Nätverk med 802.11ad och MU-MIMO syns på IFA 2016

Permalänk
Melding Plague

Nätverk med 802.11ad och MU-MIMO syns på IFA 2016

Under årets IFA-mässa i Berlin syns en tydlig utveckling inom trådlösa nätverk. SweClockers passar på att utforska nya standarder som letar sig in i routrar och klientenheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det blir snart som att det inte spelar nån roll om man använder wifi eller en nätverkskabel

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikf1:

Jag hoppas det blir snart som att det inte spelar nån roll om man använder wifi eller en nätverkskabel

beror väl på hur du menar. i hastighet kommer det aldrig hända eftersom signaler alltid måste tappa när den inte vet var punkt b är.
gällande signal till och från datorn beror allt på längd. jag har samma ping och 100/100 på mitt pci kort från routern. har samma ping genom wifi som sladd

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikf1:

Jag hoppas det blir snart som att det inte spelar nån roll om man använder wifi eller en nätverkskabel

Vet inte hur utvecklingen ser ut på den trådare sidan, men det känns spontant som att det är en lång väg kvar tills dess att dagens trådlösa når samma hastigheter som ett trådat. Dock får man väl hoppas det görs framsteg på den andrs fronten också så att man hela tiden pushar gränserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om det fortsätter i den här takten måste vi snart ha datorn/mobilen på routern för att få signal...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Hmm jag som läste Mumin...
Ville haft en vit klump.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Om det fortsätter i den här takten måste vi snart ha datorn/mobilen på routern för att få signal...

Exakt jag vill ha räckvidd inte behöva ha routern i samma rum för att få hastighet då kan man lika gärna köra med sladd :/

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Om det fortsätter i den här takten måste vi snart ha datorn/mobilen på routern för att få signal...

Nästa standard 802.11nfc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

En dålig sak med MU-MIMO är att hastigheten begränsas till den enhet med lägst hastighet. Men prioriterar man låg latens före throughput kanske det inte spelar någon roll egentligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mumimo.. det låter som nåt som kommer från mumindalen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Mu-mimo: Munintrollets avlägsna datakusin?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Perfekt teknik för att göra VR trådlös?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

En dålig sak med MU-MIMO är att hastigheten begränsas till den enhet med lägst hastighet. Men prioriterar man låg latens före throughput kanske det inte spelar någon roll egentligen.

SU-MIMO (single user MIMO det vi har idag) begränsar i någon mening hastigheten till den enhet om har lägst antal MIMO strömmar (lägst antal antenner) så länge som den enheten är aktiv. D.v.s. om min accesspunkt stödjer 4x4 MIMO men min dator bara 2x2 så blir hastigheten bara motsvarande 2x2.

Så även om man kan köpa upp till 4x4 MIMO finns väldigt få klienter som har 4x4, vanligast är 1x1 för mobiler/pekplattor och 2x2 för bärbara datorer.

Om MU-MIMO blir väldigt utbrett kan man ju utnyttja sin 4x4 MIMO accesspunkt till att kommunicera med t.ex. minst fyra stycken 1x1 enheter, minst två st 2x2 enheter, något permutation av 1x1 och 2x2 osv. Om alla enheterna stödjer MU-MIMO får man då en aggregerad bandbredd motvarande 4x4 MIMO trots att ingen enskild klient stödjer 4x4 MIMO.

Största problemet med MU-MIMO idag är att väldigt få enheter stödjer tekniken, samt att MU-MIMO bara fungerar om accesspunkten och alla enheter som kommunicerar samtidigt med accesspunkten har MU-MIMO stöd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

SU-MIMO (single user MIMO det vi har idag) begränsar i någon mening hastigheten till den enhet om har lägst antal MIMO strömmar (lägst antal antenner) så länge som den enheten är aktiv. D.v.s. om min accesspunkt stödjer 4x4 MIMO men min dator bara 2x2 så blir hastigheten bara motsvarande 2x2.

Så även om man kan köpa upp till 4x4 MIMO finns väldigt få klienter som har 4x4, vanligast är 1x1 för mobiler/pekplattor och 2x2 för bärbara datorer.

Om MU-MIMO blir väldigt utbrett kan man ju utnyttja sin 4x4 MIMO accesspunkt till att kommunicera med t.ex. minst fyra stycken 1x1 enheter, minst två st 2x2 enheter, något permutation av 1x1 och 2x2 osv. Om alla enheterna stödjer MU-MIMO får man då en aggregerad bandbredd motvarande 4x4 MIMO trots att ingen enskild klient stödjer 4x4 MIMO.

