Externt grafikkort, alternativ till Razer Core

Permalänk

Externt grafikkort, alternativ till Razer Core

Razor Core är ju ute men stödet för andra laptops än Razers egna verkar vara lite sisådär.

Vad finns det mer för alternativ innan en snar framtid? Hade tänkt sätta i ett 1070 eller 1080

Kommer användas med en XPS 13 alternativt kommande Macbook Pro (om dom släpper en vettig nu i September) med Win 10 på.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Asus lösning kommer snart också. Jag väntar dock på att något företag gör själva kortet som jag kan köpa och sätta in i ett chassi. Razers lösning är skitdyr och det är indikation på att asus lösning är lika dyr.
silverstone har pillat med detta tidigare så jag hoppas på att de släpper en lösning som inte är så fruktansvärt dyr

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Kostnaden är lite skitsamma så länge det funkar.

Tydligen så får man ett prestandatapp på 10-15% jämfört med att köra samma kort i desktop men även det kan jag leva med. Det enda jag behöver är en liten smidig bärbar som jag kan docka med ett ordentligt grafikkort så jag kan spela spel när man blir sugen.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

@in a bodybag:
det är även större om man gör en loop med bilden tillbaka till laptopen.
Försökte kolla när thunderbolt 4 kan komma för det löser bandbredsproblemen. Dock fortfarande så är det en förlust på konverteringen till thunderbolt och tillbaka.
För mig är 5000 för en ganska stor och ful enhet lite mycket

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

finns ju för några hundralappar som använder mini pci-e porten http://www.banggood.com/Mini-PCI-E-Version-V8_0-EXP-GDC-Beast...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

finns ju för några hundralappar som använder mini pci-e porten http://www.banggood.com/Mini-PCI-E-Version-V8_0-EXP-GDC-Beast...

Tyvärr lite klumpig lösning med en kabel hängandes och man blir utan sin mpcie plats vilket gör att man är utan wifi. Sedan är det en mycket större prestandaförlust på mpcie jämfört med thunderbolt.
Själva grejen är ju att min latop kan användas som en stationär. Med detta är det en för klumpig lösning och då är en stationär + laptop en enklare lösning

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av infigo:

@in a bodybag:
det är även större om man gör en loop med bilden tillbaka till laptopen.
Försökte kolla när thunderbolt 4 kan komma för det löser bandbredsproblemen. Dock fortfarande så är det en förlust på konverteringen till thunderbolt och tillbaka.
För mig är 5000 för en ganska stor och ful enhet lite mycket

Konvertering?
Thunderbolt är en kontakttyp som kommunicerar direkt över PCIe Externt. Det sker ingen konvertering mer än fysisk formfaktor.

Det är som att en HDMI-DVI kabel skulle ge sämre bildkvalité än en HDMI-HDMI.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:
Kanske lite fel formulerat. Det jag menar är hanteringen av thunderbolt sker med en krets och den tar faktiskt lite tid vilket påverkar prestandan lite. Det är ingen konvertering av interface men mer utav för att hantera thunderbolt i sig. Det är ju inte full throughput pcie. Sedan sitter det en hantering i mjukvara för att inte det ska blåskärma och det är med i det

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Den här får man hålla koll på: https://www.akitio.com/expansion/thunder3-pcie-box

Rätt spec och bra pris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit