AMD "Naples" med 32 kärnor i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

AMD "Naples" med 32 kärnor i prestandatest

Med hela 32 kärnor och arkitekturen Zen hoppas AMD åter göra avtryck på servermarknaden med processorfamiljen Naples, som nu hittar ut i ett första prestandatest.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag var precis på väg till jobbet, och så släpper ni detta. Okej, chefen får leva med att jag blir några minuter sen.

Edit:
För oss som inte kan Geekbench results googlade jag fram något att jämföra med:

Single tråd prestanda:
5357 - Intel Core i7-6700K
3907 - Intel Core i5-2500K
1092 - Intel Celeron N2830

Multi tråd prestanda:
26394 - Intel Core i7-6900K
14739 - Intel Core i7-4790K
13924 - Intel Core i5-6600K

Jag hoppas de skruvar på rejält med kräm innan lansering, planen är att bygga en server nästa år.

Källa:
https://browser.primatelabs.com/processor-benchmarks

Se ovan
Permalänk
Medlem

Dayum, shoot for the stars AMD.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Hoppas dem poängen bara är för basfrekvensen. Annars så är ju prestandan inget o hurra för.

Permalänk
Inaktiv

Trist att testexemplaret hade så låga basfrekvenser men ser ändå riktigt intressant ut, förutsatt att man får upp denna något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dr904:

Hoppas dem poängen bara är för basfrekvensen. Annars så är ju prestandan inget o hurra för.

Med tanke på att det är en server processor så är väl strömförbruket väldigt viktigt. 1.33ghz bådar ju för riktigt låg strömförbrukning. Den som lever får se.

Permalänk

Detta måste nästan vara den viktigaste marknaden för AMD? Kan de utmana Intel bland servrar så kan de också börja dra in ordentligt med pengar. Resultatet ser helt okej ut med tanke på den låga klockfrekvensen som den körs med.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det verkar som den kommer ha lika bra enkeltrådsprestanda som 2500k vid samma frekvens om jag inte räknat helt fel?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Raphaei: Kan ingenting om Geekbench. Men är det inte så att testprogram som dessa generellt skalar väldigt bra med fler kärnor/trådar?

För tittar man på dom läkta siffrorna ser det ju ut som om det är urusel skalning/prestanda, 1141 till 15620. Eller får man väl hoppas att testet är felgjort eller ett väldigt, väldigt, väldigt tidigt processor exemplar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Jag var precis på väg till jobbet, och så släpper ni detta. Okej, chefen får leva med att jag blir några minuter sen.

Edit:
För oss som inte kan Geekbench results googlade jag fram något att jämföra med:

Single tråd prestanda:
5357 - Intel Core i7-6700K
3907 - Intel Core i5-2500K
1092 - Intel Celeron N2830

Multi tråd prestanda:
26394 - Intel Core i7-6900K
14739 - Intel Core i7-4790K
13924 - Intel Core i5-6600K

Jag hoppas de skruvar på rejält med kräm innan lansering, planen är att bygga en server nästa år.

Källa:
https://browser.primatelabs.com/processor-benchmarks

Är detta med Geekbench 4? (GB4 kom för några dagar sen så jag misstänker att det är GB3 resultat ovan). Det går inte jämföra GB3 och GB4 resultat rakt av.

Permalänk
Medlem

Kopierat från En av kommentarerna på wccftech
"What?! It is clocked at a 38% of a 22 core Broadwell E5-2699 v4 and archives a 38% of its single-core score:
http://browser.primatelabs.com...

Single-core performance per GHz:
AMD 32 core Zen: 1141 pts / 1.4 GHz -> 815 pts / GHz
Intel 22 core Broadwell: 3009 pts / 3.6 GHz -> 835 pts / GHz"

Så stämmer det här så har AMD lyckats riktigt bra med Zen och siffrorna stämmer även med Blender resultatet så dem visade här tidigare.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

så just nu är den alltså lika stark som en celeron från 2 år tillbaka och en mobil soc från amd på entrylevel från 2014

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det verkar som den kommer ha lika bra enkeltrådsprestanda som 2500k vid samma frekvens om jag inte räknat helt fel?

