Lära mig terminalen + Ubnuntu på VM

Permalänk
Medlem

Lära mig terminalen + Ubnuntu på VM

Jag kör Windows för tillfället men funderar på att sakta med säkert börja gå över till Linux. Jag skulle dock vilja lära mig mer om terminalen innan jag går över helt. Är en VM med Ubuntu bra att börja med?

Finns det några bra böcker/hemsidor där jag kan lära mig mer? Gärna interaktiva sidor där jag faktiskt får prova på...

Hur gör jag sedan om jag vill ha både en Windowsmaskin och Ubuntumaskin på min dator? Jag tänker inte att jag vill partitionera min hårddisk utan mer köra två olika operativsystem på två olika hårddiskar, skulle det fungera?

Tacksam för all tips jag kan få!

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem

Japps det är nog det bästa sättet att börja lära dig. Men det absolut bästa är nog att gå över och börja använda linux mer. Så att du måste lära dig för att komma vidare men för att börja pilla lite så vbox med en linuxdist är ju en mycket bra början. Då det minskar risken att du pajjar något. Är det något speciellt du är ute efter, programmeringen/script? Eller bara vardagliga saker?

Jag skulle nog undvika dualboot, risken att det blir något fel är stor om man inte riktigt har koll på läget. Så en VM burk är det bästa. då kan du inte fucka något Sen om du har en extra dator liggandes så är det ju en bra fortsättning där att installera linux på den.

Visa signatur

.

Permalänk
Rekordmedlem

Om man som ovanstående skriver inte vågar dela bootloader så låter man bli, de flesta moderkort ger möjlighet att hålla nere en knapp vid boot och så kan man välja disk att boota från och då har man allt helt separerat på olika diskar och använder olika bootloaders.
Det går ju även att köra båda installationerna virtuellt men helt skilt genom en hypervisor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Instämmer med mrqaffe, installera lämplig linux-dist på en separat hårddisk om du har någon liggande och ryck ur windows-diskarna medans du gör det så kan du enkelt skifta fram och tillbaka i bios sedan tills du är bekväm att gå över helt och hållet

Permalänk
Hedersmedlem

Kör man windows10 har man ju numera inbyggt stöd; det måste väl vara det enklaste sättet om man endast behöver en terminal?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Kör man windows10 har man ju numera inbyggt stöd; det måste väl vara det enklaste sättet om man endast behöver en terminal?

Du behöver ju en burk att SSH'a in i för att kunna använda kommandon dock och vad man nu vill göra....

Du kan ju inte direkt apt-get apache2 rakt in i win 10

Permalänk
Medlem

Ja, ett vm ar en god start men vill du gora det intressant och fa arbeta med tyglarna lite fran start kanske lfs eller gentoo vore nagot att starta med, rakna med att det kan ga fel nagra ganger och att det kommer ta lite tid men foljer du instruktionerna kommer det sa smaningom ha gatt val.

Det ar inte enkelt men nar du gjort det ett par tre ganger kommer det sitta och du blir tvungen lara kanna till manga verktyg som ar bra att kunna pa vagen.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

codecademy.com har en interaktiv guide för linux kommandon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Du behöver ju en burk att SSH'a in i för att kunna använda kommandon dock och vad man nu vill göra....

Du kan ju inte direkt apt-get apache2 rakt in i win 10

Vad menar du? Funkar visst..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

Vad menar du? Funkar visst..

Ball det trodde jag inte är nån sorts VM/emulator då? Inte fått igång bash i win10 själv, följde nån guide online men windows gör ju som den själv vill så allt är lotto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Ball det trodde jag inte är nån sorts VM/emulator då? Inte fått igång bash i win10 själv, följde nån guide online men windows gör ju som den själv vill så allt är lotto

gå in i "turn windows features on or off" och klicka i "Windows subsystem for Linux (Beta)" > starta om datorn > skriv "bash" i cmd

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klubba:

Ball det trodde jag inte är nån sorts VM/emulator då?

Nej, de har implementerat (många av) linuxkärnans funktioner i windows, så programmen kör som vanligt utan att ana att de inte har linux i botten. Häftigt så det förslår.

X-applikationer är lite knepigare dock (med till exempel xming kan man få igång dem, men prestanda verkar inte vara optimal).

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag är ute efter både vardagliga saker (som att navigera mig runt, använda ssh etc) samt börja programmera i bash/python-script. Jag ska läsa på lite mer om hur jag kan använda olika bootloaders (har inte så superbra koll på allt ännu ).

Vilken VM är bäst att använda? Virtualbox eller VMware? (Eller något annat förslag?)

