Permalänk

500Mbit men får ut 100Mbit

Tjena,

Ganska så nyligen så skaffade vi 500Mbit från comhem istället för 100Mbit men får inte ut den hastigheten jag borde få.

Jag enbart får ut 100Mbit på min stationära med kabel medan jag får ut 140 med wifi på mobilen.
ComHem sa även att det förra modemet ska klara av 250Mbit men samma sak där, enbart 100Mbit

Jag har uppdaterat allt i datorn som går att uppdatera. Jag börjar gå i tankarna om det är moderkortet som är för gammalt för den hastigheten?, Skulle det möjligtvis hjälpa att köpa ett nätverkskort istället eller kanske ny cpu, mobo, ram. Eller kan det vara så att nätverkskabeln alt modem kabeln är skadad? (har ingen möjlighet att pröva det förens imorgon.
Har prövat att starta om modemet utan framgång.

OS: Windows 10
Mobo: Asus P8P67 Pro REV 3.1
Cpu: Intel 2500k
GPU: 2x 780Ti
PSU: Corsair 750W

Tack på förhand

Permalänk
Entusiast

Kontrollera att nätverkskortet kör i 1000/1000 Full Duplex, du gör detta i enhetshanteraren -> Nätverkskortet -> Avancerat -> Speed & Duplex. Se också till att du har en CAT5e kabel, eller bättre.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Det brukar vara det första man kollar men är du säker på att nätverkskabeln stöder gigabit (cat5e/cat6) ? Rent spontant låter det som att det är det som sätter käppar i hjulet eftersom du får ut 140Mbit/s via wifi.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Kontrollera att nätverkskortet kör i 1000/1000 Full Duplex, du gör detta i enhetshanteraren -> Nätverkskortet -> Avancerat -> Speed & Duplex. Se också till att du har en CAT5e kabel, eller bättre.

Hitta det inte först, men efter en stunds letande så hitta jag det. Ändrade till 1000/1000 men då försvann internet helt. Jag Använde ett par felsökare och dom klagade på kabeln så blir att cykla iväg och köpa en imorgon, Har cat5e nu men blir en cat6. Det kanske blir ett nätverkskort och för att vara säker.

Då får jag samtidigt en anledning till att dra kabeln snyggt i lägenheten = glad sambo!

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rektangel:

Hitta det inte först, men efter en stunds letande så hitta jag det. Ändrade till 1000/1000 men då försvann internet helt. Jag Använde ett par felsökare och dom klagade på kabeln så blir att cykla iväg och köpa en imorgon, Har cat5e nu men blir en cat6. Det kanske blir ett nätverkskort och för att vara säker.

Då får jag samtidigt en anledning till att dra kabeln snyggt i lägenheten = glad sambo!

Tack för hjälpen!

Jag köpte billiga kabelkanaler på Biltema som smälter in riktigt fint (vita väggar, vit golvlist och vita kanaler).
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Kabelk...

Jag har för mig att jag tog 10x8mm vilket blev ganska tight men det sitter som en smäck och listen är så pass nätt att den inte sticker ut. De har dessutom självhäftande tejp på baksidan för smidig montering.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av ågren:

Jag köpte billiga kabelkanaler på Biltema som smälter in riktigt fint (vita väggar, vit golvlist och vita kanaler).
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Kabelk...

Jag har för mig att jag tog 10x8mm vilket blev ganska tight men det sitter som en smäck och listen är så pass nätt att den inte sticker ut. De har dessutom självhäftande tejp på baksidan för smidig montering.

Precis sådana jag tänkt använda, då blir det hoj istället för cykel.
EDIT: såg nu att som är 1 meter långa. Kan bli klurigt men ska gå iaf. Sambon blir glad då hon kan påminna mig hur opraktiskt det är med hoj.
Tackar

Permalänk

Sådär, efter att ha bytt ut min gamla kabel mot en ny som fungerar samt ändrade inställningar för nätverkskortet så får jag nu 470Mbit istället för 100Mbit.

Tack så väldigt mycket för hjälpen!