AMD och Nvidia rekommenderar drivrutiner för Battlefield 1 Beta

Permalänk
Melding Plague

AMD och Nvidia rekommenderar drivrutiner för Battlefield 1 Beta

När krig enligt tema första världskrig står på menyn är det viktigt med rätt utrustning. Det innefattar bland annat drivrutinerna Radeon Software 16.8.2 respektive Geforce Drivers 372.70 WHQL.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nvidia svarade ruskigt snabbt med ny drivrutin. Synd att AMD inte riktigt hänger med ännu, men de har helt klart blivit bättre på senare tid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Battlefield 1 är överhypat. Min åsikt från att ha testat igår är att det bara är en "sämre mod" av Battlefront med lite andra texturer...

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Battlefield 1 är överhypat. Min åsikt från att ha testat igår är att det bara är en "sämre mod" av Battlefront med lite andra texturer...

Jag tycker det är skit kul

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Vart det bättre med nya nvidia drivrutinerna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TrueType:

Battlefield 1 är överhypat. Min åsikt från att ha testat igår är att det bara är en "sämre mod" av Battlefront med lite andra texturer...

Fortfarande bättre än Starwars varianten av BF4, BF1 känns som att man får mer för valutan.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Fortfarande bättre än Starwars varianten av BF4, BF1 känns som att man får mer för valutan.

Neshhh, Starwars är ju mycket bättre

Jag tycker absolut inte det känns som att man får mer för valutan, särskilt inte när Battlefront redan släppts.
Jag menar: Det måste ju vara samma spelmotor som Dice har använt i både BF1 och Battlefront, samma grafik, samma stil på UI:t / menyerna också.

Kollar man då på priset 1288:- för BF1 Ultimate på Origin, så får man ju inte alls mycket för "valutan" eftersom de bara använder samma grejer som redan finns. (Jag säger inte att det är fel, spelmotorer är dyra att skapa, så jag hade förmodligen gjort likadant, det är ingen dålig grafik. Men eftersom jag spelat en hel del Battlefront så är jag inte så sugen på ett snarlikt spel.)

Skrivet av Daark:

Jag tycker det är skit kul

Kul för dig

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Nvidia svarade ruskigt snabbt med ny drivrutin. Synd att AMD inte riktigt hänger med ännu, men de har helt klart blivit bättre på senare tid

Skickades från m.sweclockers.com

AMD var före med No Man's Sky, Paragon och Mirror's Edge Catalyst.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Silcan:

Vart det bättre med nya nvidia drivrutinerna?

Ja, ungefär 10-15% för mitt GTX 1060.
Från ungefär 80-85FPS med allt på max i 1080p till cirka 90+ hela tiden utöver riktigt intensiva stunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ja, ungefär 10-15% för mitt GTX 1060.
Från ungefär 80-85FPS med allt på max i 1080p till cirka 90+ hela tiden utöver riktigt intensiva stunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Med resolution scale 100% Jag fick 33fps med GTX1080. 1440p. hmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ja, ungefär 10-15% för mitt GTX 1060.
Från ungefär 80-85FPS med allt på max i 1080p till cirka 90+ hela tiden utöver riktigt intensiva stunder.

Skickades från m.sweclockers.com

I dx11 eller dx12?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JonatanR:

I dx11 eller dx12?

DirectX 11, DX12 har jag ej testat med den nya drivrutinen men allt jag kan säga är ju att med den äldre drivrutinen så var DX11 absolut bättre precis som Sweclockers test igår visade.
Inte bara framerate-mässigt utan också när det kommer till jämnare frametimes.