Tack igen! Uppskattar verkligen alla svar

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Ball det trodde jag inte är nån sorts VM/emulator då? Inte fått igång bash i win10 själv, följde nån guide online men windows gör ju som den själv vill så allt är lotto

Skrivet av Elgot:

Nej, de har implementerat (många av) linuxkärnans funktioner i windows, så programmen kör som vanligt utan att ana att de inte har linux i botten. Häftigt så det förslår.

X-applikationer är lite knepigare dock (med till exempel xming kan man få igång dem, men prestanda verkar inte vara optimal).

http://www.sweclockers.com/nyhet/21970-windows-10-far-kommand...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Naruori: Snubs kanske kan hjälpa dig att komma in i saker om du inte har något emot visuella hjälpmedel.
https://www.youtube.com/watch?v=b5NmtmNwMgU&list=PLW5y1tjAOzI...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace Tack! Youtube-klipp är alltid nice

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Japps det är nog det bästa sättet att börja lära dig. Men det absolut bästa är nog att gå över och börja använda linux mer. Så att du måste lära dig för att komma vidare men för att börja pilla lite så vbox med en linuxdist är ju en mycket bra början. Då det minskar risken att du pajjar något. Är det något speciellt du är ute efter, programmeringen/script? Eller bara vardagliga saker?

Jag skulle nog undvika dualboot, risken att det blir något fel är stor om man inte riktigt har koll på läget. Så en VM burk är det bästa. då kan du inte fucka något Sen om du har en extra dator liggandes så är det ju en bra fortsättning där att installera linux på den.

Hur mycket minne bör jag tilldela min VM? Jag har 8 GB RAM och ca 400 GB kvar på min HDD.

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruori:

Hur mycket minne bör jag tilldela min VM? Jag har 8 GB RAM och ca 400 GB kvar på min HDD.

Om du bara ska leka runt lite och lära dig, räcker nog 2GB ganska långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Om du bara ska leka runt lite och lära dig, räcker nog 2GB ganska långt.

Japps håller med. Vad gäller HDD utrymmet så föreslår vbox när du väljer OS å dist. Beror ju på vad du ska göra. Är det bara för att installera lite program å testa så 50 GB räcker. Samt 2 GB RAM räcker gott. Men som vanligt ju mer desto bättre. Du kan ju ge 3 GB också. Ska du pilla med annat på din vanliga dator också så är det ju bra om du har 4-6 GB över till den också. Prova dig fram inget som går sönder.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Känner du dig bekväm med att börja med VM tycker jag det låter som en bra idé.
Snöa ej in dig för mycket på vad för distro folk rekommenderar, kör något som intresserar dig och du tror kan fungera, det är det viktigaste, då känns det roligare att leka med under tiden och du håller dig motiverad, inget val är fel anser jag sålänge du lär dig under tiden.

På Linux är det nästan alltid samma kommandon i terminalen för att skapa kataloger, användare osv. Så om du använder den distron du är intresserad av kommer det mesta av din erfarenhet att flyttas över till den distron du väljer att hoppa till efteråt, oftast är det paket-hanteraren (den du installerar dina "program" med) som skiljer sig åt på Linux för hemma användare.

Så på hemmanivå lek med det du tycker är intressant helt enkelt, försök installera dina top5 applications från windows i linux och kolla om det fungerar för dig, det är inte fel med dualboot, jag jobbar heltid med linux och har ändå en hårddisk med Windows för vissa spel tex, är lätt att bli nästan religiös i början och försöka utesluta allt.

Du nämnde ubuntu så då ger jag boktipset ifrån en gammal jag haft lärare som gjorde att jag sökte linux jobb: http://ubuntuboken.se/
(Endast Ubuntu 14.04, egentligen skit samma i min mening om du lär dig tänka linux och skiter i GUI. För övrigt använder jag inte själv ubuntu men tycker inte det är fel väl att ta om man vill lära sig mera om linux)

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus ROG Strix Z270H | EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz | Corsair HX 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Om du bara ska leka runt lite och lära dig, räcker nog 2GB ganska långt.

Fint, tack!

Skrivet av fragwolf:

Japps håller med. Vad gäller HDD utrymmet så föreslår vbox när du väljer OS å dist. Beror ju på vad du ska göra. Är det bara för att installera lite program å testa så 50 GB räcker. Samt 2 GB RAM räcker gott. Men som vanligt ju mer desto bättre. Du kan ju ge 3 GB också. Ska du pilla med annat på din vanliga dator också så är det ju bra om du har 4-6 GB över till den också. Prova dig fram inget som går sönder.

Jag hade mest tänkt bara lära mig olika kommandon först, men det var en bra idé med att lägga minne så att jag även kan installera program etc

Skrivet av Christoffer_A:

Känner du dig bekväm med att börja med VM tycker jag det låter som en bra idé.
Snöa ej in dig för mycket på vad för distro folk rekommenderar, kör något som intresserar dig och du tror kan fungera, det är det viktigaste, då känns det roligare att leka med under tiden och du håller dig motiverad, inget val är fel anser jag sålänge du lär dig under tiden.

