Extremt dålig WiFi-signal & Trådat nätverk in i rummet

Permalänk
Inaktiv

Extremt dålig WiFi-signal & Trådat nätverk in i rummet

Hej

Fråga 1:
Just nu sitter jag på en 100/10 lina som jag egentligen är mycket nöjd med. Men nu på sista tiden så har WiFi-speeden försämrats drastiskt, tex.

Står jag precis brevid routern och använder tex min iPad Air 2 så får jag cirka 70/9
Men står jag i mitt rum som bara är 4-5 meter bort, och det är endast delvis en vägg i vägen som inte är bärande (byggd i trä) men trots det så får jag ibland så lite som 1/4 (!!) i ned/upp-fart. Men oftast ligger det på mellan 5-10/5-10. Routern är inne i ett litet skåp, med en rätt massiv trädörr (laminerad), vad kan vara problemet? Såpass mycket kan väl inte signalen försämras på sånt kort avstånd? Utan nå vidare mycket väggar att ta sig i genom? Värt att nämna är att förut hade jag mellan 30-50/10-15 (fråga mig inte hur det är högre upp än vad jag betalar för).

Fråga 2:

Funderar på att dra in en (eller två) CAT6 kablar från routern till min dator och mittt XONE. Väldigt sällan dom kommer vara på samtidigt. Är det smartast att dra in två separata kablar, eller en med en splitter? Samt, visst borde dom kunna utnyttja hela bandbredden på 100/10? Det finns två lediga LAN-portar på routern.

Vet inte om det är värt att nämna men det är en relativt ny (köpt 2015) ZyXel router både med 2.4 Ghz & 5 Ghz.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Noah01:

Hej

Fråga 1:
Just nu sitter jag på en 100/10 lina som jag egentligen är mycket nöjd med. Men nu på sista tiden så har WiFi-speeden försämrats drastiskt, tex.

Står jag precis brevid routern och använder tex min iPad Air 2 så får jag cirka 70/9
Men står jag i mitt rum som bara är 4-5 meter bort, och det är endast delvis en vägg i vägen som inte är bärande (byggd i trä) men trots det så får jag ibland så lite som 1/4 (!!) i ned/upp-fart. Men oftast ligger det på mellan 5-10/5-10. Routern är inne i ett litet skåp, med en rätt massiv trädörr (laminerad), vad kan vara problemet? Såpass mycket kan väl inte signalen försämras på sånt kort avstånd? Utan nå vidare mycket väggar att ta sig i genom? Värt att nämna är att förut hade jag mellan 30-50/10-15 (fråga mig inte hur det är högre upp än vad jag betalar för).

Fråga 2:

Funderar på att dra in en (eller två) CAT6 kablar från routern till min dator och mittt XONE. Väldigt sällan dom kommer vara på samtidigt. Är det smartast att dra in två separata kablar, eller en med en splitter? Samt, visst borde dom kunna utnyttja hela bandbredden på 100/10? Det finns två lediga LAN-portar på routern.

Vet inte om det är värt att nämna men det är en relativt ny (köpt 2015) ZyXel router både med 2.4 Ghz & 5 Ghz.

Plocka ut routern ur skåpet och prova så vet du hur mycket det påverkar, wifi påverkas av allt i närheten som använder samma frekvenser så det är svårt att säga nått utan att mäta på plats.
Använd ingen splitter utan skaffa en switch om du vill dra en kabel som du sen ska förgrena, du kan förresten ansluta en accesspunkt i switchen om du vill förbättra wifinätet också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Plocka ut routern ur skåpet och prova så vet du hur mycket det påverkar, wifi påverkas av allt i närheten som använder samma frekvenser så det är svårt att säga nått utan att mäta på plats.
Använd ingen splitter utan skaffa en switch om du vill dra en kabel som du sen ska förgrena, du kan förresten ansluta en accesspunkt i switchen om du vill förbättra wifinätet också.