Skrivet av Silcan:

Med resolution scale 100% Jag fick 33fps med GTX1080. 1440p. hmmm

Det är för att 100% resolution scale i BF1 Betan av någon anledning inte är vad det skulle vara i andra spel så du renderar spelet i 5 120 x 2 880.
Just 42% är din native upplösning alltså 1440P

Från FZ: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20160830/dalig-battlefield-...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Med resolution scale 100% Jag fick 33fps med GTX1080. 1440p. hmmm

Tydligen är "resolution scale 42%" = upplösningen du satt i spelet.
https://www.reddit.com/r/battlefield_one/comments/50b4m1/psa_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

DirectX 11, DX12 har jag ej testat med den nya drivrutinen men allt jag kan säga är ju att med den äldre drivrutinen så var DX11 absolut bättre precis som Sweclockers test igår visade.
Inte bara framerate-mässigt utan också när det kommer till jämnare frametimes.

Det är för att 100% resolution scale i BF1 Betan av någon anledning inte är vad det skulle vara i andra spel så du renderar spelet i 5 120 x 2 880.
Just 42% är din native upplösning alltså 1440P

Från FZ: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20160830/dalig-battlefield-...

kan du förklara den senare delen lite bättre? förstod inte men vill förstå

Edit: såg att svaret kom i kommentaren under din

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Med scale 42% så är FPS runt 120-135. Tack:)

Edit: Trodde att scale 100 var native 1440p för mig.

Permalänk
Medlem

Undrar hur dom kom fram till att fps mätaren skulle vara så liten i spelet.. Någon kom på idén, skrattade lite åt hur jävla dålig den var och sedan bestämde sig för att implementera den i spelet?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt hypad inför detta för jag tänkte äntligen något nytt. Men vad jag sett från folk som spelat verkar det vara samma gamla BF med ny skin.

Skulle vilja ha nytt Bad Company. Älskade Bad Company 2 och Vietnam expansionen till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Nvidia svarade ruskigt snabbt med ny drivrutin. Synd att AMD inte riktigt hänger med ännu, men de har helt klart blivit bättre på senare tid

Skickades från m.sweclockers.com

Huh?
De har ju släppt en version den 12 aug, eller är det "för tidigt" för dig? Den släpptes ju till Beta versionen.

Varför är det bättre att behöva byta drivrutin för varje spel, vs att kunna köra samma drivare i 1-2 månad iaf? Måste ju vara bättre att slippa installera om drivare hela tiden.

Eller var det bara ett meningslöst inlägg du gjorde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Huh?
De har ju släppt en version den 12 aug, eller är det "för tidigt" för dig? Den släpptes ju till Beta versionen, istället för fulla öppna versionen.

Varför är det bättre att behöva byta drivrutin för varje spel, vs att kunna köra samma drivare i 1-2 månad iaf? Måste ju vara bättre att slippa installera om drivare hela tiden.

Man hoppades ju på att det var en ny drivrutin som behövdes med tanke på hur 480 presterade i Sweclockers test.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Man hoppades ju på att det var en ny drivrutin som behövdes med tanke på hur 480 presterade i Sweclockers test.

480 är trots allt ett nytt kort, ny kärna och ny tillverkningsteknik. På det sättet så ja, då har AMD lite att jobba på. Man får dock inte glömma att 1000 serien för Nvidia släpptes för rätt många månader sedan, och de har haft problem med allt från kort leverans till drivrutiner som ställt till en hel del problem.

Det är ny generation... vad förväntar man sig?

Personligen anser jag att köper man splitter ny teknik, får man också räkna med div problem (oavsett vilken tillverkare det är).

Permalänk
Skrivet av freevorn:

Tydligen är "resolution scale 42%" = upplösningen du satt i spelet.
https://www.reddit.com/r/battlefield_one/comments/50b4m1/psa_...

Hur tänkte dom där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

480 är trots allt ett nytt kort, ny kärna och ny tillverkningsteknik. På det sättet så ja, då har AMD lite att jobba på. Man får dock inte glömma att 1000 serien för Nvidia släpptes för rätt många månader sedan, och de har haft problem med allt från kort leverans till drivrutiner som ställt till en hel del problem.

Det är ny generation... vad förväntar man sig?

Personligen anser jag att köper man splitter ny teknik, får man också räkna med div problem (oavsett vilken tillverkare det är).