På Linux är det nästan alltid samma kommandon i terminalen för att skapa kataloger, användare osv. Så om du använder den distron du är intresserad av kommer det mesta av din erfarenhet att flyttas över till den distron du väljer att hoppa till efteråt, oftast är det paket-hanteraren (den du installerar dina "program" med) som skiljer sig åt på Linux för hemma användare.

Så på hemmanivå lek med det du tycker är intressant helt enkelt, försök installera dina top5 applications från windows i linux och kolla om det fungerar för dig, det är inte fel med dualboot, jag jobbar heltid med linux och har ändå en hårddisk med Windows för vissa spel tex, är lätt att bli nästan religiös i början och försöka utesluta allt.

Du nämnde ubuntu så då ger jag boktipset ifrån en gammal jag haft lärare som gjorde att jag sökte linux jobb: http://ubuntuboken.se/
(Endast Ubuntu 14.04, egentligen skit samma i min mening om du lär dig tänka linux och skiter i GUI. För övrigt använder jag inte själv ubuntu men tycker inte det är fel väl att ta om man vill lära sig mera om linux)

Tack för ditt svar! Jag tänkte köra lite VM först och sedan eventuellt gå över till dualboot när det känns bra! Vilken Linux-dist rekommenderar du då? Tänker kolla in boken i alla fall

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer_A:

Känner du dig bekväm med att börja med VM tycker jag det låter som en bra idé.
Snöa ej in dig för mycket på vad för distro folk rekommenderar, kör något som intresserar dig och du tror kan fungera, det är det viktigaste, då känns det roligare att leka med under tiden och du håller dig motiverad, inget val är fel anser jag sålänge du lär dig under tiden.

På Linux är det nästan alltid samma kommandon i terminalen för att skapa kataloger, användare osv. Så om du använder den distron du är intresserad av kommer det mesta av din erfarenhet att flyttas över till den distron du väljer att hoppa till efteråt, oftast är det paket-hanteraren (den du installerar dina "program" med) som skiljer sig åt på Linux för hemma användare.

Så på hemmanivå lek med det du tycker är intressant helt enkelt, försök installera dina top5 applications från windows i linux och kolla om det fungerar för dig, det är inte fel med dualboot, jag jobbar heltid med linux och har ändå en hårddisk med Windows för vissa spel tex, är lätt att bli nästan religiös i början och försöka utesluta allt.

Du nämnde ubuntu så då ger jag boktipset ifrån en gammal jag haft lärare som gjorde att jag sökte linux jobb: http://ubuntuboken.se/
(Endast Ubuntu 14.04, egentligen skit samma i min mening om du lär dig tänka linux och skiter i GUI. För övrigt använder jag inte själv ubuntu men tycker inte det är fel väl att ta om man vill lära sig mera om linux)

Såg att den inte längre fanns på Adlibris. ubuntuboken, 3:e utgåvan, ska man börja med den ifall man har noll kunskaper i Linux? 1, 2 och 3dje utgåvan, gäller det äldre ubuntu versioner?

Permalänk
Medlem

@Naruori: Börja med en live dist så kan du direkt från en DVD eller ett USB starta en fullt fungerande distrubution och testa med. Det bästa med denna är du kan ändra språk, tangentbord och har direkt full upplösning och ett antal förinstallerade program samt internet tillgängligt. - Utan att behöva installera något på datorn. Linux Mint 18 Cinnamon är väldigt lätt att använda. Bygger på ubuntu:s grund.

Joe collins är en bra person som ofta förklarar på ett pedagogiskt sätt om hur Linux fungerar. Se hans filmer på Youtube.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@Naruori: Börja med en live dist så kan du direkt från en DVD eller ett USB starta en fullt fungerande distrubution och testa med. Det bästa med denna är du kan ändra språk, tangentbord och har direkt full upplösning och ett antal förinstallerade program samt internet tillgängligt. - Utan att behöva installera något på datorn. Linux Mint 18 Cinnamon är väldigt lätt att använda. Bygger på ubuntu:s grund.

Joe collins är en bra person som ofta förklarar på ett pedagogiskt sätt om hur Linux fungerar. Se hans filmer på Youtube.

Tack! Skall absolut kolla in honom

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem

Det sättet som jag började använda terminalen var då mitt intresse för att bygga en nas.
Jag byggde en FreeNAS maskin som bygger på FreeBSD(unix) både för att testa ett helt nytt system men även för att lära känna terminalen. Än så länge kan jag inte säga att jag har ångrat mig. På Nasen har jag via Jails lärt mig otroligt mycket om hur unix är uppbyggt. FreeBsd(unix) och linux använder båda sig av bash vilket gör att många av kommandona går att använda på flera distrubitioner av linux.