Tjena.

Löste WiFi problemet nu. Tydligen har jag använt mig av 2.4 Ghz bandet hela tiden. Testade 5 Ghz nu och då får jag ungefär 80/10 vid routern och 66/10 i mitt rum. Defentivt godkänt!

Det är en ZyXel AC Router upp till 750 mbit/s. Den har som sagt 4 lan portar. Funkar alla 4 att använda till dator/xbox? Det är 3 & 4 som är upptagna och 1 & 2 som är lediga? Det är ingen skillnad i prestanda mellan dom?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Noah01:

Tjena.

Löste WiFi problemet nu. Tydligen har jag använt mig av 2.4 Ghz bandet hela tiden. Testade 5 Ghz nu och då får jag ungefär 80/10 vid routern och 66/10 i mitt rum. Defentivt godkänt!

Det är en ZyXel AC Router upp till 750 mbit/s. Den har som sagt 4 lan portar. Funkar alla 4 att använda till dator/xbox? Det är 3 & 4 som är upptagna och 1 & 2 som är lediga? Det är ingen skillnad i prestanda mellan dom?

Det borde vara samma funktion och prestanda på samtliga portar på lansidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah01:

Tjena.

Löste WiFi problemet nu. Tydligen har jag använt mig av 2.4 Ghz bandet hela tiden. Testade 5 Ghz nu och då får jag ungefär 80/10 vid routern och 66/10 i mitt rum. Defentivt godkänt!

Det är en ZyXel AC Router upp till 750 mbit/s. Den har som sagt 4 lan portar. Funkar alla 4 att använda till dator/xbox? Det är 3 & 4 som är upptagna och 1 & 2 som är lediga? Det är ingen skillnad i prestanda mellan dom?

Om man skall ha någon nytta med en 100/10 lina kör man inte wifi, utan kablat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Om man skall ha någon nytta med en 100/10 lina kör man inte wifi, utan kablat!

@Gaist: Enig där lite kul när folk kör 250/100 + och sedan kör de bara wifi. Och gnäller på hastigheten osv. Inte riktat till TS specifikt nu, utan bara allmänt. Dock är det ju en mycket bra komplement. Men bandbredden blir ju bättre med högre hastighet på nätet. Även om toppfarten på enskilda enheter inte blir bättre med hastigheter över wifi-hastigheten.

Men alla har inte samma intresse som många av oss andra. Hade varit nice med någon typ av FAQ här på swec med information om sånt. Eller någon typ av intern wiki? Så de som inte har så bra koll kan läsa och förstå lite mer hur det fungerar.

@Noah01: Fanns det flera nät på samma kanal via 2,4GHz nätet när du körde det? Annars så ska det inte sjunka så mycket bara för att du går några meter längre bort. Så det kan isf varit en bidragande orsak till att du fick mycket bättre mottagning samt bibehållen hastighet för du är ensam på 5GHz nätet.

Skrivet av Noah01:

Tjena.

Löste WiFi problemet nu. Tydligen har jag använt mig av 2.4 Ghz bandet hela tiden. Testade 5 Ghz nu och då får jag ungefär 80/10 vid routern och 66/10 i mitt rum. Defentivt godkänt!

Det är en ZyXel AC Router upp till 750 mbit/s. Den har som sagt 4 lan portar. Funkar alla 4 att använda till dator/xbox? Det är 3 & 4 som är upptagna och 1 & 2 som är lediga? Det är ingen skillnad i prestanda mellan dom?