En lite högre minimum fps tycker jag man kan förvänta sig om man köper ett kort för 2500-3000:-. Man ska inte behöva räkna med problem när man köper något som finns ute för försäljning. Det är en sak om man köper early access på Steam men inte grafikkort.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

En lite högre minimum fps tycker jag man kan förvänta sig om man köper ett kort för 2500-3000:-. Man ska inte behöva räkna med problem när man köper något som finns ute för försäljning. Det är en sak om man köper early access på Steam men inte grafikkort.

Även om jag håller med ditt koncept tänk, så välkomnar jag dig till 2016... det har varit så för både Nvidia och AMD i rätt många år nu. Första 3-6 mån får man räkna med problem, innan drivare har kunnat optimerats rätt.

Och det är inte bara grafikkort som är så.
Var det bättre med 1080 för 8000kr som hade fläktproblem? Alla har sina defekter idag, tyvärr.

Bilar för antal 100kkr har barnsjukdomar...
CPUer (skylake hade ju 2 stora fel)...
Windows 10 har en hel del av dem...
Hur många spel på senaste åren har inte haft detta? (No Mans Sky tex..)

Har förra veckan bråkat med en skrivare som tydligen även den behövde ny FW innan den fungerade rätt.

Så låt oss lägga ner detta nu. Det är inte ovanligt, det sker alla tillverkare och det är så det fungerar idag, eftersom folk vill ut alla produkter snabbt, och inte hinner testa allt.

Permalänk
Skrivet av norpan111:

Hur tänkte dom där?

Ja det låter ju verkligen idiotiskt hade ju räckt med en skala från -20 till +20 där 0 var native

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TrueType:

Neshhh, Starwars är ju mycket bättre

Jag tycker absolut inte det känns som att man får mer för valutan, särskilt inte när Battlefront redan släppts.
Jag menar: Det måste ju vara samma spelmotor som Dice har använt i både BF1 och Battlefront, samma grafik, samma stil på UI:t / menyerna också.

Kollar man då på priset 1288:- för BF1 Ultimate på Origin, så får man ju inte alls mycket för "valutan" eftersom de bara använder samma grejer som redan finns. (Jag säger inte att det är fel, spelmotorer är dyra att skapa, så jag hade förmodligen gjort likadant, det är ingen dålig grafik. Men eftersom jag spelat en hel del Battlefront så är jag inte så sugen på ett snarlikt spel.)

Kul för dig

Personligen skulle jag aldrig ge så mycket pengar för ett spel..väntar ett år innan köp, max 399:-..mer är det inte värt.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Testade en timme. Meh, snyggt som satan men that's about it. Tycker BF4 var bättre. Inget köp för mig.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Ja det låter ju verkligen idiotiskt hade ju räckt med en skala från -20 till +20 där 0 var native

Skickades från m.sweclockers.com

Eller som alla andra spel av samma motor (battlefield/battlefront) där 100% är native. Måste vara en miss någonstans

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Även om jag håller med ditt koncept tänk, så välkomnar jag dig till 2016... det har varit så för både Nvidia och AMD i rätt många år nu. Första 3-6 mån får man räkna med problem, innan drivare har kunnat optimerats rätt.

Det tycker jag absolut inte att man ska förvänta sig så länge.

Det enda problemet jag haft med mitt GTX 1060 är med DPC latency som Nvidia löste redan inom en vecka med en hotfix, sedan dess har jag inte haft ett enda problem.

Skrivet av Paddanx:

Och det är inte bara grafikkort som är så.
Var det bättre med 1080 för 8000kr som hade fläktproblem? Alla har sina defekter idag, tyvärr.

Vilka fläktproblem?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ni som spelat. Hur är balansen mellan fordon och infanteriet? Jag hatar känslan av att en tank har problem med en ensam soldat. Det förstör hela realismen för mig Man ska inte kunna gömma sig bakom väggar och träd och tro man är tillfälligt säker mot en stridsvagn.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Finns det en SLI-profil?

Skickades från m.sweclockers.com