Philips fidelio x2 med Dac/amp

Permalänk
Medlem

Philips fidelio x2 med Dac/amp

Hej!

Sitter och funderar på att inskaffa mig en Dac/AMP till mina philips fidelio. Läst här och alla rekommenderar fortfarande bara O2dac osv. men hur är OPPO HA-2 mot den? Eller finns de något billigare runt 800-1200 kronors klassen som ger ut lika mycket till mina hörlurar då dom är väldigt lätt drivna.

Byte från spotify till TIDAL nu också då de kör FLAC. Blev helt annorlunda där också med ljudet! Kan faktiskt höja ännu mer nu!

Permalänk
Mobileztore

Tjena!

Både O2dac och OPPO HA-2 är två utmärkta förstärkare, dock är O2dac inte speciellt portabel (ganska tung och klumpig). Så om du är ute efter något portabelt kör på Oppo, men annars så skulle jag rekommendera O2dac

Om du letar efter en portabel hörlursförstärkare (och inte en desktop) inom priskategorin 800-1200kr, så rekommenderas dessa varumärkena ofta:
- FiiO
- Creative
- Nuforce
- Brainwavz

Återkom gärna och berätta vad det blev

Visa signatur

Hi-fi enthusiast och ägare av www.mobileztore.se

Permalänk
Fyndjägare

Geek out 450 till Fidelio x2 är riktigt bra. I mina öron bättre än O2 / ODAC och billigare.

http://m.ebay.com/itm/Geek-Out-450-USB-DAC-Headphone-Amplifie...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Jag har också ett par av dessa hörlurar. Tips är att skaffa en extra kabel ifall den medföljande går sönder eller börjar glappa: http://www.ebay.com/itm/251933373967

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Geek out 450 till Fidelio x2 är riktigt bra. I mina öron bättre än O2 / ODAC och billigare.

http://m.ebay.com/itm/Geek-Out-450-USB-DAC-Headphone-Amplifie...

Skickades från m.sweclockers.com

Detta låter som ett bra alternativ! Då den verkar ha kostat rätt mycket förut och gått ner i pris! OPPO kanske låter smått bättre. vem vet. Men kanske inte 2000 kronor dyrare bättre. Jämfört vad mina hörlurar kostar. 1500.. Känns som att man borde ha 4000+ kronors klassen om man ska lägga 2000+ för AMP/DAC

Permalänk
Medlem

OPPOn krossar motståndet. Dessutom är det en DAC du kan ha alla år. Bara att uppgradera hörlurar och OPPON kommer att leverera gång på gång.

Om du/ni inte upptäckt honom på Youtube ännu rekommenderar jag att ni spanar in killen. Han har koll på HIFI! Jag har själv varit inom HIFI många år och kör studio som hobby så jag håller honom om ryggen stenhårt!

https://youtu.be/j5UQSqwRPQc

Visa signatur

Mvh Pierre

Permalänk
Medlem

Har Fidelio X1 som för närvarande drivs med en Fiio E10K och det låter jäkligt bra, lika bra som då jag kör med mitt SoundBlaster ZxR. Kostar inte heller så mycket (~800 kr inkl. frakt via amazon.co.uk)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av mayfire:

OPPOn krossar motståndet. Dessutom är det en DAC du kan ha alla år. Bara att uppgradera hörlurar och OPPON kommer att leverera gång på gång.

Om du/ni inte upptäckt honom på Youtube ännu rekommenderar jag att ni spanar in killen. Han har koll på HIFI! Jag har själv varit inom HIFI många år och kör studio som hobby så jag håller honom om ryggen stenhårt!

https://youtu.be/j5UQSqwRPQc

Zeos är kul att lyssna på och tycker mycket. Men nej, han är inte särskilt kunnig. Det blir ganska ofta lite fel i de mer tekniska spörsmålen och så får det bli lite subjektivt tugg istället, uppblandat med ljudvärldens broscience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har Fidelio X1 som för närvarande drivs med en Fiio E10K och det låter jäkligt bra, lika bra som då jag kör med mitt SoundBlaster ZxR. Kostar inte heller så mycket (~800 kr inkl. frakt via amazon.co.uk)!

Soundblastern har för hög utimpedans för x2:orna i teorin så det är inget bra val. (ca 10 ohm om jag inte missminner mig.)

Vill man ha funktioner och on the go funktionalitet är E5:an grym. Knappast OPPO-kvalitet men hörlurarna är så pass lättdrivna så alla grymma funktioner överväger det. 2 ohm utimpedans är dessutom tillräckligt lågt.

Nu tror jag TS vill ha något mer renodlat och då skulle jag köpt OPPO'n för den kan han ha i hur många år som helst utan att behöva uppgradera direkt.

Vill även jag rekommendera Zeos! Bästa ljudgalningen på youtube nu och han skräder inte sina åsikter i skit-hifi-snack.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Soundblastern har för hög utimpedans för x2:orna i teorin så det är inget bra val. (ca 10 ohm om jag inte missminner mig.)

Vill man ha funktioner och on the go funktionalitet är E5:an grym. Knappast OPPO-kvalitet men hörlurarna är så pass lättdrivna så alla grymma funktioner överväger det. 2 ohm utimpedans är dessutom tillräckligt lågt.

Nu tror jag TS vill ha något mer renodlat och då skulle jag köpt OPPO'n för den kan han ha i hur många år som helst utan att behöva uppgradera direkt.

Vill även jag rekommendera Zeos! Bästa ljudgalningen på youtube nu och han skräder inte sina åsikter i skit-hifi-snack.

ska testa OPPO HA-2 ikväll då jag fick testa den. Men hur storskillnad tro är det på OPPO och geek out 450?