Största problemet med MU-MIMO idag är att väldigt få enheter stödjer tekniken, samt att MU-MIMO bara fungerar om accesspunkten och alla enheter som kommunicerar samtidigt med accesspunkten har MU-MIMO stöd.

Ja, så är det ju. men i SU-MIMO så kan en 4x4-enhet köra på i full hastighet trotts att det finns en 1x1-enhet i nätet. Om samma konfiguration är MU-MIMO och alla enheter i nätet stödjer det blir även 4x4-enheten begränsad till 1x1-enhetens maxbandbredd, det var så jag menade.

Märkte t. ex själv att min S7 vägrar gå högre än 433Mbps i MU-MIMO, men stänger man av det kan den använda 866Mbit/s. Den begränsningen gör mig ovillig att ha MU-MIMO påslaget, även om grundtanken är trevlig, men de har en del att slipa på innan tekniken känns mogen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Ja, så är det ju. men i SU-MIMO så kan en 4x4-enhet köra på i full hastighet trotts att det finns en 1x1-enhet i nätet. Om samma konfiguration är MU-MIMO och alla enheter i nätet stödjer det blir även 4x4-enheten begränsad till 1x1-enhetens maxbandbredd, det var så jag menade.

Märkte t. ex själv att min S7 vägrar gå högre än 433Mbps i MU-MIMO, men stänger man av det kan den använda 866Mbit/s. Den begränsningen gör mig ovillig att ha MU-MIMO påslaget, även om grundtanken är trevlig, men de har en del att slipa på innan tekniken känns mogen.

Finns inget som hindrar att en enhet använder fler "rumskanaler" ihop med MU-MIMO, d.v.s. är teoretiskt möjligt att ha en länkhastighet på 866 Mbit/s med MU-MIMO aktiverat.

Tekniken är väldigt ny och MU delen kräver i sig mer signalhantering så låter inte alls otroligt att man gjort förenklingar som begränsar enheten till en "rumskanal" (433 Mbit/s) när MU-MIMO är aktiverat. Är inte heller omöjligt att begränsningen sitter i accesspunkten.

Kanske inte så förvånande, är inte speciellt ofta som v1.0 av något fungerar speciellt optimalt. Med tiden löser det sig nog, för är inte så sannolikt att vi någonsin kommer se >2x2 för mobila enheter då fler "rumskanaler" påverkar strömförbrukning negativt (och det ökar även komplexiteten på kontrollkretsen).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns inget som hindrar att en enhet använder fler "rumskanaler" ihop med MU-MIMO, d.v.s. är teoretiskt möjligt att ha en länkhastighet på 866 Mbit/s med MU-MIMO aktiverat.

Tekniken är väldigt ny och MU delen kräver i sig mer signalhantering så låter inte alls otroligt att man gjort förenklingar som begränsar enheten till en "rumskanal" (433 Mbit/s) när MU-MIMO är aktiverat. Är inte heller omöjligt att begränsningen sitter i accesspunkten.

Kanske inte så förvånande, är inte speciellt ofta som v1.0 av något fungerar speciellt optimalt. Med tiden löser det sig nog, för är inte så sannolikt att vi någonsin kommer se >2x2 för mobila enheter då fler "rumskanaler" påverkar strömförbrukning negativt (och det ökar även komplexiteten på kontrollkretsen).

för SU-MIMO finns det ju redan. Både min S7 och S6 har 2x2, men antar att du menar för MU-MIMO.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

för SU-MIMO finns det ju redan. Både min S7 och S6 har 2x2, men antar att du menar för MU-MIMO.

Exakt, menar för MU-MIMO.

Samsung var snabba med MU-MIMO om det fanns redan i S6, Iphone6S har 2x2 (upp jämfört med Iphone6) men inget MU-MIMO stöd vad jag läst.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exakt, menar för MU-MIMO.

Samsung var snabba med MU-MIMO om det fanns redan i S6, Iphone6S har 2x2 (upp jämfört med Iphone6) men inget MU-MIMO stöd vad jag läst.

Vet inte hur det är med de andra men S7 har stöd för MU-MIMO. Om 1x1-begränsningen beror på telefonen eller min router (ASUS AC-87U) har jag dock ingen aning om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@philipborg:
Ja, det är väl den mest lovande lösningen på det problemet.
Det har gjorts en del tester, bland annat http://www.slashgear.com/intels-wigig-vr-prototype-cuts-oculu...