Kör man med standardroutrarna från leverantören så kan det ibland skilja. Inte hastigheten i sig men att det är olika nät för det är förberett för TV/telefoni osv. Men fungerar det så kör på. Du kan kolla så det är samma subnät också.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv

@fragwolf:

Hur kollar jag så det funkar med de LAN-portarna? Och givetvis kan man inte vänta sig 100% av bandbredden på WiFi. Har inte skrivt nåt sånt heller. Sa bara att den upp/ner hastighet jag fick var påtok för dålig.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah01:

@fragwolf:

Hur kollar jag så det funkar med de LAN-portarna? Och givetvis kan man inte vänta sig 100% av bandbredden på WiFi. Har inte skrivt nåt sånt heller. Sa bara att den upp/ner hastighet jag fick var påtok för dålig.

Bara stoppa i sladden å köra. Funkar det så är det rätt. I regel så fungerar inte internet/nätverket om det är olika subnät.

Du kollar det lättast, i windows: start->kör->skriv: cmd och sen i kommandotolken skriver du ipconfig /all så ser du under ditt nätverkskort under ip-adress: 192.168.subnät.enhet ;den tredje gruppen "subnät" ska ha samma siffra som någon av dina andra enheter. I regel 0 eller 1. Är det samma så är det då samma subnät. Skiljer det sig så är det inte samma då

Edit: Ah är det en router du köpt själv så är det till 99.99% säkerhet 4 vanliga portar som en switch. Innebär bara tuta å köra. Jag tänkte mer routrar man får med från leverantören när man beställer internet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Lite kula att läsa.. jag kör bara WiFi hemma med 1000/100 lina.. Woohoooo

Kör med en Asus RT-AC68U och får på min huvud dator ca 450/100 på AC nätverk
funkar fint.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragwolf:

Bara stoppa i sladden å köra. Funkar det så är det rätt. I regel så fungerar inte internet/nätverket om det är olika subnät.

Du kollar det lättast, i windows: start->kör->skriv: cmd och sen i kommandotolken skriver du ipconfig /all så ser du under ditt nätverkskort under ip-adress: 192.168.subnät.enhet ;den tredje gruppen "subnät" ska ha samma siffra som någon av dina andra enheter. I regel 0 eller 1. Är det samma så är det då samma subnät. Skiljer det sig så är det inte samma då

Edit: Ah är det en router du köpt själv så är det till 99.99% säkerhet 4 vanliga portar som en switch. Innebär bara tuta å köra. Jag tänkte mer routrar man får med från leverantören när man beställer internet.

Vi köpte den separat borde jag köpa två kablar och dra in i rummet eller en billig switch? Hittade en för dryga hundringen som bara hara 5 stjärniga recensioner. Och visst funkar en switch såhär:

CAT6 kabel från Routern in i Port 1 på Switchen, och sen kan alla andra portar på switchen anslutas till tex datorer eller spelkonsoler med CAT-kablar? Kommer jag få bäst prestanda med 2 separata kablar från Routern eller en Switch, eller är det likadan prestanda?

På routern är det en bild där dom förklarar vad alla portar är till för. Vid LAN-portarna är 2 av 4 understrukna där det står att dom är för datorer mm, sen nästa understrykning är först vid en WAN port, eftersom det inte är någon annan understrykning på dom två andra LAN-portarna så måste ju dom ha samma funktion som de två understrykna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Noah01:

Vi köpte den separat borde jag köpa två kablar och dra in i rummet eller en billig switch? Hittade en för dryga hundringen som bara hara 5 stjärniga recensioner. Och visst funkar en switch såhär:

CAT6 kabel från Routern in i Port 1 på Switchen, och sen kan alla andra portar på switchen anslutas till tex datorer eller spelkonsoler med CAT-kablar? Kommer jag få bäst prestanda med 2 separata kablar från Routern eller en Switch, eller är det likadan prestanda?

På routern är det en bild där dom förklarar vad alla portar är till för. Vid LAN-portarna är 2 av 4 understrukna där det står att dom är för datorer mm, sen nästa understrykning är först vid en WAN port, eftersom det inte är någon annan understrykning på dom två andra LAN-portarna så måste ju dom ha samma funktion som de två understrykna?