Risken är väl att resultatet inte skalar linjärt med frekvens? Och i5 5250u verkar klara 3303 vid 1.6 GHz. Säkert med fungerande turbo-boost (2.7 GHz), men "omräknat" skulle det bli 1713...

Permalänk
Skrivet av Raphaei:

Jag var precis på väg till jobbet, och så släpper ni detta. Okej, chefen får leva med att jag blir några minuter sen.
Single tråd prestanda:
5357 - Intel Core i7-6700K
3907 - Intel Core i5-2500K
1092 - Intel Celeron N2830

Multi tråd prestanda:
26394 - Intel Core i7-6900K
14739 - Intel Core i7-4790K
13924 - Intel Core i5-6600K

Så den slår, med nöd och näppe en Celeron N2830, samt en Core i5-6600K, fast de använder 2 cpuer med 32 kärnor och 64 trådar per cpu? Starkt jobbat AMD, starkt jobbat. LOL

AMDs Hypetrain på väg rakt över en klippavsats. Varför är jag inte förvånad?

Permalänk

Oj oj oj... jag som hade tänkt sova. Blir väl inte av nu heller.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv

Siffror... Det finns några i tråden som har sammanställt bättre, men för att förstå det bättre skulle jag vilja ha mer jämförelser emot Intel. Intressant att 32 cores är på gång, den stora skaran klarar sig dock på 12/16cores. (3/4 fyra VM och 4 core vardera även om de nu inte är låsta till varje vm så behövs kraften)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Intressant att 32 cores är på gång, den stora skaran klarar sig dock på 12/16cores. (3/4 fyra VM och 4 core vardera även om de nu inte är låsta till varje vm så behövs kraften)

Kan det verkligen vara så många som behöver just det antalet? Den stora skaran verkar väl klara sig bra på en eller två kärnor, men om man väl gör något där fler gör någon nytta vill man väl ha så många som möjligt (så länge prestandan fortsätter öka)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Så den slår, med nöd och näppe en Celeron N2830, samt en Core i5-6600K, fast de använder 2 cpuer med 32 kärnor och 64 trådar per cpu? Starkt jobbat AMD, starkt jobbat. LOL

AMDs Hypetrain på väg rakt över en klippavsats. Varför är jag inte förvånad?

Antar att du missade denna biten i artikeln?
"Nämnvärt är dock att det handlar om ett mycket tidigt testexemplar, där turbofrekvensen är 2,9 GHz och basfrekvensen är låga 1,44 GHz."

Basfrekvens på 1,44 är väldigt lågt och tyder på att detta kan vara ett av de första exemplaren som de fått ut från sina kiselplattor som gått att testa ordentligt.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Kan det verkligen vara så många som behöver just det antalet? Den stora skaran verkar väl klara sig bra på en eller två kärnor, men om man väl gör något där fler gör någon nytta vill man väl ha så många som möjligt (så länge prestandan fortsätter öka)?

Beor på vilken grupp användare man ser på. Personer som inte använder hypervisors räknar jag bort.

Nå 12/16 cores är nog det som är mest intressant för de flesta som är i samma sits som mig och många andra, mer kärnor än så kräver man man kör väldigt unika saker om inte ens övriga hårdvara ska flaska före.

Permalänk
Medlem

Svårt att dra några slutsatser annat än att AMD faktiskt har en cpu med 32 cores och 64 trådar igång som faktiskt fungerar. Och det är väl ett gott tecken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Siffror... Det finns några i tråden som har sammanställt bättre, men för att förstå det bättre skulle jag vilja ha mer jämförelser emot Intel. Intressant att 32 cores är på gång, den stora skaran klarar sig dock på 12/16cores. (3/4 fyra VM och 4 core vardera även om de nu inte är låsta till varje vm så behövs kraften)

Stora skaran? Kanske de som är intresserade av den här cpun, men inte annars. Gemene man klarar sig på 2-4 kärnor. Du verkar tro eller tycka att alla ska köra på mängder med VMs fast inte behovet finns i alla lägen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ice Frontier:

Svårt att dra några slutsatser annat än att AMD faktiskt har en cpu med 32 cores och 64 trådar igång som faktiskt fungerar. Och det är väl ett gott tecken?

Instämmer, känslan av att det kan vara på väg att vända igen finns helt klart här.