Något som jag verkligen kan rekomendera är att skaffa en raspberry pi då detta är en fysisk dator som du kan dedikera till olika sysslor. Exempelvis webserver, plexmediacenter, htpc osv. Raspberry pi är billig och om du av någon anledning skulle crascha operativsystem räcker det med att formatera sd kortet och börja om. Jag började på samma sätt som du med att skapa en vm men detta fastnade jag aldrig riktigt för, utan det var först när jag såg en reel skillnad med det jag gjorde som jag kunde motivera mig själv till att fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twau:

Känner du dig bekväm med att börja med VM tycker jag det låter som en bra idé.
Snöa ej in dig för mycket på vad för distro folk rekommenderar, kör något som intresserar dig och du tror kan fungera, det är det viktigaste, då känns det roligare att leka med under tiden och du håller dig motiverad, inget val är fel anser jag sålänge du lär dig under tiden.

På Linux är det nästan alltid samma kommandon i terminalen för att skapa kataloger, användare osv. Så om du använder den distron du är intresserad av kommer det mesta av din erfarenhet att flyttas över till den distron du väljer att hoppa till efteråt, oftast är det paket-hanteraren (den du installerar dina "program" med) som skiljer sig åt på Linux för hemma användare.

Så på hemmanivå lek med det du tycker är intressant helt enkelt, försök installera dina top5 applications från windows i linux och kolla om det fungerar för dig, det är inte fel med dualboot, jag jobbar heltid med linux och har ändå en hårddisk med Windows för vissa spel tex, är lätt att bli nästan religiös i början och försöka utesluta allt.

Du nämnde ubuntu så då ger jag boktipset ifrån en gammal jag haft lärare som gjorde att jag sökte linux jobb: http://ubuntuboken.se/
(Endast Ubuntu 14.04, egentligen skit samma i min mening om du lär dig tänka linux och skiter i GUI. För övrigt använder jag inte själv ubuntu men tycker inte det är fel väl att ta om man vill lära sig mera om linux)

Hur mycket minne ska jag tilldela min VM? Har inte så bra koll på hur det fungerar.
Jag har 8GB RAM, om jag tilldelar den 4GB betyder det då att min dator endast har tillgång till 4GB när jag har VM igång? Vad är bra att tilldela om jag bara är ute efter att lära mig terminalen?

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Naruori:

Vad är bra att tilldela om jag bara är ute efter att lära mig terminalen?

Enbart terminal borde inte kräva många megabyte, men en "normal" distribution vill kanske ha lite mer för att starta. 256 MB verkar tillräckligt för linux mint i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag skulle Aldrig dela bootloader Linux/Windows, dvs installera dem till samma disk och köra dual på det sättet.

Däremot så kör jag dualboot på det sättet att jag har:
-Windows installerat på en SSD disk.
-Linux installerat på en Annan SSD disk.

sedan så vid boot så går jag in i BIOS och väljer den disk jag vill boota från, dvs vilket OS jag vill köra.

det är många som fått ett helsike tror jag som installerat båda OS till samma disk.

men man kommer jättelångt med att pilla i en VM tills man känner sig trygg med alla funktioner, kommandon m.m. Jag pillade nog i en Linux-VM i nästan ett år innan jag köpte en extra SSD disk och installerade Linux till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

Jag skulle Aldrig dela bootloader Linux/Windows, dvs installera dem till samma disk och köra dual på det sättet.

Däremot så kör jag dualboot på det sättet att jag har:
-Windows installerat på en SSD disk.
-Linux installerat på en Annan SSD disk.

sedan så vid boot så går jag in i BIOS och väljer den disk jag vill boota från, dvs vilket OS jag vill köra.

det är många som fått ett helsike tror jag som installerat båda OS till samma disk.

men man kommer jättelångt med att pilla i en VM tills man känner sig trygg med alla funktioner, kommandon m.m. Jag pillade nog i en Linux-VM i nästan ett år innan jag köpte en extra SSD disk och installerade Linux till den.

Hur mycket minne tilldelade du din VM? Jo, jag lär nog köpa en ytterligare en SSD-disk när jag väl känner mig trygg i Linux miljö

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Enbart terminal borde inte kräva många megabyte, men en "normal" distribution vill kanske ha lite mer för att starta. 256 MB verkar tillräckligt för linux mint i alla fall.

Känns som 256MB verkar lite...hur blir det t.ex. om jag försöker installera program på VM? Tänkte köra Ubuntu, kanske samma där med?

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.