Det bästa är att dra 2 kablar men det är samtidigt jobbigast, ska du skaffa en switch så se till att den har Gbit portar, de brukar kosta kring 200kr och uppåt)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bästa är att dra 2 kablar men det är samtidigt jobbigast, ska du skaffa en switch så se till att den har Gbit portar, de brukar kosta kring 200kr och uppåt)

Säljs det ens 100 mbit längre på de vanliga butikskedjorna?

Jag skulle också föredra switch. Jag är lite tveksam till prestandan i routrarna. Använder dem som router och sedan drar jag kabel till en switch. Är man ensam användare på prylarna så fungerar det nog kanon. Men blir man några stycken och med lite data så känns de lite segare. Finns kablar som sitter ihop så du drar 1 så får du 2 Beror väl på, om du är helt säker på att du aldrig nånsin kommer att använda mer än 2 enheter till så kan du dra kabel. Men finns det minsta tveksamhet så köp dig en switch. Sen beror det ju lite på hur långt avstånd vi pratar om gällande kabeldragningen. Är det några få meter så kör kabel är det 30 meter så är det ju inte så kul att behöva dra flera. Då är ju också switch ett alternativ.
Sen kan du ju alltid prova med routern. Kan ju fungera kanon för dig, då finns det ju ingen orsak att köpa en switch. Du kommer märka om det sackar efter. Prova där innan du lägger ut mera pengar.
Jao det lär vara 4 lan portar.

Gällande frågan som splitter. De kostar en del, så det är billigare att dra en extra kabel istället.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv

@mrqaffe:

Tror jag är dålig på att leta, skulle du kunna länka en billig sådan?

Permalänk
Inaktiv

@fragwolf:

Men routern verkar ju ha en inbyggd Switch med 4 portar..? Just nu har jag som sagt en 100/10 lina. Säg att man byter upp sig till en 250/100, visst kommer routern pumpa ut det, dum fråga kanske mn blir fundersam. Den är iofs en AC750 Mbit router, men funkar alla "hastigheter" upp till det? Samt när det gäller kabel, Platt skärmad CAT6-kabel är det som gäller va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Om man skall ha någon nytta med en 100/10 lina kör man inte wifi, utan kablat!

Jag använder wifi och får ut 100Mbit/s åt båda hållen. Så länge man har tillräckligt kompetent utrustning är 100Mbit/s inte särskilt svårt att komma upp i men jag kan däremot förstå om man inte får ut 500Mbit/s över wifi.

Skrivet av fragwolf:

Säljs det ens 100 mbit längre på de vanliga butikskedjorna?

Ja, jag köpte en billig switch med 100Mbit/s hos Webhallen tidigare i år så visst finns det även om de är få.

Skrivet av Noah01:

@mrqaffe:

Tror jag är dålig på att leta, skulle du kunna länka en billig sådan?

Det verkar snarare som att du bara är lat. Skriver man in 'gbit switch' på Google får man upp hur många träffar som helst...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=398#rparams=m=s28453178...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Jag använder wifi och får ut 100Mbit/s åt båda hållen. Så länge man har tillräckligt kompetent utrustning är 100Mbit/s inte särskilt svårt att komma upp i men jag kan däremot förstå om man inte får ut 500Mbit/s över wifi.
Ja, jag köpte en billig switch med 100Mbit/s hos Webhallen tidigare i år så visst finns det även om de är få.
Det verkar snarare som att du bara är lat. Skriver man in 'gbit switch' på Google får man upp hur många träffar som helst...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=398#rparams=m=s28453178...