32 kärnor är mycket. Speciellt i en CPU. Och då visades Naples nyligen upp i en dual socket lösning med totalt 64 kärnor och 128 trådar. Får de till den kommer den helt klart bli intressant på servermarknaden/professionella marknaden. Får de upp klockfrekvensen så lär prestandan också se bättre ut.

Får hoppas på att utvecklingen fortsätter gå bra och att vi ser en lyckad produkt vid lanseringen. Marknaden behöver balans, ett starkare AMD gynnas alla av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peking:

Stora skaran? Kanske de som är intresserade av den här cpun, men inte annars. Gemene man klarar sig på 2-4 kärnor. Du verkar tro eller tycka att alla ska köra på mängder med VMs fast inte behovet finns i alla lägen

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl uppenbart att han inte nödvändigtvis syftade på hela datormarknaden. Agda, 82, behöver inte en 64-kärnig serverplattform för att skriva till barnbarnen på facebook direkt.

Men den professionella marknaden har andra krav där 1-4 kärnor inte lär räcka lika långt.

Permalänk
Datavetare

Fortfarande inte äpplen mot äpplen, men lite närmare är detta resultat från en dual socket E5-2683 v4 (2x 16 kärnor -> 32 kärnor totalt, basfrekvens 2,1 GHz med max turbo 3,0 GHz).

Resultat
En kärna: 3332
Alla kärnor: 32167
Genomsnittlig skalning: 9,7

För Zen
En kärna: 1141
Alla kärnor: 15620
Genomsnittlig skalning: 13,7

Efter att tittat på delresultaten och hur de uppför sig på Måste säga att Geekbench 4 verkar betydligt bättre än tidigare versioner. T.ex. så skalar inte längre resultatet löjligt bra med kärnor, är trots att en benchmark riktad mot konsumentprodukter och programmen som används där skalar ofta rätt dåligt (betydligt sämre i genomsnitt än Geekbench 4 visar).

Man verkar också ha betydligt större "working-set" i flera tester jämfört med tidigare, finns flera test vars skalning mellan en kärna och flera kärnor pekar på att man inte längre enbart kör ur L1/L2-cache. Ett system med två CPU-kretsar är vettig i många serverlaster då jobben är totalt oberoende, i ett sådant läge kan det till och med vara en fördel med flera CPU-kretsar då det ger högre frekvens och högre maximal bandbredd.

För typiska desktop-laster är latens långt viktigare och det blir väldigt hög latens mellan CPU-kretsarna jämfört med kärnor på samma krets.

Att det är mycket mer ett desktop-test syns när man också stoppar in resultatet för i7-6950X
En kärna: 4899
Alla kärnor: 32818
Genomsnittlig skalning: 7,0

En i7-6950X är ett långt bättre val som arbetsstation än något med 32-kärnor där enkeltrådprestanda är lägre, den matchar faktiskt dubbla E5-2683 v4 även när alla kärnor används.

Är numera dock vansklig att jämföra system som kör olika OS. Ändringarna man gjort till Geekbench gör det långt mer beroende av det OS man kör på, t.ex. så presterar SQLite långt bättre på Linux än på OSX med dubbla CPUer. Gissar att OSX knappt tar hänsyn till NUMA problematiken medan man lagt väldigt mycket krut på detta i Linux). Resultatet ovan från E5 2683 v4 är från OSX medan övriga kör på Linux.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ice Frontier:

Svårt att dra några slutsatser annat än att AMD faktiskt har en cpu med 32 cores och 64 trådar igång som faktiskt fungerar. Och det är väl ett gott tecken?

Jodå, det är skoj...men tyvärr så är dualcore's fortfarande starkast och verkar vara bäst...

Tror Iphones använder sig av 2 kärniga cpu'er och sopar mattan med Samsung's åtta trådiga prollar? I allt.

Allt handlar om hur utvecklarna programmerar mjukvaran. Och dual cores verkar vara enklast, billigast och effektivast.

Så, AMD borde fokusera på extremt snabba, energisnåla dual eller quad cores. Inte slöa 32-64 kärniga cpuer...vi har inte mjukvaran för det ännu...kanske om 15-20år har vi mjukvara som är billigt och effektivt nog att utveckla till 6-8 kärniga cpu'er (Jo, jag vet servrar är de som dessa är till för)

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Jodå, det är skoj...men tyvärr så är dualcore's fortfarande starkast och verkar vara bäst...

