Permalänk
Medlem

PDF-läsare, android

Hej!

Jag påbörjar en forskaranställning till hösten och kommer då att behöva en bra app för att läsa, markera och kommentera pdf:er. Det bör även vara smidigt att få en översikt över markering och kommentarer i ett dokument. Just nu kör jag android på en samsung-platta. Om en betalapp är det bästa alternativet så kör jag på det. Några tips?

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att OfficeSuite Pro fungerar fint:
https://www.mobisystems.com/android/officesuite-professional/

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mobisystems...
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mobisystems...

Använder den appen främst för att läsa PDF:er. Enda nackdelen är att även betalversionen (Pro) pushar ganska hårt för deras egna addons.

Finns även som gratisversion och kanske räcker den för ditt ändamål

Permalänk
Medlem

@TapX: Institutionen du ska forska vid har sannolikt ett avtal med Mendeley (https://www.mendeley.com/). Jag använder Mendeley dagligen för att läsa, kommentera och synka pdfer mellan min laptop, mobil och surfplatta (Linux, Android, iOS) och det fungerar bra. Plus i kanten att Mendeley söker igenom sin databas efter metadata till artiklarna/böckerna man lägger till och att programmet genererar BibTeX entries om man så önskar!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Adobe?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Jag kan rekomendera Foxit pdf-läsare.
Den har jag använt i jobbet för att göra anteckningar i dokument och liknande.

Permalänk
Medlem

On the note of Mendeley.

För den som är intresserad så kan jag visa hur Mendeley ser ut när man jobbar i programmet. Bilden nedan visar en bok jag läser för tillfället, med en markering av en tabell samt en lista av alla notes jag skrivit. Om jag klickar på en av anteckningarna så kommer jag till anteckningen i boken.

Detta synkar till alla enheter, om jag så vill.

Jag vill även minnas att Mendeley har en gratisversion. Det är något i stil med att man inte kan ha hur många grupper man vill (man kan synka sitt arbete med andra om man vill) eller att grupperna bara kan ha N medlemmar. Hur som haver är Mendeley fett värt att kolla på.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

@TapX: Institutionen du ska forska vid har sannolikt ett avtal med Mendeley (https://www.mendeley.com/). Jag använder Mendeley dagligen för att läsa, kommentera och synka pdfer mellan min laptop, mobil och surfplatta (Linux, Android, iOS) och det fungerar bra. Plus i kanten att Mendeley söker igenom sin databas efter metadata till artiklarna/böckerna man lägger till och att programmet genererar BibTeX entries om man så önskar!

Skrivet av GLaDER:

On the note of Mendeley.

För den som är intresserad så kan jag visa hur Mendeley ser ut när man jobbar i programmet. Bilden nedan visar en bok jag läser för tillfället, med en markering av en tabell samt en lista av alla notes jag skrivit. Om jag klickar på en av anteckningarna så kommer jag till anteckningen i boken.

Detta synkar till alla enheter, om jag så vill.

Jag vill även minnas att Mendeley har en gratisversion. Det är något i stil med att man inte kan ha hur många grupper man vill (man kan synka sitt arbete med andra om man vill) eller att grupperna bara kan ha N medlemmar. Hur som haver är Mendeley fett värt att kolla på.

http://i.imgur.com/0NqpSRn.png

Mendeley verkar jättebra men: Vad gäller kring alla pdf-filer man vill ha i biblioteket och copyright? Känns ju ganska värdelöst om man ändå inte kan lagra, några av alla artiklar man vill läsa, i sitt bibliotek. Kan man hålla sitt bibliotek helt privat och komma runt det på det sättet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TapX:

Mendeley verkar jättebra men: Vad gäller kring alla pdf-filer man vill ha i biblioteket och copyright? Känns ju ganska värdelöst om man ändå inte kan lagra, några av alla artiklar man vill läsa, i sitt bibliotek. Kan man hålla sitt bibliotek helt privat och komma runt det på det sättet?

Jag är inte riktigt med på hur du menar. Så vitt jag vet blir inte dina artiklar "öppna" för någon annan om du synkar med Mendeley. Det enda som händer är att lite metadata samlas och jämförs så att Mendeley kan bestämma vilken artikel du läser. Ditt bibliotek _är_ privat (tror jag bestämt). Om du kan utveckla din fråga så kan jag kanske svara.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@GLaDER: För att läsa in en pdf, och kunna markera/skriva noteringar i den, laddar man upp den i programmet och Mendeley verkar ju även fungera som ett socialt nätverk. Jag funderade därför på om andra användare då kan få åtkomst till de artiklar jag lägger in i mitt bibliotek eller om det finns några juridiska problem med att läsa in artiklarna via Mendeley. Jag hoppas att detta klargör det hela, annars får jag försöka utveckla det mer

Permalänk

Använder ezPDF Reader och den funkar fint

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av TapX:

@GLaDER: För att läsa in en pdf, och kunna markera/skriva noteringar i den, laddar man upp den i programmet och Mendeley verkar ju även fungera som ett socialt nätverk. Jag funderade därför på om andra användare då kan få åtkomst till de artiklar jag lägger in i mitt bibliotek eller om det finns några juridiska problem med att läsa in artiklarna via Mendeley. Jag hoppas att detta klargör det hela, annars får jag försöka utveckla det mer

Nu är ju inte jag utvecklare så jag ska inte säga för mycket, men jag tror _inte_ att folk kan se dina artiklar om du inte ger dem explicit tillåtelse. Du kan ju alltid maila utvecklarna och kolla!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