Fattar inte vad det är som ska bockas i för att det barq ska visas Gbit-switchar, är det Gigabit Ethernet eller att det finns 10/100/1Gb portar? Förresten, en sån port (10/100/1Gb) funkar 250/100 på dom? Dum fråga kanske, men jag är oinsatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah01:

@fragwolf:

Men routern verkar ju ha en inbyggd Switch med 4 portar..? Just nu har jag som sagt en 100/10 lina. Säg att man byter upp sig till en 250/100, visst kommer routern pumpa ut det, dum fråga kanske mn blir fundersam. Den är iofs en AC750 Mbit router, men funkar alla "hastigheter" upp till det? Samt när det gäller kabel, Platt skärmad CAT6-kabel är det som gäller va?

I princip alla routrar klarar 100/100, om de är något sådär nya iaf. För att få mera exakta värden så behöver du kolla på just din modell. Sök på "wan to lan throughput" så ser du hur mycket routern orka skyffla. 250/100 klarar nog många av de lite dyrare konsumentprylar också. Det är först när man kör ned/up data samtidigt som det kan storkna. Jag har tidigare i år börjat kolla och använda Ubiquitis nätverksprylar. De är inriktade främst för small-medium enterprise. Dvs företag. Och de kostar mindre och kan prestera 1000/1000 smatidigt. Det är nog ingen konsumentpryl som klarar det. Och absolut inte till samma pris. Men det är ju bara router. Inge wlan å andra funktioner.

Men för att svara på din fråga, du behöver googla på det jag nämnde i början så ser du. Om det inte står specifikt så kan du nog utgå ifrån att den inte kommer klara fullspeed i båda riktningarna samtidigt. Och lägger du på flera användare så sjunker det fort. Det är här man oftast får betala extra för företagsmodeller av routrar. Men det behöver absolut inte kosta mer/skjortan.

Här har du en länk där du kan kolla upp olika routrar och jämföra: http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/view

Tror inte skärmad finns i den platta varianten? Just för att optimala förhållande för kabeln och störningar så är den lindad i par samt runt mitten/sig själv. I kombo med skärmad. Vilket den platta inte gör. Ska dock inte svära på att det är så nu för tiden. Men kör runda kablar, platta kan vara bra om du ex behöver dra en kabel genom en dörr/fönster.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

Den här routern följde med min fiberuppkoppling från leverantören, gav bort den till mina föräldrar eftersom jag redan ägde två fullgoda routrar (som blev AP'n)

Hursomhelst upptäckte jag snabbt när jag meckade med routern att man MÅSTE uppgradera firmware.
Det framgår även av kommentarerna hos Dustin. Panikfirmware

Firmwareconfig ligger under avancerat om du loggar in.

EDIT Värt att nämnas är sedan att jag borrade två hål för routeranternnerna i botten av deras patchpanelskåp och det blev helt fullgod WiFi-täckning i deras lägenhet, ställde routern upp och ner i skåpet.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv

@fragwolf:

Tydligen är det inte Gigabit-portar på den, det är 4 st 10/100 portar.. Menar dom att det är max 100/100? Men uppenbarligen är det bara portarna som kan stånka på i max det, högsta uppmätta WiFi-hastigheten är 433Mbit/s. Rätt värdelöst för en AC-router, menmen. Låter nästan som att det vore smartast att typ köpa en WiFi-extender och uppgradera till 250/100. Rätt surt dock att dom snålat med portarna eller så köper man en ny router och drar in två kablar i rummet/switch.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragwolf:

@Gaist: Enig där lite kul när folk kör 250/100 + och sedan kör de bara wifi. Och gnäller på hastigheten osv. Inte riktat till TS specifikt nu, utan bara allmänt. Dock är det ju en mycket bra komplement. Men bandbredden blir ju bättre med högre hastighet på nätet. Även om toppfarten på enskilda enheter inte blir bättre med hastigheter över wifi-hastigheten.

Men alla har inte samma intresse som många av oss andra. Hade varit nice med någon typ av FAQ här på swec med information om sånt. Eller någon typ av intern wiki? Så de som inte har så bra koll kan läsa och förstå lite mer hur det fungerar.