Tror Iphones använder sig av 2 kärniga cpu'er och sopar mattan med Samsung's åtta trådiga prollar? I allt.

Allt handlar om hur utvecklarna programmerar mjukvaran. Och dual cores verkar vara enklast, billigast och effektivast.

Så, AMD borde fokusera på extremt snabba, energisnåla dual eller quad cores. Inte slöa 32-64 kärniga cpuer...vi har inte mjukvaran för det ännu...kanske om 15-20år har vi mjukvara som är billigt och effektivt nog att utveckla till 6-8 kärniga cpu'er (Jo, jag vet servrar är de som dessa är till för)

Vet inte hur du tänkte här. Det finns väldigt många program som skalar väldigt bra på flertrådat och tom dom flesta moderna spel mår bra av fler kärnor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yugurt:

Vet inte hur du tänkte här. Det finns väldigt många program som skalar väldigt bra på flertrådat och tom dom flesta moderna spel mår bra av fler kärnor.

Tyvärr finns det fler spel och program som faktiskt folk använder dagligen..som endast drar nytta av dualcore's.

Enda spel jag vet är Battlefield 4 och uppåt (med den nyare frostbite motorn) som drar någorlunda bra med många trådar..men som sagt..även i spelvärlden är det fler spel som endast behöver dualcore's an vad det finns spel som vill ha 6+ kärnor.

De spel som svenssons och de andra mindre insatta, spelar spel som körs bästa på te.x i3 eller liknande.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Jag var precis på väg till jobbet, och så släpper ni detta. Okej, chefen får leva med att jag blir några minuter sen.

Edit:
För oss som inte kan Geekbench results googlade jag fram något att jämföra med:

Single tråd prestanda:
5357 - Intel Core i7-6700K
3907 - Intel Core i5-2500K
1092 - Intel Celeron N2830

Multi tråd prestanda:
26394 - Intel Core i7-6900K
14739 - Intel Core i7-4790K
13924 - Intel Core i5-6600K

Jag hoppas de skruvar på rejält med kräm innan lansering, planen är att bygga en server nästa år.

Källa:
https://browser.primatelabs.com/processor-benchmarks

Varför inga Xeon's, det är ju dom som är gjorda för servers precis som framtida Naples?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Tyvärr finns det fler spel och program som faktiskt folk använder dagligen..som endast drar nytta av dualcore's.

Enda spel jag vet är Battlefield 4 och uppåt (med den nyare frostbite motorn) som drar någorlunda bra med många trådar..men som sagt..även i spelvärlden är det fler spel som endast behöver dualcore's an vad det finns spel som vill ha 6+ kärnor.

De spel som svenssons och de andra mindre insatta, spelar spel som körs bästa på te.x i3 eller liknande.

Nyare spel börjar nog vilja ha 4 trådar, fastän det enbart är 2C/4T.
T.ex. presterar i3-4330 betydligt bättre än Pentium då man blir av med GPU-flaskhalsen i BF4.
http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-...

Ett spel som skalar bra är annars GTA 5. Många har haft problem med Pentium i det spelet. Far Cry 4 gick väl inte ens att starta med två trådar först, men i3 gick bra.
http://www.sweclockers.com/test/20336-snabbtest-grafik-och-pr...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är väl uppenbart att han inte nödvändigtvis syftade på hela datormarknaden. Agda, 82, behöver inte en 64-kärnig serverplattform för att skriva till barnbarnen på facebook direkt.

Men den professionella marknaden har andra krav där 1-4 kärnor inte lär räcka lika långt.

Det är jag mycket medveten om, men i varenda tråd om konsument-cpuer (och om RAM) pratar han om mängden VMs de klarar och inte klarar av, som att det är lösningen på alla problem. Som att hans mor(?) startade nya VMs för minsta lilla grej som skulle göras och aldrig stängde ner dom och sedan klagade över att RAM tog slut för fort. Vet man inte riktigt vad en VM är, är man i största sannolikhet inte i behov av sådana heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0