Permalänk
Medlem

Köpa ny TV, Tips? Åsikter? Hjälp!

Hejsan!

Har framöver tänkt att köpa mig en ny TV, men med tanke på alla dessa olika Operativsystem och Märken vet jag inte riktigt vad jag ska välja för något?

Jag har en budget på max 10k, några funktioner som jag vill ha med är:
*4k UHD
*Bra uppdateringsfrekvens (alltså ÄKTA Hz)
*minst 49" helst 55"+
*pålitligt Smart TV OS, med så lite lagg som möjligt.
*Så bra generell bild som möjligt, gärna med bra svärta (såklart inte OLED pga prislappen)

är tacksam för alla tips och erfarenheter!

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺

@Oscaarjs: Generellt här. 10kkr räcker till vettiga mellanklassmodeller i storleken kring 55 tum. Orkar du vänta till mellandagsrean får du betydligt mer för pengarna.

- 4K är normen idag för ny tillverkning. Man bör undvika de allra billigaste modellerna med 4K för där finns det sällan någon förbättring mot full hd-modellerna. Med en bra mellanklass kan du få stöd för HDCP 2.2 och Ultra HD-material. Det kan finnas HDR-hantering också men den brukar vara si och så i den här prisklassen.

- Uppdateringsfrekvensen är som monopolpengar. Säger ingenting om det faktiska värdet. Hittepåsiffror. Tillverkarna sätter högre siffror på modellerna de själva tycker är bättre. Men det finns inget jämförbart mellan tillverkarna. Allt bildmaterial inom överskådlig framtid går i max 60 Hz och alla TV-apparater hanterar 60 Hz. Resten är hittepåsiffror och någon form av interpolering.

- "Pålitligt smart OS". Mitt råd är att sätta mindre vikt kring detta och prioritera egenskaper som bildkvalitet. Om ett par år är ändå smart-systemet föråldrat och orkar inte följa med i teknikutvecklingen. Det finns mängder av lösningar för att nå liknande funktioner. AppleTV, Nvidia Shield, HTPC, Chromecast etc. Teknik du kan byta ut med tiden.

- Bäst svärta, förutom OLED, är med VA-paneler. De har dock sämre betraktningsvinklar än IPS-paneler så den som sitter till sidan får en sämre bild med VA.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för ett mattnyttigt svar! angående frekvensen menar jag såklart inte den "hittepå" frekvensen som tillverkarna själva säger som kan vara uppåt 2000, utan native frekvens, har sett att det finns både 50, 100, 200 och som du säger antar jag att de tv-program som idag sänds inte är mer än 60Hz eller vad det nu är, men har även tänkt att använda den via datorn, och då kan man väl visa mer än 100hz? eller hur ser det ut? jo precis som du säger är det kanske bättre att välja en chromecast istället för att lägga någon vikt vid smart TV funktionerna överlag.

Har funderat en del på denna TV:n
https://www.komplett.se/product/884919/tv-ljud-bild/tv/tv/sam...

vad tror du om den?

Tack än en gång för svar!
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscaarjs:

@Laxpudding: Tack för ett mattnyttigt svar! angående frekvensen menar jag såklart inte den "hittepå" frekvensen som tillverkarna själva säger som kan vara uppåt 2000, utan native frekvens, har sett att det finns både 50, 100, 200 och som du säger antar jag att de tv-program som idag sänds inte är mer än 60Hz eller vad det nu är, men har även tänkt att använda den via datorn, och då kan man väl visa mer än 100hz? eller hur ser det ut? jo precis som du säger är det kanske bättre att välja en chromecast istället för att lägga någon vikt vid smart TV funktionerna överlag.

Har funderat en del på denna TV:n
https://www.komplett.se/product/884919/tv-ljud-bild/tv/tv/sam...

vad tror du om den?

Tack än en gång för svar!
Mvh

Panelerna kör bara 60hz på TV. Och till dator är det latens som är problemet oftast. Finns säkert nån obskyr modell bara för att bevisa motsatsen men generellt, skit i Hz på TV. Och delay i grått till grått anger de sällan korrekt.

Mitt bästa tips? Gå till en butik o titta!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Oscaarjs: Generellt här. 10kkr räcker till vettiga mellanklassmodeller i storleken kring 55 tum. Orkar du vänta till mellandagsrean får du betydligt mer för pengarna.
...
- Bäst svärta, förutom OLED, är med VA-paneler. De har dock sämre betraktningsvinklar än IPS-paneler så den som sitter till sidan får en sämre bild med VA.

Tolkar jag som att mitt 49 tums förslag inte är något för mig då jag alltid sitter 2 meter rakt framför TV:n (endast dator och spelkonsoll kopplad till den).
Vær opmærksom på at der benyttes IPS paneler på 43″ og 49″ udgaverne og VA paneler på 55″ og 65″ udgaverne. Vi vi klart anbefale dig at vælge VA panel model.

Permalänk
Bildexpert 📺

@delete_home_end: Ifall Samsung kör IPS på 43- och 49-tummarna så bryter de med en lång tradition. Då är det som skrivet bättre för dig som bestämmer över "sweet spot" framför TV:n att välja VA-panel för det högre kontrastförållandets skull.