Jag har helt gått över till Wifi hemma och det funkar utmärkt. Visserligen har jag bara 100/100 men hastigheten mellan enheter går långt högre än så och prestandan räcker till att exempelvis streama spel från den feta datorn på kontoret till laptopen i vardagsrummet och så. Dock spelar jag inte typ CS online så jag kanske inte märker av några extra millisekunder i latency, men det gäller nog de flesta. AC är snabbt nog för de flesta uppkopplingar idag och störningar från andra nät är minimala över 5GHz.

I min förra lägenhet drog jag kablar till alla rum, borrade hål i väggar osv., och det funkade förstås bra men det var så skönt att slippa det när jag flyttade och det är ingen skillnad i prestanda alls vad jag kan märka av. Dessutom förenklar det om jag ska flytta datorn till exempel från ena sidan av rummet till den andra eller så, i min gamla lägenhet fick jag köpa förlängning till nätverkskablarna och fästa i väggen och så men nu räcker det med att det finns ett eluttag liksom. Helt gratis har det förstås inte varit dock, hyfsade trådlösa nätverkskort till mina tre stationära datorer har väl gått på drygt en tusing totalt, men det är det värt för att slippa hålla på med kabeldragning tycker jag.

Citat:

@Noah01: Fanns det flera nät på samma kanal via 2,4GHz nätet när du körde det? Annars så ska det inte sjunka så mycket bara för att du går några meter längre bort. Så det kan isf varit en bidragande orsak till att du fick mycket bättre mottagning samt bibehållen hastighet för du är ensam på 5GHz nätet.

2,4 kan störas oerhört av andra nät, och helt andra saker, i huset. Tjejen har exempelvis en telefon som inte klarar 5GHz och den klagar på instabil uppkoppling hela tiden även om man typ är en meter från routern och trots bra anslutning enligt ikonen. Men då kan jag också se tio-tjugo nätverk som jag inte vill ansluta till på 2,4-bandet. Då hjälper det inte mycket att byta mellan de tre rekommenderade kanalerna för 2,4GHz liksom.

Permalänk
Rekordmedlem

Synd, måste klassas som en skräpmodell om de verkligen bara har 100Mbit ethernet, man bör undvika såna prylar.

Skrivet av fragwolf:

Säljs det ens 100 mbit längre på de vanliga butikskedjorna?
Gällande frågan som splitter. De kostar en del, så det är billigare att dra en extra kabel istället.

Ja tyvärr säljs det 100Mbit delar nytt.
Det är faktisk ofta billigare att köpa en switch än ett par splittar, splittar begränsar även farten till 100Mbit.

Skrivet av Noah01:

@mrqaffe:
Tror jag är dålig på att leta, skulle du kunna länka en billig sådan?

Netgear GS 105 är en närmast oförstörbar modell det inte kan gå fel med ens för en nybörjare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134

Skrivet av Noah01:

@fragwolf:

Men routern verkar ju ha en inbyggd Switch med 4 portar..? Just nu har jag som sagt en 100/10 lina. Säg att man byter upp sig till en 250/100, visst kommer routern pumpa ut det, dum fråga kanske mn blir fundersam. Den är iofs en AC750 Mbit router, men funkar alla "hastigheter" upp till det? Samt när det gäller kabel, Platt skärmad CAT6-kabel är det som gäller va?

Det finns egentligen bara 3 fysiska hastigheter i de nätverk man använder hemma 10, 100 eller 1000Mbit/s resten är mjukvaruspärrar som begränsar hur ofta datapaketen släpps ut på nätverket.
Platta kablar bör man undvika, skärmade kablar bör man undvika.
Välj en vanlig rund oskärmad kabel så får du minst problem.

Skrivet av Noah01:

Fattar inte vad det är som ska bockas i för att det barq ska visas Gbit-switchar, är det Gigabit Ethernet eller att det finns 10/100/1Gb portar? Förresten, en sån port (10/100/1Gb) funkar 250/100 på dom? Dum fråga kanske, men jag är oinsatt.

