Permalänk
Avstängd

No signal Displayport

Hallå!

Har ett problem som jag inte riktigt hittar lösningen på.

Dator med ett Nvidia 1070 GTX med 1x DVI, 3x Displayport och 1x HDMI utgångar.

2x BenQ XL2720 och 1x Samsung 55" Smart-TV (2x Displayport, 1x HDMI)

Problemet är att om jag startar datorn utan att ha satt igång skärmarna, när den väl kommer in i windows och jag försöker starta någon utav skärmarna så blir det bara No Signal.

Sätter jag däremot igång skärmarna innan jag trycker på startknappen på datorn eller innan den kommit in i windows så fungerar allt som det ska.

Har även haft problem med att Nvidia inställningarna resettas till standard, märker det direkt då BenQ skärmarna ställs ner till 60Hz och det blir jobbigt att kolla på skärmen då man är van vid 144hz

Jag har formaterat om datorn, jag har slängt DVI sladden och kör endast med 2x Displayport sladdar och 1x HDMI till TVn.
Alla sladdarna är nya, senaste drivrutinerna till grafikkortet.

Är det ett problem mellan Displayport och HDMI som gör att det inte riktigt fungerar som det ska?
Är det Nvidias drivrutiner som inte optimerats för displayport än?

På förra grafikkortet var det 2x DVI och inga problem med att koppla in HDMI samtidigt.

Tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Bildexpert 📺

Det kan vara kablarna. Sänkningen ned till 60 Hz kan bero på att grafikkortet inte anser sig få en stabil förbindelse vid 144 Hz och då sänker datahastigheten ned 60 Hz. AMD-korten och drivarna har ofta problem med detta men är vänliga/irriterande med felmeddelanden om "Displayport link failure". Nvidia-korten brukar bara sänka till 60 Hz utan förvarning.

Det är i alla fall min upplevelse av alla timmar med fippel...

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding: Har testat med andra sladdar men får samma problem, de som är inkopplade nu är helt nya också.

Permalänk
Medlem

har liknande problem med 2 QNIX skärmar som kör med displayport och överklockade till 75Hz. Dessa vill ibland inte starta och ibland ställer den om sig till 60Hz.

Kan fungera felfritt i 1 år och sedan få 10 fel på 1 månad.

Inte mycket hjälp men du är långt ifrån ensam och verkar inte finnas någon lösning på det.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag har läst har på forumet någonstans att det är viktigt att ha rätt tillverkare av kabel om du ska köra 144hz via displayport. Många följer inte standarden och klarar helt enkelt inte 144hz utan problem.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Avstängd

Det är egentligen inte ett stort problem med att den ibland sätter tillbaka skärmarna på standard 60 Hz, det händer inte så ofta.

Men man ska inte behöva starta skärmarna innan man kommer in i windows för att de ska fungera.

Gör jag inte det är jag tvungen till att starta om, annars går inte No Signal bort.
Det måste ju ha någonting med Displayport och HDMI/DVI att göra då jag aldrig stött på problemet med bara DVI och HDMI utan endast med Displayport inblandat...

Permalänk
Avstängd

Samt kör jag med 1920x1080 och 144Hz, kablarna är 2m vilket alla ska klara av 144hz enligt vanlig standard.

Men det verkar nästan som om det är ett programfel mellan windows/nvidia i och med att allt fungerar sålänge man har startat upp allt innan man är inne i windows.