Å kommer mina hörlurar som är så pass billiga utnyttja oppos kvalitén?

Å nej. Aldrig i mitt liv testat dac!! Ska bli spännande!!!! 😄😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

ska testa OPPO HA-2 ikväll då jag fick testa den. Men hur storskillnad tro är det på OPPO och geek out 450?

Å kommer mina hörlurar som är så pass billiga utnyttja oppos kvalitén?

Å nej. Aldrig i mitt liv testat dac!! Ska bli spännande!!!! 😄😄

Skickades från m.sweclockers.com

Förvänta dig inga mirakel ljudmässigt. Jag tror X2orna är så pass förlåtande att dom kanske inte behöver magiska källor. Men återkom gärna med resultat

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Wizook:

ska testa OPPO HA-2 ikväll då jag fick testa den. Men hur storskillnad tro är det på OPPO och geek out 450?

Å kommer mina hörlurar som är så pass billiga utnyttja oppos kvalitén?

Å nej. Aldrig i mitt liv testat dac!! Ska bli spännande!!!! 😄😄

Skickades från m.sweclockers.com

Geek Out är en ren klass A förstärkare. Inom hifi ansett som bättre än klass A/B som sitter i Oppon. Bra att veta är att Klass A blir varmare än klass A/B. Geek Out är dessutom lite kraftfullare. Oppon har batteri och kan anslutas till din smartphone. Båda kör ESS Sabre 9018M DAC chippet har jag för mig men kan trots det låta olika även i digitaldelen eftersom det är mer som påverkar ljudet än enbart DAC-chipet som sitter i. Bara för att Oppon kostar mer just nu betyder inte att den låter bättre med lurarna du tänker använda, men Oppon har fler funktioner.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@heatm:

Förvånansvärt nog upplevde jag en markant förbättring när jag bytte från ett SB Z till en Denon DA300usb. Jag hade inte förväntat mig det så jag vill gärna tro att det inte är mycket placebo inblandat.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Geek Out är en ren klass A förstärkare. Inom hifi ansett som bättre än klass A/B som sitter i Oppon. Bra att veta är att Klass A blir varmare än klass A/B. Geek Out är dessutom lite kraftfullare. Oppon har batteri och kan anslutas till din smartphone. Båda kör ESS Sabre 9018M DAC chippet har jag för mig men kan trots det låta olika även i digitaldelen eftersom det är mer som påverkar ljudet än enbart DAC-chipet som sitter i. Bara för att Oppon kostar mer just nu betyder inte att den låter bättre med lurarna du tänker använda, men Oppon har fler funktioner.

Kommer bara använda den till datorn. testar OPPO HA-2 just nu. hm.. för dessa pengar så vet jag inte just nu. ganska mycket pengar för att få en sådan lite extra. Geek out 450 känns bättre prisklass också.

Permalänk
Medlem

@hundburgaren: Det kan ha att göra med att SoundBlaster Z har en skyhög utimpedans. Tror det ligger på hela 22 ohm. Vilket gör att det ljudkortet inte är för hörlurar med mindre än 180ish ohm. Vet inte vad Denonen har men jag hoppas det är lägre.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@Wizook: Jag skulle fortfarande rekommendera TS att testa SoundBlaster E5:an om det är till datorn du ska ha den. X2orna behöver inte värsta dacen och absolut inte värsta förstärkeriet. Vill du ha något bättre än onboard ljudkort och en sjuhelvetes massa bra funktioner så som inbyggda mickar som funkar utmärkt, riktigt virtual surround för när du ser på film eller en kamrat till telefonen när du reser via blutooth så är E5an oslagbar.

Luras inte av Creatives dåliga rykte och lägre status bland hifi-kretsar.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av heatm:

@Wizook: Jag skulle fortfarande rekommendera TS att testa SoundBlaster E5:an om det är till datorn du ska ha den. X2orna behöver inte värsta dacen och absolut inte värsta förstärkeriet. Vill du ha något bättre än onboard ljudkort och en sjuhelvetes massa bra funktioner så som inbyggda mickar som funkar utmärkt, riktigt virtual surround för när du ser på film eller en kamrat till telefonen när du reser via blutooth så är E5an oslagbar.

Luras inte av Creatives dåliga rykte och lägre status bland hifi-kretsar.

Marcus på Headfonics testade den "not the pinnacle of amping for $199". Jag hade nog letat efter något annat om det var bästa ljud jag var ute efter. Men det verkar vara en rolig pryl annars om man vill ha BT och skojiga Crelative funktioner SBX osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@Mumu55: Klart den inte är den bästa förstärkaren. Men ett par x2or behöver knappt någon förstärkning. Det är som min poäng.

Dacen i den är det inget fel på.

Sen tog du väl det enda negativa han sa om enheten också om jag inte missminner mig och det baserat på hans egna preferenser. Inga mätningar eller någonting utan bara subjektiva åsikter, och dom var knappast stora direkt.

Här är testet btw: http://headfonics.com/2015/01/the-sound-blaster-e5-by-creativ...

Notera att den efter en firmwareuppdatering nu även fixar 7.1 virtual surround.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av heatm:

Notera att den efter en firmwareuppdatering nu även fixar 7.1 virtual surround.

Lite off topic men vet du om den klarar skicka virtual 7.1 ut från sin optiska utgång?
Då skulle man kunna hänga på en annan DAC och AMP efter och enbart köra SB E5 som surroundkälla för hörlurar för ex spel och film.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@Mumu55: Nope, det klarar den tyvärr inte av. Det hade varit drömmen dock.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770