Det finns som sagt 3 fysiska länkhastigheter, övrigt är mjukvaruspärrar hos operatörerna och nätverket är 1000 Mbit/s i länk om du har köpt 250Mbit/s mot internet.

Skrivet av Noah01:

@fragwolf:

Tydligen är det inte Gigabit-portar på den, det är 4 st 10/100 portar.. Menar dom att det är max 100/100? Men uppenbarligen är det bara portarna som kan stånka på i max det, högsta uppmätta WiFi-hastigheten är 433Mbit/s. Rätt värdelöst för en AC-router, menmen. Låter nästan som att det vore smartast att typ köpa en WiFi-extender och uppgradera till 250/100. Rätt surt dock att dom snålat med portarna eller så köper man en ny router och drar in två kablar i rummet/switch.

Det är 100Mbit mot ethernet, routern kanske är snabbare internt eller wifi till wifi.
wifiextenders ( repeaters) bör du undvika som pesten, det är det sista man normalt sett vill ha in i sitt lan.

Huruvida du väljer att dra 2 kablar eller använda switch är en svårare fråga, 2 kablar är egentligen bäst om du gör dragningen seriöst, dvs fast installation med rätt delar men det tar mer tid och blir dyrare än att använda en kabel och dum-switch, du kommer inte heller just nu att ha nån fördel med 2 kablar eftersom du bara ska ansluta 2 "datorlika klienter" skulle du däremot vilja köra iptv så kan förutsättningarna ändras och det krävs 2 kablar eller vlan (smart-switch)

Ska man göra en seriös fast installation bör man därför dra 2 kablar och sätta upp dubbeluttag i rummen för då är nätet mer flexibelt än om man bara byggt det för att hantera bara ett logiskt data lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Ja det gör det (om du nu inte ska göra en fast installtion)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

@mrqaffe:

Tror inte det uppdaterades innan du svarade, det spelar ingen roll vilken IEEE standard det är, den där funkar med en AC-router?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Noah01:

@mrqaffe:
Tror inte det uppdaterades innan du svarade, det spelar ingen roll vilken IEEE standard det är, den där funkar med en AC-router?

Om du undrar om ac prylar går att använda med äldre saker ? Ja det går.
Den enda standard man inte bör släppa in i ett modernt wifilan är 802.11b eftersom det då tvingar alla andra saker att bara använda 802.11b, det fungerar visserligen men det går inte fort nånstans...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

@mrqaffe:

Menade mer att det står att den stödjer IEEE 802.3x, det funkar med den där routern ändå? Eller vad är det för något?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Noah01:

@mrqaffe:

Menade mer att det står att den stödjer IEEE 802.3x, det funkar med den där routern ändå? Eller vad är det för något?

Om du ser en hänvisning till en standard så slå upp vad det är, att ha stöd för nått är dessutom sällan skadligt, det är när stöd saknas för nått man vill använda det blir problem. Det är en standard som handlar om ungefär samma sak som OSI lager 2, inget du behöver bry dig om som normal användare och samtidigt ett närmast oändligt stort ämne om du ska bli konstruktör av nätverksinterface från grunden.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.3

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

@mrqaffe:

Okej, menade dock snarare ifall routern INTE stödde den standarden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Noah01:

@mrqaffe:

Okej, menade dock snarare ifall routern INTE stödde den standarden

Om du behöver stöd för nån ovanligare funktion så läs databladen på produkten eller kontakta tillverkaren och fråga, hemmaprylar har inte lika många funktioner som när du köper en stor Cisco Enterprise modell, du betalar däremot kanske nånstans kring 500-1000 kr per port för en sån switch och mycket mer för en router.
Hemmaprylarna brukar däremot klara det mesta du behöver i mindre lan hemma men det finns bra tekniska anledningar att de inte används i nät med tusentals användare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.