lagrings fönstret så får vi se hur det ser ut?

Här är bilderna
https://imgur.com/gallery/w6qu7

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här råkar vi utför lite då och då på jobbet. Det kan räcka med att ansluta plattan till iTunes och bara göra en synkronisering. Kan hjälpa om du har tur.

Det som annars brukar lösa problemet är att göra en säkerhetskopia av den, nollställ sedan plattan och återläs kopian. Därefter borde du ha en massa utrymme igen.

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur man tänker när man tillverkar en surfplatta utan minneskortplats.

Permalänk
Medlem

Har du dragit ner en uppdatering men inte installerat den?
Brukar inte synas i användningstatistiken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Har du dragit ner en uppdatering men inte installerat den?
Brukar inte synas i användningstatistiken....

Jag tror att den har installerats automatiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElKungo:

Det här råkar vi utför lite då och då på jobbet. Det kan räcka med att ansluta plattan till iTunes och bara göra en synkronisering. Kan hjälpa om du har tur.

Det som annars brukar lösa problemet är att göra en säkerhetskopia av den, nollställ sedan plattan och återläs kopian. Därefter borde du ha en massa utrymme igen.

Jag ska testa det där med iTunes imorgon men nollställa vet jag inte om jag får göra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,

TL;DR - Testa tipset längst ner först!

Bara så att det är tydligt:
https://support.apple.com/sv-se/HT201402

Du har alltså 11,9 GB i faktisk kapacitet räknat på rätt sätt.

Använder du Garageband och iMovie? Bara där har du drygt 1,7GB att hämta om du tar borta dessa två.

Annars kan det ligga "dold" cache som tar upp plats. Smidigast är då att uppdatera till senast iOS-versionen som är 9.3.5.

Eftersom du har ganska lite plats kvar så kanske det inte går att göra via WiFi / OTA, men testa annars att temporärt att ta bort ovan nämnde appar för att frigöra plats.

https://support.apple.com/sv-se/HT204204

Går det ändå inte är det uppdatering via dator och iTunes som gäller.
Vet du om din skola har någon form av "hantering" på era iPads? Eller har ni fulla rättigheter på dessa? I sådant fall kanske du inte har behörighet att uppdatera. Värt att undersöka om det inte går.

Slutligen så har detta "hack" gått varmt, till och med kvällstidningarna har plockat upp det.
Så värt att testa först av allt kanske ändå:
https://www.reddit.com/r/iphone/comments/462isr/get_some_stor...

Lycka till, återkoppla gärna resultat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Fattar inte hur man tänker när man tillverkar en surfplatta utan minneskortplats.

Apples affärsidé är bl.a. 'upselling' vilket är väldigt lönsamt. Tidigare fanns 16, 32, 64 samt 128GB och de flesta köpte 32GB då det var en bra kompromiss mellan pris och lagringsutrymme. P.g.a. det har de nu tagit bort 32GB ur sortimentet till förmån för den dyrare 64GB-modellen just för att de vet att folk känner sig begränsade av 16GB och hellre betalar mer för större lagringsutrymme.

Otroligt ful taktik men det är ju ändå Apple vi talar om...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Apples affärsidé är bl.a. 'upselling' vilket är väldigt lönsamt. Tidigare fanns 16, 32, 64 samt 128GB och de flesta köpte 32GB då det var en bra kompromiss mellan pris och lagringsutrymme. P.g.a. det har de nu tagit bort 32GB ur sortimentet till förmån för den dyrare 64GB-modellen just för att de vet att folk känner sig begränsade av 16GB och hellre betalar mer för större lagringsutrymme.

Otroligt ful taktik men det är ju ändå Apple vi talar om...

16,32,64 och 128 har aldrig funnits på samma modell samtidigt.
Förr hade vi 16,32 och 64. Nu 16,64 och 128. Det har alltid varit 1000kr skillnad mellan alla stegen så oavsett om du väljer 32 och 64 så har du betalat samma mellanskillad från 16gb.

Permalänk
Medlem

@edson: Tjena jag testade det där ''Hacket'' och jag gick ifrån 300MB till 600MB men efter ett tag så stog det 300MB igen. jag testa synca till itunes och inge mycke hände. jag uppdatera till senaste iOS och gick från 300MB till 1,3 GB.

Sidenote: när jag koppla iPaden till datorn så kunde jag se hur mycke minne jag har använt och det stog ''appar'' 3,8GB och ''annat'' 6GB