Är det förbjudet att be om donationer här på Sweclockers?

Permalänk

Är det förbjudet att be om donationer här på Sweclockers?

Är det förbjudet att be om donationer här på Sweclockers? Diskutera vad du tycker. Vet att det finns personer som råkat ut för sjukdomar osv som bett om donationer på Sweclockers. Var ett känt fall där det var någon svensk som skadat sig i Thailand och jag såg att det skrevs att man skulle donera på både olika Facebook grupper, Facebook inlägg och även här på Sweclockers fanns det en tråd där några hade gett pengar då trådskaparen ville att man skulle donera för att trådskaparen ville hjälpa sin vän.

Det är ju inte tillåtet med tiggeri här på Sweclockers men var går gränsen mellan donation och tiggeri? Undrar bara. För om donationer är tillåtet kan väl vem som helst med en anledning starta en donationstråd och be om pengar.

Vore egentligen ett smart sätt att ha en donationstråd här på Sweclockers. Risken är att spam och sånt skulle ta över men om det hade funnits tydliga regler så hade nog de flesta sköt sig. En tråd där man skriver vad man behöver pengar till och summa. Donationförfrågningar endast fick förekomma i just den tråden och att man inte får be om mer än 2 donationer per år eller nåt sånt.

OBS vill diskutera detta ämnet med er Sweclockers användare och höra vad ni har för svar på frågan. Även att höra svar från dig som moderator vore kul.

Permalänk
Medlem

@SvenskGaming:

Jag är på, behöver faktiskt en hårddisk för att få igång datorn

Nä men till seriösa saker skulle jag se det okej, vet att de är någon här som söker delar, bygger ihop datorer och sedan skänker till behövande.

Skulle tro att de skulle missbrukas genom lögner däremot..

Edit. Gränsen mellan donation och tiggeri är väl att tiggeri så startar du en tråd och tigger pengar/delar av folk medan en donation kanske görs utan uppmaning från den som donationen ska gå till?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Om man ber om pengar, utan någon form av prestation, så tigger man, tänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Är det förbjudet att be om donationer här på Sweclockers? Vet att det finns personer som råkat ut för sjukdomar osv som bett om donationer på Sweclockers. Var ett känt fall där det var någon svensk som skadat sig i Thailand och jag såg att det skrevs att man skulle donera på både olika Facebook grupper, Facebook inlägg och även här på Sweclockers fanns det en tråd där några hade gett pengar då trådskaparen ville att man skulle donera för att trådskaparen ville hjälpa sin vän.

Det är ju inte tillåtet med tiggeri här på Sweclockers men var går gränsen mellan donation och tiggeri? Undrar bara. För om donationer är tillåtet kan väl vem som helst med en anledning starta en donationstråd och be om pengar.

Vore egentligen ett smart sätt att ha en donationstråd här på Sweclockers. Risken är att spam och sånt skulle ta över men om det hade funnits tydliga regler så hade nog de flesta sköt sig. En tråd där man skriver vad man behöver pengar till och summa. Donationförfrågningar endast fick förekomma i just den tråden och att man inte får be om mer än 2 donationer per år eller nåt sånt.

OBS vill diskutera detta ämnet med er Sweclockers användare och höra vad ni har för svar på frågan. Även att höra svar från dig som moderator vore kul.

Varför ska man ha det? Vill man donera till någon forskning etc så finns det redan sidor för det. Samt vem ska verifiera att det verkligen dit pengarna går och inte i ens egen ficka?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Plizz, n corona

Permalänk
Inaktiv

På marknad kan man skänka produkter så behovet med donera hårdvara är ej så stort.

När utsatta människor behöver ha hjälp så finns det bättre kanaler för att dra in dessa pengar än en generell tråd, nämligen att kontakta aftonbladet etc.

Det jag däremot saknar på hela internet är något vettigt ställe att köpa och sälja IT-tjänster.
Tex att man vill ett enklare script framtaget, kanske några grafiska symboler framtagna etc och man som privatperson har ej råd att betala 1000kr/h exkl moms som systemutvecklare brukar ta.
Men 1000kr för ett lättare jobb som en student skulle kunna utföra hade varit bra.
Orsaken till varför detta nog inte finns är att det är omständligt skattemässigt och allt.

Permalänk
Medlem

Kan ju tänka mig att det kommer förekomma en hel del "Jag har en obotlig sjukdom och kommer bara leva X-antal år, det skulle verkligen göra min ____ att få er hjälp", när pengarna egentligen går till en dator med dubbla Titan X etc.
Visst är tanken god, men det finns alltid dem som kommer utnyttja det för sin egen vinst. Så länge man inte kan verifiera att det verkligen stämmer så kommer det aldrig fungera i praktiken.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Plizz, n corona

Jag hörde pengakoppen skramla med.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kan ju tänka mig att det kommer förekomma en hel del "Jag har en obotlig sjukdom och kommer bara leva X-antal år, det skulle verkligen göra min ____ att få er hjälp", när pengarna egentligen går till en dator med dubbla Titan X etc.
Visst är tanken god, men det finns alltid dem som kommer utnyttja det för sin egen vinst. Så länge man inte kan verifiera att det verkligen stämmer så kommer det aldrig fungera i praktiken.

Bara att lägga upp en komponent som skänkes i sweclockers marknad så ska du se att du får 10 PM med folk som har en "fattig vän som behöver xxx" osv känns som folk hittar på vad som helst för att bli valda när det är gratis

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Det jag däremot saknar på hela internet är något vettigt ställe att köpa och sälja IT-tjänster.
Tex att man vill ett enklare script framtaget, kanske några grafiska symboler framtagna etc och man som privatperson har ej råd att betala 1000kr/h exkl moms som systemutvecklare brukar ta.
Men 1000kr för ett lättare jobb som en student skulle kunna utföra hade varit bra.
Orsaken till varför detta nog inte finns är att det är omständligt skattemässigt och allt.

Typ som https://www.freelancer.se/ ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alligatorn:

Tackar för tipset, denna ska jag kolla in mer..

Permalänk
Avstängd

Håller med några andra här: det finns ju i praktiken inget sätt att kontrollera att det man då skänker verkligen når någon som är behövande. Det kommer bara att bli ett sätt för ohederliga människor att utnyttja andra blåögda, naiva, medmänniskors dåliga samvete för egen vinning. Käns inte sunt att ha sådant på ett sådant här forum.